Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Har du planer for hagearbeidet i år?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-09, 14:03   #121
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.414
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Forresten, hva gjør jeg med stygge syriner? De er pistrete og får ikke noe særlig blomster.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-09, 14:08   #122
Magnolia
Stiv
 
Magnolia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.965
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Vi har akkurat startet Prosjekt Omorganisering Av Hagen". Vi har trimmet ned busker og trær til det halve og fjernet en del uønskede skudd. Magnoliamannen har begynt å grave vekk deler av plenen, der skal det komme mur og blomsterbed til mor. I ettermiddag håper jeg å få startet med å renske vekk gammel mose og gress fra et lite berg, og så kan jeg fylle i med jord og stauder om noen uker.

Håper at denne tråden blir laaaang og kan gi meg massevis av inspirasjon!

__________________
Magnolia, Mini (2004) og Junior (2007)
Magnolia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-09, 14:10   #123
Magnolia
Stiv
 
Magnolia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.965
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg lurer også på om jeg skal våge meg på et magnoliatre.

Magnolia er bra saker.

__________________
Magnolia, Mini (2004) og Junior (2007)
Magnolia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-09, 14:12   #124
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Jeg skal lage blandingshekk av møyskjærsmin, blærespirea, rød brokekornell (den har grønne blader om sommeren) og kanskje Rugosa. Og noe vintergrønt - kanskje vintergrønn Kaprifol



m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-09, 16:10   #125
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Jeg har flyttet noen nydelige og gamle Peoner hjem hit og det har nå de 3 årene jeg har hatt de her kommet opp en og to pjuskete greier.
Håper de kommer mer i år. Peoner er noe av det nydeligste jeg vet.

Du satte dem ikke for dypt? Røttene skal være helt i overflaten. Og så vil de ha litt kalk (skjellsand) og fullgjødsel på denne tiden av året.

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Hvor tett på en allerede eksisterende plante kan man sette ned nye stauder. Vet du det? Jeg vet at man skal sette nye planter 30 cm fra hverandre, men om man skal ha det frodig bør man vel sette mer innimellom etterhvert... eller?

De skal ihvertfall ikke stå så tett som de gjorde her. Veldig mange planter altfor tett. Da blir det fint de første par årene, og så blir plantene mer og mer ødelagte.

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Dere som har peoner: Har dere sådd dem selv, altså frø, eller kjøpt ferdige planter?

De fulgte med huset da vi kjøpte dem. Men jeg har planer om å både kjøpe flere planter og å frøså. Den mest fantastiske planten som finnes er trepioner. Store busker med gigantiske, duftende blomster.

Jeg har denne, som kommer til å bli mellom en og to meter høy og bred, men som har blitt plantet så tett under masse bartrær at det er et under den har ovelevd i det hele tatt:


Og denne, som allerede er over 2 meter høy og riktblomstrende:

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-09, 16:28   #126
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.843
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Forresten, hva gjør jeg med stygge syriner? De er pistrete og får ikke noe særlig blomster.

Klipper vekk alle gamle grener slik at nye skudd kommer. De blomstrer ikke første året ihvertfall, men du får en syrinbusk som ser ny og frisk ut.

Syriner har forresten noen sinnsyke røtter, bare til info hvis noen har tenkt til å fjerne en busk :veldig erfaren på dette fra ifjor:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-09, 16:29   #127
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.843
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

[quote=gajamor;1597396]Du satte dem ikke for dypt? Røttene skal være helt i overflaten. Og så vil de ha litt kalk (skjellsand) og fullgjødsel på denne tiden av året.


Nei, jeg satt de ikke dypt ned, men Poeoner er vanskelige å flytte på. De er litt sære og vil helst ha samme miljø som de ha blitt plantet i.
Kommer de ikke i år, kjøper jeg heller noen nye.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-09, 19:44   #128
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Forresten, hva gjør jeg med stygge syriner? De er pistrete og får ikke noe særlig blomster.

Klippe dem ned
Du kan egentlig "rotere litt" på nedklippingen på syrinen, så du tar litt av det eldste hvert år, og holder den i fasong.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-09, 20:13   #129
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.414
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Hvordan klippe den helt ned, den har jo en stamme i midten? Skal jeg sage den over helt nederst? Denne har ikke fasong i utgangspunktet. Den er en lang stamme med noen pistrete greier på toppen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-09, 23:02   #130
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.843
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hvordan klippe den helt ned, den har jo en stamme i midten? Skal jeg sage den over helt nederst? Denne har ikke fasong i utgangspunktet. Den er en lang stamme med noen pistrete greier på toppen.


Min hadde mange greiner helt nedenifra.
Jeg hadde forsøkt å klippe av noen av de eldste greienen. Akkurat som om man klipper et epletre f.eks.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-09, 23:19   #131
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Jeg har planer om å klippe hekk og gress litt mer regelmessig enn i fjor. :avanserer:

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 22:31   #132
Amic@
Tobarnsmor :)
 
Amic@ sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Innlegg: 806
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Flyttet inn i nytt hus i fjor, levert med ferdig plen og thuja hekk.. Ikke veldig flott, og ikke så stor. Har lyst å ha en flott hage, men kan altfor lite. Litt rar form på hage og plen, så ser ikke for meg hvor ting skal plantes enda. Får ta litt og litt. Men har lyst på et par plommetrær, ett par ripsbusker. Et staudebedd (skal fjærne noen meter med thuja), og jordbær (i kasse på verandaen kanskje? hva må de i så fall plantes i?).

På baksiden av huset har vi en bratt skråning ned mot baksiden av huset til naboen. Den ender i ett stygt "ståltrå"gjerde. Den var barkbelagt da vi flyttet inn her, uten duk under, og mye ugress. Har noen gode tips for en fin skråning som trenger minimalt med stell? Har ikke lyst på duk med lave klatrebusker på. Ser heller for meg frodige stauder med mange farger, men det er kanskje mye arbeid?

Super tråd, håper på at mange legger inn mange ideer og tips!

__________________
Amic@, M('06) A('10)
Amic@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 10:28   #133
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.570
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Hagearbeidet er godt i gang. Jeg har brukt de siste par ukene til å bli kjent med hagen, og her er det mange skjulte skatter. Vi har blant annet en del gamle, gamle syrintrær. (Ja, trær! Ikke busker.) De vokser over inngangspartiet, og trenger vel egentlig å klippes litt tilbake. Men det er også skummelt, fordi de er gamle og jeg vet ikke hvor hard beskjæring de tåler. De er så pene at jeg ikke tør å eksperimentere for mye.

Jeg har også gjøvet løs på klatrerosene som vokser oppover terrassen og taket til terrassen. De er også gamle, over 20 år, og har ikke blitt klippet noe særlig ned. Så de tror jeg at jeg skal klippe knallhardt etter blomstring, for å forme de litt mer. Klematisen, som også er eldgammel, er sikkert 7-8 meter nå, og må klippes ned. Jeg har klippet ganske mye nå, og skal se hvordan det går med den utover sommeren. Om den ikke tåler å bli klippet til bunns etter blomstringen får jeg bare erstatte den. Det er ikke pent med 3-4 meter eldgammel stilk som ligger som en knute oppover veggen, før blomstene kommer høyt, høyt på toppen.

Jeg kjøpte også en pakke med blomsterengfrø som jeg har strødd over et område. Jeg er spent på å se om det kommer opp mye rart, eller om det bare regner bort.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 10:46   #134
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Jeg vurderer å kjøpe meg hage i morgen.

:deltar:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 13:07   #135
Amic@
Tobarnsmor :)
 
Amic@ sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Innlegg: 806
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Dumt spørsmål kanskje, men hva gjødsler dere krukker og bed med utover sommeren? Har liksom bare vannet jeg, men har for det meste hatt noen få krukker på verandaen. Nå har jeg lyst på å få en litt mer frodig hage etterhvert...

__________________
Amic@, M('06) A('10)
Amic@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 13:13   #136
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.570
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Opprinnelig lagt inn av Amic@, her.

Dumt spørsmål kanskje, men hva gjødsler dere krukker og bed med utover sommeren? Har liksom bare vannet jeg, men har for det meste hatt noen få krukker på verandaen. Nå har jeg lyst på å få en litt mer frodig hage etterhvert...

I'm no expert, men jeg har hatt en flaske med flytende gjødsel jeg har brukt til sånt. Jeg lurer på om ikke den bare het blomstergjødsel? I en mer dedikert periode hadde jeg mange typer gjødsel, én til sitrustrær, én til orkidéer, én til frukttrær osv. Men jeg har nå lest at det er bare etikettene som er ulike, innholdet er visst det samme jevnt over. Så det gjelder nok for krukker og bed også - du kan sikkert bruke det meste.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 13:28   #137
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.570
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

De trærne var digre ja! Det er ikke kirsebærtrær da? Er de i ferd med å avblomstre?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 13:32   #138
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Kan ligne på plomme blomstrer. Vill plommene mine er ferdig blomstra og dei vanlige plomme blomstrane står i full blomst no.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 14:45   #139
Magnolia
Stiv
 
Magnolia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.965
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Bunny: Blomstene faller av etter 1-2 uker. Så er det bare å vente til høsten... Blir spennende å se hva slags frukt du får, da - det er lite som slår Opalplommer fra egen hage!

__________________
Magnolia, Mini (2004) og Junior (2007)
Magnolia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 14:46   #140
Magnolia
Stiv
 
Magnolia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.965
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg skal lage blandingshekk av møyskjærsmin, blærespirea, rød brokekornell (den har grønne blader om sommeren) og kanskje Rugosa. Og noe vintergrønt - kanskje vintergrønn Kaprifol



Får man kjøpt denne som staude? Eller må man ut i en veikant og plukke sine egne avleggere?

__________________
Magnolia, Mini (2004) og Junior (2007)
Magnolia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no