Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Økologisk laks!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-03-07, 18:33   #1
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Økologisk laks!

Jeg fant økologisk røkelaks på OBS (Økern) her om dagen. Fantastisk!

Finnes det røkelaks som er økologisk, betyr det at det finnes ren laks et sted.

Her er litt om økologisk oppdrettsfisk

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 18:36   #2
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Økologisk laks!

Det finnes flere slike tilbud her hvor jeg bor (Tyskalnd) og slik har det vaert en stund, saa det er ikke noe nytt.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 18:45   #3
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk laks!

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Det finnes flere slike tilbud her hvor jeg bor (Tyskalnd) og slik har det vaert en stund, saa det er ikke noe nytt.

Nei, ikke i Tyskland. Da jeg bodde i Irland i 2001, var utvalget av økologisk fisk og kjøtt veldig bra. Norge er kjempetregt på øko. det er jo fordi nordmenn er veldig naive på dyrehold og matsikkerhet og tror at alt norsk er godt norsk.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 18:58   #4
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk laks!

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Nei, ikke i Tyskland. Da jeg bodde i Irland i 2001, var utvalget av økologisk fisk og kjøtt veldig bra. Norge er kjempetregt på øko. det er jo fordi nordmenn er veldig naive på dyrehold og matsikkerhet og tror at alt norsk er godt norsk.

Jeg handlet på Ultra Bryn her om dagen, og de hadde utrolig mye økovarer! Nesten alt jeg skulle ha, hadde de et økologisk alternativ til!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 19:13   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk laks!

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Nei, ikke i Tyskland. Da jeg bodde i Irland i 2001, var utvalget av økologisk fisk og kjøtt veldig bra. Norge er kjempetregt på øko. det er jo fordi nordmenn er veldig naive på dyrehold og matsikkerhet og tror at alt norsk er godt norsk.



Det var STOR overgang å gå fra økomat-Irland til detharviikke-Norge.

:enda flere grunner til å flytte til Irland! :

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 19:37   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk laks!

Jeg har funnet masse økologisk på Ultra her i Stavanger, fant tilogmed økologisk kjøttdeig der. De har ALT.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 19:52   #7
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Økologisk laks!

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg handlet på Ultra Bryn her om dagen, og de hadde utrolig mye økovarer! Nesten alt jeg skulle ha, hadde de et økologisk alternativ til!

Det er en super butikk. Man blir inspirert av å handle der. Skal lete etter økologisk laks neste gang.

  Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 20:50   #8
Hunter
Matentusiast
 
Hunter sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 91
Hunter har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Økologisk laks!

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg fant økologisk røkelaks på OBS (Økern) her om dagen. Fantastisk!

Finnes det røkelaks som er økologisk, betyr det at det finnes ren laks et sted.

Her er litt om økologisk oppdrettsfisk


Er ikke enig med deg at denne laksen er så mye renere enn annen laks. Hva mener du med ren laks?
Laksen som er økoforet blir ikke like god som den vanlige oppdrettslaksen fra helgeland. Økolaksen blir ikke like fet og dermed ikke like god.

__________________
ja jeg er en mann en mann som er imot alt av posemat!
Pappa til Oskar 3 år.
Hunter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 01:44   #9
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk laks!

Opprinnelig lagt inn av Hunter, her.

Er ikke enig med deg at denne laksen er så mye renere enn annen laks. Hva mener du med ren laks?
Laksen som er økoforet blir ikke like god som den vanlige oppdrettslaksen fra helgeland. Økolaksen blir ikke like fet og dermed ikke like god.

Forklar. Hva mener du? Dokumentasjon?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 01:50   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk laks!

Hvorfor blir ikke økolaks like fet?

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 07:15   #11
Hunter
Matentusiast
 
Hunter sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 91
Hunter har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Økologisk laks!

Dokumentasjon? Dette er min mening og jeg vet veldig mye om laks.
Laksen som er økologisk får ikke den samme fine fargen som vanlig foret laks.
Økolaksen får oppmalt fisk og for med rekeskall slik at den får en rosa farge. Oppdrettlaks får for fra Skretting og Ewos som er veldig bra. Laksen får da en helt perfekt farge og blir fet og god. Faktisk kommet så langt i forindustrien at for hvert gram for laksen får legger den på seg like mye. På 1980tallet var det vanlig at det ble gitt antibiotika til laksen i merene. Dette er det slutt på nå siden merene står på plasser der det er bedre gjennomstrømning av vann og dermed mindre sykdommer. Vil ikke si at økolaksen er så mye renere enn annen laks.
Tror dette med økolaks er laget kun for å tjene penger.

__________________
ja jeg er en mann en mann som er imot alt av posemat!
Pappa til Oskar 3 år.
Hunter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 09:20   #12
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk laks!

Ah. Endelig noe vi har som dere ikke har. Laks rett utenfor døra. Bare å fiske opp.

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 09:25   #13
Hunter
Matentusiast
 
Hunter sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 91
Hunter har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Økologisk laks!

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Ah. Endelig noe vi har som dere ikke har. Laks rett utenfor døra. Bare å fiske opp.

Snakker du da om vill-laks? elv eller sjø?

__________________
ja jeg er en mann en mann som er imot alt av posemat!
Pappa til Oskar 3 år.
Hunter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 09:26   #14
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk laks!

Opprinnelig lagt inn av Hunter, her.

Snakker du da om vill-laks? elv eller sjø?

Ja, villaks. Elv og sjø.

Når den er vill, må den jo være økologisk?

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 11:24   #15
Hunter
Matentusiast
 
Hunter sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 91
Hunter har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Økologisk laks!

Tja kan jo være rømt oppdrettslaks

__________________
ja jeg er en mann en mann som er imot alt av posemat!
Pappa til Oskar 3 år.
Hunter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 13:52   #16
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Økologisk laks!

Wow, så kult! Det skal jeg også se etter.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 14:23   #17
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk laks!

Opprinnelig lagt inn av Hunter, her.

Dokumentasjon? Dette er min mening og jeg vet veldig mye om laks.
Laksen som er økologisk får ikke den samme fine fargen som vanlig foret laks.
Økolaksen får oppmalt fisk og for med rekeskall slik at den får en rosa farge. Oppdrettlaks får for fra Skretting og Ewos som er veldig bra. Laksen får da en helt perfekt farge og blir fet og god. Faktisk kommet så langt i forindustrien at for hvert gram for laksen får legger den på seg like mye. På 1980tallet var det vanlig at det ble gitt antibiotika til laksen i merene. Dette er det slutt på nå siden merene står på plasser der det er bedre gjennomstrømning av vann og dermed mindre sykdommer. Vil ikke si at økolaksen er så mye renere enn annen laks.
Tror dette med økolaks er laget kun for å tjene penger.

Nå skal ikke jeg påstå at jeg vet veldig mye om laks, men den siste påstanden her er jo helt hårreisende. Økologisk laks er laget kun for å tjene penger?! Og i samme innlegg sier du at forindurstrien har så godt for at laksen legger på seg veldig mye - og man dermed tjener mere penger?? Hva inneholder dette foret, da? Det tror jeg er veldig interessant.

Nå ble jeg veldig nysgjerrig - jobber du med dette?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 14:49   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk laks!

Opprinnelig lagt inn av Hunter, her.

Laksen får da en helt perfekt farge og blir fet og god.

Jeg kan lite om fisk,men har fargen noe å si for hvor sunn fisken er? Jeg er også interessert i å høre hva foret inneholder!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 15:16   #19
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Økologisk laks!

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg fant økologisk røkelaks på OBS (Økern) her om dagen. Fantastisk!

Finnes det røkelaks som er økologisk, betyr det at det finnes ren laks et sted.

Her er litt om økologisk oppdrettsfisk

Er jo bare å få tak i fisk som ikke er opprettsfisk

Det er mye bedre en feit ekkel opprettsfisk

Selv fisket fisk som man røyker selv i et røykeri med enebærbusker osv

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Ah. Endelig noe vi har som dere ikke har. Laks rett utenfor døra. Bare å fiske opp.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 15:20   #20
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Økologisk laks!

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Ah. Endelig noe vi har som dere ikke har. Laks rett utenfor døra. Bare å fiske opp.


Jeg skulle akkurat til å skrive at jeg var så glad for å bo her hvor jeg bor, med ei flott lakseelv rett borti svingen og masse ivrige laksefiskere i familien.
Lite slår fersk vill-laks "rett fra" elva!

Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no