Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Du som lager mye mat og har mange gjester: tips meg om kjøkken og spisestue

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-15, 11:09   #21
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Du som lager mye mat og har mange gjester: tips meg om kjøkken og spisestue

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.


Det der var jo genialt. Må ha. Jeg tror tilogmed jeg har plass. Tror vi det er vanskelig å bygge en sånn?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-15, 11:13   #22
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som lager mye mat og har mange gjester: tips meg om kjøkken og spisestue

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Vi skal ut med det store spisebordet på kjøkkenet og skal sette inn en spisekrok istedet.

Den spisekroken var dødskul! Noe sånt kunne jeg også tenkt meg. Men det må vel kanskje plassbygges. Vi har dessuten ikke spesielt stor plass, så jeg må også tenke smart (og salgbart).

Det jeg har tenkt på er:

Gode arbeidsflater
Så mye skuffer som overhodet mulig.
To stekeovener, eller en stekeovn og en dampovn.
Stor induksjonstopp.
Godt arbeidslys, dessuten er kjøkkenet mitt nordvendt, så jeg må tenke godt igjennom lys og lyssetting.
En stor, fin skuff til kildesortering
God plass til oppbevaring av vin (mannen er vinsamler, så vi har noen flasker).

Jeg er usikker på om vi bør bygge inn kaffemaskin eller ikke. Men jeg vurderer å ha en "teknisk vegg" som inneholder kjøleskap, fryseskap, stekeovner og evt. en kaffemaskin. Det er mulig jeg setter høyskap til glass og servise på samme veggen.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-15, 11:15   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som lager mye mat og har mange gjester: tips meg om kjøkken og spisestue

Skuffer fremfor skap i underskapet er virkelig et must.

Ellers har vi bare en oppvaskmaskin, og jeg kunne ikke tenkt meg å bruke plass på å ha mer enn det. Men vi vasker faktisk ganske mye for hånd hver dag.

Men to stekeovner kunne jeg godt tenkt meg. Jeg er altså mer opptatt av matlaging enn av vasking.

Vi har i tillegg investert i en spisestuesofa, og den var virkelig verdt hver krone. Den er pen, og i tillegg er den bedre å sitte i enn de fleste stoler. Siden vår spisestue også brukes til å gjøre lekser, er det godt å ha noe å krype opp i når man skal lese sammen osv.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-15, 11:25   #24
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Du som lager mye mat og har mange gjester: tips meg om kjøkken og spisestue

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Det der var jo genialt. Må ha. Jeg tror tilogmed jeg har plass. Tror vi det er vanskelig å bygge en sånn?



Nei, vi tror det er enkelt.

Jeg må ha en sånn til krydder og flasker og og og.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-15, 11:41   #25
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som lager mye mat og har mange gjester: tips meg om kjøkken og spisestue

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Den spisekroken var dødskul! Noe sånt kunne jeg også tenkt meg. Men det må vel kanskje plassbygges. Vi har dessuten ikke spesielt stor plass, så jeg må også tenke smart (og salgbart).

Den kroken vi ska bygge kommer til å ta mindre plass enn spisebordet nå. Det blir ikke brede benkene, bare 1 m lange, men der er nok plass til to på hver side for frokost og enkle middager. Har også tenkt å lage en ekstra bordplate som oppbevares under den ene benken (skuffer som kan brukes til lagring under benkene) som kan smettes på for 20 ekstra cm slik at ungene kan ha med en venn som kan sitte på enden. Jeg har tenkt at hele greia sitt gulvareal blir ca 1 x 1.4 m

Angående liten plass og to stekeovner så skal jeg ha denne (tror jeg), den tar 90 cm, så den spiser ikke opp så mye skuffeplass.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-15, 11:59   #26
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som lager mye mat og har mange gjester: tips meg om kjøkken og spisestue

Jeg er veldig glad i kjøleskuffene våre. Så om det er plass, anbefales det. Selv når de er stappfulle er det langt lettere å finne frem enn i overfylte kjøleskap. Vi har et kjøleskap i kjelleren, til tings om brukes sjelden og som kan stå lenge, og så har vi alt av pålegg og dagligdagse greier i kjøleskuffene på kjøkkenet.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-15, 12:01   #27
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Du som lager mye mat og har mange gjester: tips meg om kjøkken og spisestue

Åh! Tusen takk for at du viser pinnebrettet ditt, Harriet! Vi skal ha kreativt møte med finsnekkersvoger i kveld, så det passet glimrende!

Jeg har ikke fått somlet meg til å samle ideer enda, men jeg kan bidra med smart hjørneskuffløsning dersom du trenger det:

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-15, 12:21   #28
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som lager mye mat og har mange gjester: tips meg om kjøkken og spisestue

Å, smart, Eia!

90 - 100 cm komfyr med induksjonstopp er det jeg trenger også. Jeg er litt forelsket i Ilve:

Vakler mellom high tec og Nostalgi-linjen.



Vi bor i et gammelt hus og ønsker å ha en totalt tidløs og tradisjonell stil, slik at du egentlig ikke aner hva slags år kjøkkenet er fra, bare at det passer til huset.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-15, 12:29   #29
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som lager mye mat og har mange gjester: tips meg om kjøkken og spisestue

Kan jeg spørre om prisen på de komfyrene du legger ut?

Mannen min ønsker seg veldig noe mer skikkelig en den vi har nå, men vi har jo et 2 år gammelt kjøkken, så det blir nok en stund til.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-15, 12:37   #30
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som lager mye mat og har mange gjester: tips meg om kjøkken og spisestue

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Den kroken vi ska bygge kommer til å ta mindre plass enn spisebordet nå. Det blir ikke brede benkene, bare 1 m lange, men der er nok plass til to på hver side for frokost og enkle middager. Har også tenkt å lage en ekstra bordplate som oppbevares under den ene benken (skuffer som kan brukes til lagring under benkene) som kan smettes på for 20 ekstra cm slik at ungene kan ha med en venn som kan sitte på enden. Jeg har tenkt at hele greia sitt gulvareal blir ca 1 x 1.4 m

Jeg hadde veldig sansen for den løsningen, og kan tenke meg å ha nettopp en slik spiseplass under vinduet. Det betyr at vi må flytte vasken. Dessuten har vi snakket om å kutte ut spiseplassen på kjøkkenet helt, og bare bruke spisestuen som er rett ved siden av (vi har åpen stue/kjøkkenløsning, med kjøkkenet i en speilvendt L, som ikke syns fra der vi har stue i dag.) Uansett er planen at vi skal ta tak, vegger og gulv, og rive det lille som er av vegg mellom kjøkken og stue, så det er rom for å gjøre en del.

Jeg må bare få solgt det inn hos mannen, og da trenger jeg en godt, gjennomtenkt plantegning, blant annet. Han har ganske bestemte meninger når det kommer til interiør, og er ikke villig til å si ja uten at han er helt sikker på at det er en god løsning. Vi brukte et halvt år på å bli enige om hvordan vi skulle bygge ut på hytta (og endte med en løsning vi er superfornøyde med), så jeg ser fordelen av å ha tygd skikkelig igjennom før vi velger løsning.

Hvor jeg får synliggjort at det er en skikkelig god idé å beholde spiseplassen på kjøkkenet, men at vi likevel får en mye bedre utnyttet plass ved å bygge om, og bygge spiseplassen inn, så tror jeg det kan bli dødskult.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-15, 12:41   #31
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som lager mye mat og har mange gjester: tips meg om kjøkken og spisestue

Ilvekomfyrene jeg er keen på ligger på 30 - 40 000,-.
Jeg ser de ligger på finn til litt mindre enn det. Er ikke fremmed for å handle på finn.
Jeg vurderer også en SMEG til omlag 20 000,-

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-15, 12:41   #32
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.374
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som lager mye mat og har mange gjester: tips meg om kjøkken og spisestue

Plassbygget sittebenk med skuffer i rundt spisestuebordet er my two cents. Dyp nok, og med god, paddet rygg slik at det også kan bli et sted å sitte utenom spisetidene. Jeg ønsker meg et spisekjøkken med plass til spisebordet, ikke separat. Jeg liker at folk kan sitte på kjøkkenet.

Ellers er de ramme på gode kjøkken i sørstatene. Sjekk oppussingssakene til Southern Living. Amerikanere kan virkelig det med spisskammers også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-15, 12:43   #33
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.842
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Du som lager mye mat og har mange gjester: tips meg om kjøkken og spisestue

Jeg lager mye mat, vi er 6 i husstanden, har ofte noen ekstra til middag og har ganske ofte veldig mange gjester. Vi spiser på kjøkkenet til vanlig, kan dekke til 8 der, bruker spisestuen minst et par ganger i uken og dekker til 18 der relativt ofte. Kan ha flere også, opp til 24, men da må jeg ordne litt ekstra. Foretrekker å slippe å sitte oppi kjøkkenbenken(mye hadde vært løst med en ekstra oppvaskmaskin) når jeg spiser, og foretrekker å ha gjester i spisestuen fremfor på kjøkkenet. Er jålete og liker å dekke pene bord, har mye skapplass(i tillegg til vitrineskap og sjenk) med serviser og dekketallerkner og duker og lysestaker og vaser og fat og greier.
Er avhengig av god "flyt" fra kjøkken til spisestue, med plass til mange gjester frem og tilbake. Jeg setter ofte maten frem på kjøkkenbordet og så kan gjestene ta tallerkenen sin fra plassen i spisestuen ved siden av, forsyne seg på kjøkkenet og sette seg og spise. Dette fremfor mange fat på bordet(for rotete) eller at jeg må være veldig aktiv vertinne og servere ved bordet.

Jeg skulle inderlig ønske vi hadde to oppvaskmaskiner. Det er i grunnen det eneste jeg savner på kjøkkenet, men det hadde virkelig vært supert å ha. To ovner er nærmest en forutsetning for at jeg skal ha de selskapene jeg har, det gjør i hvertfall jobben mye enklere og mulighetene flere, Vi har nemlig et ekstra kjøkken nede i barnestuen i sokkeletasjen, det er gull verdt med den ekstra stekeovnen.
Ellers er jeg fornøyd med kjøkkenet vårt, men har i grunnen få tips å komme med. Induksjonstopp er vel blitt standard nå, jeg ville i hvertfall ikke hatt noe annet.

Jeg er ellers skrekkelig lite opptatt av utstyr og greier, har ingen glede av dingser eller fancy funksjoner, heller ikke på kjøkkenet. Vi har veldig basic og ujålete utstyr, men det funker som bare det.
Forresten en ting til; jeg ble overtalt av en ivrig snekker til å kutte ut kjølerommet til fordel for ekstra bodplass og et ekstra kjøleskap. Det angrer jeg på. Kjølerommet var virkelig gull, jeg som arrangerer mange selskap burde jo absolutt ha det. Vurderer faktisk å få det igjen.
Oppsummert; 2 ovner, induksjonstopp, 2 oppvaskmaskiner og kjølerom. Det er det jeg ville hatt.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-15, 12:48   #34
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som lager mye mat og har mange gjester: tips meg om kjøkken og spisestue

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg hadde veldig sansen for den løsningen, og kan tenke meg å ha nettopp en slik spiseplass under vinduet. Det betyr at vi må flytte vasken. Dessuten har vi snakket om å kutte ut spiseplassen på kjøkkenet helt, og bare bruke spisestuen som er rett ved siden av (vi har åpen stue/kjøkkenløsning, med kjøkkenet i en speilvendt L, som ikke syns fra der vi har stue i dag.) Uansett er planen at vi skal ta tak, vegger og gulv, og rive det lille som er av vegg mellom kjøkken og stue, så det er rom for å gjøre en del.

Jeg må bare få solgt det inn hos mannen, og da trenger jeg en godt, gjennomtenkt plantegning, blant annet. Han har ganske bestemte meninger når det kommer til interiør, og er ikke villig til å si ja uten at han er helt sikker på at det er en god løsning. Vi brukte et halvt år på å bli enige om hvordan vi skulle bygge ut på hytta (og endte med en løsning vi er superfornøyde med), så jeg ser fordelen av å ha tygd skikkelig igjennom før vi velger løsning.

Hvor jeg får synliggjort at det er en skikkelig god idé å beholde spiseplassen på kjøkkenet, men at vi likevel får en mye bedre utnyttet plass ved å bygge om, og bygge spiseplassen inn, så tror jeg det kan bli dødskult.

Jeg er sånn selv at jeg sitter og gnager og vurderer og vurderer med millimeterpapir og sånt. Jeg luftet muligheten for å droppe spiseplass på kjøkkenet helt, vi har spisestue og skal bygge vinterhage i løpet av noen år med spiseplass der også, men mannn min er helt bestemt på at han vil sitte på kjøkkenet og se ut av vinduet mens han drikker kaffe. Så da blir det sånn. Barløsning er ikke aktuelt for oss.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-15, 13:16   #35
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som lager mye mat og har mange gjester: tips meg om kjøkken og spisestue

Jeg vil også ha en frokostplass, og mannen er superskeptisk til barløsning og er opptatt av at vi skal ha maksimal utnyttelse av de 105 kvm vi har tilgjengelig å boltre oss på (hvorav 55i førsteetasje, resten i andre).

Vi bruker jo spiseplassen på kjøkkenet hele tiden, så det er jo egentlig bare teit å fjerne den. Samtidig som den tar alt for mye plass sånn den står nå.

Egentlig hadde vi tenkt å pusse opp med tanke på å skulle selge for å få noe større. Men nå som jeg har mannen med på laget (han er typen som går "all inn" når han først gjør noe), så jeg ser en haug med nye løsninger, som faktisk kan gjøre boligen såpass kul at vi kan ende opp med å bli boende. Noe som jo egentlig hadde vært den aller beste løsningen.

Blant annet har jeg kommet på en genial løsning i andre etasje, som sonedeler det gigaschwære rommet til Snupp og i realiteten gir barna en ekstra TV-stue. Hvis vi i tillegg flytter en vegg i gangen 40 cm, så kan vi plutselig snu sengen på soverrommet vårt 90 grader. Da kan vi plassbygge den, få masse oppbevaringsplass under sengen, og vi får et helt annet rom, og helt andre muligheter til å bruke en hel vegg til garderobeskap. Noe som igjen løser det problemet at vi i realiteten bare har halvannet skap til mannen og meg på deling.

Nå må jeg bare komme med forslag til hva vi skal gjøre med rommet til Mini og med vaskerommet, så tipper jeg vi kan starte bygging etter sommeren og være ferdig til jul.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-15, 13:18   #36
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som lager mye mat og har mange gjester: tips meg om kjøkken og spisestue

Gaia: Jeg skal ha en arkitekt. Jeg tenker at med en tilbyggspris på mange penger pr. kvadrat er det en del å spare på å bruke en arkitekt slik at vi kan være mer arealeffektive. Tilbygget skal være med pulttak, evt med en liten knekk.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-15, 13:20   #37
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som lager mye mat og har mange gjester: tips meg om kjøkken og spisestue

Vi bor på kjøkkenet og ender alltid i spisestuen på fest og kommer oss sjelden over i salongen. Avdelt løsning er ikke for oss. Barløsning liker jeg ikke.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-15, 13:24   #38
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som lager mye mat og har mange gjester: tips meg om kjøkken og spisestue

Vi skal ha inn en interiørarkitekt vi også, som kan tegne en tekisk bestilling til entreprenøren, som skal få gjøre jobben. Men erfaringen vår er at vi må ha tenkt godt igjennom hva det er vi ønsker oss, for at det vi får skal dekke behovene og ønskene våre. Så da vil jeg ha en skisse klar til diskusjon.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-15, 15:40   #39
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.374
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som lager mye mat og har mange gjester: tips meg om kjøkken og spisestue

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg luftet muligheten for å droppe spiseplass på kjøkkenet helt, vi har spisestue og skal bygge vinterhage i løpet av noen år med spiseplass der også, men mannn min er helt bestemt på at han vil sitte på kjøkkenet og se ut av vinduet mens han drikker kaffe. Så da blir det sånn. Barløsning er ikke aktuelt for oss.

Jeg er enig med mannen din. Vi har ikke spiseplass på kjøkkenet nå, og jeg savner det inderlig. Bare til sånne småting som å ha Hiawata der mens vi lager middag og han gjør lekser, for eksempel.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-15, 16:18   #40
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som lager mye mat og har mange gjester: tips meg om kjøkken og spisestue

Kjølehjørne ser ut til å mangle på lista di. Det er helt supert å ha, om du ikke bygger kjølerom da. Øya til å jobbe på er også flott med vårt kjøkken den er tilgjengelig med god plass fra tre kanter.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no