Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Bærkake uten hvitt sukker og hvetemel

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-07-11, 10:58   #1
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bærkake uten hvitt sukker og hvetemel

Bærkaken min er på VG.NETT sin forside nå, kjempe gøy

Her kan du se blogginnlegget


Bunnen:
120 gram mandler
1 egg + 2 eggehvitter
4 dadler

Toppingen:
300 gram bær (f.eks skogsbærblanding og bringebær)
10 gelatinplater
3 dl kesam
3 dl youghurt naturell
5 dråper med stevia vanilla creme
en klype med vaniljepulver

Mal mandler og dadler i en blender og pisk eggene godt til de ganske stive, rør det inn i mandelblandingen.
Ha blandingen i en liten form, ca 20 x 30 cm (bakepapir kan være lurt). Stekes i ovnen på 175 grader i 15 minutter.
La den avkjøle seg

Legg gelatinplatene i kaldt vann mens du blander sammen youghurt, kesam, vanilje og stevia i en bolle.

Kok opp bærene og mos dem med en stavmikser. Ta opp gelatinplatene og løs disse opp i bærene.

Hell bærblandingen forsiktig inn i youghurtblandingen og rør godt sammen, hell dette over bunnen og sett det kaldt i noen timer til det er stivnet - f.eks over natten.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 10:59   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: bærkake uten hvitt sukker og hvetemel

Egg. Men den ser veldig god ut, og grattis med VG! Den har faktisk ligget der i 2 dager, tror jeg. Kult.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 11:00   #3
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.814
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: bærkake uten hvitt sukker og hvetemel

Så jo veldig godt ut (og noe min diabetiker kunne ha spist også uten å måtte tenke så veldig på hoppende blodsukker etterpå), MEN - vi har nøtte/mandelallergikere i hus. Har du tips til bunn uten nøtter/mandler kanskje?

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 11:17   #4
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: bærkake uten hvitt sukker og hvetemel

Det var da svært så vanskelige dere skulle være :P hahaha


Skal tenke litt på en annen bunn, uten både egg og nøtter (eller en uten nøtter og en uten egg) :P

Alternativ bunn uten egg er jo å lage den "raw" med bare nøtter og dadler, men mulig den ikke blir tett nok når man heller på overlaget da... (nøttebunn eller mandelkjeks som bunn - mandelkjeksen blir kanskje litt hard konsistens for kaken men...

Takk for tilbakemelding. Ja, tror den er ligget der ett par dager nå, masse besøkende på bloggen min plutselig, morsomt

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 11:22   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bærkake uten hvitt sukker og hvetemel

Jeg har alternativer til bunner ja, har laget endel veganske kaker i det siste, både med nøtte- og kjeksbunn, så det går fint. Jeg er blitt rene mesteren i å bytte ut ditt med datt. Praktisk. Gelatin har jeg erstatning for, men mengdene er jeg usikker på. Og yoghurt er ikke noe problem, men kesamen ... Går det an å bruke dobbel mengde yoghurt i stedet, tror du? Eller bytte ut kesamen med vegansk rømme? Eller kanskje heller lage en annen kake?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 11:39   #6
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bærkake uten hvitt sukker og hvetemel

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg har alternativer til bunner ja, har laget endel veganske kaker i det siste, både med nøtte- og kjeksbunn, så det går fint. Jeg er blitt rene mesteren i å bytte ut ditt med datt. Praktisk. Gelatin har jeg erstatning for, men mengdene er jeg usikker på. Og yoghurt er ikke noe problem, men kesamen ... Går det an å bruke dobbel mengde yoghurt i stedet, tror du? Eller bytte ut kesamen med vegansk rømme? Eller kanskje heller lage en annen kake?

hehe... mange muligheter :P

Hva er erstatning for gelatin?

Youghurt er jo endel mer rennende enn kesam, så aner ikke.

Annen kake er kanskje det letteste :P

hehe... det er uansett litt gøy å erstatte og trikse og mikse - til en viss grad :P

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 11:48   #7
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bærkake uten hvitt sukker og hvetemel

Grattis med VG-nett. Jeg klikket faktisk på linken i går uten å vite at det var deg. Kaka ser kjempegod ut!

Hvordan klarer du å skjære kaka så "perfekt"? Jeg klarer ikke dele opp en langpannekake uten å kline glasur og smuler überalles.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 11:50   #8
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bærkake uten hvitt sukker og hvetemel

Flott kake genial for oss som skal ha mindre sukker og barn.

__________________
00 04 10
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 12:07   #9
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.183
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: bærkake uten hvitt sukker og hvetemel

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Så jo veldig godt ut (og noe min diabetiker kunne ha spist også uten å måtte tenke så veldig på hoppende blodsukker etterpå), MEN - vi har nøtte/mandelallergikere i hus. Har du tips til bunn uten nøtter/mandler kanskje?

Jeg pleier å erstatte nøtter/mandler med solsikkkjerner og havregryn. Funker flott.
Man skal jo ikke spise all verdens solsikkekjerner, men jeg regner med at et kakestykke i ny og ne går innenfor det akseptable.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 12:56   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bærkake uten hvitt sukker og hvetemel

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.


Hva er erstatning for gelatin?

Agarflakes eller -pulver. Kjøper det billig på iHerb og det funker som gull. Det er fra sjøplanter, tror jeg.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 13:33   #11
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bærkake uten hvitt sukker og hvetemel

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Grattis med VG-nett. Jeg klikket faktisk på linken i går uten å vite at det var deg. Kaka ser kjempegod ut!

Hvordan klarer du å skjære kaka så "perfekt"? Jeg klarer ikke dele opp en langpannekake uten å kline glasur og smuler überalles.

Takk
Jeg har kjøpt en form med sånn deler ,da er det bare å trykke den ned og den deler like fine deler - hvor jeg kjøpte den husker jeg jo selvfølgelig ikke... sikkert nille, clas ollson eller lignende

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 15:39   #12
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.814
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: bærkake uten hvitt sukker og hvetemel

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg pleier å erstatte nøtter/mandler med solsikkkjerner og havregryn. Funker flott.
Man skal jo ikke spise all verdens solsikkekjerner, men jeg regner med at et kakestykke i ny og ne går innenfor det akseptable.

Smart, takk for tips!

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 16:10   #13
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.946
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bærkake uten hvitt sukker og hvetemel

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Flott kake genial for oss som skal ha mindre sukker og barn.

Døh, jeg tror ikke den funker som prevensjon..? Eller kanskje, hvis du spiser et sånt stykke i stedet for.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 16:57   #14
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.790
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bærkake uten hvitt sukker og hvetemel

Kanina: det må være på den måten ja.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no