Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Det lange håret er vår kulturs hijab"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-21, 09:27   #21
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

m^2: Det er jo ikke noe rart at du ikke har fått kommentarer hvis du har langt hår.

Har aldri hørt om dette før ift mine korthårede venninner og kolleger heller

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 09:33   #22
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Jeg forstår veldig godt hva Trine Skei Grense mener, og forstår også hijabsammenlikningen, som jeg leste som litt humoristisk, med en en alvorlig undertone.

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Men ja, jeg ser jo at det er mye vanligere med langt hår blant yngre jenter, men jeg har liksom tenkt på det som mote jeg da

Og hva skaper og forsterker en trend, tror du?

Jeg har en lillesøster i begynnelsen av 20-årene, som for et par år tilbake snakket om å klippe seg kort. Men det hun anså som kort hår var hår til skuldrene. Når jeg påpekte at det ikke var kort, men sa at f.eks. pixiecut var kort så var det så utenkelig at hun både grøsset og lo. Det gikk rett og slett ikke an i hennes miljø.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 09:38   #23
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.004
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Min eldste tenåringsjente har nettopp klipt seg helt kort, og hun stikker seg skikkelig ut blant jevnaldringene og får masse (riktignok positive) kommentarer, ser jeg. Den yngste hadde en periode med maskinkort hår, og da ble hun tatt for å være gutt rett som det var, tross pupper og et temmelig feminint ansikt. Så ja, jeg synes hun har et poeng, langt-hår-trenden virker overveldende sterk og oppmuntrer kanskje ikke veldig til romslige kjønnsroller.

Enig. Jeg har ikke jenter selv, men har vært jenta med maskinkort hår.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 09:40   #24
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Har aldri hørt om dette før ift mine korthårede venninner og kolleger heller

Kommentarer trenger jo ikke være direkte til deg, men man skal ha levd under en stein om man ikke har fått med seg avisartikler og kommentarer om sveisen til Trine Skei Grande, Erna Solberg, Siv Jensen og Kristin Halvorsen, og hvordan moteblader så godt som alltid snakker om myke, feminine hårsveiser som de lange. Korte hårfrisyrer blir nesten alltid trukket fram som noe for eldre kvinner eller noe man har som et statement; et symbol på at du ønsker å skille deg ut eller framstå som tøff.


Et par eksempler:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...re-korthaarede

https://www.aftenposten.no/meninger/...vaere-unormalt

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 09:51   #25
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.361
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Det at langt hår nærmest er "obligatorisk" på jenter nu til dags, er absolutt grunnlag for diskusjon, men å sammenligne det med hijab blir for meg total skivebom.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 09:57   #26
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.471
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Faren min har alltid frontet en holdning om at alle burde ha en sveis som er så kort at man kan vaske håret med en klut. (Det praktiske står sterkt i fokus ja.) Det er noe jeg setter mer og mer pris på at jeg ble utsatt for i ung alder.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 09:58   #27
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.286
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Jeg som er født i 1980 ble klippet kort som barn.

De fire søskenbarna mine, som er født fra 1990-1994, de hadde langt hår som barn (og nå som voksne), og det hadde de fleste av ungene på samme alder.

Nå ser jeg at 99% av jentene på skolen har langt hår. Lillesøster skulle så absolutt ha hatt kortere hår, men hun blånekter, for ingen andre har kort hår.
Har innimellom fått klippet det til rett under ørene, og da har hun absolutt kortest hår av alle rundt henne.

Jeg ser flere gutter med langt hår, enn jenter med kort hår, egentlig.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 10:00   #28
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.024
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Jeg reagerte på vinklingen til Skei Grande. Men jeg er enig i at langt hår er en uniform blant tenåringer, og har vært det i minst 20 år. Jeg merker det veldig i min bydel i Oslo, der jeg som utlending sliter litt med å skille mellom jentene. Jeg skal ikke nekte for at jeg synes at datteren min ble veldig fin da hun klippet håret til litt over skuldrene.

Jeg synes at langt hår er flott på andre enn meg. Jeg har hatt kort hår siden jeg var 15 år, med kort periode med langt hår som jeg opplevde som rimelig plagsomt. Men håret mitt er for tynt til at det blir kort-kort.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 10:04   #29
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.502
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Da jeg leste startinnlegget ditt, m^2, så tenkte jeg 1) men du har jo langt hår, og 2) du jobber ilag med høyt utdannede menn(esker). Så jeg tenker at du har ikke vært borti "problemet" selv. Hårlengde er absolutt en del av kroppspress og skjønnhetstyranni.

Jeg har alltid hatt kort hår, bortsett fra en periode for kanskje femti år siden, så jeg kan si meg enig i dette som banana sier:

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg fikk motsatte vibber av artikkelen. Jeg er enig i at forventningen om at jenter og kvinner skal ha langt hår er så sterk at mange mener kort hår er en markør for mannlige, eller kanskje mer presist fravær av kvinnelige, egenskaper. Jeg opplever det i mitt nærmiljø. uten langt hår er du ikke kvinne nok, liksom.


Prøv å ha kort hår og være singel, så ja, jeg har ofte blitt tatt for å være lesbisk. Fordi jeg ikke har en mann:

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jepp. Jeg har hatt kort hår hele voksenlivet. Har blitt spurt flere ganger om jeg er lesbisk, og når jeg har spurt hvorfor de spør, er det pga. håret mitt.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 10:06   #30
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.502
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

der jeg som utlending sliter litt med å skille mellom jentene.

Er det noen trøst at også vi "innlendinger" kan ha vansker med det samme? De går med likedanne klær, så man kan ikke skille dem på det heller.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 10:09   #31
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.010
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

For meg som lærer er jentenes hår faktisk et stort problem når jeg får nye klasser. Det er krevende å lære navn når alle jentene ser like ut: de kler seg likt, og har enten langt, glatt mørkt hår eller langt, glatt lyst hår. Det er alltid navnene til de som skiller seg litt ut på hårfronten som fester seg først, og så må jeg lage meg diverse triks for å lære de andre. (Det verste er hvis de i tillegg har fornavn som starter på samme bokstav. Et år hadde over halvparten av jentene i en klasse M-navn. Har aldri strevet sånn, verken før eller siden ...)

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 10:13   #32
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.688
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Litt på siden, men var det Melonas som hadde en sketsj om kvinner som rundet 40, som klippet håret kort?

Det var Christian Valen som hadde denne om kånehår.

(en av kånene er mora til en venninne av meg, derfor husker jeg det så godt)


(Kilde: youtube.com)

__________________
Min signatur ™
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 10:14   #33
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Sammenlikningen er vel i at det å velge det bort kan i noen sammenhenger være vanskelig, fordi det er en kulturell forventning om at man har det. Samtidig som den som har det mener at det er et personlig valg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 10:15   #34
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.901
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Innlegget var nok for provokasjon og diskusjon, det er dagen for det. Men ja, det er merkelig hvor lite variasjon det er i hårfrisyrer og til dels øredobbene. At alle jentene her har langt hår uten lugg, tilflyttere med kort lugg har fort spart den lang. Nå har tenåringen curtain bangs, men det er kun en trend.

Jeg kommer ikke til å lede an med kort kult hår, skulle gjerne ha gjort det. Men har litt traumer etter å ha vokst opp på 70 tallet med hår som Karius og Baktus, verver overalt som ikke lar seg temme med litt vann på kammen. Jeg er lat og foretrekker hårstrikken.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 10:25   #35
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Det er ekstremt lite variasjon i hårstilene der jeg ferdes og ser ungdommer, alt er langt, rettet og uten lugg.

Skei Grande har et poeng, selv om man skal være et snev forsiktig med å undervurdere problematikken hijab er for de som lever i de mest konservative muslimske hjemmene.

Har hatt pixiekort hår, og det får virkelig helt vilt mye oppmerksomhet. "Wow, så tøff du er!" Jeg er glad i det lange håret jeg har nå, men gleder meg skikkelig fortsatt til jeg skal klippe twiggysveis igjen når jeg skal rømme til Argentina og bli cowboy på pampasen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 10:29   #36
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.538
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

For meg som lærer er jentenes hår faktisk et stort problem når jeg får nye klasser. Det er krevende å lære navn når alle jentene ser like ut: de kler seg likt, og har enten langt, glatt mørkt hår eller langt, glatt lyst hår. Det er alltid navnene til de som skiller seg litt ut på hårfronten som fester seg først, og så må jeg lage meg diverse triks for å lære de andre. (Det verste er hvis de i tillegg har fornavn som starter på samme bokstav. Et år hadde over halvparten av jentene i en klasse M-navn. Har aldri strevet sånn, verken før eller siden ...)

Men har ikke tenåringsjenter alltid vært slik? Hadde ikke "alle" Levisbukser, BALL-gensere og permanenthår i 1988? Når jeg ser på klassebildet mitt fra ungdomsskolen så ser i allefall alle klin like ut.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 10:34   #37
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.010
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Men har ikke tenåringsjenter alltid vært slik? Hadde ikke "alle" Levisbukser, BALL-gensere og permanenthår i 1988? Når jeg ser på klassebildet mitt fra ungdomsskolen så ser i allefall alle klin like ut.

Sikkert, men da jobbet ikke jegxsom lærer.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 10:34   #38
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.018
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Jeg har hatt både langt og kort hår (også helt kort). Det er jo vitterlig utrolig mye enklere med langt hår. Kort hår må fikses masse på, mens det lange bare er der og kan festes i en hestehale hvis det er i veien.

Jeg er forskrekkelig praktisk anlagt og dette er i hvert fall årsaken til at jeg har "langt" hår i dag. Datteren min mener at jeg ikke har langt hår siden det bare når til skuldrene, men jeg velger å være uenig med henne.

Da SKAM var serien alle så på gikk snuppa siste året på barneskolen. Da klippet hun "Nora-hår" og insisterte på å kalle det kort.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 10:35   #39
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.899
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Jeg har ikke lest det Trine skriver.

Sånn ut fra det jeg leser her, så er det et poeng. Da jeg var barn, var kort hår nokså vanlig. Nå har ingen det. Jeg er lærer, så jeg ser mange barn. Som Stompa sier, så er det ofte vanskelig å skille mange jenter fra hverandre. De er kliss like og jeg blander mye mer navn enn før. Jeg opplever det som en slags uniformering, helt klart. Og en forventning.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 10:35   #40
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Men har ikke tenåringsjenter alltid vært slik? Hadde ikke "alle" Levisbukser, BALL-gensere og permanenthår i 1988? Når jeg ser på klassebildet mitt fra ungdomsskolen så ser i allefall alle klin like ut.

Jeg tror ikke vi kan bruke permanentperioden som mal for NOE normalitet.

Selv er jeg født i '83 og jeg husker pannelugger, kort hår, krøllete hår, mellomlangt hår, langt hår, rett hår, og et snev variasjon. På ungdomsskolene på Nordstrand i Oslo er det ikke sånn i det hele tatt.

(Og så er det ikke sånn at alt var bedre før, men det der synes jeg har blitt ganske trangt.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no