Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Miljøvennlige gassballonger?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-19, 16:46   #1
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Miljøvennlige gassballonger?

FAU på vår skole har nektet korpset å selge gassballonger på skolens 17. Mai arrangement. Foreldre virker godt fornøyde med forbudet, men ikke korpset som mister stor inntekt.

Nå ønsker korpset revurdering, det er miljøvennlige ballonger i gummi som nedbrytes like sakte som et eikeblad, med gass av mindre ren kvalitet som ikke sykehus kan bruke og med lodd slik at ballongene ikke går rett til værs.

Jeg tror ikke jeg har sett gummiballong med helium og vekt 17. Mai.

Jeg finner denne artikkelen, men ser også hvem avsender er. Har dere innsikt og gjerne linker?

https://www.vg.no/i/8wKPRQ

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-19, 17:23   #2
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.262
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Miljøvennlige gassballonger?

https://forskning.no/radioaktivitet-...-ga-tom/268434

Helium er en begrenset ressurs og selv om det er forskjellig renhet på den som brukes i medisin og den som brukes i ballonger, så kunne fortsatt ballonggassen heller vært brukt innen medisin (laget med riktig renhet).

Ballonger kan jeg ikke så mye om, men det er krevende å holde helium inne i ballonger, nærmest umulig uten en form for folie, tror jeg. Dette skyldes at gassmolekylene er veldig små.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-19, 18:15   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.792
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Miljøvennlige gassballonger?

Festligeting ville jeg ikke stolt på et øyeblikk. De lever av å selge gigaballongdekorasjoner. Google forskning om dette istedenfor.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-19, 20:45   #4
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.390
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Miljøvennlige gassballonger?

Korpset vårt konverterte fra ballonger til popcorn. Det ble en kjempesuksess.

Jeg tror ikke ballonger kan bli spesielt miljøvennlig.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-19, 21:08   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Miljøvennlige gassballonger?

Hos oss er det fau og ikke korpset som arrangerer 17. mai (korpset kunne for all del gjerne trengt inntekten, men da vi er sånn 10-15 foreldrepar totalt er det litt lite til å arangere en hel 17. mai, reelt engasjerer fau så godt som hele skolen , det er nesten ikke et foreldrepar på skolen som ikke får en eller annen oppgave. Liten skole...

Men uansett, vi har satt popcorn på menyen nytt av i år, jeg tror det vil gi bra inntekt. Ballonger har vi ikke tradisjon for, heldigvis.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-19, 21:32   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Miljøvennlige gassballonger?

Korpset her selger sukkerspinn. Veldig populært og gir god inntekt.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-19, 21:34   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Miljøvennlige gassballonger?

sukkerspinn var et forslag jeg viderebrakte i år. Det er stor inntekt ja. et ble skutt rett ned. Men den som var mot sitter i fau på andre året, så hvem vet neste år?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-19, 12:50   #8
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.975
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Miljøvennlige gassballonger?

Sukkerspinn er en stor inntektskilde har jeg hørt, ja.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-04-19, 18:35   #9
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Miljøvennlige gassballonger?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Sukkerspinn er en stor inntektskilde har jeg hørt, ja.

Korpset tar 50 kr stk. Usikker på de leier eller har kjøpt maskinen. Svært populært.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-19, 21:27   #10
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Miljøvennlige gassballonger?

Takk for bidrag. Jeg finner lite ved å Google. Men har funnet at formannskapet i kommunen har vedtatt forbud mot gassballonger, eller får de som allerede har løyve fortsette, det var uklart. Jeg går for fortsatt forbud, men skriver at gummiballonger med lodd kan vurderes neste år, hvis det kan garanteres at heliumen er overskudd og ikke knapp ressurs, det siste tviler jeg mest på.

Popcorn skal jeg foreslå, men sukkerspinn og eventuelt slush maskiner tror jeg ikke korpset kan håndtere forskriftsmessig, det er bakteriebomber. Og godt mulig uønsket av foreldre.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-19, 22:05   #11
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.485
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Miljøvennlige gassballonger?

Popcorn tjener man hvertfall masse penger på på sånne arrangementer.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-19, 23:21   #12
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Miljøvennlige gassballonger?

Popcorn, sukkerspinn og tombola gjør susen her.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-19, 21:02   #13
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.262
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Miljøvennlige gassballonger?

Lavender - les linken i innlegget mitt over. Gulmiballonger vil aldri fungere, gassen siver ut. Helium ER en begrenset ressurs, dessuten.

Korpset ditt har allerede popkorn og slushsalg på 17. mai (om ikke ting er endret siden min tid), så her må nok ballonginntektene erstattes av noe annet.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-19, 22:56   #14
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Miljøvennlige gassballonger?

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Lavender - les linken i innlegget mitt over. Gulmiballonger vil aldri fungere, gassen siver ut. Helium ER en begrenset ressurs, dessuten.

Korpset ditt har allerede popkorn og slushsalg på 17. mai (om ikke ting er endret siden min tid), så her må nok ballonginntektene erstattes av noe annet.

Takk igjen. . Der står alt og nok om helium og ballonger. Rent og mindre rent helium blir ikke nevnt. Jeg mener korps og kor er godt økonomisk ivaretatt av skole og FAU, de får alt salg og salgsinntekter 17. Mai fra skole arrangementet.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-19, 23:53   #15
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Miljøvennlige gassballonger?

Hos oss har vi løst det ved at korpsets arrangement starter rett før skoletoget og varer til 13-tiden. Skolearrangementet starter i 12-tiden. De fleste er innom begge stedene, fungerer fint. Det er 300 m å gå fra det ene til det andre.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-19, 11:19   #16
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.262
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Miljøvennlige gassballonger?

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Rent og mindre rent helium blir ikke nevnt.

Helium er helium, et grunnstoff det finnes mye av i universet, men som allikevel er en knapp ressurs for oss på jorda fordi det er en edelgass, dermed finnes den ikke i andre kjemiske forbindelser enn ren heliumgass, samt at den er lett og dermed forsvinner opp i atmosfæren så fort den får muligheten.

Renhet får man i framstilling, så den gasskvaliteten man bruker til ballonger, kunne vært laget til medisinsk kvalitet. At ballonggass ikke er ren nok til å brukes innen medisin er ikke et argument i mine øyne. Jeg leser også dette i artikkelen jeg linker til, sannsynlig fordi prosseseringsbiten er en selvfølge for meg, noe det selvsagt ikke er på generell basis.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no