Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Middagstips (råvarer, ikke retter)

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-21, 08:41   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Middagstips (råvarer, ikke retter)

Jeg trenger middagstips. Ikke til hva jeg skal lage, selv om dere gjerne må tipse om det også. Men til hva jeg skal handle. Dvs, hva mannen skal handle. Vi greier å lage gode og sunne middager, men råvarene ligner hverandre fra uke til uke. Det er nok delvis derfor han alltid kommer hjem med det samme på ukeshandelen, og fordi jeg uhyre sjelden handler, så jeg vet ikke nødvendigvis om hvilke produkter som finnes. Men nå er jeg litt lei av de samme tingene.

Typisk ukeshandel består av fersk laks, frossen torsk, ofte en pakke Fish’n crisp (Findus?), karbonadedeig, kyllingfilet og vegetarburgere fra Hoff/Liv Laga. Sistnevnte er forresten veldig gode, men det andre har vært standard i evigheter og jeg skulle gjerne variert litt.

Tips meg gjerne om gode produkter eller råvarer. Det gjør ingenting om det litt halvfabrikat, for eksempel ferdige kjøttboller etc.

Han handler på Meny, Kiwi og Obs. Har også en stor Mega i nærheten.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-06-21, 09:34   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.404
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Middagstips (råvarer, ikke retter)

Innser at vår liste er nokså lik.

Kiwi har gode ferdige kjøttboller som skal stekes, spanske og italienske. Bruker sammen med god italiensk tomatsaus. Kjøper bokser fra Motti eller noe sånt, Kiwi.

Lam i biter?
Scampi i ingefær med wokgrønnsaker. Eldorado sine ferdigposer er greie. Har oppi rød chilli og kokosmelk.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-21, 09:35   #3
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagstips (råvarer, ikke retter)

Fiskeburgere fra laksefilet er fort gjort å lage og er aller best, men som et alternativ er steinbittkakene som vi kjøper på Rema også veldig gode. Har dere en Rema også i nærheten?

Jeg vet ikke hva dere bruker som tilbehør, men risotto er veldg grei avveksling, enten alene som vegetarrett med sopp for eksempel, men også som tilbehør.


Vi bruker ofte svinefilet, magert kjøtt og ganske rimelig. Det var ikke på lista di.

Fersk pasta synes jeg er mye bedre enn tørr, og en vegetarlasagne med ferske pastaplater, spinat m.m. er en super avveksling synes jeg. Ikke slankekost akkurat, men veldig godt!

Var det noe sånt du hadde tenkt deg? Eller er jeg helt på jordet nå?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-21, 09:42   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagstips (råvarer, ikke retter)

Tusen takk, begge!

Du var ikke på jordet, Nenne!

Jeg glemte faktisk å skrive fiskekaker/fiskeburgere på lista. Det har vi hver uke. Vi pleier å grille dem, de får så god skorpe, og det går veldig kjapt. Vi kjøper sånne fra Lofoten, 86%, eller noe. Det finnes mange typer, og vi glemmer alltid hvilke det er vi liker best og minst.

Svin, ja.. Jeg blir liksom aldri helt fortrolig med den grisen… Synes ofte det blir tørt, seigt eller hardt. Og så smaker det ofte nokså svin, liksom. Men jeg liker røkte sommerkoteletter, da.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-06-21, 09:43   #5
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.447
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Middagstips (råvarer, ikke retter)

Vi kjøper som oftest kjøtt/fisk/vegetarprodukter 2 ganger i uken, en gang til hverdagene og en gang til helgen. Kjøper egentlig ikke så veldig ulikt dere, men varierer i det uendelige likevel fordi jeg alltid googler etter oppskrifter. Kjøper da grønnsaker til de ulike måltidene samme dag på den lokale grønnsakssjappa for å tilpasse til oppskriftene og for å få helt ferske grønnsaker. Hvis det blir for mye arbeid å kjøpe inn på den måten, kan man såklart google oppskrifter før man handler. Eller kjøpe inn et godt utvalg av div. grønnsaker også google f.eks. "oppskrift kyllingfilet/brokkoli/sukkererter" (hva man har) og variere på den måten.

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-06-21, 09:43   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagstips (råvarer, ikke retter)

Vi har Rema i nærheten, ja. Jeg foretrekker Rema når jeg en sjelden gang handler. Av en eller annen grunn jeg kkke forstår, liker ikke mannen Rema og handler aldri der…

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-06-21, 09:44   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagstips (råvarer, ikke retter)

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Vi kjøper som oftest kjøtt/fisk/vegetarprodukter 2 ganger i uken, en gang til hverdagene og en gang til helgen. Kjøper egentlig ikke så veldig ulikt dere, men varierer i det uendelige likevel fordi jeg alltid googler etter oppskrifter. Kjøper da grønnsaker til de ulike måltidene samme dag på den lokale grønnsakssjappa for å tilpasse til oppskriftene og for å få helt ferske grønnsaker. Hvis det blir for mye arbeid å kjøpe inn på den måten, kan man såklart google oppskrifter før man handler. Eller kjøpe inn et godt utvalg av div. grønnsaker også google f.eks. "oppskrift kyllingfilet/brokkoli/sukkererter" (hva man har) og variere på den måten.

Ja, det er ikke ulikt oss. Jeg skulle bare gjerne testet andre råvarer.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-06-21, 09:46   #8
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Middagstips (råvarer, ikke retter)

Coop har ferdigstekte greske kjøttboller. Vi spiser dem ofte sammen med potetbåter, salat, feta og tzatziki.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-21, 09:47   #9
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagstips (råvarer, ikke retter)

Nenne, du spurte om tilbehør. Det varierer, men vi bruker enormt mye rødkål for tiden. Har en eller annen variant av rødkålsalat hver eneste dag. Jeg bruker det jeg har, enten det er feta, syltede grønnsaker, frukt, noe krønsj, for eksempel ristede mandler etc. Lett å variere, raskt å lage og veldig sunt.

Ellers går det veldig mye i grillet søtpotet, paprika og asparges. Det er mine favoritter på grillen, og vi griller mye. Avocado også.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-06-21, 09:48   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagstips (råvarer, ikke retter)

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Coop har ferdigstekte greske kjøttboller. Vi spiser dem ofte sammen med potetbåter, salat, feta og tzatziki.

Takk!

Ferskvare? Frosne?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-06-21, 09:50   #11
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagstips (råvarer, ikke retter)

Nenne: Har du oppskrift på de lakseburgere du snakket om?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-06-21, 10:04   #12
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.447
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Middagstips (råvarer, ikke retter)

Skjønner. Et par tips:

Vi kjøper av og til noe som heter hverdagslam som er biter med lammekjøtt som vi bruker i pitabrød med salat.

Har også funnet noen marinerte svinefileter enkelte steder som er møre og gode.

Store, frosne scampi er godt både i wok på på grillen.

Ferdiggrillet kylling er god variasjon til kyllingfilet, f.eks. i salater (eller i paella).

Kyllinglårfilet er MYE saftigere og bedre enn vanlig kyllingfilet. Brukes i diverse wok/asiatisk mat.

Falaffel"deig" kjøpt ferdig på innvandrerbutikker for vegetarmåltider.

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-06-21, 10:09   #13
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.405
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Middagstips (råvarer, ikke retter)

De "pølsene" med indrefilet eller ytrefilet av svin er ganske møre og gode.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-21, 10:20   #14
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Middagstips (råvarer, ikke retter)

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Takk!

Ferskvare? Frosne?

Ferskvare. De har poser med greske, italienske og spanske kjøttboller.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-21, 10:21   #15
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Middagstips (råvarer, ikke retter)

Hverdagslam syns jeg er godt, både bitene og kotelettene. Vi har gjerne koskos til og en gresk salat. Ellers kjøper vi ofter kyllinglårfilet enn bryst og bruker i diverse taco eller annen type varianter med lefser. Fisk er ungene sære på, men det går typisk i torsk, kveite og kaks her. Finnes noen gode torskeoppskrifter med choritzo og søtpotet både på matprat og kolonial som jeg ofte bruker, eller innbakt i spekeskinke etc. svinekjøtt er best langtidsstekt ellers er det så trått (syns jeg)

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-21, 10:24   #16
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagstips (råvarer, ikke retter)

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Nenne: Har du oppskrift på de lakseburgere du snakket om?

Lakseburgere, 4 stykker:

¼ potte gressløk
400-500 gram laksefilet
1 ts salt
½ ts pepper
Saft fra ½ sitron (dette er ganske mye, så smak til)
1-2 egg
1 ss solsikkeolje til steking + litt smør for smak

4 burgerbrød
Salat
Agurk
Rødløk


Klipp gressløken fint opp. Finhakk/stavmiks laksefileten og bland den med gressløk, salt, egg, pepper og sitronsaft. Kan også bruke matmølle.
Del deigen i fire og form fire, flate burgere. Stek i varm panne, ca. 2 min. på hver side. Server med salat i burgerbrød. Bruk gjerne aioli til.


Forslag til tilbehør – fiskeburgere

• Kokte poteter, råkost og yoghurtdressing (med dill og/eller hvitløk)
• Pasta, hvitsaus (pimpa opp med litt sitronsaft), salat
• I pitabrød med diverse grønnsaker, salsa og tzatsiki
• På brødskive med sylteagurk eller rødbeter. Liten salt til
• Med kålrabistappe, stekt bacon og smeltet smør
• I hamburgerbrød med salat, rødløk, tomater og dressing
• Med pommes frittes, salat og salsa/ketchup

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-21, 10:30   #17
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.339
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagstips (råvarer, ikke retter)

Kjøp blomkål og poteter og lag aloo gobi! Vi bruker en variant fra Hverdagsmat av Ole Martin Alfsen. Der er det også mange gode kylling-, pasta- og fiskeretter. Pasta med røkelaks og fennikel, for eksempel.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-21, 10:44   #18
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagstips (råvarer, ikke retter)

Jeg har ofte mozarellaost og parmaskinke i hus, til salatmiddager. Spiser det med baby leaf, tomater, honningmelon o.l.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-21, 11:18   #19
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagstips (råvarer, ikke retter)

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Skjønner. Et par tips:

Vi kjøper av og til noe som heter hverdagslam som er biter med lammekjøtt som vi bruker i pitabrød med salat.

Har også funnet noen marinerte svinefileter enkelte steder som er møre og gode.

Store, frosne scampi er godt både i wok på på grillen.

Ferdiggrillet kylling er god variasjon til kyllingfilet, f.eks. i salater (eller i paella).

Kyllinglårfilet er MYE saftigere og bedre enn vanlig kyllingfilet. Brukes i diverse wok/asiatisk mat.

Falaffel"deig" kjøpt ferdig på innvandrerbutikker for vegetarmåltider.

Supre tips!

Et scampiene kokte eller rå?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-06-21, 11:19   #20
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagstips (råvarer, ikke retter)

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Lakseburgere, 4 stykker:

¼ potte gressløk
400-500 gram laksefilet
1 ts salt
½ ts pepper
Saft fra ½ sitron (dette er ganske mye, så smak til)
1-2 egg
1 ss solsikkeolje til steking + litt smør for smak

4 burgerbrød
Salat
Agurk
Rødløk


Klipp gressløken fint opp. Finhakk/stavmiks laksefileten og bland den med gressløk, salt, egg, pepper og sitronsaft. Kan også bruke matmølle.
Del deigen i fire og form fire, flate burgere. Stek i varm panne, ca. 2 min. på hver side. Server med salat i burgerbrød. Bruk gjerne aioli til.


Forslag til tilbehør – fiskeburgere

• Kokte poteter, råkost og yoghurtdressing (med dill og/eller hvitløk)
• Pasta, hvitsaus (pimpa opp med litt sitronsaft), salat
• I pitabrød med diverse grønnsaker, salsa og tzatsiki
• På brødskive med sylteagurk eller rødbeter. Liten salt til
• Med kålrabistappe, stekt bacon og smeltet smør
• I hamburgerbrød med salat, rødløk, tomater og dressing
• Med pommes frittes, salat og salsa/ketchup

Hjertelig takk!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no