Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-10, 11:04   #221
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg skal love deg at om du hadde sett jevnaldrende i mer rurale strøk og spesielt der hvor man har dårligere sosiale forhold så er det mange på din alder som er godt overvektig.

Det slår meg at en del overvektige blir litt som den rosa elefanten. I bybildet så forholder jeg meg ikke til dem, jeg ser på og sammenlikner meg med folk på min egen størrelse.

Jeg tenker egentlig som Elinblu. Men når du minner meg på det, så bor jeg jo strengt tatt i rurale strøk og kan se litt av hvert når jeg tar på de riktige brillene. Men det gjør jeg sjelden, enten fordi det gjelder gode venner - som jeg ikke tenker på som overvektige, selv om de strengt tatt er det. Eller fordi det er folk jeg ikke kjenner, og ikke ser på på den måten.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 11:12   #222
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Helsikes tøvkjerring! Det irriterer meg at hun, som er intet mindre enn aerobicsinstruktør/"journalist", skal regnes som en autoritet hver gang det kommer til debatt om overvekt og fedme i media. Hun burde ha selvinnsikt nok til å skjønne at hennes faglige kompetanse på vidtfavnende medisinske fagfelt som fedme (og generell overvekt) er temmelig begrenset. Hun forenkler og generaliserer, og det hun mangler i form av faglig kompetanse, tar hun igjen med arroganse og manglende empati. Blæ! Kanskje er det noen som føler de får det sparket bak de trenger, men for de som virkelig vet hva fedme er, og hvordan det er å leve med de helseproblemene det innebærer, trenger noe helt annet enn et syrlig blogginnlegg fra "hele norges trimdronning" for å ta grep om sitt eget liv og helsesituasjon. Hun legger bare flere steiner til byrden, og hjelper ikke til i det hele tatt.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 13:31   #223
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Da jeg "spiste meg opp" sist var det på grunn av medisinering med kortison (det er en velkjent bivirkning at man kan bli veldig sulten) og da spiste jeg bare "vanlig" mat. Og det gikk fort! Nå er jo kanskje dette et særtilfelle fordi appetitten ble skjerpet på grunn av mat, men det er i alle fall mulig.

Jeg benekter ikke at det er mulig, jeg tror bare det ikke er så problemfritt som flere av dere vil ha det til.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 14:06   #224
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

På ett eller annet punkt kan man ikke lenger ha sex. Det gjør vondt å gå i trapper. Man får ikke tak i klær. Det er vondt å ligge i sengen fordi kroppen plages av tyngden. Man passer ikke inn i en stol eller i et flysete mer.

De som da fortsetter å spise har et problem. Det er lov å skjære alle over en kam når det kommer så langt. Når man ikke greier å endre et mønster som alvorlig reduserer livskvaliteten så har man pådratt seg en sykdom. Om det startet med et ekstra wienerbrød eller med bulimi eller overgrep er ikke så interessant mer - da er det sykdom uansett. Som må behandles eller som ellers fører til et kortere liv enn forventet.

Ellers er normalen at ved stoffskiftesykdom så legger man på seg maks fem kilo. Det gjelder ikke alle. Jeg la på meg femten. Greia er at det er ingen unnskyldning mer når de først finner feilen - da må man ned i vekt igjen. Og det er AKKURAT like slitsom og tungt og disiplinkrevende som om man er frisk. Det er ingen forskjell. Kiloene må jobbes av en etter en med trening og riktig mat da som ellers.

Og til alle som sier dere fint kunne kost på dere førti kilo:

Noen ganger er det bedre å holde kjeften enn å uttale seg om noe dere ikke vet.

Greia er denne: Dere gjør det jo ikke. Dere gjorde det ikke. Av en eller annen grunn, eventuelt av flere grunner - så gjorde dere noe. Dere endret kosthold, dere begynte å trene. Dere tok grep. Dere la faktisk IKKE på dere 40 kg. Det er lett å slenge ut et "det kunne like gjerne vært meg" men det kan være greit å stoppe og tenke seg om en gang til. Kunne det faktisk virkelig vært deg? Det er jo ikke deg?

  Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 14:07   #225
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Mulig du er inne på noe her, SF...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 14:08   #226
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Mulig du er inne på noe her, SF...

  Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 14:08   #227
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

smilefjes:

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 14:10   #228
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Eg kan godt svare, nei det er ikkje meg. Fordi eg ikkje skal dit, for helsa mi og det å sjå bra ut er så viktig for meg at eg ikkje tar den sjokoladen som eg har lyst på og at eg pushe meg til den trimmen som eg hatar.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 14:14   #229
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Eg kan godt svare, nei det er ikkje meg. Fordi eg ikkje skal dit, for helsa mi og det å sjå bra ut er så viktig for meg at eg ikkje tar den sjokoladen som eg har lyst på og at eg pushe meg til den trimmen som eg hatar.

Nettopp. Og da er det ikke deg. Jeg blir innmari lei meg når noen slenger ut et "det kunne vært meg, men jeg tok grep jeg". Det antyder nettopp at om man har alvorlig fedme så er man tiltaksløs og teit. Det øker dermed kraftig på skamfølelsen.

Og skamfølelsen er for svært, svært mange den største bøygen å komme over i forhold til nettopp å ta grep. Og hvordan døyves den skammen? Jepp. Med mat. Det er energikrevende å forakte seg selv og å skamme seg. Man orker ikke stort utover det om man først kommer i gang med litt skikkelig skam. Det er med andre ord et vesentlig poeng i å få overvekt (alvorlig overvekt - bikinikiloene får noen andre snakke om) knyttet løs fra skam - fordi flere da vil greie å få det bedre.

Jeg tør påstå at den desidert største grunnen til at jeg greide å kvitte meg med det meste av overvekten min var at jeg greide å slutte å skamme meg og heller bli glad i meg selv. Enda jeg ikke hverken var eller er pen i manges øyne.

  Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 14:20   #230
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Hm, nei, jeg tror ikke jeg kunne ha kost på meg 40 kg - for de siste ville ikke vært kos. Men 10-15 kg, ja, det tror jeg at jeg kan få om verden snur alt på hodet for meg og den dagen forbrenninga mi stopper opp.

Men jeg tror det er mange som burde ha tenkt seg litt mer om når kiloene begynner å krype oppover, som burde ha gjort noe. Men vet ikke helt om KJ treffer disse med sleivspark og veivende armer. Det blir for lett å tenke at det gjelder noen andre, for jeg har jo [insert grunn].

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 14:23   #231
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Men vet ikke helt om KJ treffer disse med sleivspark og veivende armer.

Da må de i så fall stå forrerst på areobics-timene hennes.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 14:24   #232
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Jeg tenkte aldri at jeg var stor fordi jeg hadde en eller annen mystisk sykdom. Jeg var fullstendig klar over at det at jeg ikke beveget meg i det hele tatt kombinert med et ekstremt inntak av sukker og fett gjorde meg slik. Som jeg pleide å si: Det er ikke det at jeg er dum - jeg skjønner poenget med å spise mindre og bevege på meg, men jeg greier ikke å gjøre det.

De aller fleste som ikke har noe problem greier å gjøre noe den dagen de feks ikke lenger finner klær som passer. Heldigvis.

  Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 15:25   #233
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Jeg kunne fint kost på meg 20-30-40 kg. Men selvfølgelig, som SF sier, de som ikke har et problematisk forhold til mat greier stort sett å ta grep som snur dette. Jeg tror det Esme mener er at rent fysiologisk kan mange fint kose på seg 20-40 kg i løpet av relativt kort tid, det er ikke slik at man har en eller annen innebygd mekanisme i kroppen som gjør at det regulerer seg selv. Med andre ord er det hodet og speilet som gjør at man velger å ta grep. Og det greier man fordi man ikke har andre problemer enn å være glad i mat og bedagelig anlagt. Det betyr ikke at de som har større problemer fint kunne snudd like enkelt, men at det rent fysiologisk er fullt mulig å legge på seg mye i løpet av kort tid også uten spiseforstyrrelse hvis man lar lysten og apetitten bestemme.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 15:32   #234
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Men vi som har kosekilo - vi kaller det jo ikke en sykdom. Når KJ sier at det er fedme, og ikke sykdom, må man vel gå ut fra at hun retter utsagnet mot dem som sier at de er syke. Det er det da ingen med noen kosekilo for mye som gjør?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 15:38   #235
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Re: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Med andre ord er det hodet [og speilet] som gjør at man velger å ta grep.

Ja, nettopp. Og det er jo her kjernen ligger. Vi må skille mellom fysiologi og psykologi her, altså. Hva er det som gjør at noen ikke "lar seg stoppe" av det de ser på vekta eller i speilet? Enten det nå er uvitenhet, handlingslammelse, fastlåste atferdsmønstre, manglende motivasjon, eller noe helt annet. Dette er jo nettopp det som skiller en som ikke "koser på seg" 40 kilo, og en som gjør det, er det ikke? Som SF påpeker, dere som ikke har "kost på dere 40 kilo", har jo definitivt ikke gjort det, og det er jo et slags bevis for at dere ikke kan gjøre det lett som bare det. Rent fysiologisk, ja.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 15:41   #236
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men vi som har kosekilo - vi kaller det jo ikke en sykdom. Når KJ sier at det er fedme, og ikke sykdom, må man vel gå ut fra at hun retter utsagnet mot dem som sier at de er syke. Det er det da ingen med noen kosekilo for mye som gjør?

Har man et par kosekilo så har man ikke fedme. Fedme starter etter overvekt på skalaen - og det er ikke på et par kilo.

  Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 15:54   #237
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Har man et par kosekilo så har man ikke fedme. Fedme starter etter overvekt på skalaen - og det er ikke på et par kilo.

Jeg er på fedme. BMI på 30 (men jeg trenger bare å gå ned 1-2 kg for å komme på BMI=29). Synes selv at det er "kosekilo", mulig jeg burde pusse kontaktlinsene mine. Eventuelt legge ut bilder av meg i bloggen min og få noen objektive vurderinger. (Dessverre har vi ikke noen pollmulighet i bloggen. Jeg elsker poller! :furte: )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 16:03   #238
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Nemlig. Og da nytter det ikke å forsvare KJ med at hun snakker til oss som liker bedre å spise et kakestykke ekstra enn å ta en joggetur.

Det er i det hele tatt litt vanskelig å tolke hvem det er KJ veiver og sleivsparker etter.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 16:49   #239
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Ei som klarte å kose på seg 31 kilo melder seg.

Men det har kanskje litt å si hvor man starter også? Jeg hadde gjennom hele barne- og ungdomsårene vært slank og av dem som kunne spise hva jeg ville uten å merke det. Jeg veide 53 kg da jeg begynte på p-piller, og la på meg 15 kg på tre mnd. Vips, liksom. I følge legen min var årsaken usedvanlig kraftige bivirkniner av Pillen (jeg gikk fra en A-cup til en DD-cup på de samme tre mnd), men da jeg sluttet på pillen var tydeligvis kroppen min en helt annen, og jeg kunne ikke lengre spise hva jeg ville, uten å legge på meg. Men det tok 16 kg til før jeg innså det. De siste 16 tok dog litt lengre enn tre mnd.

Men det endrer ikke det faktum at jeg koste på meg 31 kilo over et års tid. Og gikk fra slank til chubby og fra formløs til formfull, helt uten å ha et promblematisk forhold til mat. Det ble riktignok litt problematisk da jeg innså hva som hadde skjedd og skulle kvitte meg med kiloene, og jeg brukte mange, mange år på å få dem bort (dvs 20 av dem, resten satt som spikret).

Og nå er jeg der at jeg koser dem på meg igjen.

Det er bare til å innse at jeg har gått fra være ei som kunne spise alt uten å legge på meg, til en som må passe seg og trene masse for å holde vekten. Kjiipt men sant. Det KJ sa traff meg der det svei mest, men jeg er jo ikke dummere enn at jeg innser at det nok treffer noen som det ikke burde treffe også, og at det kanskje ikke var det smarteste innspillet på mange vis.

Jeg tror virkelig at vi er laget forskjellige, og at ikke alle har samme "motoren". Jeg kan jo bare se på meg selv, som alltid har spist det jeg ville uten problemer, helt til jeg plutselig ikke kunne det lengre. Kroppen min før og etter Pillen er ikke samme kroppen, på noe vis (den ga meg PCOS i tillegg. ). Jeg har ingen problemer med å akseptere at det som er enkelt for noen er vanskelig for andre - begge veier.

Likevel så tror jeg også at det er et aspekt mht hva man putter i munnen. For jeg innser jo at jeg legger jo ikke på meg av luft og kjærlighet. Det er jo fordi jeg er så himla glad i mat. Glad i mat. Jeg liker det aller meste. Og mangler den der "nå er jeg snart mett, best å ikke spise mer"-følelsen. Jeg spiser til jeg kjenner jeg er god og mett - og da er jeg som regel stappmett innen det får "satt seg". Hadde jeg vært mindre glad i mat og i stand til å naturlig spise mindre, så tror jeg neppe jeg hadde klart å kose på meg kilo.

Så da er det vel kanskje i alle fall to måter å bli overvektig på - det ene er å kose på seg kilo fordi man er glad i mat, og den andre er å spise på seg kilo fordi man har et problematisk forhold til noe, og bruker mat? Jeg kan jo forstå at for en i den siste kategorien så blir det provoserende å høre at man bare er feit og bør skjerpe seg. Men for min del så var det rett og slett bare et solid spark i ræva som traff smertefullt, men riktig: Skjerp deg, Milfrid!

Men jeg er enig med Smilefjes at man neppe koser på seg så mange kilo at man ender opp som sykelig feit. Det er forskjell på 40 kilo og 40 kilo også. Det er noe annet å gå fra 53 kg til 84 kg, som jeg gjorde, enn det er å gå fra 80 kg til 110. Uten tvil.

Og jeg tror ikke at det med overvekt som samfunnsproblem kan løses med at alle bare "skjerper seg og trener mer". Men at det er løsningen for en god del av oss, det er jeg ikke i tvil om.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 17:26   #240
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Og til alle som sier dere fint kunne kost på dere førti kilo:

Noen ganger er det bedre å holde kjeften enn å uttale seg om noe dere ikke vet.

Du må bare bli sinna altså, men nå har jeg kost på meg nesten 30 kg faktisk i løpet av seks år, jeg var råtynn før det. Og nei jeg har ikke kost på meg 40 kg. Men du må nesten tro meg på at jeg som kjenner meg aller best vet at jeg kan godt kose på meg 10 kg til uten noe som helst problem. Og jeg kjenner flere som faktisk har kost på seg såpass, folk som jeg kjenner nok til at jeg tror dem når de ikke har spiseforstyrrelser eller noe svært problematisk forhold til mat.

Jeg lurer på hvorfor du blir så sint på tanken at det skal kunne gå an? Det synes jeg er litt pussig.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no