Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Alt-i-ett-gryte til hyttetur

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-10, 17:52   #1
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.922
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Alt-i-ett-gryte til hyttetur

Vi skal på hyttetur på lørdag. 4 voksne og 3 barn skal gå på ski frem og tilbake med alt pikkpakket på ryggen eller i pulk.

I den forbindelsen tenkte mannen og jeg å lage en gryte til middagen på lørdag. Vi tenkte å lage den ferdig på fredag, og kun varme den opp når vi kommer frem.

I fjor lagde vi en god, men litt for sterk for barna, kjøttgryte med ris ved siden av. Denne gangen har jeg lyst til å ha alt i samme gryta, for enkelhetens skyld.

Så - en kjempegod og barnevennlig alt-i-ett-gryte-oppskrift ønskes sterkt! Jeg er åpen for de fleste ingredienser.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 17:57   #2
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alt-i-ett-gryte til hyttetur

Gryterett med potetstappe.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 18:16   #3
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Alt-i-ett-gryte til hyttetur

Kan du ikke bare lage samme gryte som i fjor, men i litt svakere versjon. Så koker du risen bittelitt kortere enn normalt, og slenger den oppi sammen med gryta?

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 18:36   #4
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.922
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Alt-i-ett-gryte til hyttetur

@maggypop: fordi forandring fryder. Og jeg er ikke så fan av ris oppi gryter på den måten. :matvrak:

Jeg tenkte på Mims vidundergryte, men er litt usikker på barnevennligheten i den.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 19:03   #5
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: Alt-i-ett-gryte til hyttetur

Lapskaus. :enkel:

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 20:57   #6
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.922
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Alt-i-ett-gryte til hyttetur

Lapskaus og god rødvin er liksom ikke det jeg ser for meg. : plutselig kresen likevel:

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 21:07   #7
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.238
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alt-i-ett-gryte til hyttetur

Chili con carne med kidney beans og med godt brød til?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 21:28   #8
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Alt-i-ett-gryte til hyttetur

Finnbiff med potetskiver i. Pappa pleide å lage finnbiff på den måten. Reinskav, løk og potetskiver surres i gryta, og smaksettes etter ønske (meljevning/rømme/fløte/hvitløk/tyttebær/einerbær/brunost...).
Jeg foretrekker å spise finnbiff med hjemmelaget potetstappe ved siden av, men dette er et helt greit alternativ. Det smaker fortreffelig sammen med rødvin.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 22:00   #9
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: Alt-i-ett-gryte til hyttetur

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Lapskaus og god rødvin er liksom ikke det jeg ser for meg. : plutselig kresen likevel:

Med rødvin ja. Da blir det noe annet. Jeg leste mest ordet barnevennlig.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 22:53   #10
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.922
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Alt-i-ett-gryte til hyttetur

Alt-i-ett-gryte fikk plutselig flere betydninger - kun én gryte og passende for både store og små. Og vinvennlig.

Jeg tror jeg går for Mims vidundergryte med lam og poteter i. Den duger nok for de små også, tenker jeg.

Men kjør gjerne på med forslag, det kommer flere anledninger. Chili con carne og finnbiff med potetskiver var gode forslag.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 00:17   #11
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.155
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Alt-i-ett-gryte til hyttetur

Chili con pollo, med nachos og rømme til.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 08:39   #12
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alt-i-ett-gryte til hyttetur

Jeg har ikke noe med det, men skal dere går langt på ski og ha med ei diger gryte på ryggen fordi det er lettvint? Jeg ville liksom antatt at en tørr pakke pasta og andre ingredienser ville veid betydelig mindre enn det, men...?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 09:17   #13
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.969
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alt-i-ett-gryte til hyttetur

Vi hadde med ferdiglaget finnbiff i plastbokser på forrige felles hyttetur. Ble kjempegodt, ikke minst fordi den fikk kokt leeenge hjemme, og hadde godt av å stå en dag. Vi har litt gryterettsære barn, så tok med elgkarbonader ved siden av. Du kan f. eks. helle gryteretten i melkekartonger som du brenner opp på hytta, vips mindre å dra med hjem.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 09:18   #14
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.969
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alt-i-ett-gryte til hyttetur

Og dersom det ikke er vei helt frem, så er det kanskje så-som-så med vann og avløp også? Ergo; mindre oppvask og mer kos på turen. Jeg synes (som du sikkert har skjønt) at ferdiglaget gryte er en kjempebra idé for tur.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 09:20   #15
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alt-i-ett-gryte til hyttetur

Jeg hadde glatt tatt en pose Toro om jeg skulle bære det langt. F.eks når vi drar på hytten til mine foreldre som er ca 6 km og en god del høydemeter på ski vinterstid.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 16:42   #16
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.922
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Alt-i-ett-gryte til hyttetur

God idé, Anda. Jeg er bare litt usikker på om det er stor nok kjele der, vi er 7 stk. Vi tok med kjele i fjor, det funket fint. Man trenger strengt tatt bare å skylle den og vaske den når vi kommer hjem. Det er liksom ikke så mye tilleggsvekt det er snakk om.

Ole Brumm: hadde du kjent meg, ville du aldri foreslått Toro.

Hyacinth: det er greit med pasta og sånn, men det er så deilig med ferdiglaget, så kan vi kose oss med en øl i solveggen mens maten godgjør seg. :livsnyter:

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 16:53   #17
ltb
Superaktiv
 
ltb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: ved Tyrifjorden
Innlegg: 330
ltb er litt kulltb er litt kul
Standard

Sv: Alt-i-ett-gryte til hyttetur

Stek løk og ev kantareller i forholdsvis mye smør i ei gryte, putt oppi kjøttdeig når løken er ferdig og stek den sammen med løken. Putt oppi potetterninger, erter kan også has oppi, det er godt. Tøm over litt buljongvann. Krydre med salt og pepper. Kokes til potetene er ferdige. Kjempe godt!

__________________
Barn har krav på å bli vist like mye respekt som voksne!
S1 januar 03 S2 november 09
ltb er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 23:13   #18
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alt-i-ett-gryte til hyttetur

Bacalao

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 23:15   #19
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alt-i-ett-gryte til hyttetur

Jeg har oppskrift på verdens beste chili con carne. Server med rømme og tortillachips.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 23:43   #20
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.839
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Alt-i-ett-gryte til hyttetur

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har oppskrift på verdens beste chili con carne. Server med rømme og tortillachips.

Vil gjerne ha oppskrift, hvis du vil dele.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no