Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Trenger noen råd ang. glutenfritt og melkefritt kosthold

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-09, 10:14   #1
Maya80
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.303
Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Trenger noen råd ang. glutenfritt og melkefritt kosthold

Saken er att vi har lyst til og prøve melkefri og glutenfri diett på ett av barna siden hun er autist. Vi har pratet med legen hennes om dette og han var veldig positiv till dette, men desverre veldig liten erfaring på dette. Det blir meg om henne som kommer til og gå på dette. Noen som har barna på dette eller seg selv? Hva må jeg tenkte på hvem kan man kontakte for å få riktig veiledning? Jeg er opptatt att hun må få i seg riktig næring i tilegg, før vi starter opp.
Når det kommer til meg så er det pga adhd jeg tenker på mest, jeg kan mest sannsynelig ikke starte på medesiner likevel, og derfor har jeg tenkt og prøve diett. Noen her som kan anbefalle bøker eller erfaringer, hvet det finnes fedon etc men hva passer best?

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-09, 10:23   #2
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Trenger noen råd ang glutenfri og melkefri kosthold

Når det gjelder melkefri diett så har vi erfaring. Jeg vet ikke hvor strengt det skal være i forhold til denne problemstillingen. Men skal det være 100 % så er stalltips fra meg at du kun kjøper det du vet hva som er i. Ikke pølser, ikke ferdigmat uten at du kan lese på pakken selv osv. Det er melk i mye rart - som servelat for eksempel. Lag alt selv fra bunnen til henne så er du sikker.

Neste stalltips er soya. Hun vil trenge kalsium og i soyamelk er det kalsium. Dessuten kan soyamelk brukes som man ville brukt melk. Det finnes soyayoghurt, rømme, noe ostegreier (som ikke er godt), is osv.

  Svar med sitat
Gammel 13-04-09, 15:54   #3
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger noen råd ang glutenfri og melkefri kosthold

Hei! Jeg har levd melkefritt i over ett år, så begynner å bli litt dreven på det. Soyaprodukter er vel og bra, men ikke bruk det for mye da det er lett å utvikle allergi mot det. Til frokostblanding, drikke og i en del bakverk er rismelk veldig godt. Min favoritt til det meste er likevel havremelk, det fungerer veldig likt som melk i en del "tradisjonelle" retter som pannekaker, hvit saus til fiskeboller og lasagne, etc. - sånn mat som unger vel ofte liker Ellers bruker jeg kokosmelk en del både i matlaging, baking og faktisk også i smoothie som jeg ofte spiser til frokost. Det er en litt uvant smak for barn kanskje, men den er jo mild og god, så verdt et forsøk. Se også www.utenmelk.no, der er det ulike fora som du sikkert vil ha nytte av.

www.kernesundfamilie.dk har du kanskje vært borti alt siden du har lest en del om autisme og melke/glutenfri diett? De har en del gode tips i hvert fall, uten at en trenger å sluke alt som står der. De går jo også inn for sukkerfri diett for de som er autister eller har ADHD, vet ikke om dere har tenkt på det.

Lykke til!

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-09, 16:10   #4
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Trenger noen råd ang glutenfri og melkefri kosthold

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Neste stalltips er soya. Hun vil trenge kalsium og i soyamelk er det kalsium.

Ikke i all soyamelk vel. Det er noen som det er tilsatt kalsium i, det står presisert på pakken. Det samme gjelder rismelk.

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-09, 17:07   #5
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger noen råd ang glutenfri og melkefri kosthold

Soya inneholder nok noe kalsium i seg selv, men det finnes også andre måter å få i seg kalsium på: grønne grønnsaker og sesamfrø uten skall er veldig gode kilder. Det kan være nødvendig med tilskudd av kalsium og magnesium (magnesiumen er nødvendig for at kalsiumen skal funke best mulig), men det kan sikkert legen vurdere. Det finnes kalsiumberikede produkter av soya, ris og havre

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-09, 17:19   #6
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger noen råd ang. glutenfri og melkefri kosthold

En ernæringsfysiolog vil kunne hjelpe til med kostholdet. Jeg lever glutenfritt, og følger egentlig ingen ekstra forholdsregler med tanke på andre næringsstoffer. Men med melkefritt blir det nok litt annerledes, ja. Bare spør hvis du lurer på noe konkret ang. matlaging.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-09, 18:10   #7
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Trenger noen råd ang. glutenfri og melkefri kosthold

Jeg kan en del, spesielt om glutenfritt.

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-09, 18:12   #8
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger noen råd ang. glutenfri og melkefri kosthold

www.npif.no har hatt en del om dette tidligere.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-09, 20:10   #9
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger noen råd ang. glutenfritt og melkefritt kosthold

Enig i at ernæringsfysiolog er lurt, jeg går til en og er superfornøyd. Bare spør meg også om konkrete oppskrifter, eller ta en titt på bloggen min hvis du trenger inspirasjon: http://ingling.blogspot.com

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-09, 20:19   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger noen råd ang. glutenfritt og melkefritt kosthold

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

www.npif.no har hatt en del om dette tidligere.

De er veldig flinke på dette, så du bør absolutt ta kontakt med dem. Det samme med Norsk Cøliakiforening, de kan mye om glutenfritt. Ellers ville jeg som andre også nevner tatt kontakt med en ernæringsfysiolog som kan noe om det, slik at dere kan få satt opp diett som sørger for at dere får i dere de næringstoffene dere trenger.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-09, 20:25   #11
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger noen råd ang. glutenfritt og melkefritt kosthold

Lillegutt går på melke- og glutenfritt diett (pga melkeallergi og cøliaki). Jeg holder han også stort sett unna soya fordi jeg synes jeg ser forverring når han får i seg det.
Jeg vil anbefale deg å kikke på cøliakiforeningens sider, der er det også etpar linker til gode glutenfrie kokebøker, bakekurs osv.
Melkeproduktene klarer du alltids å erstatte med noen annet uten så mye om og men, men det må litt mer tankegang og gjennomføring til for å få det til glutenfritt.
På npif.no som er nevnt over her er det gode tips

Vi har fått hjelp av ernæringsfysiolog på barnehabiliteringen til å se gjennom den maten han får et par ganger, og gi oss råd om evt. vitamintilskudd og sånt.

Opprinnelig lagt inn av Maya80, her.

Noen her som kan anbefalle bøker eller erfaringer, hvet det finnes fedon etc men hva passer best?

Fedon er hverken melke- eller glutenfritt!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-09, 23:11   #12
Maya80
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.303
Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Sv: Trenger noen råd ang. glutenfritt og melkefritt kosthold

Tusen takk for mange gode svar. Skal ta en ekstra tur til legen før jeg starter opp på dette. Jeg kommer nok til å spørre litt seinere om tips og råd, men jeg fikk ihvertfall noen svar på det jeg lurte på. I morgen skal jeg i selskap med en i nær familie som har ett barn på sånn diett, så hun skulle hjelpe meg på vei om jeg trengte det.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-09, 06:16   #13
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Trenger noen råd ang glutenfri og melkefri kosthold

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

www.kernesundfamilie.dk har du kanskje vært borti alt siden du har lest en del om autisme og melke/glutenfri diett? De har en del gode tips i hvert fall, uten at en trenger å sluke alt som står der. De går jo også inn for sukkerfri diett for de som er autister eller har ADHD, vet ikke om dere har tenkt på det.

Meget god link! Har nettopp bestilt boka.
Enig i at http://www.npif.no/ er en viktig nettside.

Lykke til, og hold ut. Det tar tid å innarbeide seg gode rutiner, men resultatet er verdt det!

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no