Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-23, 10:13   #41
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hva er egentlig forskjellen på plast og plastikk, input? Jeg føler at jeg burde vite det, som kjemiker.

Plast er et materiale. Plastikk er en prosess, modellering/forming av et materiale. Plastikkirurgi.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 10:14   #42
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Ååå, plasTIKK, ikke PLASTikk.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 10:15   #43
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Lydforskjell for bol vs mage og håndledd vs mansjett også. At arm og erme er så likt, er nok litt av forklaringen her. Selv om jeg tror at du ville får en del blanke fjes på både bol og mansjett blant folk på gata (blant folk som ikke strikker eller syr, i hvert fall. )

Kanskje folk på gata står med mansjettknapper, og lurer på hvor i alle dager de skal plasseres.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 10:20   #44
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.717
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg synes det er rart at det skal være vanskelig å skille, det ene er jo en del av et klesplagg, og det andre er en kroppsdel. Det heter jo også bolen på en genser, men jeg hører ingen snakke om bolen på kroppen. Man snakker om skåla på en BH, ikke puppen. Mansjetten på skjorta, ikke håndleddet. Mansjetten er nederst på ermet. Håndleddet er nederst på armen.

Jeg gjetter på at det er fordi de er så like. Samme med og/å, man blander ikke and og to på engelsk.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 10:27   #45
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Opprinnelig lagt inn av Cauchy, her.

Jeg gjetter på at det er fordi de er så like. Samme med og/å, man blander ikke and og to på engelsk.

Ja, jeg skjønner at det er et problem for mange, men synes fortsatt det er litt rart. Med og/å er det gjerne litt forvirring om hva som skal brukes når, og det går begge veier. Med arm/erme er det vel ikke tvil om det? Eller er det noen som ikke helt vet hva som er arm og hva som er erme, og som like gjerne kan si erme når de mener arm? "Jeg har vondt i ermet" eller "Rekk ut ermet for å få bussen til å stoppe"?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 10:34   #46
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Det er jo ikke forbudt? Eller mente du tillatt å skrive?

Hører også veldig mange som sier motsatt, de i objektsform. "Vi måtte hente de".

Tillatt å skrive ja. Det er en bøying som i mine øyne ikke gir mening og skaper forvirring for innlærere. Og helt unødvendig når vi kunne sagt dems, som er logisk bøying.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 10:37   #47
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg sier også dem i subjektsform. Og dems i stedet for deres. Noe jeg mener burde bli tillatt.

Her sier vi «dis» (=deres, 3. pers.). «Bilen dis». Høres egentlig ut som babyspråk.

Og «når eg va liden».


Sist redigert av Hyacinth : 25-01-23 kl 10:48.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 10:38   #48
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.717
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, jeg skjønner at det er et problem for mange, men synes fortsatt det er litt rart. Med og/å er det gjerne litt forvirring om hva som skal brukes når, og det går begge veier. Med arm/erme er det vel ikke tvil om det? Eller er det noen som ikke helt vet hva som er arm og hva som er erme, og som like gjerne kan si erme når de mener arm? "Jeg har vondt i ermet" eller "Rekk ut ermet for å få bussen til å stoppe"?

Jeg tror en del ikke vet det, og når flere og flere og flere blander så får man ikke den naturlige følelsen av hva som er riktig.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 10:38   #49
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Hva med megs og degs?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 10:43   #50
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Dies. Det er huset dies.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 10:44   #51
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, jeg skjønner at det er et problem for mange, men synes fortsatt det er litt rart. Med og/å er det gjerne litt forvirring om hva som skal brukes når, og det går begge veier. Med arm/erme er det vel ikke tvil om det? Eller er det noen som ikke helt vet hva som er arm og hva som er erme, og som like gjerne kan si erme når de mener arm? "Jeg har vondt i ermet" eller "Rekk ut ermet for å få bussen til å stoppe"?

Jeg tror det handler utelukkende om at ordet erme er i ferd med å forsvinne. Når vi ikke lenger strikker eller syr egne klær, har vi mindre bruk for ordet. Det brukes sjelden i media. Og vi sier jo buksebeinet, så det er naturlig å si genserarmen også.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 10:48   #52
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Det med erme og arm er vel en språkending som har pågått over lengre tid. Jeg er 50 år () og har aldri brukt erme. Noen ser sikkert på meg som mindre kunnskapsrik av den grunn. Dem om det.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 10:51   #53
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Jeg tror det er fordi ordene ligner lydmessig.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 10:52   #54
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg tror det handler utelukkende om at ordet erme er i ferd med å forsvinne. Når vi ikke lenger strikker eller syr egne klær, har vi mindre bruk for ordet. Det brukes sjelden i media. Og vi sier jo buksebeinet, så det er naturlig å si genserarmen også.

Jeg syns ikke det er et ord som er i ferd med å forsvinne, og både sying og strikking er en stigende trend. Diverse kombinasjoner med armen i stedet for ermet får betydelig færre treff også. De aller fleste jeg hører sier ermet også.

Hva er bakgrunnen din for å påstå at ordet er i ferd med å forsvinne?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 11:04   #55
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns ikke det er et ord som er i ferd med å forsvinne, og både sying og strikking er en stigende trend. Diverse kombinasjoner med armen i stedet for ermet får betydelig færre treff også. De aller fleste jeg hører sier ermet også.

Hva er bakgrunnen din for å påstå at ordet er i ferd med å forsvinne?

En forelesning som handlet om endringer i frekvens for ord i skriftlige tekster. Der ble blant annet erme trukket frem som et ord med betydelig nedgang og delvis erstattet av arm. Krus var et annet ord, men ikke med like stor nedgang. Med nå finner jeg ingen kilder på dette, og det er irriterende.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 11:25   #56
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns ikke det er et ord som er i ferd med å forsvinne, og både sying og strikking er en stigende trend. Diverse kombinasjoner med armen i stedet for ermet får betydelig færre treff også. De aller fleste jeg hører sier ermet også.

Overalt i klesbutikker på nett m.m. så står det fortsatt "ermelengde", "kortermet" etc. Kan ikke huske å ha sett en nettbutikk hvor man kunne filtrere på "armlengde", eller hvor det står f.eks "trekvartlange armer". Det tror jeg at jeg hadde lagt merke til, for det ser rart ut i mine øyne. Jeg har ikke tenkt over at det er et ord som er på vei ut før denne tråden, for meg er det et helt vanlig ord. Men det kommer vel an på hvor man bor. Alt sånt blir jo ofte relatert til Østlandet, så det er mulig det er et Østlands-/Oslofenomen, og at man derfor tenker det gjelder språket og landet i sin helhet.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 11:40   #57
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

På min dialekt har vi kun armer, både på kroppen og på klær. Ordet 'erme' finnes altså ikke i vokabularet mitt. Akkurat som at jeg sier 'panne' om både kasseroller og stekepanner.
Men skriftlig/inni hodet kjenner jeg absolutt forskjellen.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 12:33   #58
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Overalt i klesbutikker på nett m.m. så står det fortsatt "ermelengde", "kortermet" etc. Kan ikke huske å ha sett en nettbutikk hvor man kunne filtrere på "armlengde", eller hvor det står f.eks "trekvartlange armer". Det tror jeg at jeg hadde lagt merke til, for det ser rart ut i mine øyne. Jeg har ikke tenkt over at det er et ord som er på vei ut før denne tråden, for meg er det et helt vanlig ord. Men det kommer vel an på hvor man bor. Alt sånt blir jo ofte relatert til Østlandet, så det er mulig det er et Østlands-/Oslofenomen, og at man derfor tenker det gjelder språket og landet i sin helhet.

Nå er jeg ganske splætt midt i Oslo da. Jeg hører jo at en del ungdommer kan si arm, uten at det nødvendigvis sier så mye. Det er jo ganske vanlig at man bruker språket annerledes som ung, at man fortsatt er i læring, og selvfølgelig; i områder der språket blir påvirket av veldig mange andre språk så danner det seg egne dialekter. De pleier jo uansett å bli mer avslepne når man blir eldre.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 12:42   #59
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Ja, som sagt, jeg synes det er litt pussig. Men jeg er jo gammel, så jeg er kanskje av den utdøende generasjonen som fortsatt har det som et vanlig ord i talespråket. Det er kanskje en aldersting, heller enn en geografisk ting da.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 12:45   #60
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folkeopplysning: Et erme vs en arm

Det kan være. Og det kan være en aldersting som yngre generasjon ikke tar med seg videre inn i alderdommen (hehe), men som er en talemåte der de er i livet nå. Noen tar det selvsagt med seg, men om det er rådende er jo en annen sak.

Og jeg betviler ikke det du henviser til, Input. Men det hadde vært kjekt å vite om det er noe som man såvidt aner at kan skje og vi snakker i hundreårsperspektiv, liksom. Eller om vedkommende mener at det er på samme nivå som tynn l på østlandet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no