Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

17. mai - en viktig dag?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-11, 11:17   #181
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17. mai - en viktig dag?

Vi gleder oss til 17. mai. Vi har laget tradisjoner som er våre, og de holder vi ved.
Skolen oppfordrer alle til å gå i tog, og ber om at alle følger toget helt frem til torget. Tar man barn ut av toget MÅ man gi beskjed til den voksne som har ansvar.
Det har vel vært en lærer fra hvert trinn i hvert fall, og stort sett har klassekontaktene frivillig gått i toget.
Neste år igjen er det vår tur til å arrangere 17.mai på skolen, og det er morsomt(vi har gjort det før en en gang), men det betyr at bløtkaken på kafe i byen utgår sammen med lapskaus og mer bløtkake hos exen.
Det liker vi ikke, men det er praktisk umulig å få til alt.

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

17. Mai er IKKE en skoledag på noen som helst måte. Men lærere på barnetrinnet forventes vel å gå sammen med klassen sin.

Opprinnelig lagt inn av Fusilli, her.

Av mange årsaker.
Det er alltid dårlig vær. Snø, regn, 2 plussgrader og vind.
Det er forventet at man må pynte seg og det er vanskelig i kombinasjon med tidligere nevnte vær.
Det er en fridag fra jobb, som jeg strengt tatt har lyst til å bruke til tur eller andre ting.
Jeg er ikke særlig glad i store menneskemengder.
Jeg syns det er trist at alle vi kjenner alltid har planer sammen med venner og familie og vi ikke har noen å gjøre hyggelige ting sammen med. :selvmedlidende:
Ungene maser non-stop om alt mulig fordi tilbudene er rett foran øynene på dem.
Det er gørrkjedelig å gå i et 17. mai tog som alle deltakerne stresser med å bli ferdig med. Som det systematiske mennesket jeg er så liker jeg oppstilling, hurrarop, sang og marsjering i slike sammenhenger.
Jeg må høre korps-musikk. :grøss:
Jeg får vondt i beina av å stå og gå hele dagen.
Man blir sprutet våt av drittunger og russ med vannbomber. Noe som heller ikke er forenelig med tidligere nevnte 2 grader og vind.

Jeg kunne fortsatt i det uendelige, men skal gi meg med dette.

Jeg synes det er viktig å huske på at en fridagen er FORDI det er 17. mai. Vil vi ikke feire den lenger må vi diskutere om det fremdeles skal være fridag og helligdag.
Sverige og Danmark feks, har ikke røde dager på sine nasjonaldager.

Når det gjelder lærere og 17.maitoget synes jeg det burde respekteres at de ønsker lønn. Det er en fridag på lik linje som for de fleste andre og dersom rørleggeren må på jobb når han egentlig har fri får han betalt.
Det er ikke morsomt å feire nasjonaldagen sammen med alle andre sine barn, mens dine egne feirer på annen kant.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 12:10   #182
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17. mai - en viktig dag?

Gullet: Synes du at man bør gå i tog 1. mai også?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 13:37   #183
Veritas
Det norske
 
Veritas sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 1.536
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 17. mai - en viktig dag?

Jeg liker ikke 17. mai. Jeg likte det som liten, da bodde jeg på et lite sted - og store folkemengder var ikke et tema. Hadde det vært opp til meg, så hadde jeg rømt landet på dagen.. noe jeg også gjorde en gang før ungene ble født.
Men, nå som man har barn, så er det de som er i fokus, og jeg bidrar til feiringen så godt jeg kan. Jeg later som jeg liker det - men aller helst ville jeg nok ikke satt mine bein i nærheten av byen en gang. I fjor var det bare stress og altfor mye folk. Så ingenting av toget heller pga. mye folk. Håper det blir litt annerledes i år, for nå er eldstemann førsteklassing og skal gå i toget - så da får man bare bite tenna sammen, kle på seg gliset og juble.

__________________
04 ~ 07
Veritas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 14:24   #184
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: 17. mai - en viktig dag?

Og der kom det fryktede brevet i posten. Vi er i komiteen på skolen og må stå og selge kaffe og kaker på den store dagen. Men dugnad er vel bare en glede?

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 14:27   #185
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv
 
carmenzita sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.183
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 17. mai - en viktig dag?

Jeg likte ikke 17 mai som ung jente. Det var alltid kaldt, det blåste, regnet eller sluddet. 17 mai toget besto av den lokale skolen på 20-25 stk + alle voksne som ønsket å gå.
Det var drit kjedelig.
Nå som jeg bor i en liten by med skikkelig 17. mai tog og borgertog liker jeg denne dagen kjempegodt!
Synes ikke det er noe stress foreløpig,men så har jeg heller ikke skolebarn.
Når togene er ferdige så pleier det å være grilling på verandaen til naboen om været er pent.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 18:26   #186
Mamarazzi
Jazzbabe
 
Mamarazzi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Innlegg: 1.640
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Sv: 17. mai - en viktig dag?

Har ikke lest hele tråden...

Jeg er sikkert skikkelig inhabil siden jeg spiller i korps, men for meg/oss er 17. mai en stor dag . Elsker stemningen den dagen, selv om det er hektisk. Koselig å være sammen med familien. Det er jo omtrent bare 1 gang i året man kan oppleve stemningen med såpass yrende folkeliv og alt som hører til. Selvfølgelig er det ikke alle som bor på et stort sted, men jeg får iallefall en følelse av samhold på Nasjonaldagen. Hvis barna har lyst til å være med på festen, gå i tog etc., så synes jeg det bør veie "tungt". Det er jo så mange andre dager i året hvor man kan dra på fisketur, eller?

I år skal vesla gå med skolekorpset, og gleder seg villt! Da hun gikk med skolen i fjor (første klasse) var både lærerene og noen av foreldrene med i toget. Lærerene hadde lister hvor de krysset ut barna da de ble hentet.

__________________
Venner er de brødre og søstre man selv velger
Mamarazzi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 09:43   #187
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: 17. mai - en viktig dag?

Ja! Vi ble satt opp på rigging 16. mai!

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 18:55   #188
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: 17. mai - en viktig dag?

Snart 4-åringen gleder seg masse, masse til 17.mai, hun kan nesten ikke vente. Hva hun gleder seg til? Ha på bunad og bunadssko (enda bedre enn bunaden) og til å se på korps og vifte med flagg. Og da gleder jeg meg også - til å se gleden hennes.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no