Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Egg - hvor mye får produsenten?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-22, 22:17   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.183
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Egg - hvor mye får produsenten?

Jeg kom til å tenke på det i forrige uke. Jeg har pleid å kjøpe brett med egg for 55 kr på Obs, og lurer på hvor mye produsenten får?
Har forøvrig tatt meg selv i nakken og begynt å handle fra gårdsutsalg og grønnsaksboder. Det er jo flust av de her i området så det er ikke akkurat vanskelig.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 22:50   #2
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egg - hvor mye får produsenten?

Alle priser ligger ute hos Nortura. Det varierer med str, hvilken innredning man har osv.

https://medlem.nortura.no/prislister...909-11969.html





Vedlagte bilder
Filtype: jpg 2A059628-09A9-42B2-B356-7AF07A944985.jpg (37,3 KB, 239 visninger)
Filtype: jpg 11F3BBB4-E21D-4DF7-9B69-B372646E4313.jpg (17,2 KB, 235 visninger)
__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 23:10   #3
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Egg - hvor mye får produsenten?

Når jeg ser de prisene er jeg glad jeg utelukkende kjøper egg direkte fra lokale produsenter nå. Betaler heller mer for egg for at produsentene skal få alt selv. Stor takk til de som startet Reko-ringen.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-22, 05:57   #4
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.183
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Egg - hvor mye får produsenten?

Takk Floksa!
Jeg kjøpte egg fra en grønnsaksbod på lørdag, og betalte bare 5 kr mer enn på Obs, så prisen er ingen hindring. Skulle gjerne ha benyttet meg av Reko-ringen her, men tidspunktet for utlevering passer ikke i det hele tatt.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-22, 21:29   #5
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Egg - hvor mye får produsenten?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Takk Floksa!
Jeg kjøpte egg fra en grønnsaksbod på lørdag, og betalte bare 5 kr mer enn på Obs, så prisen er ingen hindring. Skulle gjerne ha benyttet meg av Reko-ringen her, men tidspunktet for utlevering passer ikke i det hele tatt.

Hva med skjæveland?

For.varig knallgode egg!

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 12:30   #6
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Egg - hvor mye får produsenten?

Får de en krone per kilo egg?

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 12:36   #7
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egg - hvor mye får produsenten?

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Får de en krone per kilo egg?

Hvis det er tilfelle skal jeg kjøpe hvert jævla egg på gårdsutsalget i nabolaget her fra nå av? Jeg antar at da går hver krone til bonden og ikke noe til andre (ut over eventuelle avgifter)?

Jeg håper virkelig at bøndene får masse i oppgjøret i år. Og tror jeg skal begynne å bestille fra Fritt og vilt igjen av flere årsaker enn dyrevern. Det er noe vanvittig feil et eller annet sted når de som produserer maten sitter igjen med smuler og knapt det.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 12:51   #8
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egg - hvor mye får produsenten?

Jeg tenker at ved å kjøpe jordbruksvarer gjennom Nortura og Tine så støtter jeg de bøndene som har dette som et helårs levebrød, som Floksa og kollegene, selv om det er veldig liten andel av utsalgsprisen som tilfaller bonden.

Ved å handle på markeder o.l. så går pengene til de som har høner som hobby, og egentlig lever av noe annet.

Hva tenker dere om dette?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 13:57   #9
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egg - hvor mye får produsenten?

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Får de en krone per kilo egg?

Haha. Nei riktig så galt er det ikke.
Fra sju kr for de minste/egg med klink/møkk til 27,61 kr/kg for økologiske.
Da er det ca 13-17 egg på kg.
18,71 for den best betalte kvaliteten på konvensjonelle egg.
I tillegg er det noen avtaler og et distriktstillegg.
Ca 1-1,5kr pr kg.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 14:13   #10
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Egg - hvor mye får produsenten?

Hørte nettopp en fra Bondelaget som sa at alt brødet i butikken er deigklumper importert fra Polen. Ihvertfall alt det butikkbakte, antar jeg. Ha sa han bakte selv for å være sikker på at det var norsk korn, men mulig det er passabelt å bruke lokale håndverksbakerier, hvor det finnes?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 14:40   #11
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egg - hvor mye får produsenten?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Hørte nettopp en fra Bondelaget som sa at alt brødet i butikken er deigklumper importert fra Polen. Ihvertfall alt det butikkbakte, antar jeg. Ha sa han bakte selv for å være sikker på at det var norsk korn, men mulig det er passabelt å bruke lokale håndverksbakerier, hvor det finnes?

Ja slikt er vel som regel ferdigvare, levert frosset.
Vi bruker bare brød fra lokalt lite kjedeuavhengig bakeri (12 brød for 400kr ) og lokal dame som selger på Reko ring.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 17:00   #12
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Egg - hvor mye får produsenten?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Hørte nettopp en fra Bondelaget som sa at alt brødet i butikken er deigklumper importert fra Polen. Ihvertfall alt det butikkbakte, antar jeg. Ha sa han bakte selv for å være sikker på at det var norsk korn, men mulig det er passabelt å bruke lokale håndverksbakerier, hvor det finnes?

For tiden dukker det opp masse på min fb side om norsk hvete.
Greit jeg har cøliaki så det går ikke men når jeg har turt å bake med hvete (blir helt ekstremt dårlig av små mengder så selv melstøv kan jeg reagere på) så har det vert holli jeg har brukt.

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 21:29   #13
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Egg - hvor mye får produsenten?

Vi kjøper klinkeegg til 40kr brettet, kjempegode egg som har litt ukurant størrelse eller tykkelse på skallet sitt.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no