Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

El-bil for dummies

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-12, 13:48   #21
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: El-bil for dummies

Divine, jeg har med min Peugeot 106E på Blindern et par dager i uka, så det er ikke umulig med en prøvetur med meg heller.

Det er en helt "vanlig bil" i utseende. Og så har jeg webasto for varme om vinteren.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 13:54   #22
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: El-bil for dummies

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Linken som mrc viser til er ikke uten feil. I Norge har det de siste årene vært en netto eksport av kraft, så å sammenligne med kullkraft blir bare søkt.
Dessuten vil det hjelpe vanvittig på den lokale forurensingen.

At det hjelper på den lokale forutrensingen er det liten tvil om.
Samtidig, er det lagt inn faktor for at man nok for den gjennomsnittlige levetiden for en vanlig bil på en elbil nok etter svært høy sannsynlighet vil måtte ha utbytte av batteripakke? Jeg tipper det ikke er innkalkuert her. Sett Norge her kontra mange andre land lever bilene i snitt lengre - noe som da riktignok også betyr at vi har en større andel eldre biler i vår bilpark som har høyere utslipp.

Hvis man ser på CO2i globalt perspektiv, hvilket blir det relevante, samt hvordan elkraft mest effektivt kan utnyttes er det nødvendigvis ikke "søkt". Det hele kan vel også sies å handle om et overfokus på privatbilisme når det gjelder CO2-tiltak, kontra andre faktorer som kunne vært mer mer effektive. Her handler det nødvendigvis ikke om å bruke ressurser for å feie for egen dør, men kanskje støtte opp om tiltak helt andre steder.

Man kan raskt være mer miljøvennlige ved å kjøre vanlig bil og heller skippe ferieturen - sett CO2 i hvert fall..

Artikkelen går også inn på det at Norge har denne eksporten, samt at det kan være feil å se fokuset på at vi bruker mest vannkraft og at det dermed er rent...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 13:57   #23
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: El-bil for dummies

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Artikkelen går også inn på det at Norge har denne eksporten, samt at det kan være feil å se fokuset på at vi bruker mest vannkraft og at det dermed er rent...

Jeg klarer ikke å forstå hva du mener her.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 13:58   #24
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: El-bil for dummies

Eller tenker du at vi bør øke eksporten vår med kraft?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 14:04   #25
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.072
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: El-bil for dummies

Litt feil fra mrc om lading. Leafen lader til 100, men bare til 80 på hurtiglading.
Vi har en helt standard kurs og kontakt hjemme, ikke noen spesial-ladestasjon. Funker strålende.

Parkering generelt med elbil: midt i sentrum er det vanskelig å finne ledig gratisplass hvis du ikke er tidlig ute. Men du trenger ikke være langt utenfor sentrumsgatene før det ikke er et problem.

Jeg elsker Leafen vår. Vi bruker nesten bare den, med mindre vi skal veldig langt eller er alle sammen (vi er 6 personer). Leafen er 5-seter, trillingene (iMiev, iOn og czero) er 4-setere. Leafen er mye mer bil enn de over. De tre kjennes ut som billigbiler, selv om de er helt ok. Leafen er fantastisk å kjøre, og er som en hvilken som helst mellomklassebil. Grei bagasjeplass, god plass til to barneseter + en person i midten. Den er varm om vinteren, med rattvarme, setevarme og et godt varmeapparat. Om vinteren skrur vi på varme 15 minutter før vi drar, for å spare batteriet (og slippe isskraping...). Det gjøres med en app, eller med innstillinger for fast klokkeslett i bilen. Jeg kunne sagt fryktelig mye bra om Leafen, og faktisk ikke noe negativt. Foreløpig -bil er bil Men ja, den er dyr. Så den er vel først og fremst et alternativ hvis du tenker at du skal bruke den hyppig også til annet enn jobbpendling.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 14:15   #26
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.229
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: El-bil for dummies

Både Think og Buddy lader også til 100 forresten, begge to på vanlig 16A kontakt.

Vil det være plass til to nyfødtseter og en pute/liten beltestol bak i en Leaf, Snippa?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 14:20   #27
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: El-bil for dummies

Hadde jeg vært i Oslo sentrum / Blindern skulle jeg gjerne prøvekjørt med dere, Palmen og Asca, men jeg er på Fornebu, og har ikke mulighet til å slippe unna i arbeidstiden.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 14:25   #28
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.229
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: El-bil for dummies

Jeg er på Fornebu på onsdager for Mini sin svømming, så om du jobber seint en onsdag så er det mulighet da. (er der fra 18:15 til 19:30) Hvis ikke kan vi jo ta det en helg eller noe, bare si fra. Det er ikke _så_ langt mellom oss.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 14:26   #29
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: El-bil for dummies

Det er så absolutt en mulighet, Palmen. Mulig jeg faktisk skal jobbe sent allerede nå på onsdag.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 15:31   #30
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: El-bil for dummies

Jeg er helt blank på elbil altså, så jeg lurer på hvorfor du vil ha en? Miljø? Pris?

Hva er rimeligst totalt sett, å kjøpe en (rimelig) elbil og ha den i x antall år kontra en (dyrere) vanlig bil, og så selge etterpå. Hvor får man mest for pengene dersom man har f.eks. hundre tusen å bruke?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 15:52   #31
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: El-bil for dummies

Jeg tenker miljø, men aller mest tenker jeg på at jeg kan kjøre i kollektivfeltet. Det er alfa og omega for meg med tanke på reiseveien min til jobb.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 15:56   #32
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.072
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: El-bil for dummies

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Både Think og Buddy lader også til 100 forresten, begge to på vanlig 16A kontakt.

Vil det være plass til to nyfødtseter og en pute/liten beltestol bak i en Leaf, Snippa?

Kanskje, hvis de ikke er for brede. Vi kjører innimellom med 3 beltestoler. Det går, men det er trangt å få beltet ned i den låseboksgreia (hva i all verden heter den?).

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 16:02   #33
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: El-bil for dummies

Ah, kollektivfelt. Ukjent fenomen her.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 17:11   #34
iben
oppbevares tørt
 
iben sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.136
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: El-bil for dummies

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Her er min!


Maken til min bortsett fra fargen Jeg har en rød!

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 17:35   #35
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: El-bil for dummies

Vurderer man Think, Buddy o.l. setter man ikke sikkerhet spesielt høyt.

Think er jo så langt eneste bilprodusent som ikke ville at EuroNCAP skulle gjøre tester av deres modeller.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-12, 21:35   #36
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: El-bil for dummies

Hva tenker man om sikkerheten i en liten Buddy om man skal kjøre på motorveien mellom Oslo og Asker?

Jeg har fryktelig lyst på en slik jobb-bil.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-12, 23:16   #37
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: El-bil for dummies

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Hva tenker man om sikkerheten i en liten Buddy om man skal kjøre på motorveien mellom Oslo og Asker?

Jeg har fryktelig lyst på en slik jobb-bil.

Dårlig sikkerhet i disse - både foran og bak. Nå er det sjeldent de kraftige konfigurasjonene på disse veiene, men man kan også tenke på hvordan en bil med såpass kort akselavstand og uten hjelpemidler som ESP er på vinterføret selv på E18. Buddy har vel i tillegg bakhjulstrekk om jeg ikke husker feil.

Da har jeg mer tro på Leaf når det gjelder sikkerhet.

Med at buddy vel klassifiseres i EU som tung motorsykkel er det ikke spesielt strenge sikkerhetskrav for at de skal bli registrert. Klassifisert som vanlig bil hadde den vel ikke blitt tillatt nå...

I en del land har man sett en del elbiler bli forbudt etter at tester viste at de selv i "byhastigheter" fikk svært stor deformasjon innad i kupe. Og da krasjet de med egen vekt, og ikke med gjennomsnittskjøretøyet som i norge sikkert er 1400 kg elns.. Og selv i svært lave hastigheter kan kontakt med da tyngre kjøretøyer gi store belastninger for de små bilene, som ikke har vært noe problem for en vanlig bil.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-12, 23:24   #38
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: El-bil for dummies

Selv om vi eksporterer kraft så må vi fortsatt selvsagt bruke en marginalbetraktning når vi tenker utslipp, siden vi jo produserer alle tilgjengelig vannkraft til enhver tid: hva slags utslipp medfører en ekstra brukt kilowattime? Og det er utslipp fra kullkraftverk (ikke så mye gass lenger. Siden gass er dyrt på kontinentet nå, og mange gasskraftverk er knyttet til gamle, oljelinkede kontrakter, må mange av dem stenge ned når det er mye kraft i markedet).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel

Sist redigert av Polyanna : 11-04-13 kl 13:39.
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-12, 00:23   #39
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: El-bil for dummies

Buddy kommer seg forbausende bra frem på vinterføre, dette på grunn av smale dekk og batteripakke oppå drivhjulene.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 13:40   #40
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: El-bil for dummies

Plukker opp denne fordi jeg nettopp hørte at markedet visstnok var oversvømt av elbiler, og at man kan gjøre skikkelige kupp og få for eksempel importerte Leaf til, tror det var, 180 000 kroner, ny.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no