Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

2,2 år

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-07, 20:28   #1
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.570
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

2,2 år

Jeg ser ofte, både her og på andre forum, at man forteller om barna sine som er 2,2 år og har en søster som er 3,8 år osv. Et barn som er 2,2 år er altså to år og 2,4 måneder gammelt. Jentungen på 3,8 er tre år og 9,6 måneder gammelt. Det er vel egentlig ikke det man prøver å si?

Jeg antar at man ved å si 2,2 år viser til at barnet er to år og to måneder. Siden det er 12, og ikke 10, måneder i året så blir dette litt rart. Synes jeg.

(Det er lov å spikke på tallbruk også, ikke sant? :flisespikkernovise: )


Sist redigert av Toffskij : 16-05-07 kl 11:09. Årsak: Flisespikket bort smiley/parentes-feil.
Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 20:30   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 2,2 år

Hvor er regelen for at man bare kan dele noe opp i ti enheter?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 20:32   #3
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.570
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 2,2 år

Det jeg mente var at man er ikke 0,2 år når man er to måneder. Fordi det er 12 måneder må man dele på 12, altså blir det 2/12=1,67, og en to måneder gammel baby er 0,167 år. Hadde det kun vært 10 måneder i året så ville man kunne si 0,2 år. See?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 20:31   #4
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 2,2 år

Jeg regner om fra måneder til desimaltall, sånn at 1 år og 3 mnd blir 1,25 år. Trodde alle gjorde det jeg?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 20:33   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 2,2 år

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Jeg regner om fra måneder til desimaltall, sånn at 1 år og 3 mnd blir 1,25 år. Trodde alle gjorde det jeg?

Nei, det tviler jeg på. Det er (irriterende) mange som sier at barnet deres er f.eks. 2,8 år og mener at det er 2 år og 8 måneder. I begynnelsen tok jeg nesten fram kalkulatoren. Før jeg skjønte hva de prøvde å si.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 20:34   #6
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.570
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 2,2 år

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Jeg regner om fra måneder til desimaltall, sånn at 1 år og 3 mnd blir 1,25 år. Trodde alle gjorde det jeg?

Jeg mistenker at det ikke er tilfelle når jeg ser noen bruke 2,2, fordi det vil si at man har beregnet seg frem til at barnet er 2 år og 2,4 måneder. Hvem er det som teller dagene når man beregner alder? Hadde jeg sett 1,25 ville jeg skjønt at det var riktig.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 20:33   #7
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 2,2 år

Men hvor er regelen for at et år må deles opp i ti enheter?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 20:35   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 2,2 år

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Men hvor er regelen for at et år må deles opp i ti enheter?

Du kan dele opp et år i hvilke enheter du vil. 52 uker, for eksempel. Men ville du sagt at barnet ditt var 2,50 år og ment at det var 2 år og 50 uker? Bruker man desimaltall så må man regne med at folk regner matematisk, og ti-basesystemet er det som er mest vanlig. Teoretisk sett kan man godt regne i andre baser, men da får man andre tall å forholde seg til.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 20:38   #9
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 2,2 år

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Du kan dele opp et år i hvilke enheter du vil. 52 uker, for eksempel. Men ville du sagt at barnet ditt var 2,50 år og ment at det var 2 år og 50 uker? Bruker man desimaltall så må man regne med at folk regner matematisk, og ti-basesystemet er det som er mest vanlig. Teoretisk sett kan man godt regne i andre baser, men da får man andre tall å forholde seg til.

Iom at måneder er vanlig regning for alder for barn over barseltiden, ser jeg det som uproblematisk å regne med måneder.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 20:40   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 2,2 år

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Iom at måneder er vanlig regning for alder for barn over barseltiden, ser jeg det som uproblematisk å regne med måneder.

Og når du ser noen skrive at barnet er 2,5 år så regner du med at det er to år og fem måneder?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 20:39   #11
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.570
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 2,2 år

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Men hvor er regelen for at et år må deles opp i ti enheter?

Mener du hvorfor det ikke er lov å si 2,2 om to år og to måneder? I så tilfelle så er det fordi det er feil matematisk. Se på desimaltallet 0,9. Hvis det var snakk om måneder så mener da noen at det blir september. Hvordan skal du da formulere oktober? 0,10? 0,10 er det samme som 0,1, som er januar i følge denne "logikken".

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 20:44   #12
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.652
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 2,2 år

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Men hvor er regelen for at et år må deles opp i ti enheter?

Regelen er vel at vi bruker titallssystemet i Norge.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 21:20   #13
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.548
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 2,2 år

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Regelen er vel at vi bruker titallssystemet i Norge.

At denne ikke kom som svar to sekund etter at Sitron postet spørsmålet sitt forundrer meg.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 11:14   #14
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 2,2 år

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Men hvor er regelen for at et år må deles opp i ti enheter?

Du tuller nå, ikke sant? Du VET at tallsystemet vårt er bygget opp i desimaler, og enheter på ti?

Jeg går ut i fra at hvis noen skriver at barnet er 2,5 år, så er barnet 2 år og 6 mnd. Dvs jeg antar at folk er i stand til å regne riktig også på desimaler. Alt annet er jo meningsløst og fullstendig galt.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 11:42   #15
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 2,2 år

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Du tuller nå, ikke sant? Du VET at tallsystemet vårt er bygget opp i desimaler, og enheter på ti?

Jeg går ut i fra at hvis noen skriver at barnet er 2,5 år, så er barnet 2 år og 6 mnd. Dvs jeg antar at folk er i stand til å regne riktig også på desimaler. Alt annet er jo meningsløst og fullstendig galt.

Klart jeg vet det. Men vet ikke du at et år har 12 måneder? Jeg vil gjerne at det vises til en REGEL for at man IKKE kan dele et år opp i TOLV måneder. Takk.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 11:43   #16
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.153
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 2,2 år

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Klart jeg vet det. Men vet ikke du at et år har 12 måneder? Jeg vil gjerne at det vises til en REGEL for at man IKKE kan dele et år opp i TOLV måneder. Takk.

Selvsagt finnes det ikke en slik regel. Men det betyr jo ikke at du bare kan bestemme at 2,2 plutselig betyr "to og to tolvdeler" i stedet for "to og to tideler".

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 11:44   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.414
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 2,2 år

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Selvsagt finnes det ikke en slik regel. Men det betyr jo ikke at du bare kan bestemme at 2,2 plutselig betyr "to og to tolvdeler" i stedet for "to og to tideler".

nettopp. da blander man jo to system. og da blir det fullstendig uforståelig. det er derfor man har regler.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 11:45   #18
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 2,2 år

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Selvsagt finnes det ikke en slik regel. Men det betyr jo ikke at du bare kan bestemme at 2,2 plutselig betyr "to og to tolvdeler" i stedet for "to og to tideler".

Ingen regel, ergo skriver man som man vil.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 11:48   #19
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 2,2 år

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Klart jeg vet det. Men vet ikke du at et år har 12 måneder? Jeg vil gjerne at det vises til en REGEL for at man IKKE kan dele et år opp i TOLV måneder. Takk.

Kjære deg Sitron, ER du dum eller later du som?

Året deles i tolv måneder. Det ER regelen. Men tallsystemet er basert på desimaltall. (Desi=ti)

Selv om du teller år har du ikke lov til å telle "tjueni, tjueti, tjueelleve, tjuetolv" heller.

Bruken av desimaltall etter komma er også basert på tier-regelen. All summering av tall går etter tier-regelen.

Ut i fra din angivelse av tall så får du jo problemer med å angi for eksempen 8 år og 11 måneder. Hva blir det? 8,11? Du ser selv at 8,11 er mindre enn 8,9 som du hevder at barnet ditt er nå?

Tallsystemet er bygd opp slik for at det skal være mulig enkelt å summere, subtrahere, addere og dividere. Hvis hver og en av oss skal definere tallsystemet etter hva vi regner, da blir det rimelig håpløst. Da vil jeg for eksempel hevde at det bare går 6 hundrelapper på en tusenlapp, og veksle i vei...

Så du må gjerne definere ditt eget tallsystem, og du havner neppei fengsel, men det er like fullt riv ruskende galt.

Desimaltall kan legges sammen. 4,1 + 2,8 = 6,9. Men i dine regnestykker vil 4,1 + 2,8 kunne bli noe helt annet.

(Jeg håper du ikke jobber med tall eller penger... :-) )

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 20:37   #20
maribo
Alltid like optimist
 
maribo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 2.603
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 2,2 år

Jeg lærte å skrive sånn under utdanninga mi som førskolelærer. Da skriver man ganske mange rapporter om ulike unger, men alle uten navn; feks blir Ola 3år og 11 måneder "O.g 3,11" osv. Jeg var ferdig utdanna i 1998, og har jobbet mange år i barnehage - og skriver sånn rapporter fortsatt, med sånne tall.
Prøver å unngå å bruke det i forum som dette, men tror nok det glipper innimellom.

Det er jo ikke matematisk riktig å bruke antall mndr bak komma, og skal man flisespikke så skal man flisespikke

__________________
Maribo og 3 tuller(00, 02, 06)
maribo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no