Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-21, 16:16   #301
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Og ja, altså, vi har vinterstøvler. Sånne cherrox og densalgs. Vintersko er vinterSKO, vinerstøvler er forede støvler.

Også har vi fat. Fra tefat til serveringsfat og alle størrelser mellom Inkl ruskefat
Man har jo vitterlig ikke en SKÅL under kaffi eller tekoppen, det er da et lite fat. En skål, det er sånn jeg serverer suppe i. som også kan kalles dyptallerken, så faktisk ikke ALT er fat.

Jeg har kopptue, bor utenfor Ålesund, men født og oppvokst i Ålesund så det er nok derfor. Min innfødte datter snakker breiere enn meg. Hun tar på seg mårningkle hun. Som motsettnign til nattkle. Altså, av med pysj, på med klær. dagklær, sa jeg, da hun poengterte at hun HADDE jo klær, altså nattklær. Mårningkle kaller hun det derved.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 16:32   #302
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, de bruker deo under hendene.

Apropos deo. Jeg vet ikke om det er et dialektuttrykk eller ikke, men mamma snakker aldri om deodorant. Hun kaller det "oinner arman" ev. "oinner arman-spray".

"Æg må bare ta på mæg oinner arman før vi går ut".

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 16:34   #303
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.973
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Skål. Som Divine skriver.

Men det er jo ikke det samme. Ikke hos meg hvert fall.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 17:48   #304
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Her jeg bor er brød kake. Og kake finkake.
Det gav noen merksnodige misforståelser i starten ja.
Å få brødskive når du er invitert på kake kan gi skuffelser

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 18:44   #305
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Her jeg bor er brød kake. Og kake finkake.
Det gav noen merksnodige misforståelser i starten ja.
Å få brødskive når du er invitert på kake kan gi skuffelser

Der jeg vokste opp (del II) også. Dvs kaku om begge deler. "Brød" er flatbrød. Potet er "eple". Eple er "søteple". Lett forvirrende i starten ja...

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 18:46   #306
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Apropos deo. Jeg vet ikke om det er et dialektuttrykk eller ikke, men mamma snakker aldri om deodorant. Hun kaller det "oinner arman" ev. "oinner arman-spray".

"Æg må bare ta på mæg oinner arman før vi går ut".

Jeg tror ikke hun gjør det enda, men i hele min oppvekst kalte mamma all deodorant (dvs roll-on) for Mum. Det var et verb også, "å mumme seg". Tror kanskje det var det eneste roll-on-merket som eksisterte i lang tid. Tilsvarende "saba", som mange brukte som betegnelse på bind generelt, i generasjonen over meg.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 22:18   #307
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Åååå, mener dere ruskefat? :-D

Ja, det er det jeg er vant med, men ikke mine nordnorske barn. Da vi var samlet til vestlandsmiddag i sommer spurte min sønn betuttet om noen kunne hjelpe han å "ruske potetene mine".

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 22:36   #308
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Jeg trodde det var et engelsk ord som var tatt inn, jeg? Heter det virkelig morning på norsk altså? Hva sier språkfolket, kan man skrive det også?

Jeg er østlending med nordnorske foreldre. Fatter'n kunne man høre hadde vokst opp nordpå selv om han bare var ni da nazistene jagde ham sørover. Det er etter hvert mange ord jeg ikke aner hvordan skrives på noen målform. Jeg har sagt mårningen så lenge jeg kan huske og skrevet mårning nesten like lenge. Jeg må anstrenge meg for å skrive morgenen.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 23:03   #309
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Det er nok mange i Norge som sier «morningen» (skriver det med o, for her uttales det med (kort) o. Men det ville ikke falt meg inn å skrive det, jeg synes det ser litt pussig ut når folk gjør det.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 23:57   #310
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Mannen sier onkli i stedet for ordentlig. Det KAN da ikke være dialekt?!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-21, 00:18   #311
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Nja, njei, orntli heter det da, men onkli er litt mer sånn på tøys?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-21, 00:45   #312
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

For en herlig vending tråden har tatt, jeg elsker å mumme og oinner arman.

Her er det også ruskefat eller -skål, men jeg er også halvt trønder.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-21, 09:01   #313
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Mannen sier onkli i stedet for ordentlig. Det KAN da ikke være dialekt?!

Er ikkje han frå Ålesund eller der omkring? Forholdsvis vanlig sunnmørsord!

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-21, 09:27   #314
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.899
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg tror ikke hun gjør det enda, men i hele min oppvekst kalte mamma all deodorant (dvs roll-on) for Mum. Det var et verb også, "å mumme seg". Tror kanskje det var det eneste roll-on-merket som eksisterte i lang tid. Tilsvarende "saba", som mange brukte som betegnelse på bind generelt, i generasjonen over meg.

Og all tyggis er Toy.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-21, 09:30   #315
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Er ikkje han frå Ålesund eller der omkring? Forholdsvis vanlig sunnmørsord!

"Mine" sunnmøringer sier or-dænt-li. Med trykk i midten. Men de er fra bøgda da.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-21, 09:32   #316
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Og all tyggis er Toy.

Ja, men det er vel Nord-Norsk igjen. Jeg har i alle fall bare hørt folk nordfra (kanskje særlig finnmarkinger) som kaller tyggis generelt for Toy.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-21, 09:47   #317
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Mannen sier onkli i stedet for ordentlig. Det KAN da ikke være dialekt?!

Tja, tjo.. Bergensere kan vel fort si "onkli" eller "orntli"

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-21, 10:04   #318
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Orntli skjønner jeg, men onkli høres virkelig ut som en 3-åring... Spesielt siden det gjerne er et ord man legger trykk på.

Men, mulig jeg også skal skrive denne irritasjonen på hjemmekontorsslitasje.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-21, 10:39   #319
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.537
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Mamma hadde fått mail fra DnB om at hun kunne kjøpe billetter til Higgashaki-konsert. Jeg skjønte ikke noe og måtte sjekke ut selv - det var Highasakite.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-21, 11:32   #320
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Radioverten på lokalradioen som uten unntak sier Digital dispuss.
(I oppramsing om hva som skjer i byen, både sport, kino, kulturliv og digitale disputaser er med).

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no