Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Blir du påvirka av prisen på smågodt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Blir du påvirka av prisen på smågodt?
Eg handle aldri smågodt uansett 43 23,12%
Eg kjøpe mindre når det er billig 8 4,30%
Eg kjøpe den mengda eg likevel kjøpe 77 41,40%
Eg kjøpe meir smågodt 58 31,18%
Deltakere: 186. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-16, 20:59   #141
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.440
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blir du påvirka av prisen på smågodt?

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Jeg har kjøpt smågodt til påskeeggene (ungenes, svigerfar og svigerinnes og min mams sitt).
Ellers har vi kjøpt litt kvikk lunch da alle her elsker den sjokoladen. Og jeg har kjøpt m og nonstop til påsken, så vi har litt å ha på bordet om kvelden. Ellers kjøper jeg mengder av appelsiner! At det er så billig er en fryd og glede!

Er det Kiwi som har tilbud på alt det andre?

Jeg kjøpte en stor pakke Kvikk Lunsj for en stund siden, sikkert til full pris, men det holder nok. Men får se om vi "trenger" noe mer i hus til påske. Smågodt kan jeg nok glemme å få tak i mer av, gidder ikke stresse med det. Er mer glad i god sjokolade.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-16, 21:01   #142
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.032
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blir du påvirka av prisen på smågodt?

Jeg tror både rema100 og kiwi har tilbudene...og Obs hadde vel også, i alle fall før helgen. Jeg har handlet på Kiwi. Vi har det som nærbutikk, så det er enkelt.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-16, 08:56   #143
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Blir du påvirka av prisen på smågodt?

Jeg fikk ikke kjøpt appelsiner heller på lørdag. Helt utsolgt i de tre butikkene jeg var i. Jeg ønsker meg normale priser før påske, slik at vi får handlet det vi vil ha uten å bruke ei uke på det. Hilsen firebarnsmor med hjemmeeksamen.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-16, 10:22   #144
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir du påvirka av prisen på smågodt?

Jeg må handle inn smågodt til karneval på barneskolen. Det ER mer igjen på Europris f.eks, ja?

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-16, 10:32   #145
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.518
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir du påvirka av prisen på smågodt?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Er det Kiwi som har tilbud på alt det andre?

Jeg kjøpte en stor pakke Kvikk Lunsj for en stund siden, sikkert til full pris, men det holder nok. Men får se om vi "trenger" noe mer i hus til påske. Smågodt kan jeg nok glemme å få tak i mer av, gidder ikke stresse med det. Er mer glad i god sjokolade.

Rema har iallefall Kvikk lunsj for 28 kroner for en 8pk.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-16, 11:47   #146
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.440
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blir du påvirka av prisen på smågodt?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg må handle inn smågodt til karneval på barneskolen. Det ER mer igjen på Europris f.eks, ja?

Det vil jeg tro, ja.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-16, 18:04   #147
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.862
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir du påvirka av prisen på smågodt?

Jeg handler tilbud med god samvittighet, og har plukket med meg 12-pakning med egg til 4.30, 1 kg gulrøtter til 2.90, og knaskegulrøtter til 2.90. Snøfrisk til litt over 8 kroner og fløte til ca 13 kr var også fint.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-16, 18:18   #148
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: Blir du påvirka av prisen på smågodt?

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Jeg handler tilbud med god samvittighet, og har plukket med meg 12-pakning med egg til 4.30, 1 kg gulrøtter til 2.90, og knaskegulrøtter til 2.90. Snøfrisk til litt over 8 kroner og fløte til ca 13 kr var også fint.

Hvor finner du dette på tilbud?

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-16, 18:22   #149
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.862
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir du påvirka av prisen på smågodt?

Opprinnelig lagt inn av Christa, her.

Hvor finner du dette på tilbud?

Her var det på Coop ekstra, men jeg så at Kiwi også hadde Snøfrisk, gulrøtter og fløte billig, i tillegg hadde Kiwi 8 pk kvikk lunsj til ca 22 kr, M til 19 kr, Solo til ca 8 kr, men det kjøpte jeg ikke. Coop ekstra hadde også fremdeles tilbud på en del boksemat, som maiskolber, kikerter, bokseerter mm til et par kroner boksen, men der var de utsolgt på mye.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-16, 18:37   #150
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.152
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir du påvirka av prisen på smågodt?

Jeg var på butikken i ettermiddag, og selv om jeg er veldig på "folk må bestemme selv hvilke sunne og usunne valg de vil ta", så ble jeg litt småuvel av å se et par unggutter fylle hver sin sånn stappfulle fruktpose (sånne man fyller appelsiner og sånt i) med godis som de så sporenstreks begynte å proppe i munnen mens de for videre på disse her elektriske ståbrettene sine.

Men det er jo en tidsavgrenset greie dette, får man håpe på.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-16, 19:06   #151
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: Blir du påvirka av prisen på smågodt?

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Her var det på Coop ekstra, men jeg så at Kiwi også hadde Snøfrisk, gulrøtter og fløte billig, i tillegg hadde Kiwi 8 pk kvikk lunsj til ca 22 kr, M til 19 kr, Solo til ca 8 kr, men det kjøpte jeg ikke. Coop ekstra hadde også fremdeles tilbud på en del boksemat, som maiskolber, kikerter, bokseerter mm til et par kroner boksen, men der var de utsolgt på mye.

Takk! Coop ekstra er nærbutikk her så da skal jeg sjekke der.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 07:18   #152
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.011
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blir du påvirka av prisen på smågodt?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Rema har iallefall Kvikk lunsj for 28 kroner for en 8pk.

Jeg betalte 19,70 for 8-pakk på min Rema. 15 for kolibripose og 23 for stor påskepose fra Nidar.

Jeg kjøper bare det jeg skal ha uansett og blir egentlig bare grinete av disse tilbudene som gjør at folk hamstrer og sikkert sitter med godteri til langt utpå sommeren.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 07:45   #153
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.032
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blir du påvirka av prisen på smågodt?

Nå kostet 8-pakkning med kvikk lunch 18,- på Kiwi. Påskefavoritter kostet 19,- og mokkabønner 17,-
Jeg har kjøpt litt med tanke på lørdagsgodt framover.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 07:48   #154
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.179
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir du påvirka av prisen på smågodt?

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Jeg betalte 19,70 for 8-pakk på min Rema. 15 for kolibripose og 23 for stor påskepose fra Nidar.

Jeg kjøper bare det jeg skal ha uansett og blir egentlig bare grinete av disse tilbudene som gjør at folk hamstrer og sikkert sitter med godteri til langt utpå sommeren.

Okei, kolibripose faktisk?
Det er nesten som jeg vurderer å bryte mitt prinsipp mot å handle priskrigvarer, kolibrimarsipan er min store, store svakhet.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 08:08   #155
pippo
Sangfugl
 
pippo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.801
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Blir du påvirka av prisen på smågodt?

Jeg har "hamstret" Jif-spray på Rema.. 5,90 for en flaske.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 08:11   #156
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir du påvirka av prisen på smågodt?

Handlet inn 4,5 kg smågodt til nesten 100 barn og voksne i kveld. Ikke så mye å velge mellom, men jeg orket ikke løpe ut i forrige uke når sukkerkrigen startet. Jeg har ikke handlet noe til egen husholdning. Fråtsing gjør meg uvel i alle sammenhenger, og jeg synes det virker som om det er grensehandelmekanismene som slår inn hos mange. Mye "Just in Case"-innkjøp og kjøp av ekstra til lagring.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 09:09   #157
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir du påvirka av prisen på smågodt?

Hvorfor blir man irritert av at andre "sitter med smågodt til langt utover våren"? De om det, tenker jeg.
Det er to ting som er fascinerende med priskrigen på smågodt. Det første er jo selvsagt at folk går bananas og kjøper 50, eller 10 for den del, kilo med rent godteri bare fordi det er billig. Det finnes en grense for alt, tenker jeg. Det andre er jo alle diskusjonene, både i media, på pauserommet og blant venner, der det nesten kan virke som om det er om å gjøre å ta mest mulig avstand fra "disse ekle, griske godtemomsene." Jeg leste en kommentar i en nettavis om en kvinne som "måtte snu i døren på Rema fordi hun mistet appetitten av alle menneskene som stimlet sammen rundt smågodtreolen." Jøss, tenkte jeg, jammen er det noen som går ekstra langt for å markere avstand fra "bermen."


Sist redigert av rine : 16-03-16 kl 09:21.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 09:15   #158
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir du påvirka av prisen på smågodt?

Man unngår jo hysteriet ved å handle på Meny. Der har de masse smågodt igjen også.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 09:18   #159
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.819
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blir du påvirka av prisen på smågodt?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Okei, kolibripose faktisk?
Det er nesten som jeg vurderer å bryte mitt prinsipp mot å handle priskrigvarer, kolibrimarsipan er min store, store svakhet.

Ja, hva er det med den som er så god? :avsporer: Det kan da ikke bare være strøet på toppen?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 09:19   #160
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.766
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir du påvirka av prisen på smågodt?

Jeg er enig med rine. Jeg liker ikke hamstring selv, og synes det er uheldig. Men det gjelder hamstring GENERELT. Ikke bare hamstring av smågodt. Jeg syntes det var like ille under meieristreiken i 1980, da det var rasjonering på melk og pappa prøvde å få kjøpt dobbel rasjon ved å ikle seg løsbart (!).

Jeg synes det blir fryktelig mye moralisering og pekefingre. Og om ungdommen har mulighet til å binge smågodt i et par uker, så trekker jeg litt på skuldrene. Så gøy for dem, tenker jeg da. Dette er ikke sukkerets svar på "Himmel og helvete"-filmen, altså. Det er ikke slik at et par uker med billig smågodt fører til totalt fysisk og mentalt forfall.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no