Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Piggdekk/piggfrie vinterdekk?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-20, 12:22   #21
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Piggdekk/piggfrie vinterdekk?

Jeg er helt innforstått med at det delvis er kjøre-selvtillit og teknikk, når jeg har glidd baklengs ned en bakke og med hjertet i halsen klart å vrenge bilen opp i en avkjørsel og inn i en snødekt plen så vi stoppet relativt trygt og uten å skade folk, så er nok det en del av bakteppet for at jeg kjører pigg og føler meg tryggest med det. Jeg hater de dagene jeg bruker hele veien hjem på å grue meg til å kjøre opp bakken.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-20, 12:39   #22
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Piggdekk/piggfrie vinterdekk?

Er det gebyr for piggdekk overalt, eller bare i de store byene? Tror vi hadde pigg da vi bodde på landet, husker i hvertfall vi betalte hver gang vi kjørte inn til byen for helgebesøk. Det er en del av grunnen til at vi har piggfritt nå. Her vi bor er det sjelden behov for pigg, de dagene det er aktuelt er det tryggest å holde seg hjemme uansett.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-20, 12:42   #23
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Piggdekk/piggfrie vinterdekk?

Her er det ikke gebrye for piggdekk, det avgjøres lokalt.

Jeg bor på landet.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-20, 12:55   #24
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.962
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Piggdekk/piggfrie vinterdekk?

Veldig glad for svarene. Har ny bil i hus med piggfrie dekk på, og har kjørt pigg fram til nå så er spent.

Tenker den får stå de få dagene det er underkjølt regn, jeg får litt hetta av 2,5 tonn bil nedover uten pigg på sånt føre.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-20, 13:44   #25
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Piggdekk/piggfrie vinterdekk?

Vi har kjørt piggfritt i mange år. (Bor i Oslo-området, så her er det både glatt og potensielt mye snø om vinteren.) Det fungerer helt utmerket.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-20, 14:02   #26
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Piggdekk/piggfrie vinterdekk?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Er det gebyr for piggdekk overalt, eller bare i de store byene? Tror vi hadde pigg da vi bodde på landet, husker i hvertfall vi betalte hver gang vi kjørte inn til byen for helgebesøk. Det er en del av grunnen til at vi har piggfritt nå. Her vi bor er det sjelden behov for pigg, de dagene det er aktuelt er det tryggest å holde seg hjemme uansett.

Ikke i Kristiansand, men det har vært diskutert.

Kjørte noen ganger i Stavanger i fjor og der er det jo gebyr, men det er ikke verre enn å betale de få kronene det koster de få gangene (for min del).

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-20, 14:40   #27
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Piggdekk/piggfrie vinterdekk?

Dekkhotellet har sjekket mine piggdekk som ligger der. De er fremdeles gode, så jeg slipper å kjøpe nye i år. Problem løst.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-20, 14:47   #28
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Piggdekk/piggfrie vinterdekk?

Da jeg kjørte budbil hadde jeg alltid piggdekk, men da måtte jeg kjøre uansett forhold, og med til tider veldig tunglastet bil. Den eneste grunnen til at jeg har piggdekk nå er fordi de fulgte med bilen da den ble kjøpt i vinter.
Jeg kan forøvrig anbefale å ha et par kjettinger liggende. Det har vært redningen noen ganger på skikkelig holkeføre.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-20, 15:19   #29
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Piggdekk/piggfrie vinterdekk?

Kjettinger? Har kjørt (mye) bil i snart førti år, og enda ikke brukt kjettinger.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-20, 15:28   #30
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Piggdekk/piggfrie vinterdekk?

Jeg har piggdekk. Bor nederst i en bakke der det ofte blir holke og vi er ganske langt ned på prioriteringslista for strøing tror jeg, det er aldri strødd om morgenen. Jeg ser jo at naboene stort sett kommer greit opp med piggfrie (tidvis etter mye om og men), men de må ta litt større fart enn jeg er komfortabel med. Det er masse unger der om morgenen, vil heller ha pigger og sakte fart.

I tillegg bor jeg langs en del av hovedveien som ikke saltes pga vassdrag, så det hender det blir skøytebane der også.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-20, 15:28   #31
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Piggdekk/piggfrie vinterdekk?

Piggfritt. Vi kjører en del til fjells og sørger for å ha kjetting i bilen i tilfelle. De har vi knapt hatt bruk for.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-20, 18:08   #32
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Piggdekk/piggfrie vinterdekk?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Kjettinger? Har kjørt (mye) bil i snart førti år, og enda ikke brukt kjettinger.

Burde presisert at jeg mente i forhold til når man skal til fjells for eksempel. Har vært med på noen turer der vi ikke hadde kommet oss fram uten kjettinger.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-20, 19:54   #33
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Piggdekk/piggfrie vinterdekk?

Vi kjører ikke til fjells, men veien vår er meget langt nede på prioriteringslista for å brøyte eller strø, det skje gjerne ikke før tredje dagen, i mellomtiden er nedkjørt våt snø frosset til is. Også i den nevnte bakken med sving så man ikke ser rundt. Og det er en bil i bredden, så møter man noen må den ene rygge. Derav mine piggdekk.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-20, 20:46   #34
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Piggdekk/piggfrie vinterdekk?

Jeg har kjørt i 30 år uten pigg. Vurderte det til el-bilen, men sto over. Hadde jeg hatt hytte på fjellet, en bratt innkjørsel, regelmessig kjørt på is eller vært svært avhenting av bil hver dag så hadde jeg vurdert det.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no