Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Nokon som kan litt om diverse diettar?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-07, 12:02   #21
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Jo ho likar glutenfritt knekkebrød godt; mykje betre enn brød. Med kvitost og tomater er det heilt topp! Det grove til Wasa er jo ganske grovt verkar det som, sjølv om fiberinnholdet antagelig ikkje er som våre grove knekkebrød. Vi vil heilt sikkert holde på knekkebrødet. Igjen; vi har ikkje tenkt å kjøre stram diett utan unnak, men likevel gjere ei dreiing i kostholdet for heile familien.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 12:21   #22
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Nå har jeg en far som er diabetiker, og jeg har satt meg noe inn i hva slags type mat som er bra for han.

Generelt så er det mat med lag glykemisk indeks som passer å spise for en dabetiker. Poteter har høy glykemisk indeks og er dårlig egnet dia-mat i så henseende.

Atkins er jeg noget tvilsom til, men Lindbergs kosthold er supert for diabetikere. Rød linsepure er for eksempel veldig likt på konsistens og smak som potetstappe - glimrende alternativ. Vet ikke om dette i forhold til gluten, men innbiller meg at linser ikke inneholder gluten.

Jeg hadde glatt byttet ut potetene men naturris og villiris, da får du gode karbohydrater og lav G.I.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 09:50   #23
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Via Annemede har eg nå sendt epost til ernæringsfysiologen (vi har hatt kontakt med samme dame viser deg seg, eg og Annemede altså). Spent på kva ho vil svare

Takk for alle innspel; kom gjerne med fleire

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:16   #24
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Jeg ser overhodet ikke noe problem i å spise lavkarbo og glutenfritt. Det er jo det ungen trenger.

Lavkarbo er ikke en mystisk skummel kur som man dør av. Lavkarbo er en fellesbetegnelse for en filosofi som går ut på å spise mat som stabiliserer insulin og blodsukkeret og gir bedre helse. Det finnes ulike varianter innenfor filosofien. Atkins har flere faser alt etter hvor mye en skal ned i vekt. Er det mye og hormonbalansen er skikkelig på bærtur, så trenger man gjerne ketosekost, men er det lite man skal ned, eller kanskje man ikke skal ned i det hele tatt, så kan man spise etter vedlikeholdsdietten. Som er veldig lik Lindberg igjen.

Kjernen i å spise lavkarbo, er å spise nok proteiner (byggesteiner til kroppen), og spise nok og riktige karber (frukt og grønnsaker dekker det behovet veldig godt, og barn kan godt får rikelig av dette), og å tilføre sunne og riktigefettsyrer (oliven, raps og linfrøolje -kaldpresset er vedlig bra). Barn i vekst trenger byggesteiner, de trenger fettsyrer, og de trenger frukt og grønnsaker for å tilføre det kroppen trenger av fiber, enzymer og vitaminer.

Det kan være farlig å sette et barn på en ketogen diett (man spiser så lite karber at man går i ketose,- kroppen forbrenner sitt eget fett), men det er det jo ingen som mener at man skal gjøre heller (man skal som oftest ned i mindre karber enn det man får i et glass juice i løpet av en hel dag for at dette skal skje). Å kontrollere blodsukkeret og insulinutskillelsen gjennom å spise langsom energi og nok byggesteiner og riktige fettsyrer er ikke det minste uheldig. Og hvertfall ikke så lenge det ikke er snakk om å tvinge i ungen noe hun ikke vil ha. Jeg synes det er langt verre med dem som serverer ungene sine brus og boller og alt som får opp blodsukkeret og så kjører på med insulin for "man må jo få leve " normalt"".

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:18   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Flott innlegg, Desembermamma! Omtrent av samme type som jeg ville skrevet. Synes forresten det er litt morsomt at så mange er livredde lavkarbo og tror det er noe man ramler i koma av etter to dager, mens de helt ukritisk serverer ungen kneipp til alle dagens måltider og mener både boller, yoghurt og saft er helt ok.

Forresten så blir enkelte epileptiske barn satt på ketogen diett, men da i samråd med helsepersonell.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:41   #26
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Åh, tusen takk Desembermamma og Iset! Masse nyttig info! (har forresten rota litt rundt inne på det der lav-karbo forumet, der var det masse fint å hente)

Når det gjeld ketose blei eg litt forvirra. Dette får jo vår jente dersom ho ikkje får insulin, og ho var syreforgifta (ketose) når ho fekk påvist diabetes (heilt normalt det altså, når diabetes blir påvist første gong). Kroppen hadde begynt å tære på fettet sidan næringa ikkje kom inn i cellene, og ho blei vanvittig tynn på berre nokre dagar. Dersom ho ikkje får medisin vil å utvikle ketose ganske raskt. Eg ante ikkje at ein kunne få det ved å ete lite karbohydrat; men når eg tenker meg om så gir det jo meining. Ein får samme effekten, men på ein annan måte...

Uhm.. nå skal eg slutte å røre her, men berre legge til at eg og mannen har ete lav-karbo sidan torsdag og er strålande fornøgd! Og når ein i tillegg har lov å bruke feite dressingar; ke' e' probleme'?? Eg har faktisk litt vondt for å tru at ein kan gå ned i vekt med dette her?? Vi føler oss friske og fine, og for å seie det rett ut; med mindre luft i systemet enn før. Blir ein ikkje ganske gassete av brød??

Det var også ein fryd å smøre matpakkar i går kveld. Minsten på 2 får sitt vanlige brød; han er ikkje spesielt interessert i salat og pålegg som ikkje er smørbart. Jenta med diabetes og cøliaki fekk middagsrester (som rett nok hadde cøliakipasta), snurrer av skinke, ost og agurk, ei stor tomat og ein yogurt utan tilsatt sukker og med glutenfri havregryn. Samt eit eple. Ingen diettmat med andre ord; her er jo karbohydrat, men mindre enn i brødskiver. Mannen fekk salat med frø og nøtter, skinke, ost, tomat, alfaspirer og creme fraiche dressing , og eg skal forsyne meg i salatbaren i lunsjen. Oppdaga i forrige veke at salat held ein mett heilt til middag jo! Kjøleskapet heime bugnar av kjøttpålegg, makrell, laks, egg, salat, grønsaker og
deilig dressing. Vi er storfornøgde!

Når det er sagt, når det gjeld jentungen ventar vi på svar frå ernæringsfysiologen.

OG ein kommentar til dette å gi ungane boller og brus og slikt. Eg er heilt enig når det gjeld det generelle; å få eit barn med diabetes er ein vekkar; ein tenker meir over kva ei flaske cola gjer med systemet hos eit friskt menneske. Kroppen får jo sjokk, må produsere vanvittige mengder insulin for å takle sukkermengden. Eg ser for meg at dette må slite på kroppen over tid. Vi har forresten latt henne ete kake og snop i selskap, utan spesielle restriksjonar (bortsett frå at det må vere glutenfritt så klart). Har justert med insulin etterpå; det er veldig lett med pumpe. Vi prøver å finne ein gylden middelvei. Vi vil gjerne at ho skal leve så normalt som mulig. Sunt, men ho skal også få oppleve gleden ved å kunne sette til livs to store stykke sjokoladekake. Mulig de er uenige, men det er ein del av det å være barn syns eg (og å vere voksen også ) For 30 år tilbake regulerte ein barns diabetes i større grad via kosten. Dei VEIDE maten :skrekk: Det førte til ein del spiseforstyrrelsar / opprør i tenåra for ein del av barna (meir enn hos friske tenåringar). Vi prøver derfor å eit fornuftig MEN avslappa forhold til det, slik at ein unngår problem seinare.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:44   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Kostindusert ketose er ikke det samme som ketoacidose, som man får som diabetiker.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:50   #28
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Kostindusert ketose er ikke det samme som ketoacidose, som man får som diabetiker.

AAH, DET forklare tingen

Men.. eh.. dei kalla det ikkje ketoacidose?? jaja, eg hadde vel nok å tenke på i situasjon vi var oppe i

Takk Iset

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:53   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Det heter ketoacidose når det er snakk om syreforgiftning i forbindelse med diabetes, ettersom jeg har forstått det iallfall. Men noen kaller det nok ketose, men det er uansett ikke det samme som kostindusert ketose.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:55   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Her står litt mer om det:

http://forum.lavkarbo.no/showthread....ht=ketoacidose

Sitat:

Forvirringen omkring ketose kommer ofte fra folk som forveksler den med ketoacidose, en tilstand som kan forekomme hos Type 1 - diabetikere; dette oppstår når en persons blodsukker er ute av kontroll, og hun eller han ikke kan produsere insulin. Ingen doktor skulle ha noe problem med å skille fysiologisk ketose, som du vil oppleve når du gjør Atkins, fra ketoacidose. Videre, siden folk ofte er overvektige spesielt grunnet en over-overflod av insulin er det faktisk umulig for dem å være i ketoacidose.

http://forum.lavkarbo.no/showthread....ht=ketoacidose

Sitat:

MEN ER IKKE KETOSE FARLIG ?
Det er ikke farlig å være i ketose på en lavkarbo diett. Kroppen vår er laget for effektiv bruk av ketoner som brennstoff når det ikke finnes glukose. Ketose blir ofte blandet med et lignende ord, ketoacidose. Ketoacidose er en livstruende tilstand for diabetikere. Og det handler ikke om keto- delen av ordet, men acid – syre. Det er
syreforgiftning av blodet og skyldes opphopning av ketosyrer i blodet på grunn av alvorlig insulinmangel. De vanligste årsakene er ved nyoppstått type 1 diabetes og i tilfelle hvor mennesker med type 1 diabetes får annen sykdom med feber som øker behovet for insulin. I slike situasjoner vil blodsukkeret være høyt (over 15 mmol/l) og man finner sukker og ketonsyrer (ketoner) i urinen. Uten behandling vil man raskt blir alvorlig syk med bevisstløshet (diabetes koma). Kombinasjonen høyt blodsukker, sukker og ketoner i urinen bør føre til at man straks kontakter lege. Det er altså det høye blodsukkeret og syreforbindelsen som er farlig. Ketonene er en del av bildet og er et resultat av tilstanden – IKKE årsaken. Diabetikere med type 1 diabetes kan trygt følge en ketogen diett for å ta av fettvekt, men under nøye oppfølging av lege da blodsukkeret må holdes lavt og stabilt.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 11:02   #31
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.


OG ein kommentar til dette å gi ungane boller og brus og slikt. Eg er heilt enig når det gjeld det generelle; å få eit barn med diabetes er ein vekkar; ein tenker meir over kva ei flaske cola gjer med systemet hos eit friskt menneske. Kroppen får jo sjokk, må produsere vanvittige mengder insulin for å takle sukkermengden. Eg ser for meg at dette må slite på kroppen over tid. Vi har forresten latt henne ete kake og snop i selskap, utan spesielle restriksjonar (bortsett frå at det må vere glutenfritt så klart). Har justert med insulin etterpå; det er veldig lett med pumpe. Vi prøver å finne ein gylden middelvei. Vi vil gjerne at ho skal leve så normalt som mulig. Sunt, men ho skal også få oppleve gleden ved å kunne sette til livs to store stykke sjokoladekake. Mulig de er uenige, men det er ein del av det å være barn syns eg (og å vere voksen også ) For 30 år tilbake regulerte ein barns diabetes i større grad via kosten. Dei VEIDE maten :skrekk: Det førte til ein del spiseforstyrrelsar / opprør i tenåra for ein del av barna (meir enn hos friske tenåringar). Vi prøver derfor å eit fornuftig MEN avslappa forhold til det, slik at ein unngår problem seinare.

Dette høres veldig fornuftig ut. Det er hverdagskosten som teller, og mat er jo noe hun skal leve med resten av livet, så det er kjempeflott at dere går inn for at hun skal ha et sunt forhold til det, selv med de restriksjonene hun skal leve med i dagliglivet.

(Og ja: man promper mindre uten brød. )

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 11:03   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Det med prompingen stemmer helt. Man får mye mindre luft i magen av et kosthold uten brød, pasta, ris, poteter og sukker.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 11:48   #33
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Hurra for ei prumpefri framtid!!

Og om nokon skulle bli bekymra; eg har ingen ketose-planar, ikkje for ungane og ikkje for vår del heller. Vi to voksne har ingen spesielle planar om å gå ned i vekt, men skulle vi gå ned 10 kilo kvar ved å redusere på brød og mat med stivelse så er det hyggelig det. Er i størrelse 44/46 nå, og har ein garderobe i størrelse 42/44


Vårt ønske er å ha eit kosthold for heile familien som er meir i tråd med kva jenta vår treng

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 12:41   #34
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Hvordan er det egentlig med Havregryn til cøliakere? Jeg mener å ha hørt eller lest at unger under 18 år ikke bør få det.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 12:46   #35
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Man kan vel spise glutenfrie havregryn men ikke vanlige? :usikker:

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 12:48   #36
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Hvordan er det egentlig med Havregryn til cøliakere? Jeg mener å ha hørt eller lest at unger under 18 år ikke bør få det.

Ein med cøliaki kan ikkje ete kveite, bygg, rug og havre (heller ikkje spelt). Grunnen til at bygg og rug ikkje går an er noko med at dei er bygd opp på samme måte .. eh.. sånn molekylmessig; kjenner ikkje detaljane. Havre er skrudd saman på ein annan måte, men den er forurensa av kveite, enten på åkeren, ved at der er dyrka kveite før, eller i mølla. Der finst glutenfri havre i butikkane. Den er dyrka på eigne åkrar og malt i eigne møller. Den er merka med at berre dei over 18 kan ete det. Vi har fått vite at nå er denne havren blitt så rein at barn med cøliaki kan også ete den, og vi har gitt dette til henne sidan ho alltid har vore så glad i havregraut.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 13:02   #37
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Sunn fornuft er en veldig god følgesvenn. Jeg tror både ernæringsfysiologer og folk flest får litt dårlige vibber når man snakker om dietter, men det er klart at mange av disse rådene fint kan gå hånd i hånd med godt matvett.

Hvis jeg var deg, ville jeg absolutt hentet inspirasjon fra denne typen oppskrifter og dietter, og kombinert det med det du selv synes er fornuftig. Selv synes jeg det virker unaturlig å lasse innpå med melke- og animalsk fett, men moderat fettbruk og masse linser, bønner og grønnsaker virker helt logisk.

Om enn ikke nødvendigvis prompevennlig.

Jeg er ganske sikker på at det finnes en egen interesseorganisasjon for personer med diabetes og cøliaki, siden det ikke er helt uvanlige følgesvenner. Lykke til!

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 13:03   #38
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

http://www.diabarn.no/

Der var den jo!

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 13:07   #39
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Ja, eg kjenner til den linken Der er ingen eigen organsiasjon for dei med denne dobbeldiagnosen, men eg har forstått det sånn at når der er sommerleir for barn med diabetes, så kjem også barn med cøliaki. Sikkert fordi det hender ein har begge deler, eller har søsken som har "den andre" sjukdommen.

Har hatt kontakt med ho som har laga den nettsida som er linka til i posten over

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 13:12   #40
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Ein med cøliaki kan ikkje ete kveite, bygg, rug og havre (heller ikkje spelt). Grunnen til at bygg og rug ikkje går an er noko med at dei er bygd opp på samme måte .. eh.. sånn molekylmessig; kjenner ikkje detaljane. Havre er skrudd saman på ein annan måte, men den er forurensa av kveite, enten på åkeren, ved at der er dyrka kveite før, eller i mølla. Der finst glutenfri havre i butikkane. Den er dyrka på eigne åkrar og malt i eigne møller. Den er merka med at berre dei over 18 kan ete det. Vi har fått vite at nå er denne havren blitt så rein at barn med cøliaki kan også ete den, og vi har gitt dette til henne sidan ho alltid har vore så glad i havregraut.

Vi har nemlig gitt glutenfrihavregryn til eldstejenta vår selv om hun gikk på glutenfridiett før vi hadde snakket med ernæringsfysiologen, men i og med at det gikk greit kunne vi bare fortsette.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no