Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Når all såkalt kløfri ull klør ...

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-13, 10:04   #21
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.268
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når all såkalt kløfri ull klør ...

Man prøver ulltøy med super på innsiden, som Devold Active Cids eller Nordheim 2-lags ull. Funker ikke det heller, går man over på noe som ikke er ull i det hele tatt. Ull klør på noen, sånn er det bare.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 10:08   #22
Levic
Bør lage seg en tittel selv
 
Levic sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
Innlegg: 2.801
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når all såkalt kløfri ull klør ...

Vi måtte slutte med ull på mellomste. Han får helt hysterisk fnatt, og sier det klør før han har tatt det på seg.
Han kan heller ikke bruke ull som mellomlag, fordi det klør det også. Tror han kjenner det med fingrene, og da er det gjort. Så her er det kjipt bomullstøy, og fleece som mellomlag. Ikke fan av det i det hele tatt, men han nekter plent. Superunderøy brukte han i fjor, men i år klør det også. Han har nok bare bestemt seg for at det ser ut som det klør, og da klør det.

__________________
Tripp 03, trapp 08, Crocs 12
Levic er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 11:51   #23
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når all såkalt kløfri ull klør ...

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Bambus er fantastisk!

Jeg synes selv at ingenting i verden slår ull og spesielt silkeull. Men jeg har noen kløere i hus og etter at vi handlet inn litt bambus så er det god stemning. Mannen har aldri greid å bruke ull, og har frosset i den våte bomullen sin, men etter han fikk bambusundertøy og kan ha ull utenpå er det en annen verden.

Polyanna: jeg skjønner at man greie seg nogenlunde uten ull der du er vokst opp, men der jeg er vokst opp med vintere med ukesvis med 30-40 minus? Niks. Det er jo ikke religion at ull holder varmen når det er vått og at det puster, rengjør seg selv ved lufting og er en bedre naturressurs enn bomull, som miljømessig er det verste man kan bruke. Bambus er mye mer miljøvennliug, puster og er også mer hygienisk enn bomull.

Hvor finner jeg gode bambusklær på nett?

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 11:55   #24
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når all såkalt kløfri ull klør ...

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Bomull blir jo bare våt når man svetter. Barn svetter nesten ikke. Jeg svetter også lite.

30-40 minus er selvsagt annerledes. Det tenker jeg på som unntakstilstand, nærmest. Og det er vel ingen steder i Norge som har det NÅ?

At barn nesten ikke svetter er noe at det dummeste jeg har hørt på lenge. Begge mine svetter, de er aktive gutter som er "høyt og lavt" når de leker ute. Jeg opplever også svette barn på jobb, av begge kjønn og i hele alderspekteret.

Våt bomull er beinkaldt, og trekker dessuten vann så det holder. Når seksåringen har lekt med hendene i en vannpytt er han gjerne våt til over albuene, da er det kaldt med våt bomull selv om gradestokken viser et par pluss grader.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 12:06   #25
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når all såkalt kløfri ull klør ...

Uansett hva som er kaldt eller ikke eller hvor ille det er med bomull så hjelper det ikke mye med ull hvis barnet får fnatt av det? Mannen min er atopiker og han har hele tiden vært beinhard på at det ikke skulle ull på pøbelrpinsessen atopiske hud. han er traumatisert etter en barndom hvor han opplevde vintrene som tortur fordi han klødde så fælt av ullklærne sine.

Vi har brukt superundertøy og fleece og ullsokker og av og til mellomlag av ull når det var på det kaldeste til pøbelprinsessen, som også er atopiker. Jeg synes også at det er blitt nærmest en religion med ull - jeg VET det er uslåelig i kulda, men det finnes alternativer. Barn fryser ikke i hjel her i landet hvis de må bruke noe annet, altså.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 12:21   #26
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når all såkalt kløfri ull klør ...

Jeg har alltid klødd av ull og vokste opp med bomullsundertøy og ull som mellomlag. Jeg overlevde.

Eldste har samme hangup, og han fikk jeg til å bruke Norheim Ull i fjor, han er snart 15 år gammel. Han har brukt bomullslongs og bomullspologenser i alle år.

Yngstemann bruker Norheim og Devold Active.

Alle er forskjellige og oppfatter ting forskjellig. Dersom yngstemann klør i ulltøyet sitt, tolker jeg det dithen at han er tørr i huden og får olje i badevannet. Eldste får beskjed om å smøre seg med babyolje og jeg gjør det samme selv før jeg må ha på meg ull. Så fuktighet i huden er viktig for å unngå kløe.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 12:25   #27
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når all såkalt kløfri ull klør ...

Ok, modererer til at mange barn svetter lite. Jeg svetter svært lite selv, så det er sikkert derfor jeg aldri har opplevd ull som noe absolutt must.

Eldstemann her svetter når han trener. Da syns jeg superundertøy fungerer best.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 14:16   #28
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når all såkalt kløfri ull klør ...

Det er stor forskjell på ull på 60-70 tallet og ull nå. Stor forskjell. Min mor bestilte silkeullundertøy fra Tyskland til oss, og det er jo en annen verden enn stikkeull. Jeg svetter lite selv, men liker best ull.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 14:30   #29
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når all såkalt kløfri ull klør ...

Noen er allergisk for ull. Da er det ofte lanolinen i ullen man reagerer på.

Noen har atopisk hus. Tørr, ru og litt sår hud. Hud som reagerer på fibrene i stoffene man har på seg. Både ull, fleese og superundertøy kan være grovfibret og vil da "rive" opp hud som allerede er i alarmberedskap.

Noen blir/er varme og klør fordi det blir varmt.

Årsaken til at de fleste kan bruke bomull er at den er så glatt at den ikke irriterer huden.
Husk å velge glatte produkter så vil irritasjonen bli mindre.

For meg som har vært en heit(alltid varm)allergiker med atopisk hud har ull innerst ikke vært noe alternativ før jeg ble voksen og ull ble behandlet på andre måter og blandet med silke eller andre produkter.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 14:31   #30
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når all såkalt kløfri ull klør ...

Cubus, NameIt, Claire&Hust og Reflex har alle varianter med ull med bomullsinnside. Alle barna bruker det her, og det fungerer utmerket. Snuppa har en trøye fra Norheim med superundertøy (polyester?) innerst og ull ytterst. det er den beste trøyen hun har sier hun selv Men det er vel slik at superundertøy only goes so far ned på gradestokken sånne egentlig. Dog har hun aldri klaget

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 14:47   #31
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når all såkalt kløfri ull klør ...

Har han prøvd klær der noe er ull og noe er et annet stoff? Jeg takler ikke 100% ull, men synes ikke ullblandinger klør.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no