Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-19, 21:59   #61
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg synes ikke det går an å sammenligne det å bli bortadoptert og det å ha en forelder i fengsel i noen år.

Når de blir gamle nok til å forstå hva adopsjon betyr er jeg enig med deg i at det ikke er det samme som å være adskilt i noen år, men hvis disse smårollingene er traumatisert og de ev. får et tilleggstraume av å skilles fra mor vil adskillelse over flere år være lengr enn de har levd og sikkert være like vanskelig om adskillelsen er planlagt å vare i noen år eller for alltid. Så små mennesker har jo ikke akkurat stålkontroll på tid.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-19, 22:19   #62
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg skjønner ikke helt argumentasjonen for å frata noen statsborgerskap, så lenge de i utgangspunktet enten er født med det statsborgerskapet eller har fått det på lovlig vis.

Jeg skjønner at det blir diskusjoner hvis personer har to statsborgerskap. Det er litt vanskelig å vite hva som skal skje da. (Men dette gjelder jo generelt og har ikke noe spesielt med IS å gjøre)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-19, 22:47   #63
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?

Jeg er enig med Kasja. Hvis ungen din er helt rabiat og umulig slipper man den jo ikke ut i gaten for at andre foreldre skal ta seg av den. På samme måtee er det riktig at vi tar ansvar for egne statsborgere uansett hvor dyssosiale de har vært/ er. Alternativet er jo at noen andre må streve med dem. Og det er jo en usosial holdning.

Ellers tenker jeg at dette er tiden å holde hodet kaldt selv om det er lett å koke over når vi tenker på hvor stappteite disse jentene har vært. La oss lære av historien. Det var vel først i fjor Erna beklaget på vegne av den norske stat overfor tyskertøsene som mistet statsborgerskapet. Hva er egentlig forskjellen? Både tyskertøser og IS-bruder valgte kjærlighetsforhold med "fienden". I blodtåken etter krigsslutt ble tyskertøsene sett på som en gruppe og demonisert. Det er det vi gjør med IS-jentefarerne nå. Går man inn i hver sak er det muligens like nyansert som for tyskertøsenes del.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-19, 23:02   #64
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?

Jeg er i England, på vinterferie, så jeg har fått servert nyhetene om den engelske jenta døgnet rundt hele uken. Nå pleier jeg å være tolerant, men det var ikke før i intervjurunde nr. 3 at hun begynte med halvhjertet beklagelse. De to første intervjurundene var hun klar på at hun visste hva hun gikk til, og ikke angret på noe. Hun hadde all forståelse for angrepet i Manchester bl.a.

Jeg er nok i den leiren at fremmedkrigere skal kunne komme hjem, men da på egen maskin, og så må de forvente å få et rettsoppgjør. Forhåpentligvis vil barna kunne beholde kontakt med foreldrene. Jeg synes ikke at staten skal bruke penger på å hente folk som aktivt støtter terror - altså som synes det er greit at vi vanlige skattebetalere blir drept. Vi som betaler regningen med å hente dem hjem.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-19, 23:11   #65
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Jeg er i England, på vinterferie, så jeg har fått servert nyhetene om den engelske jenta døgnet rundt hele uken. Nå pleier jeg å være tolerant, men det var ikke før i intervjurunde nr. 3 at hun begynte med halvhjertet beklagelse. De to første intervjurundene var hun klar på at hun visste hva hun gikk til, og ikke angret på noe. Hun hadde all forståelse for angrepet i Manchester bl.a.

Hun fremstod veldig lite sympatisk i intervjuene. Men det er viktig å huske på at dette er en jente som ble radikalisert i tenårene, og som har tilbragt de siste årene i Raqqa. Det har gjort mye med utviklingen hennes, med verdenssynet og forståelsen. Hun er ikke en moden, empatisk og reflektert 19-åring på noe som helst vis, hun snakker rett og slett som hun har vett til. Det fritar henne ikke for å måtte stå til ansvar for sine handlinger, men det forklarer i det minste til en viss grad hvorfor hun ikke er i stand til å gjøre en bedre figur i intervjuene som kunne gitt henne større medlidenhet hos folk flest.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-19, 00:44   #66
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.786
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?

Jeg synes de skal få velge selv om de vil bli der de er eller komme hjem til rettsak. Dersom de kommer hjem, bør de dømmes strengt og følges med argusøyne når de slipper ut. Det handler ikke bare om dem som har reist nå, et straffenivå sier også noe om hvordan vi ser på at andre finner på lignende galskap i fremtiden. Det allmennpreventive aspektet er også viktig oppi det hele.

Også blir jeg litt matt av at de BARE var 15 år. Altså - det er ikke så mange år siden femtenåringer ble regnet som voksne. Vi snakker ikke om små uskyldige barn altså.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-19, 00:55   #67
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Også blir jeg litt matt av at de BARE var 15 år. Altså - det er ikke så mange år siden femtenåringer ble regnet som voksne. Vi snakker ikke om små uskyldige barn altså.

… men å la dem være alene hjemme ei helg, eller dra på hyttetur med venner, det er galskap.

15 år er faktisk under den seksuelle lavalder i Norge.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-19, 01:35   #68
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?

Men over straffbar alder, fordi staten mener man kan skille mellom rett og galt.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-19, 02:18   #69
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?

Det er da mange her som har døtre på 15. Om deres døtre på 15 ble manipulert til å reise til Raqqa og gifte seg med en dobbelt så gammel og helt ukjent mann som straks satte tre barn på henne på tre år, synes dere virkelig det hadde vært greit om de mistet det norske statsborgerskapet sitt? Nei?

Citizenship is not about character. (Om det var det, måtte jo Joshua French ligget tynt an. Han har jo til og med dobbelt statsborgerskap.)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-19, 09:01   #70
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?

Jeg tenker at når Norge henter hjem Joshua French, så kan vi hente hjem flere.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-19, 09:03   #71
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?

Bolivia-jentene slår meg også i denne sammenhengen.
Eller folk som driter på draget og blir satt i fengsel i ... Dubai eller Korea. Vi bruker da mye nok penger og ressurser på dem og; hvorfor er slike lovbrudd "bedre"?
Hvor skal grensa for å få hjelp gå, innenfor lovens grenser (for å rømme fra fengsel er ikke greit, obviously - men nå ble vel ikke hun i Bolivia akkurat støttet av staten i det)?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-19, 09:03   #72
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg tenker at når Norge henter hjem Joshua French, så kan vi hente hjem flere.

Jeg mener ingen av dem bør hentes. De kan komme hit selv. Men de trenger heller ikke nødvendigvis miste ststsborgerskapet sitt. De fleste folk som har vært fengslet i utlandet kommer seg hjem selv.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-19, 09:09   #73
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg tenker at når Norge henter hjem Joshua French, så kan vi hente hjem flere.

Når det gjelder French er det kanskje litt spesielt i og med at han var dømt til døden. Da tenker jeg at Norge kan strekke seg litt ekstra, siden dødsstraff ikke er noe vi driver med her, og ikke vil at landets innbyggere skal utsettes for, i tillegg til at han var alvorlig syk. Det hadde neppe vært mobilisert like mye om han bare skulle sone noen år i fengsel for så å slippe ut igjen. Det er mange nordmenn som sitter fengslet i andre land. Han er ikke akkurat noen helt i mine øyne, og at han kan betale for hjemreisen i etterkant er en annen sak da. Men det er vel ganske åpenbart at han ikke kunne kommet seg hjem for egen maskin, og det er godt å vite at staten gjør det de kan for å hindre at norske statsborgere straffes med henrettelse, eller dør i fengsel.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 22-02-19 kl 09:16.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-19, 09:31   #74
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Men hvis de kommer hjem og dømmes, og det synes jeg de skal bli, blir jo ikke barna med i fengsel, så den separasjonen kommer uansett.

Nå er det en gang slik at man ikke dømmes i norske domstoler basert på «synsing» og godt er det. Ei heller er det ulovlig å ha radikale meninger. Så det er ikke gitt at disse banebrudene blir dømt for noe som helst. Faktisk er det ikke straffbart å være stappteit. Og det er ikke gitt at disse jentene faktisk har gjort noe som er straffbart i Norge. Jeg syns ikke de skal forhåndsdømmer før de en gang har kommer hjem, og det er avklart om de skal tiltales.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-19, 09:39   #75
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Nå er det en gang slik at man ikke dømmes i norske domstoler basert på «synsing» og godt er det. Ei heller er det ulovlig å ha radikale meninger. Så det er ikke gitt at disse banebrudene blir dømt for noe som helst. Faktisk er det ikke straffbart å være stappteit. Og det er ikke gitt at disse jentene faktisk har gjort noe som er straffbart i Norge. Jeg syns ikke de skal forhåndsdømmer før de en gang har kommer hjem, og det er avklart om de skal tiltales.

Er det ikke straffbart å melde seg til tjeneste for en terrororganisasjon?

Men det er problematisk at en del av disse jentene har vært så unge. Jeg er mor til en 14-åring, og akkurat nå er hun relativt lite ... eh; samfunnsorientert? ... for å si det mildt. (Fin jente, altså, men jeg gleder meg litt til denne bobla er over.) Den britiske jenta var 15 år da hun reiste ut. Hvor bevisste valg skal forvente at så unge jenter tar? Og hvor reflektert kan du forventes å bli når du lever 4 år som husmor og barneprodusent i et krigsområde?

Og så er jeg usikker på hvor jeg mener at dette aldersskillet skal gå, men i Norge er 18 år myndighetsalder. Jeg føler kanskje at det er en pekepinn.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-19, 09:41   #76
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Men over straffbar alder, fordi staten mener man kan skille mellom rett og galt.

Samtidig er det jo ikke akkurat uvanlig at de under myndighetsalderen får mindre straff enn voksne som begår samme handling.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-19, 10:05   #77
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?

Som sagt. Jeg mener absolutt at de skal stilles for retten og eventuelt straffes for det de har gjort.

Men å ikke la dem komme hjem, å etterlate dem i flyktningeleire, kanskje med barn, det er å straffe dem hele livet for en forbrytelse de gjorde som svært unge.

Jeg har heldigvis ikke vært i situasjonen, men er det ikke slik at dersom en norsk statsborger er i utlandet og ikke har penger til å komme seg hjem, så kan man sendes hjem fra ambassaden, men da defineres kostnadene som et lån? Kan den løsningen brukes her? Man får diplomatisk hjelp fra Norge, men må dekke kostnadene selv, og dersom familien ikke kan hjelpe, så er det et lån?

Selvfølgelig har det noe med saken å gjøre at jeg har døtre i samme alder. Og jeg sier som Tjorven. Det er ikke alle 15 åringer heller som har så dype samfunnsrefleksjoner. De er store nok til å bli straffet for det de gjør, men de er også små nok til at det må være en mulighet til å gjøre opp for seg og komme tilbake til samfunnet.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-19, 11:09   #78
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det er da mange her som har døtre på 15. Om deres døtre på 15 ble manipulert til å reise til Raqqa og gifte seg med en dobbelt så gammel og helt ukjent mann som straks satte tre barn på henne på tre år, synes dere virkelig det hadde vært greit om de mistet det norske statsborgerskapet sitt? Nei?

Citizenship is not about character. (Om det var det, måtte jo Joshua French ligget tynt an. Han har jo til og med dobbelt statsborgerskap.)



Når jeg dukket ned i forskning og skriverier på hvem som blir radikalisert, ser man også at det er yngre og yngre personer. De er jo lettere å lede, og har mindre faktisk forståelse for hva man går til. Jeg ønsker meg et godt arbeid mot miljøer som radikaliserer, slik som profetens ummah, og alle de høyreekstreme organisasjonene som spretter opp.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-19, 12:09   #79
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?

Jeg vet ikke om de har gjort noe de kan dømmes for i Norge, og derfor har jeg ikke tenkt å mene noe om de burde dømmes eller ikke. Jeg tenker det er opp til påtalemyndighetene å ta stilling til om disse jentene og guttene som velger å komme tilbake bør tiltales for terror eller medvirkning til terror.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-19, 12:40   #80
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Samtidig er det jo ikke akkurat uvanlig at de under myndighetsalderen får mindre straff enn voksne som begår samme handling.

Nei, men det er pga prevensjonseffekt, ikke straffbarhet.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no