Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Ti på halv, ti over halv, tyve på hel, tyve på halv

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-18, 12:36   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ti på halv, ti over halv, tyve på hel, tyve på halv

Det heter ti over halv og ti på halv.
Ikke sant?


Ikke greide jeg å få det rett i overskriften engang

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-18, 12:41   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ti på halv, ti over halv, tyve på hel, tyve på halv

Ti på halv og ti over halv. Jeg bruker ikke noe annet enn det.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-18, 12:44   #3
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ti på halv, ti over halv, tyve på hel, tyve på halv

Ja, du har helt rett!

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-18, 12:45   #4
Rabbit
Langøret
 
Rabbit sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Innlegg: 3.450
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ti på halv, ti over halv, tyve på hel, tyve på halv

Jeg bruker bare ti på halv og ti på hel, men her jeg bor er det helt normalt å si tjue på hel og tjue over hel, det har med dialekt å gjøre.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-18, 12:46   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ti på halv, ti over halv, tyve på hel, tyve på halv

Du bor på Hedmarken, ikke sant? Der og i Oppland bruker de tjue på og over.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-18, 12:48   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ti på halv, ti over halv, tyve på hel, tyve på halv

Jeg sier ti på og ti over. Ingen jeg kjenner bruker tyve-på.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-18, 12:53   #7
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.198
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ti på halv, ti over halv, tyve på hel, tyve på halv

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Du bor på Hedmarken, ikke sant? Der og i Oppland bruker de tjue på og over.

Helt riktig. Tjue på og tjue over, men vi ville aldri brukt tjue på halv. Det heter ti over ti og tjue over ti, ikke tjue på halv 11.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-18, 13:06   #8
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ti på halv, ti over halv, tyve på hel, tyve på halv

Jeg bruker ti på/over både hel og halv og sier også tyve over hel, men ikke tyve på hel (da sier jeg heller ti over halv). Er opprinnelig fra Nord-Norge om det har noe å si.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-18, 13:06   #9
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ti på halv, ti over halv, tyve på hel, tyve på halv

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Du bor på Hedmarken, ikke sant? Der og i Oppland bruker de tjue på og over.

Bor ja. Men slett ikke oppvokst blant disse barbarene.
Men det forklarer talefeilen.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-18, 13:29   #10
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ti på halv, ti over halv, tyve på hel, tyve på halv

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Jeg sier ti på og ti over. Ingen jeg kjenner bruker tyve-på.

Samme her.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-18, 13:36   #11
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ti på halv, ti over halv, tyve på hel, tyve på halv

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det heter ti over halv og ti på halv.
Ikke sant?


Ikke greide jeg å få det rett i overskriften engang

Heter og heter, jeg har bodd ulike steder hvor de har sagt det på ulik måte, og har alltid bare sett på det som en dialektgreie.

I Nord-Gudbrandsdal, hvor jeg bodde store deler av oppveksten, sier de tjuge over og tjuge på. De sier jo en hel masse annet der også, som det ikke "heter", så jeg reagerer ikke noe mer på det enn på noe annet. Selv har jeg alltid sagt ti på halv og til over halv. Men da jeg bodde der var det jo jeg som fikk høre at jeg snakket "feil". Jeg er av de som synes dialekter er fasinerende og gøy, og får meg derfor aldri til å si at det andre sier på sin dialekt eller lokale vri er feil, eller prøver å få folk til å slutte å snakke dialektene sine.

På det stedet jeg bodde var de svært opptatt av sin egen dialekt, svært opptatt av at jeg snakket en annen dialekt, svært flittige i å minne meg på dette, og iherdige i sine forsøk på å få meg (og alle andre innflyttere) til å konvertere. Sånt blir jeg litt trassig av, og nektet å skifte dialekt, men den opprinnelige ble likevel ubønnhørlig utvasket i årenes løp, og jeg endte derfor opp uten noen klar dialekt, og snakker nå et surr av alt mulig. Kanskje det er derfor jeg synes det er gøy med alle andre sine dialekter, siden jeg ikke har noen selv.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 18-12-18 kl 13:45.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-18, 14:16   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ti på halv, ti over halv, tyve på hel, tyve på halv

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Helt riktig. Tjue på og tjue over, men vi ville aldri brukt tjue på halv. Det heter ti over ti og tjue over ti, ikke tjue på halv 11.

Nei, jeg tror Floksa skrev feil.

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Bor ja. Men slett ikke oppvokst blant disse barbarene.
Men det forklarer talefeilen.

Men det er jo ikke akkurat vanskelig å forstår tjue over i stedet for ti på halv.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-18, 16:28   #13
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ti på halv, ti over halv, tyve på hel, tyve på halv

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, jeg tror Floksa skrev feil.

Men det er jo ikke akkurat vanskelig å forstår tjue over i stedet for ti på halv.

Haha.
Ikke vanskelig og det gjør meg ikke noe hva DE sier altså.
Men påstanden fra mine bedre halvdel var at det ikke gikk an å si ti over halv eller ti på halv.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-18, 16:37   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ti på halv, ti over halv, tyve på hel, tyve på halv

Nei, da tar han helt klart feil.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-18, 16:41   #15
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ti på halv, ti over halv, tyve på hel, tyve på halv

Selvsagt går det an. Det er helt vanlig (og vanskelig for fremmedspråklige). "Tyve på halv" er på grensa. Ellers er alt det andre greit.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 18-12-18 kl 17:49.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-18, 17:20   #16
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.973
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ti på halv, ti over halv, tyve på hel, tyve på halv

Han tar feil, du har rett.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-18, 23:09   #17
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ti på halv, ti over halv, tyve på hel, tyve på halv

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Helt riktig. Tjue på og tjue over, men vi ville aldri brukt tjue på halv. Det heter ti over ti og tjue over ti, ikke tjue på halv 11.

Det er slik man sier det i Sverige också. Men ”tjugo över” och ”tjugo i”.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-18, 09:47   #18
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.407
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ti på halv, ti over halv, tyve på hel, tyve på halv

Jeg fikk kommentar fra læreren til eldste at jeg sier tjue på og tjue over, for det gjorde det visst vanskeligere å lære seg klokka for arvingen. Nuvel, hun greide det likevel!

Jeg har faktisk ikke tenkt over at det er dialektrelatert. Tjue på er da kjappere å si enn ti over halv?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-18, 10:11   #19
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ti på halv, ti over halv, tyve på hel, tyve på halv

Bruker ti på og ti over, men har hørt tyve over og tyve på.
Jeg har en som konsekvent sier 13.10, 12.40, altså bruker kun tall, ikke noe på eller over og 24-timers klokke. Litt merkelig i starten, men blitt vant med det og.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-18, 10:29   #20
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ti på halv, ti over halv, tyve på hel, tyve på halv

Dette er jo litt på siden selv om det også handler om klokka, men jeg husker da jeg bodde i England at jeg ikke umiddelbart forstod at når de sier at klokka er f.eks. halv five så mener de halv seks.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no