Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarbo og kaloriinntak

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-09, 13:02   #21
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lavkarbo og kaloriinntak

Supert - ut og kjøpe biff og avocado eller noe sånt nå.

Og når du kjøper for eksempel ris, så er Basmatiris og Jasminris snillere enn hurtigris. Dessuten kan du spise linser og bønner og sånt på Fedon. Det er godt i det meste synes jeg.

  Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 13:55   #22
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lavkarbo og kaloriinntak

*trådkupping*
Nå ble jeg veldig nysjerrig her, dette hørtes jo veldig spennende ut!

Hva er ketose?

Jeg driver å jobber med å gå ned 20 kg () Har gått på G.R.kurs før, men synes ikke det var noe for meg. Jeg er i grunn motstander av lettprodukter og sukkerredusert/sukkerfri mat. Og innser at jeg ikke kan "lure" meg selv til å tro at jeg kan leve på Philadelphia light og letthvitost, siden jeg egentlig ikke liker det. Om man skal gjøre en livstilsendring må det jo være noe man er villig til å leve med

Kanskje lavkarbo/høy fett er tingen? Styrer dere unna alt av karber? Og hvordan gjør dere det rent praktisk med "matpakke" o.l.?
Jeg vil ha tips, også kan dere godt skrive hvor mye dere har gått ned- sånn til inspirasjon

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 14:01   #23
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lavkarbo og kaloriinntak

Inspirasjon:
Jeg har gått ned vel femti kilo.
Matpakke: Middagsrester, egg og røkelaks, omelett osv

Drawback: Hvis du ikke liker tanken på sukkerfritt eller sukkerredusert kan du 100 % glemme dette. Her er det ikke et eneste lite sukkerkorn noe sted. ei heller noe slag av korn eller kornprodukter, brød, potet, gulrot, mais, ris, pasta, det meste av ferdigmat osv osv.

Men du er mett og har det bra og maten er god i motsetning til fettredusert mat.

  Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 14:14   #24
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lavkarbo og kaloriinntak

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Inspirasjon:
Jeg har gått ned vel femti kilo.
Matpakke: Middagsrester, egg og røkelaks, omelett osv

Drawback: Hvis du ikke liker tanken på sukkerfritt eller sukkerredusert kan du 100 % glemme dette. Her er det ikke et eneste lite sukkerkorn noe sted. ei heller noe slag av korn eller kornprodukter, brød, potet, gulrot, mais, ris, pasta, det meste av ferdigmat osv osv.

Men du er mett og har det bra og maten er god i motsetning til fettredusert mat.

Jøss! 50kg!! Helt alene på en slik diett? Jeg er overmåtlig imponert!!
Hvor lang tid brukte du på det?

Jeg spiser ikke sukker forresten. Jeg har lagt søtsakene på hylla i en liten evighet nå. Så sukkerfritt kan jeg leve, i den forstand. Når jeg sier sukkerfritt tenker jeg på produkter som smaker søtt, men som er tilsatt masse kunstig søtning i stedet- jeg føler at det er en liten del av greia til G.R. for å "holde ut" og det er jeg motstander av.
Og å lage maten selv gjør jeg stort sett. Men hvordan lager du maten når du ikke skal spise noe som heter ris, pasta, poteter osv. Kjøtt, grønnsaker (minus de du nevnte) og saus?? Det kan iallefall jeg leve med. Blir det mye wok og biff?
Dette må jeg prøve altså!
Trente/trener du mye i tillegg eller er det kun på å legge om kostholdet at du har gått ned så mye? Blir du matlei eller klarer du å være oppfinnsom til tross for begrensningene? Har du tenkt å leve uten karber resten av livet?

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 14:21   #25
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lavkarbo og kaloriinntak

Jeg lever ikke uten karbo nå, for første gang på veldig lenge er jeg ute av ketose.

Jeg må si en ting før du løper i gang med ting nå, og dette er VIKTIG.

Du må ikke finne på å sette i gang med dette uten å ha inngående peiling på hva du driver med. Logg deg inn på lavkarbo.no og les om ulike konsepter for ketogene dietter. Så kjøper eller låner du boka til det opplegget som passer best for deg og leser den FØR du begynner med noe som helst. Du må ta noen blodprøver først, og du må ta litt kosttilskudd og sånt - dette er ikke noe man bare tester. Da kan du fort ende med å legge på deg eller bli syk. Men med riktig kunnskap så er ketogent kosthold en fin måte å gå ned i vekt på.

Jeg velger å ikke svare detaljert på hva jeg spiser for å forhindre at jeg får deg til å starte opp i litt ivrigste laget. Håper det er ok? Det er en god del grønnsaker du ikke kan spise, ei heller frukt av noe slag. Man kan ikke spise saus med mel i heller og ikke drikke øl eller hvitvin. Det er med andre ord mange forsakelser, men det blir en vane.

Og nå som jeg trekker deg ned på bakken - ja, femti kilo, stort sett på egen hånd. Gikk på eurodiett en kort periode, ellers har jeg ruslet for meg selv.

Jeg trener ganske hardt, men mange trener ikke i det hele tatt og går likevel ned. Jeg har brukt fem år på å gå ned, men har ikke gått jevnt ned hele tiden. Har stått mye stille også.

  Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 14:29   #26
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lavkarbo og kaloriinntak

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg lever ikke uten karbo nå, for første gang på veldig lenge er jeg ute av ketose.

Jeg må si en ting før du løper i gang med ting nå, og dette er VIKTIG.

Du må ikke finne på å sette i gang med dette uten å ha inngående peiling på hva du driver med. Logg deg inn på lavkarbo.no og les om ulike konsepter for ketogene dietter. Så kjøper eller låner du boka til det opplegget som passer best for deg og leser den FØR du begynner med noe som helst. Du må ta noen blodprøver først, og du må ta litt kosttilskudd og sånt - dette er ikke noe man bare tester. Da kan du fort ende med å legge på deg eller bli syk. Men med riktig kunnskap så er ketogent kosthold en fin måte å gå ned i vekt på.

Jeg velger å ikke svare detaljert på hva jeg spiser for å forhindre at jeg får deg til å starte opp i litt ivrigste laget. Håper det er ok? Det er en god del grønnsaker du ikke kan spise, ei heller frukt av noe slag. Man kan ikke spise saus med mel i heller og ikke drikke øl eller hvitvin. Det er med andre ord mange forsakelser, men det blir en vane.

Og nå som jeg trekker deg ned på bakken - ja, femti kilo, stort sett på egen hånd. Gikk på eurodiett en kort periode, ellers har jeg ruslet for meg selv.

Jeg trener ganske hardt, men mange trener ikke i det hele tatt og går likevel ned. Jeg har brukt fem år på å gå ned, men har ikke gått jevnt ned hele tiden. Har stått mye stille også.

Hehe- synes du jeg ble ivrig nå?
Jeg skal lese og ta blodprøver før jeg starter med noe som helst-æresord.

Hva slags prøver er det snakk om?(altså hvilke verdier leter man etter). Og hvilke kosttilskudd må du ta?

Er det du holder på ekstremvarianten av noe som kan gjøres mindre ekstremt, eller er dette måten å gjøre det på?

Og hva er ketose?

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 14:43   #27
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lavkarbo og kaloriinntak

Ketose er fettforbrenning. Man tilfører kroppen så lite karbohydrater at hjerne ikke får de karbohydratene den må ha for å overleve. Da setter den i sving kroppen med å danne noe som heter ketoner som den kan bruke istedenfor. Disse dannes av kroppsfettet og dermed går man ned i vekt ganske effektivt.

Det er jo slik at når man spiser noe med karbohydrater så øker kroppen insulinnivået for å bryte ned maten og lagre den unna. Dess mer insulin i blodet, dess åpnere blir cellene for å ta imot fett og lagre det. Og omvendt - dess mindre karbohydrater, dess mindre insulin og dess mindre lagre-villige celler. Det er derfor man kan spise mye fett uten at det lagres.

Du må ta noen blodprøver - husker ikke hvilke lenger, men det står om det feks i ketolyseboka som er beregnet på norske forhold. Sjekk mer på ketolyse.no.

Det jeg går i nå er en helt moderat lavkarbo livsstil som er meget sunn. Men den går ikke jeg ned i vekt med. (De fleste gjør det, men ikke jeg). Jeg er ikke i ketose nå for tiden.

Det jeg har brukt er derimot ketose ja. Under tyve gram karbohydrat totalt per døgn og alt fra grønnsaker som vokser over bakken er ganske ekstrem mat.

Det viktigste når man velger et opplegg er at man finner noe man trives med. GR er ikke noe for meg, men det fungerer fint for andre. Jeg liker denne måten - den passer rett og slett for meg. Men det må ikke være slik at man føler at man forsaker ting hele tiden - da sprekker man før eller senere.

  Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 15:08   #28
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo og kaloriinntak

Jeg prøver meg frem med ymse nå, og ser at det skal ikke så mye fett til (ost, for eksempel), før kaloriinntaket blir ganske høyt. Og så er jeg kanskje rar, for jeg blir ikke mett om det ikke er litt karber i et måltid. Eller, det er ikke sant. Jeg blir mett, men sulten etter 1-2 timer.

Men jeg holder lenger om jeg legger til et supergrovt knekkebrød eller to til måltidet. Det kjennes riktigere og bedre ut.

De vanskeligste karbene å kutte ut er for øvrig godis. Ris, pasta, brød, mye frukt - nema problema.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 15:13   #29
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo og kaloriinntak

Ja, akkurat sånn er det jeg også føler det i forhold til karber, Polyanna. Egg gir meg en viss metthetsfølelse, og omelett er en av de tingene det funker for meg å spise til lunsj for eksempel. Ost uten brød er for meg bare snacks, men gir mye kalorier.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 15:24   #30
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lavkarbo og kaloriinntak

Du kan ikke spise deg mett på ost og bare det. Skal du ha ost så har du noe ost og masse grønnsaker.

  Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 22:58   #31
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo og kaloriinntak

Ja, jeg tror jeg har gjort ting ganske "riktig", altså. Salat, tomater, grønnsaker, skinke og litt osteterninger på toppen.

Men det funker likevel bedre med et sånt sponplateknekkebrød ved siden av.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 07:46   #32
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lavkarbo og kaloriinntak

Det høres ganske bra ut Polyanna. Og om du ikke skal i ketose så er det god lavkarbomat med det knekkebrødet ved siden av. Da har du et godt balansert måltid hvis det er nok skinke så det blir nok proteiner. Det er greit med knekkebrød som tilbehør - men det er ikke det man skal bli mett av. Vanlig lavkarbo er igrunnen et ganske så behagelig kosthold. Dessuten er det veldig sunt.

Ketogent kosthold er noe helt annet - det er nazi kosthold for folk som skal slanke seg mye og har tendens til overspising. Da kan man ikke spise en eneste bit av et sånt knekkebrød.

Men jeg pleier å si at det er avgjørende viktig at man finner et kosthold man trives med. Jeg trives ganske godt med ketogen diett, derfor er det er grei løsning for meg. Det betyr ikke at det funker for alle.

  Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 12:27   #33
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo og kaloriinntak

Hvordan merker man at man er i ketose? Hører mange snakker om at de er i ketose nå og ikke nå osv osv.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 12:37   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo og kaloriinntak

Man merker det på flere ting, som feks. at man aldri er sulten lenger, at man har en slags ro i kroppen (bla. pga stabilt blodsukker), at man får en intens energi (men den første uken er man gjerne slapp og har abstinenser) og man får ofte en spesiell "aceton-ånde". Dessuten kan man sjekke det med spesielle ketostix på apoteket, som man dypper i urinen.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 12:47   #35
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.814
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lavkarbo og kaloriinntak

Jeg tåler litt frukt uten å gå ut av ketose - en liten appelsinbit f.eks.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 15:59   #36
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo og kaloriinntak

Jeg prøver mest på semi-lavkarbo for å stille den verste søthungeren, og det hjelper det veldig mot.

Nå tar jeg et tak for å gå ned 3-4 "få buksa til å sitte pent"-kilo, og da er det greit å ikke fyse for intenst etter sjokkis...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 21:19   #37
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lavkarbo og kaloriinntak

Acetonånden er et typsik tegn. Likeså at man blir varm i huden. I overgangsfasen er man gjerne kjempesliten og i elendig form en dag eller to, men etter det blir søvnkvalitet energinivå og konsentrasjon bedre enn vanlig.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no