Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Økologisk laks!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-07, 16:03   #21
Hunter
Matentusiast
 
Hunter sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 91
Hunter har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Økologisk laks!

Jobber ikke med dette nei.
Men jeg mener at økologisk laks i merer er ikke noe bedre enn vanlig oppdrettslaks.
For info når det gjelder for er det bare å se på www.skretting.no eller www.ewos.no

All fiskeindustri er jo opptatt av å tjene mest mulig penger.

Lakseindustrien i Norge er kommet så langt at oppdrettslaks er like bra som vill-laks. Men det er min mening. Liker at laksen er feit og god.
Det er det samme med steinbiten.
Den er bedre fra oppdrettsanlegg enn fra sjøen.

Dessuten er det mye rømt oppdrettslaks rundt omkring og hvis dere ikke ser forskjellen på rømt oppdrettslaks og vill-laks kan dere ikke si at vill-laks er så mye bedre. Kan hende dere har fått oppdrettslaks.

__________________
ja jeg er en mann en mann som er imot alt av posemat!
Pappa til Oskar 3 år.

Sist redigert av Hunter : 03-03-07 kl 16:03. Årsak: ordfeil
Hunter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 16:08   #22
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Økologisk laks!

Jeg liker ikke feit oppdrettslaks jeg da. Det er best med villaks, den er ikke så feit som oppdrettslaks. .

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 16:16   #23
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk laks!

Hunter; Tror du at produsentene av konvensjonelt laksefôr er en troverdig kilde?

Den fargen som den vanlige laksen har er jo resultat av juks og fanteri, slik man bruker salpeter i spekeskinke. EU strammer inn på bruken av farge

Sitat:

Canaxanthin er et karotenid som kan tilsettes fiskefôr for å gi laksefilèten rød farge. Nå strammer EU inn grensen for hvor mye av dette fargestoffet som kan tilsettes fiskefôr fra 80 til 25 mg/kg. Hensikten er å beskytte konsumenter mot synsskader.

Er det dette du mener med like bra?

Her er en artikkel fra forsking.no

Og her er mer info om fargestoffet:

Sitat:

Den røde fargen hos laks kommer fra pigmentet astaxanthin.
Laks er i grunnen en hvit fisk. Det røde pigmentet produseres av alger og encellede organismer, som igjen blir spist av reker. Pigmentet blir deretter lagret i rekenes skall og kjøtt. Når laksen spiser rekene akkumuleres pigmentet i fettvevet hos laksen. Laksen skiller ikke ut pigmentet, men vil få en rødlig farge etter hvert.

Dietten hos laks varierer, som fører til at fargen hos vill laks også varierer fra rosa til dyp rød. Mesteparten av laks som omsettes i dag er oppdrettslaks. Dette skjer i store innhenginger i stille vann (fjorder og bukter) eller i tanker på land. Oppdrettslaks kommer hovedsakelig fra Norge, Skottland, Island, Alaska og Chile.

Oppdrettslaks fores med fiskefor som ikke inneholder reker, noe som betyr at laksen forblir hvit. Forbrukeren derimot, vil ikke ha en hvit laks, selv om smaken er den samme derfor tilsettes astaxanthin i foret til laksen.

I de fleste tilfeller (og billigste) blir astaxanthin framstilt kjemisk; alternativet til dette er å hente det ut fra rekemel. En annen mulighet er bruken av tørket, rød gjær, som produserer det samme pigmentet.

Astaxanthin er et karotenoid, noe som betyr at den strukturmessig ligner karoten. Andre karotenoider er ansvarlig for fargen hos tomater, pepper og gulrot. Mennesker lagrer også astaxanthin i fettvevet, men vi får ikke nok til å bli røde. Flamingoer får mest sannsynlig sin røde farge fra (astaxanthin) på samme måte som laks gjør.

Økologisk laks får fargen sin fra reker. Konvensjonell laks får fargen sin kunstig.

Like fint?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers

Sist redigert av Harriet Vane : 03-03-07 kl 16:25.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 16:22   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk laks!

Jeg er forelsket i Madam Mim.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 16:23   #25
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk laks!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg er forelsket i Madam Mim.

Hey - stell deg i kø

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 16:29   #26
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Økologisk laks!

Sikkert et dumt spørsmål, men jeg stiller det alikevel.

Hva er økolaks?
Er det villaks eller er det oppdrettslaks som har blitt foret opp på naturlige ting?

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 16:33   #27
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk laks!

Her ser du Debios definisjon.

De skriver at villfisk IKKE er økofisk (slik viltkjøtt heller ikke er økologisk).

Fisken skal ha det bra, den skal spise naturlig og sunt for slik å smake godt, naturlig og sunt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 16:39   #28
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Økologisk laks!

Takker for svar.

Det sier seg selv egentlig at laks (og andre dyr) som får spise det som er naturlig for de vil være de dyra som smaker best.
Ikke dermed sagt at det andre smaker pjuk, men for å dra over til okseverdenen så må jeg innrømme at f.eks Belgisk Blå ikke akkurat er et dyr jeg har lyst å spise kjøttet til.
Over til laksen igjen.
Fisk som er naturlig feit vil jeg tro har et mere naturlig forhold mellom kjøtt/fett en fisk som er opprettet til å være feite. Klart om man liker skikkelig feit fisk vil det være ok, men jeg inbiller meg at et nturlig forhold vil smake best jeg da. (men det kan jo bunne i at jeg ikke er så glad i for feite fisker da)

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 16:43   #29
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Økologisk laks!

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Jeg liker ikke feit oppdrettslaks jeg da. Det er best med villaks, den er ikke så feit som oppdrettslaks. .

En slektining jobbet en periode på et oppdrettsanlegg og mistet all lyst på laks etter dette.
Jeg er også skeptisk på all den antibiotika som de forer fisken med.

Laks er nydelig men da må det være vill laks.

For et par år siden skulle vi lage ørret bakt i folie. Fysj så fet den var. Tipper at den nok var en oppdrettsfisk.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 17:21   #30
Hunter
Matentusiast
 
Hunter sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 91
Hunter har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Økologisk laks!

Økolaksen får vel også fargen sin fra foret?

Vil påstå at oppdrettslaks er like sunt som den økolaksen.

Nå finnes det mange forskjellige oppdrettere og hvis noen tror at laksen er lik overalt tar de feil.

Stor forskjell på oppdrettslaks både når det gjelder smak og fethet.

Når det gjelder fargestoffet canaxanthin er det sterkt overdrevet at det er så farlig.

Mener forsatt at økolaksen ikke er så mye bedre enn vanlig oppdrettslaks.
Men det er min mening.

__________________
ja jeg er en mann en mann som er imot alt av posemat!
Pappa til Oskar 3 år.
Hunter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 17:26   #31
Hunter
Matentusiast
 
Hunter sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 91
Hunter har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Økologisk laks!

Dessuten er det vel dobbelt som mye omega-3 fettsyrer i oppdrettslaks enn i vill-laks.

__________________
ja jeg er en mann en mann som er imot alt av posemat!
Pappa til Oskar 3 år.
Hunter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 17:34   #32
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk laks!

Opprinnelig lagt inn av Hunter, her.

Økolaksen får vel også fargen sin fra foret?

Vil påstå at oppdrettslaks er like sunt som den økolaksen.

Nå finnes det mange forskjellige oppdrettere og hvis noen tror at laksen er lik overalt tar de feil.

Stor forskjell på oppdrettslaks både når det gjelder smak og fethet.

Når det gjelder fargestoffet canaxanthin er det sterkt overdrevet at det er så farlig.

Mener forsatt at økolaksen ikke er så mye bedre enn vanlig oppdrettslaks.
Men det er min mening.

Snakker du kun om smak når du sier "bedre"? Jeg syns nemlig også det er en etisk vurdering som bør være med - skader den miljøet?



Økologisk laks


Både i Sverige, Danmark og Norge kan man kjøpe laks som er merket som økologisk produsert. I Norge betyr dette at den har fått Debios Ø-merke. Debio er den organisasjonen i Norge som inspiserer økologisk produksjon og godkjenner for bruk av Ø-merket. Kravene for økologisk fiskeoppdrett innebærer blant annet. at fôret skal være økologisk produsert. Det er også forbudt med tilsetning av fargestoffer i fôret. Fisken kan bare behandles med antibiotika én gang og belastningene på miljøet skal være mindre ved at fôrrester og avfallsstoffer fanges opp. Fisken skal også ha stor nok plass til å danne stimer, slik det er naturlig for den.



Hentet herfra: http://www.nordicplate.net/nordicpla...ment/okologisk

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 17:57   #33
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk laks!

Opprinnelig lagt inn av Hunter, her.

Økolaksen får vel også fargen sin fra foret?

Vil påstå at oppdrettslaks er like sunt som den økolaksen.

Nå finnes det mange forskjellige oppdrettere og hvis noen tror at laksen er lik overalt tar de feil.

Stor forskjell på oppdrettslaks både når det gjelder smak og fethet.

Når det gjelder fargestoffet canaxanthin er det sterkt overdrevet at det er så farlig.

Mener forsatt at økolaksen ikke er så mye bedre enn vanlig oppdrettslaks.
Men det er min mening.

Hunter, jeg blir i tvil når du sier at dette er bare din mening. Jeg får en sterk følelse av at du er i bransjen, for argumentasjonen din er VELDIG lik den konvensjonelle bønder har om hvor kjekt kuene har det eller hvor "like god" melken eller kjøttet er.

Både konvensjonell laks og vanlig laks får smak av fôret. Men økolaksen får farge av naturlig fargestoff, mens konvendjonell laks får farge fra kjemiske stoffer som er i ferd med å bli forbudt i EU. (i EU er de langt fra like naive når det gjelder matsikkerhet som i Norge). For noen år siden var de i tvil om DDT var farlig også.

Laksen er selvsagt forskjellig fra oppdretter til oppdretter, og det er sikkert enkelte konvensjonelle oppdrettere som forsøker å minske antibiotikabruken, jobber forebyggende for bedre fiskehelse, gir sunnere (dyrere) fôr og steller bedre med fisken.

Allikevel er det bare Debio-sertifiseringen som gir absolutt trygghet for forbrukeren om at laksen har hatt det bra, spist sunt og ikke inneholder skadelige stoffer.

Økologisk er en etisk garanti. Og det er like viktig som smak og sunnhet.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 18:06   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk laks!

Mim og Safran er inne på noe når de nevner helheten, ikke bare smaken på produktet. Eller er ikke naturen og etikken verdt å vurdere engang, Hunter?

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 18:35   #35
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk laks!

Jeg lagde forresten lomperuller med laks og philadelphia blandet med litt honningsennep, hakke persille, hakket timian, sitronsaft, brunt sukker og pepper. Deilig!

Det er en nydelig smak på laksen, den er ikke klebrig fet som vanlig røkelaks, mer delikat.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 19:21   #36
Hunter
Matentusiast
 
Hunter sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 91
Hunter har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Økologisk laks!

Jobber ikke i bransjen nei.
Men bruker mye av den laksen (i jobben min) som svømmer rundt og koser seg i de store merene her på helgelandskysten.

Skjønner jo selvfølgelig at mat som er økologisk dyrket er både sunnere og får den helheten dere snakker om.
Er forsåvidt enig med dere i det.
Men når det gjelder laks synes jeg at den laksen jeg bruker, som ikke er økologisk er noe av den fineste laksen.

Jeg synes at røkt laks skal være fet.

Neste gang du lager lomper med laks prøv å dette til fyll

1 pakke philadelphia
1 dl molter
saften og skallet av en halv lime
en halv chilli uten frø kuttet i smått
litt svart pepper

__________________
ja jeg er en mann en mann som er imot alt av posemat!
Pappa til Oskar 3 år.
Hunter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no