Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Brukt kamera til å trene på (Canon)

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-12, 14:02   #1
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Brukt kamera til å trene på (Canon)

Jeg er misfornøyd med kompaktkameraet mitt, men "redd" for å kjøpe speilrefleks siden jeg ikke vet om jeg vil like det, om det er for stort til å ta med, om jeg vil finne ut av linser og makro og all den tekniske delen.

Hvis jeg kjøper et brukt kamera, har et Canon EOS 300 D potensiale til å teste om jeg får det til? Jeg synes 500 kr var en rimelig pris, og 500 kroner på bomkjøp er overkommelig hvis jeg ikke skjønner noe.

Det følger med 18 - 55 linse, kameraveske, minnekort på 2 GB, batteri og batterilader.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 15:14   #2
tjolahopp
Erfaren
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1.004
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brukt kamera til å trene på (Canon)

Synes det høres ut som en rimelig pris, med alt tilbehøret. Og smart å teste ut med et brukt et, så slipper du å kjøpe et til flere tusen som nesten ikke blir brukt.

Jeg kjøpte et Canon 300 D en gang i tiden (2003?) som nytt, og har det enda. Det eneste jeg har byttet er batteri for det begynte å fungere litt dårlig.

Jeg tar ikke like mange bilder i dag som jeg gjorde den gang, men det har ingenting med kameraet å gjøre. Jeg er fortsatt fornøyd med kameraet. Det tar bedre bilder enn kompaktkameraet jeg har.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 20:46   #3
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brukt kamera til å trene på (Canon)

Takk for svar. Det ser ut som om det er solgt, ihvertfall får jeg ikke svar. Når det er et "godt kjøp" på Finn.no så forsvinner det fort.
Ser det er mange som selger brukte kameraer dyrt nok.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 20:53   #4
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brukt kamera til å trene på (Canon)

Om du får det til skal du ikke være så redd for, tror jeg, en speilrefleks tar stort sett bedre bilder enn et kompaktkamera, selv på auto, og så har du i tillegg muligheten til å leke med manuelle innstillinger, bytte til bedre/større/spesialiserte linser etter behov, putte på en ekstra blitz etc...
Det er morsomt å leke med kamera, bare husk at en nyere digital speilrefleks vil være enda bedre enn kameraet du tester med.

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 20:58   #5
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.689
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brukt kamera til å trene på (Canon)

Du får jo testet litt med et gammelt speilrefleks. Men jeg er redd du ikke vil få helt gløden og kjenne hvor gøy det virkelig er med et så gammelt kamera, så så pass dårlig objektiv som var med Kit pakkene på den tiden.

Jeg hadde en 350D, når jeg byttet til 500D fikk jeg virkelig lyst å ta bilde. Det er ikke gøy å dra på et speilrefleks om det ikke er store forskjellene opp til et godt kompaktkamera. Men selvfølgelig du kan lære deg å stille inn på manuell på det, du kan få prøvd litt. For det var vel det som var planen? Lære seg å bruke manuelle instillinger?

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 22:43   #6
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brukt kamera til å trene på (Canon)

Ja Isolde, jeg er litt for impulsiv imellom og kjøper ting som kansje taper interesse fort. Hadde vært greit å prøve noe brukt først. Leste et sted at det blir ikke tatt fine bilder med kameraer som ligger i skuffen...

Vanskelig å velge, men det finnes nyere kameraer ute på Finn. Men prisene er veldig nær butikkpriser. F.eks Nikon D 3100 som jeg får for 3195,- på Elkjøp, selges for 2500 på Finn. Uten ekstra objektiver og slikt. Eller 3000 kr, da følger det med 8 GB minnekort... Selvsagt sier alle det er lite brukt. Eller 4500 for et brukt Nikon 3100 med et ekstra objektiv i tillegg til kitobjektivet! Der vet jeg ikke nok om objektiver til å vurdere kvaliteten...

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 22:46   #7
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.689
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brukt kamera til å trene på (Canon)

Du kjenner ikke noen som kan låne deg et kamera da?

1000D synes jeg faktisk tar bedre bilder enn 350D. Men ja, prisene på finn er helt på tulltur innimellom.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 13:11   #8
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brukt kamera til å trene på (Canon)

Da er et Canon EOS 1000D på vei til meg i posten!
Spennende. Jeg lurer på om jeg skal prøve å kjøpe en bok. Hva med denne?
http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?...r=1&cid=203027
Jeg har hørt DIGITAL FOTO I PRAKSIS av Magnar Fjørtoft er bra, men den er vanskelig å finne.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 13:39   #9
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brukt kamera til å trene på (Canon)

Gratulerer med nytt kamera, nå blir det morsommere å ta bilder!
Denne er ganske fin hvis du er ny med speilrefleks:

http://www.fotovideo.no/Produkter/B%...000125989.aspx

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 14:09   #10
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Brukt kamera til å trene på (Canon)

Anbefaler desse bøkene.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 14:52   #11
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brukt kamera til å trene på (Canon)



Dette synes jeg er den aller beste av alle bøker til å lære litt mer om fotografering.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 16:03   #12
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brukt kamera til å trene på (Canon)

Opprinnelig lagt inn av Hjertensfryd, her.

Anbefaler desse bøkene.

Har fått tak i 1 og 2 på Biblioteket. Virker lovende, forfatteren skriver morsomt og legger vekt på å lære bort ting på en enkel måte. Jeg trenger ikke å vite hvorfor bildene blir bra, bare hvordan jeg skal få de bra!

Nå må bare kameraet komme.... Norgespakke på fredag, den kommer sikkert ikke før onsdag....

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 22:05   #13
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.775
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brukt kamera til å trene på (Canon)

Pris?

Jeg har nettopp kjøpt meg Samsung nx200. Kjempe fornøyd.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 13:13   #14
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brukt kamera til å trene på (Canon)

D'oh. Nå skjønner dere hvor amatør jeg er. Alle bøkene jeg har lest har snakket om stor og liten blenderåpning. Jeg har lest kameramanualen forlengs og baklengs, og ikke skjønt før nå at en dreier på objektivet for å stille inn dette.

Nuvel. Snakk om å måtte ha det inn med teskje.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 13:36   #15
tjolahopp
Erfaren
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1.004
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brukt kamera til å trene på (Canon)

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

D'oh. Nå skjønner dere hvor amatør jeg er. Alle bøkene jeg har lest har snakket om stor og liten blenderåpning. Jeg har lest kameramanualen forlengs og baklengs, og ikke skjønt før nå at en dreier på objektivet for å stille inn dette.

Nuvel. Snakk om å måtte ha det inn med teskje.

Sikker?
Jeg tror at du på toppen av kameraet har et hjul, der du kan stille inn på forskjellige programmer. Hvis du setter den på M for manuell (det heter det på mitt gamle 300D antar 1000D har samme navn) kan du velge både blenderåpning og lukketid selv. Dette gjør du nok med noen knapper på panelet, sikkert litt utvikling og endring fra 1000D til 300D der og.

Det er forresten også et program som heter Av, der du stiller blenderåpningen og kameraet velger passe lukkertid for deg.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 17:41   #16
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brukt kamera til å trene på (Canon)

Takk, jeg skal prøve det. Jeg får jo fine bilder med Auto, bedre enn med mitt kompaktkamera. Men det er 2 effekter jeg vil prøve, bakgrunn ut av fokus http://www.hobbyfoto.no/page13/page13.html og panorering http://www.hobbyfoto.no/page11/page11.html, hvor kameraet følger noen i bevegelse.

Bakgrunn ut av fokus virker i Portrett funksjon, men det blir ikke så mye blur som jeg ønsker. Det blir sikkert bedre når ferien begynner og jeg får tid til å eksperimentere.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 17:45   #17
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.689
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brukt kamera til å trene på (Canon)

Bruk AV til å få bakgrunn ut av fokus og still så lavt tall som mulig.
TV er greit til panorering for da stiller du lukkertiden. Til og med fotografer bruker mye av og TV som er halvmanuelle instillinger. Jeg bruker M når jeg skal ha noe spesiellt som ikke kommer ved å stille på blender eller lukkertid. Som å ta bilde på stativ med lang lukkertid el. Ellers er det ikke noe å tenke på. Bruker mest AV fordi jeg liker å stille blenderen, og så bruker jeg TV når jeg enten vil ha rask lukkertid for å fryse noe eller lang lukkertid, for panorering, det er på grensen for hvor mørkt det er til å ta bilder uten blits osv.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no