Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Søppelsortering og papir

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-12, 18:05   #1
tante Veronica
Superduperaktiv
 
tante Veronica sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 500
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Søppelsortering og papir

Hva gjør dere med konvolutter og brevark, med navn og adresser, som dere kaster? Går det rett i returavfall for papir?

Jeg liker ikke å kaste dette i retur, uten å fjerne navn og adresse først. Noe som skaper endel merarbeid når jeg skal kaste kataloger, adressert reklame, brev fra bank osv. Da havner også endel papir i restsøppelet. (Min samboer synes jeg er for pirkete).

Og hva gjør dere med kataloger med stift i ryggen, og konvolutter med plastvindu? Hos meg går det for det meste rett i returdunken, men har en følelse av at jeg burde fjernet både stift og plast først. Eller skal det egentlig i restavfallet?

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 18:40   #2
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.159
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Søppelsortering og papir

Say whaaat?

But åff kårs kaster vi det rett til resirkulering, uten å fjerne hverken det ene eller andre.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 18:44   #3
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Søppelsortering og papir

Om det er plast rundt et blad/reklame eller noe sånt, så tar jeg det av og hiver det i plastdunken
Men jeg fjerner ikke stifter og slike ting nei
Ei heller navn etc.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 18:50   #4
mammami
Så stor, den lille lykken
 
mammami sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Innlegg: 827
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Søppelsortering og papir

Alt med navn og nummer eller lignende sorteres ut og går som opptenningspapir i peisen. :redd for ID-tyveri:

__________________
m a m m a m i
Når du virkelig ønsker deg noe, vil hele universet arbeide for at ønsket ditt skal bli oppfylt. (Cuelho, Alkymisten)
mammami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 18:51   #5
tante Veronica
Superduperaktiv
 
tante Veronica sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 500
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Sv: Søppelsortering og papir

Opprinnelig lagt inn av mammami, her.

Alt med navn og nummer eller lignende sorteres ut og går som opptenningspapir i peisen. :redd for ID-tyveri:

Noen slike tanker jeg også har. Men i mangel av peis, river jeg det i småbiter og kaster i restavfallet.

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 18:58   #6
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Søppelsortering og papir

Navn og nummer går i peisen, plast rundt magasiner i plastavfallet og annet av papir i papirdunken.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 19:15   #7
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.397
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Søppelsortering og papir

Huff nei, det har jeg ikke orket å tenke på, gitt.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 19:44   #8
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Søppelsortering og papir

Stifter blir med, og jeg mener å ha lest at plastvinduer går greit så det går også med. Plastomslag rives av.

Hvis ting har personnummer på seg river jeg selvsagt den biten av, men vanlige fakturer med bare navnet og adressen min på gjør jeg ikke noe med - begrenset hva slags bøll man kan gjøre med disse (får uansett det meste som efaktura).

Når vi snakker om ID-tyveri: Vet mange ikke liker å hive ting med navnet sitt på i papirresirkuleringen, men samtidig ikke har hengelås på postkassen sin. Tror jeg hadde gått for postkassen til folk fremfor å rote rundt i papiravfallsdunken, gitt.

__________________
Do you know why they call it 'PMS'? Because 'Mad Cow Disease' was already taken.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 19:47   #9
Husfruen
Erfaren
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 952
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: Søppelsortering og papir

Her skal konvolutter med plastvindu i papiravfallet. Og der havner det også.
Jeg fjerner ikke verken navn eller adresse.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 19:52   #10
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Søppelsortering og papir

Adresser bryr eg meg ikkje med, det er jo berre å søkje opp det. Papir som fakturaer, offentlege brev etc. som ikkje skal behaldast går i ovnen. Plastomslag fjerner eg, og river ofte av plasten på konvolutter. Kataloger går i papirdunken. Stifter og anna vert vel fjerna under resirkulering går eg ut frå.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 19:56   #11
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Søppelsortering og papir

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Stifter blir med, og jeg mener å ha lest at plastvinduer går greit så det går også med. Plastomslag rives av.

Hvis ting har personnummer på seg river jeg selvsagt den biten av, men vanlige fakturer med bare navnet og adressen min på gjør jeg ikke noe med - begrenset hva slags bøll man kan gjøre med disse (får uansett det meste som efaktura).

Når vi snakker om ID-tyveri: Vet mange ikke liker å hive ting med navnet sitt på i papirresirkuleringen, men samtidig ikke har hengelås på postkassen sin. Tror jeg hadde gått for postkassen til folk fremfor å rote rundt i papiravfallsdunken, gitt.


__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 20:00   #12
Nuppa
Superduperaktiv
 
Nuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 683
Nuppa er populærNuppa er populærNuppa er populærNuppa er populær
Standard

Sv: Søppelsortering og papir

Papirer med personnummer og lignende brennes. Alt annet i returdunken. Jeg bryr meg da ikke med å fjerne navn og adresse, står ikke mer på konvolutten enn i telefonkatalogen.

Nuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 20:15   #13
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Søppelsortering og papir

Navn og adresse går greit synes jeg, det finner man uansett i telefonkatalogen. Konvolutter skal i restavfallet her hos oss siden det er lim på det, men annet papir med bare adresse på går i vanlig papiravfall. Annet papir med litt mer konfidensiell informasjon, som kontoutskrifter, kvitteringer med deler av kortnummer på og liknende tar jeg med på jobb og dytter i makkuleringsmaskinen.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 21:17   #14
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.617
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Søppelsortering og papir

Vi har felles papirkontainer i borettslaget, jeg kaster i grunnen alt av papir der. Skulle det dukke opp noe jeg syntes var redd for at andre skulle se, har jeg makuleringsmaskin - som jeg vel aldri har brukt.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 10:57   #15
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.679
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Søppelsortering og papir

vi må fjerne eventuelle plastvinduer i konvolutter om de skal i papirbosset. (Dette er nytt, tidligere skulle de uansett ikke i papirbosset, så det er da fremgang)

Navn og adresse står jo i telefonkatalogen, på nett, det står på postkassa, som vi ikke har hengelås på til vanlig, og er offentlig og lett tilgjengelig, så ja, slikt kaster jeg glatt i resirkuleringen, men personnummer og kontonummer brennes.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 11:06   #16
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.886
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Søppelsortering og papir

Eg bryr meg ikkje om navn og nummer, alt som kan kastast i papir og plastdunken kastast der. Her har dei nettopp endra til å hente søppel berre kvar 14.dag, fint spark bak til å få sortert. Kjøpte forresten sånne fine tønner med lokk på IKEA no som kan stå i gangen, ei til plast og ei til papir. Fine greier!

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 11:10   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Søppelsortering og papir

Det har jeg virkelig aldri tenkt på som en problemstilling. Jeg tar selvfølgelig av plast rundt blader, men plastvinduer, stifter og adresser kaster jeg. Om de finner det i søpla mi, vet de jo faktisk allerede hva jeg heter og hvor jeg bor.

Andre ting med flere opplysninger river jeg i biter før jeg kaster.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no