Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Erfaringer med ull/silkeundertøy (body, stilongs) til atopikere?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-08, 19:59   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.761
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Erfaringer med ull/silkeundertøy (body, stilongs) til atopikere?

Er det noen som har prøvd f.eks. Nøstebarns ull/silke-bodyer på atopikerhud? Jeg tør ikke kjøpe ren ull til lillebror, men kanskje han kan tåle ull/silke?

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 20:07   #2
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.825
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfaringer med ull/silkeundertøy (body, stilongs) til atopikere?

Jenta vår har en ull/silketrøye med korte ermer, den liker hun ganske godt. Jeg kjøpte også en mamelukk (stillongs utgår for oss, pga området bak knærne), og den likte hun ikke. Jeg har kjøpt en ulltrøye her inne som jeg skal prøve på henne, så får vi se..

Med minsten, som har langt mer robust hud, merker vi hvor utrolig lettvint det er. Vi kan kle på han langermet ullbody, og han klør ikke et sekund. (Ironisk nok er atopikeren vår veldig var for temperatursvingninger, det slår ut på huden, men vi kan jo ikke kle henne i ull, som regulerer varmen. ) Bare det å kunne bade han så ofte som kreves med en sandkasse-elsker er luksus, vi slipper det evige dilemmaet med å begrense bad og dusj vs at man jo vil ha rene unger (men helst uten vonde kloremerker). Det holder ikke alltid med klut og vann synes jeg. Men nå sporer jeg av tråden din.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 21:08   #3
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Erfaringer med ull/silkeundertøy (body, stilongs) til atopikere?

Mine barn blir veldig tørre (og rødflekkete), også av ull/silke fra Nøstebarn osv. Begge har litt atopiske tendenser (om jeg kan uttrykke meg sånn), men er ikke veldig plaget.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 21:13   #4
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med ull/silkeundertøy (body, stilongs) til atopikere?

Sønn nummer 2 her hos oss har atopisk eksem og tåler ikke noen av klærne til Nøstebarn. Han tåler ikke ull/silke og ikke ren ull. På ham bruker vi kun ull utenpå bomull, men må være forsiktige og brette opp ermene slik at ikke ren ull eller ull/silke kommer i direkte kontakt med håndledd. Janus ullfrotte reagerer han ikke så voldsomt på.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 21:19   #5
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.825
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfaringer med ull/silkeundertøy (body, stilongs) til atopikere?

Jeg blir forresten litt sur av de som påstår at alle tåler nøstebarnull.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 21:23   #6
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.613
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaringer med ull/silkeundertøy (body, stilongs) til atopikere?

Her har alle tre atopisk hud i litt varierende grad. Det eneste ulltøyet som har fungert bra er noe jeg har kjøpt på OBS med er merke av et av dyrene fra Flålkypa. Det er ikke ull innerst men jeg husker ikke hva slags stoff som er inn mot huden. Ungene kan ikke bruke det hver eneste dag for da blir de veldig tørre i huden. Jeg har pleid å sjekkevær varslet og tatt de kalleste dagene.

__________________
Propella
Propella er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 21:25   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med ull/silkeundertøy (body, stilongs) til atopikere?

Vi prøver oss på Devold-undertøy (ull utenpå og kunststoff inni) i vinter, siden det finnes fra to år. Ull utenpå bomull går fint, men jeg har mer tro på Devold-konseptet i forhold til regulering av varme.

Opprinnelig lagt inn av Bokormen

Jeg blir forresten litt sur av de som påstår at alle tåler nøstebarnull.

Det er vel først og fremst Nøstebarn selv og de som har forlest seg på reklamen deres som påstår det, er det ikke?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 21:27   #8
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.049
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med ull/silkeundertøy (body, stilongs) til atopikere?

S har nettopp fått konstatert atopisk hud, må vel kunne sies å være lett angrepet da. Vi hadde en anelse ifjor, og var hos legen nå. Han har alltid tålt mesteparten av ull helt fint. Jeg diskuterte dette med legen og hun sa at man må rett og slett bare prøve hva som passer på sitt barn. Det nytter ikke å høre på andre, som hun sa, det er bare å prøve. Hennes sønn var også atopiker og tåler ull av de fleste "tynne" typer, ikke tykk "kløstrikk".

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 21:44   #9
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med ull/silkeundertøy (body, stilongs) til atopikere?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vi prøver oss på Devold-undertøy (ull utenpå og kunststoff inni) i vinter, siden det finnes fra to år. Ull utenpå bomull går fint, men jeg har mer tro på Devold-konseptet i forhold til regulering av varme.

Det er vel først og fremst Nøstebarn selv og de som har forlest seg på reklamen deres som påstår det, er det ikke?

Vi må ha bomull under Devold også. Det som også er dumt med disse og en del andre bomull/ull-klær er at man får ull direkte mot huden rundt håndleddene og rundt halsen.

Ellers synes jeg Devolds produkter er supre.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 21:48   #10
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med ull/silkeundertøy (body, stilongs) til atopikere?

Min atopiker tåler fint Nøstebarn sin ull. Verd et forsøk.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 21:48   #11
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfaringer med ull/silkeundertøy (body, stilongs) til atopikere?

Ingen erfaringer annet enn at ikke alle liker ull heller, så noen alternativer må man vel kunne finne. Jeg ser jo poenget med at man kan bli svett, men når de har så gode dresser o.l, så det er jo ikke så farlig det heller. Man kan jo skifte når man kommer inn, omså. Har aldri brukt eller klart å ha på meg noe som klør overhode mot kroppen, så tenker generelt på alternativer der. Storesøster er ingen ullfan, og går i bomull, om jeg ikke får overtalt henne til å prøve diverse annet. Men mye "kiler" i følge henne selv.

Her har de superundertøy:http://www.oslosportslager.no/produk...barn-4916.aspx

Forresten skal jeg huske å legge dette inn på ungenes ønskeliste til jul. Har startet å tenke litt på dette allerede.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 21:49   #12
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med ull/silkeundertøy (body, stilongs) til atopikere?

Jeg merket ikke forskjell på Nøstebarnull og annen ull, gutten min fikk ikke mer eksem med ullklær enn uten.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 22:36   #13
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Erfaringer med ull/silkeundertøy (body, stilongs) til atopikere?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Min atopiker tåler fint Nøstebarn sin ull. Verd et forsøk.



Vi bruker bare ull/silke undertøyet innerst da, også vanlig ull derfra utenpå.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 22:51   #14
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med ull/silkeundertøy (body, stilongs) til atopikere?

Ullfibrene "river" opp huden(derfor kan noen tåle ullfrotte som ikke er så "hardt"), og drar til seg fuktighet.
Lanolin(ullfett) er heller ikke helt uvanlig å reagere på.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 23:34   #15
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.761
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erfaringer med ull/silkeundertøy (body, stilongs) til atopikere?

Jeg får presiserer at lillebror prøvde ull sist vinter og det fungerte ikke videre bra.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 00:23   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.251
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med ull/silkeundertøy (body, stilongs) til atopikere?

Det kan gå seg til også. Sneipen tåler ull helt fint nå, men ikke første året. Snorkfrøken var mye mer sensitiv i fjor, men ser ut til å takle det bedre nå. Men kulden har ikke kommet enda, da.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 21:32   #17
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med ull/silkeundertøy (body, stilongs) til atopikere?

Lanolinen i ubehandlet (Nøstebarn)ull er det forresten noen som reagerer på.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-10, 13:25   #18
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Erfaringer med ull/silkeundertøy (body, stilongs) til atopikere?

Her tåles det meste av ull tross atopisk. Går helt fint med både janus, troll, safa, reflex, devold...

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-10, 13:26   #19
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Erfaringer med ull/silkeundertøy (body, stilongs) til atopikere?

Det er foresten et tips å bruke "superundertøy" under ullplaggene/ullundertøyet, det isolerer godt! og mye bedre enn bomull....

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 07:34   #20
eksemmamma
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 1
eksemmamma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Erfaringer med ull/silkeundertøy (body, stilongs) til atopikere?

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Det er foresten et tips å bruke "superundertøy" under ullplaggene/ullundertøyet, det isolerer godt! og mye bedre enn bomull....

Hei! Vi har kjøpt trøyer og longs av ren silke til våre eksembarn, varmer om vinteren og svaler om sommeren. Ingen kløing! Også godt under gymtøy som er av syntetisk materiale. Silkedyner og silkesengesett anbefales også, slutt på kløing om natta og barna er mye mer opplagt fordi de sover bedre

eksemmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no