Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarbo på farta

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-09, 14:45   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Lavkarbo på farta

Jeg trenger noen råd fra dere som har levd med lavkarbo i lenger tid. Hva gjør dere hvis dere er endel på farta, ofte litt uplanlagt? Det vokser som kjent ikke lavkarbomat på trær der man stikker innom for å få seg en matbit. Bensinstasjoner, konditorier, supermarkeder. Resturanter er forsåvidt greit, da kan man velge bort poteter, ris osv, eller be om mye grønnsaker i stedet for. Men når man plutselig får vite at man skal noenting og ikke rekker hjemom fra jobben. Og man MÅ ha mat. Hvordan få tak i noe som er relativt lavkarbo?

Jeg har levd på lavkarbo siden slutten av januar, og synes det går veldig greit det meste av tida. Kroppen er strammere, jeg har gått ned en god del, jeg spiser meg mett og blir ikke lenger sur ørten ganger om dagen pga. lavt blodsukker. Jeg fyser heller ikke på godterier. Men det praktiske er en utfordring. Lunsjer med jobben med påsmørte brødvarer. Fredagskaker og sånt klarer jeg forsåvidt å overse, det er ikke problem (selv om noen nok synes jeg er sær). På farta fra A til B og det tok lenger tid enn planlagt og man blir sulten - det er et problem.

Svar som inneholder medbrakt lavkarbomat teller ikke.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 15:03   #2
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo på farta

Salatbarer i dagligvarebutikker og proteinbarer fra helsekost/medbragt i vesken.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 15:05   #3
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo på farta

Putt diverse nøtter i en pose å ha med.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 15:09   #4
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo på farta

Dette var en av grunnene til at jeg ga opp hele lavkarboprosjektet mitt etter et halvt år. Da hadde jeg spist meg lei på nøtter og egg.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 15:10   #5
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lavkarbo på farta

Peanøtter, baconpølse uten lompe/brød/ketsjup, andre nøtter hvis de har, en liten pose baconcrisp, en boks med cottage cheese, en pakke med kjøttpålegg, en halv kylling fra matbutikken, noen baby-bel oster eller en Atkinsbar er mine standardløsninger når jeg er på farten og trenger ett eller annet.

Det er litt karbo i pølse, men det holder som regel med en pølse og velger du baconpølse så får du mer fett og mer metthet per karbo.

  Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 15:10   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo på farta

Jeg er veldig glad i kylling eller lignende fra delikatessen, og så kan du jo kjøpe pakker med skinke/kjøttpålegg og spise med noen cherrytomater til, feks.
Min favorittlunsj da jeg jobbet i helsekosten; jeg stakk inn på ICAen rett ved siden av og kjøpte en pakke salatkyllingkjøtt og en halvmåne med fetaost i olje. Helte hele fetaospakken nedi salatkyllingpakken og blandet og spiste med litt tomat etc.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 15:13   #7
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo på farta

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

medbragt i vesken.

Opprinnelig lagt inn av Nelle, her.

Putt diverse nøtter i en pose å ha med.

Men poenget er jo nettopp at man ikke alltid har noe med. Noen ganger så skjærer planleggingen seg uansett.

Jeg kjøper Atkins-barer eller noen ganger Maarud(?)-posene med ristede mandler. Jeg mener også at knekkebrød-sandwichene må være et greit alternativ sånn nå og da, i alle fall hvis alternativet er sjokolade (som det som regel er for meg. )

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 15:20   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo på farta

Åja og Macadamianøtter. Vi solgte sånne poser på ca. 30-40 gram og det hendte jeg bare spiste en slik til lunsj. Jeg fikk energi og var faktisk mett i 3-4 timer etterpå.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 15:26   #9
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo på farta

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men poenget er jo nettopp at man ikke alltid har noe med. Noen ganger så skjærer planleggingen seg uansett.

Det betyr vel ikke at man ikke kan bli flinkere til å planlegge. Og har det skjært seg en dag, så kan man velge alternativer på spisesteder, kjøpe nøtter eller barer på helsekost eller dagligvare. Salatbar i dagligvare der de har det, eller varmdisk i dagligvarebutikker. Der har de koteletter og kyllingvinger/lår osv.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 15:28   #10
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lavkarbo på farta

De aller fleste kiosker selger baconcrisp eller peanøtter. Eller pølse. Deli De Luca selger mye bra for folk på farten.

  Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 15:29   #11
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo på farta

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Det betyr vel ikke at man ikke kan bli flinkere til å planlegge.


Det er vel ingen som har sagt noe annet. Men det virker så teit å snakke om hva man BURDE hatt med seg når man nå er gang står der og er sulten og ikke har noe mat i veska.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 15:31   #12
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo på farta

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det er vel ingen som har sagt noe annet. Men det virker så teit å snakke om hva man BURDE hatt med seg når man nå er gang står der og er sulten og ikke har noe mat i veska.

Nå var det vel ikke akkurat det jeg sa heller da.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 15:31   #13
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo på farta

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Det betyr vel ikke at man ikke kan bli flinkere til å planlegge. Og har det skjært seg en dag, så kan man velge alternativer på spisesteder, kjøpe nøtter eller barer på helsekost eller dagligvare. Salatbar i dagligvare der de har det, eller varmdisk i dagligvarebutikker. Der har de koteletter og kyllingvinger/lår osv.

Jeg synes ikke jeg gjorde annet enn å planlegge hva jeg skulle spise da jeg var på lavkarbo. (Det er mulig det er fordi jeg er av typen som er sulten hele tida og spiser støtt ... ). Jeg hadde alltid med meg medbrakt mat + noen nøtter i veska. Likevel hendte det flere ganger uforutsette ting som gjorde at jeg plutselig befant med skrubbsulten langt hjemmeifra kun med en kiosk eller bensinstasjon innenfor rekkevidde.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 15:33   #14
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo på farta

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Jeg synes ikke jeg gjorde annet enn å planlegge hva jeg skulle spise da jeg var på lavkarbo. (Det er mulig det er fordi jeg er av typen som er sulten hele tida og spiser støtt ... ). Jeg hadde alltid med meg medbrakt mat + noen nøtter i veska. Likevel hendte det flere ganger uforutsette ting som gjorde at jeg plutselig befant med skrubbsulten langt hjemmeifra kun med en kiosk eller bensinstasjon innenfor rekkevidde.

Jeg sier ikke at det ikke skjer, bare at det kan være lurt å ha et lager med proteinbarer i vesken til slike tilfeller.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 15:35   #15
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo på farta

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

bare at det kan være lurt å ha et lager med proteinbarer i vesken til slike tilfeller.


JEG kan ikke ha det, for da spiser jeg dem bare opp i utide. Sånn i mangel på sjokolade.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 15:39   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo på farta

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Deli De Luca selger mye bra for folk på farten.


Det har vi ikke her.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 15:39   #17
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo på farta

Jeg levde ett år på ketolyse og da MÅTTE jeg planlegge. Ved kriseløsninger ble det en grillpølse på bensinstasjonen. Ellers hadde (og delvis har) jeg alltid proteinbarer og eller nøtter i veska.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 15:43   #18
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo på farta

Hos meg er problemet litt der at jeg er et skikkelig vanemenneske i forhold til hva jeg spiser når. Om jeg plutselig ikke har middag tilgjengelig når jeg er innstilt med grønnsaker og kjøtt eller fisk, føler jeg at det nærmest ikke hjelper noe med en neve nøtter, selv om det kalorimessig skulle gitt god uttelling. Det er mulig det er psyken jeg burde jobbe med?

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 15:44   #19
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lavkarbo på farta

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

De aller fleste kiosker selger baconcrisp eller peanøtter. Eller pølse. Deli De Luca selger mye bra for folk på farten.

Baconcrisp.

Vi har ikke Deli De Luca på vår kant av landet så vidt jeg vet. Og jeg er også typen som spiser opp reservematen i veska om jeg har noen. Barer og sånt. Barer er dessuten ikke veldig tilgjengelig her, føler jeg. Men kanskje hvis situasjonen er sånn jeg beskriver, at jeg ikke kan komme meg hjem fordi jeg skal noe i mer sentrale strok.

Men pølse på bensinstasjon - spør du om å få den uten brød, eller bare kaster du brødet? Tror du de er vant til å selge pølser uten brød?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 15:45   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo på farta

Men de selger jo alltid ferdige kyllinglår og kjøttpålegg og slikt i butikkene. Man trenger jo ikke å ty til nøtter med mindre man er langt ute på landet i ei lita hillbillysjappe, men de har vel ikke nøtter engang.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no