Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva skal dere gjøre i år på 17. mai?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-22, 14:30   #121
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.024
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal dere gjøre i år på 17. mai?

Så godt at hun fant sin greie! Sirkus høres jo kjempegøy ut da! Du har rett med det med konkurranse. Ikke alle trives i den settingen. Det kunne veldig godt vært andre aktiviteter uten konkurranse. Selv hatet jeg alt sånt når jeg var liten. Derfor var kor min greie (sånn kor som IKKE reiste rundt å konkurrerte.)

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-22, 17:22   #122
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal dere gjøre i år på 17. mai?

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

jeg har veldig ofte opplevd at folk sier "Bare ikke ungen begynner i korps (implisitt: så kan de begynne med hva de vil) ...!" og aldri motsatt, faktisk. Ofte er argumentet at det er så mye dugnad. Selv syntes jeg det var mye mer involvering fra oss når ungen drev med idrett, det var mye kjøring og hall- og kioskvakter. Men det er klart, en eller to loppehelger i året er ganske mye det også.

Og øvingshelger, basarer, salg av toalettpapir/sokker/adventskalendere, seminar og konkurranser. For ikke å snakke om NM, og alle ekstravisninger fra påske til juni for å øve inn 17.-mai og NN-program.
Ja, jeg vet det ikke er slik alle steder, men etter å ha hatt 3 korpsbarn får jeg litt fnatt når folk påstår at dugnaden kun er to loppishelger i året.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-22, 17:37   #123
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal dere gjøre i år på 17. mai?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Og øvingshelger, basarer, salg av toalettpapir/sokker/adventskalendere, seminar og konkurranser. For ikke å snakke om NM, og alle ekstravisninger fra påske til juni for å øve inn 17.-mai og NN-program.
Ja, jeg vet det ikke er slik alle steder, men etter å ha hatt 3 korpsbarn får jeg litt fnatt når folk påstår at dugnaden kun er to loppishelger i året.

Hos meg er det det. Vi har styrevedtak på at eneste dugnaden vi skal ha, er loppis. SÅ derfor kan jeg påstå det her hvor jeg bor når vi snakker om det korpset min har spilt i. Vi har heller aldri deltatt i konkurranser, og kommer ikke til å gjøre det så lenge nåværende dirigent har jobben. Derfor har jeg tillatt meg å si at det er kun det til andre foreldre i vår skolekrets når vi har snakket om det. Det er heller ingen reservebenk hos oss, alle er med.
Det jeg synes er best med korps, er at unger i ulik aldre og ulikt kjønn, har en aktivitet de kan gjøre sammen - på tvers av klassetrinn og ferdigheter.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-22, 17:45   #124
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal dere gjøre i år på 17. mai?

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Det jeg synes er best med korps, er at unger i ulik aldre og ulikt kjønn, har en aktivitet de kan gjøre sammen - på tvers av klassetrinn og ferdigheter.

Og DET er jeg hjertens enig i! Derfor er jeg tilhenger av korps, selv om jeg verken liker musikken eller dugnaden.

Har dere forresten sett Korps United på TV2? Elsk, altså!

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-22, 17:46   #125
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal dere gjøre i år på 17. mai?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Og DET er jeg hjertens enig i! Derfor er jeg tilhenger av korps, selv om jeg verken liker musikken eller dugnaden.

Har dere forresten sett Korps United på TV2? Elsk, altså!

Ja! Det er helt fantastisk.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-22, 17:53   #126
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.847
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal dere gjøre i år på 17. mai?

Ingen av mine har vært i korps. Har ikke vært noe tema heller. Det eneste jeg har vært streng på er at det kun er en idrett om gangen og at vi fullfører ut semesteret/sesongen om man ønsker å slutte.

Vi dro ned i byen og møtte stedatter og familien. Mannens x og xsvigermor var også der. Vi stod like ved slottet og hadde super plass. Flott stemning i byen altså.
Fikk plass inntil toget når barnebarnet kom. Hun var så stolt og smilte fra øre til øre. Fikk vite at hun ble filmet skikkelig nærbilde på NRK. Fikk snap på det men har ikke sjekket på NRK sin side. Får se etterpå. Veldig stas da.
Etterpå gikk vi sakte nedover mot trikken og satt oss ned på en kaffebar. Tok en svært overfylt trikk hjem. Lagde en gryte, salat og pyntet bløtkake og dro til min mor for å spise. Var der resten av ettermiddagen og kvelden.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-22, 18:11   #127
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal dere gjøre i år på 17. mai?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Har dere forresten sett Korps United på TV2? Elsk, altså!

Jeg hørte dem i byen i går. Det var kjempebra.

Det er jo forøvrig veldig mange korps som ikke deltar i konkurranser da. Lillesøsters korps er langt unna noe slikt og marginalt med ekstraøvelser. Jeg har og har hatt to håndballbarn, og synes egentlig det var mer styr med det forøvrig. Men det viktigste er at de finner noe de trives med. Det er sikkert forskjell på fotballklubber, men der mine eldste har vært innom og yngste spiller nå er det utrolig dårlige rammer for å være middels interessert og middels god allerede fra ung alder.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-22, 18:40   #128
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.490
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal dere gjøre i år på 17. mai?

Vårt korps deltar ikke i noe konkurranser.
Ikke driver vi med loppis heller. (det skulle jeg ønske. Men har ikke kunnskap eller kapasitet til dra det igang selv) dugnad er papirsalg en gang i året, gå bøssebærer på tv aksjonen og minimalt annet. Før korona hadde vi en øvingshelg i året hvor vi fikk foreldre til å lage mat, et sett til kvelden. Et til frokost og et til lunsj. Det må vi prøve å få til igjen. Ungene synes det er kjempestas å overnatte på skolen. De yngste aspirantene får være med på kvelden og spise taco og de film, så blir de hentet mens korpset overnatter. Vanligvis i april for å bruke den kvelden på å bytte uniformer til gjengen og lørdagen til å øve på å gå og spille.

Men vi kan jo gjøre noe i høst for gøy. Og så i april for det trengs øving på å gå og spille samtidig.

Men altså. 17. Mai 2022 var jeg som vanlig tidlig oppe. Vekking på 6, lå og sløva litt mens eldste var på badet, han er en morgrnfugl.
Så gikk jeg i dusjen, og vekket unger ellers til å høre salutt på verandaen kl 7. Jeg lagde frokost dom vi begynte å spise, mannen kom seg i bunad og han og mellomste kjørte til skolen, hun holdt kaka. Hadde sparkesykkel baki og kom hjem og spiste ferdig frokost.

Så var det å få meg og de tre ungene påkledd og klare, rusle bort til oppstilling kl 11. Tog, underholdning på skoleplassen, leker og is og brus og kake og alt sånn der, så hang vi rundt og ventet til vi endelig kunne låse skolen og dra hjem. Slakt på sofaen. Bunadene ble tatt av, så grilla vi middag og mannen kjørte tilbake og låste toalettene som han kom på han hadde glemt.

Legging av unger og mor på sofaen med beina høyt. De måtte jo i seng for i dag var det skole og eldste hadde tentamen.

Og i mitt hode har jeg begynt å planlegge 17. Mai 2023. Både for meg selv og korpset. Det er en del å tenke på. August 2022 blir to skolekretser slått sammen til en. Ny skole midt mellom bygdene. Men det blir et geografisk enormt område å dekke for et skoletog. To tog er ikke særlig god plan. Ungene blir blandet i klassene halvt om halvt fra de to skolekretsene. De to kretsene har pr i dag et felles skolekorps. Og 2 eller 3 voksenkorps.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no