Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva bør jeg ha i marsipankaken?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-19, 15:22   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Spørsmål

Hva bør jeg ha i marsipankaken?

Ok, den pyntes med fondant da, men sukkerbrød så mer klassisk marsipankake.

Jeg tenkte kanskje jeg skulle teste ut pavlovakremen. For jeg skal ha vaniljekrem og vanlig krem blandet (det pleier jeg ihvertfall å ha). Men hva med f.eks. bringebærmousse eller bringebærkrem? Jeg er mer glad i bringebær i kaken enn jordbær. Tidligere har jeg brukt bringebærsyltetøy, men føler ikke det er optimalt.

Hva bruker du? Hva er deilig? Hva er ikke godt?

Smørkrem under fondanten for å få den så smud som mulig, ja?

Nøtter er no go.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-19, 15:48   #2
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.786
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva bør jeg ha i marsipankaken?

Bringebær og sjokoladebiter!

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-19, 15:53   #3
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør jeg ha i marsipankaken?

Bringebærkrem er veldig godt, gjerne kombinert med vaniljekrem og valnøtter. (Hvis en kan ha nøtter). Godt med noe som ikke er mykt, så hakket sjokolade går også an. Syns også friske jordbær er bra. Det som ikke funker for meg er banan og søtt ferdigkjøpt syltetøy.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-19, 15:53   #4
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva bør jeg ha i marsipankaken?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Bringebær og sjokoladebiter!

Som i hele bringebær? Frosne eller friske?

Jeg er sær og blander ikke sjokolade med frukt og bær

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-19, 15:55   #5
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva bør jeg ha i marsipankaken?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Bringebærkrem er veldig godt, gjerne kombinert med vaniljekrem og valnøtter. (Hvis en kan ha nøtter). Syns også friske jordbær er bra. Det som ikke funker for meg er banan og søtt ferdigkjøpt syltetøy.

Tips til bringebærkrem eller er det liksom akkurat som moltekrem - bær vendt i krem? :måinnmeddessertskje:

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-19, 15:57   #6
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør jeg ha i marsipankaken?

Ja. Eller så går det jo an med bringebær rørt med litt sukker som legges som et eget lag oppå vaniljekrem eller fløtekrem. Det er også godt å legge et sånt lag oppå bringebærkremen syns jeg, for litt ekstra friskhet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-19, 15:58   #7
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva bør jeg ha i marsipankaken?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Ja. Eller så går det jo an med bringebær rørt med litt sukker som legges som et eget lag oppå vaniljekrem eller fløtekrem. Det er også godt å legge et sånt lag oppå bringebærkremen syns jeg, for litt ekstra friskhet.

Høres deilig ut!

Burde jeg ikke blande vaniljekrem og krem? Tenkte som sagt å teste ut pavlovakremen, men det er kanskje godt å ikke blande også?
Dette er i tillegg til bringebærkremen tenker jeg altså.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-19, 16:04   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva bør jeg ha i marsipankaken?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Bringebær og sjokoladebiter!

Ja! Slik lager Dampbageriet kaken om man ber om det. Kjempegodt!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-19, 16:30   #9
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.786
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva bør jeg ha i marsipankaken?

Hele bringebær rørt med litt sukker.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-19, 18:59   #10
Kiwi
Glad i frukt
 
Kiwi sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 906
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Sv: Hva bør jeg ha i marsipankaken?

Jeg synes hakkede valnøtter er godt blandet i kremen.

__________________
tvillingbror og tvillingsøster - 2007
Kiwi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-19, 19:20   #11
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør jeg ha i marsipankaken?

Å smøre snittflaten på bunnen med syltetøy gir litt ekstra sting til smaken.
Jeg synes også det er godt med ulike teksturer i fyllet. Etter min smak er det mer spennende når krem og vaniljekrem ikke blandes, men legges lagvis.
Det er gode forslag over her på smaker, men jeg drister meg til å foreslå enten ferskensyltetøy eller appelsinmarmelade (bruker du ferdig kjøpt anbefaler jeg litt sitron eller lime i)og krokan.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-19, 19:42   #12
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva bør jeg ha i marsipankaken?

Takk for tips! Ja, ulike teksturer er jeg enig i er fint. Da tror jeg jeg skal vurdere å ikke blande vaniljekrem og krem. Tror jeg kanskje har gjort det litt fordi vaniljekremen er litt tung å jobbe med også.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-19, 20:41   #13
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva bør jeg ha i marsipankaken?

Jeg liker godt ett lag vaniljekrem, gjerne blandet med krem, og ett lag med bringebær. Bringebærene blander jeg med krem.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-19, 00:54   #14
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva bør jeg ha i marsipankaken?

Enig med Nextlife i at det er godt med syltetøy på snittflaten. Foretrekker syltetøy med minimum 60 % bær. Noras «hjemmelagde» er godt. Bruker lite dynking av bunnen når jeg har syltetøy. Men sukkerbrød trenger fukt, enten man dynker eller ikke. Kan godt være fruktjuice, feks. Noen dynker med alkohol av ulik sort, men da bør man være litt forsiktig, bare litt forsiktig med en skje. Kjenner en som dynker så kaka nærmest dunster alkohol, det er ikke godt.

Et slikt syltetøylag er også pent når man skjærer, så det blir litt farge. Gjerne hele bær i et kremlag i tillegg (ha på pisket krem, så bær, de vil presses ned i kremen.)

Fondant er jo kjempesøtt, så noe friskt som bringebær er en god idé.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-19, 09:10   #15
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.198
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva bør jeg ha i marsipankaken?

Er det Piano pavlovakrem du tenker på, Izzy? Den nye som det har vært reklamert for? Ikke gjør det. Den er lettvinn. Men den smaker syntetisk høgg, og er alt for søt. Vaniljekrem og ekte fløtekrem smaker mye mye bedre. Jeg testet på 17 mai. Det forsvant, men jeg tror ikke jeg hadde verdens vanskeligste publikum.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-19, 09:22   #16
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva bør jeg ha i marsipankaken?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Er det Piano pavlovakrem du tenker på, Izzy? Den nye som det har vært reklamert for? Ikke gjør det. Den er lettvinn. Men den smaker syntetisk høgg, og er alt for søt. Vaniljekrem og ekte fløtekrem smaker mye mye bedre. Jeg testet på 17 mai. Det forsvant, men jeg tror ikke jeg hadde verdens vanskeligste publikum.

Ja, det var den jeg tenkte på. Takk for advarselen. Da skal jeg ikke teste den ut. Det blir krem og vaniljekrem hver for seg

Tenkte jeg skulle teste ut den cream fix fra Dr Oetker slik at kremen holder seg litt bedre. Noen med erfaring?

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-19, 09:28   #17
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.802
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva bør jeg ha i marsipankaken?

Jeg syns lemon curd, vaniljekrem og bringebær er godt.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-19, 09:59   #18
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.198
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva bør jeg ha i marsipankaken?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Ja, det var den jeg tenkte på. Takk for advarselen. Da skal jeg ikke teste den ut. Det blir krem og vaniljekrem hver for seg

Tenkte jeg skulle teste ut den cream fix fra Dr Oetker slik at kremen holder seg litt bedre. Noen med erfaring?

Haha, den fra Dr Oetker tenkte jeg også å teste ut, men fikk ikke tak i den.


Jeg lagde for øvrig en pavlova med Piano-kremen, og den andre lagde jeg med lemoncurd og fløtekrem. Den ble utrolig god!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-19, 11:08   #19
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva bør jeg ha i marsipankaken?

Sånn cream fix fra Dr Oetker brukte jeg alltid i Tyskland og den funker som bare det. Har savnet den skikkelig her etter at vi flyttet tilbake, men bedre sendt enn aldri. :-D Det må imidlertid legges til at av en eller annen grunn synes jeg at fløtenkremen i Norge blir stivere uten fix enn det den ble i Tyskland. Er nok noe med kyrne her i landet. Men likevel slår ingenting krem med fix!! Og den gir ingen smak i tilfelle noen lurte på det.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-19, 11:56   #20
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva bør jeg ha i marsipankaken?

Lemon curd var et veldig godt forslag! Kjøper dere det eller lager det? Har bare kjøpt den på Perch's, og det blir en dyr kake i så fall

Cream fix kjøpes på Obs og Mega ser jeg på reklamen. Hehe, two peas in a pod tydelig, Palmen
Supert med erfaring, liefje. Da skal jeg sannelig få tak i det.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no