Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-07, 14:29   #41
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Jeg er helt enig. Et system for behovsprøving ville også totalt sett kostet mer og administere en den lille patetiske barnetrygden alle med barn mottar.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 14:41   #42
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg er helt enig. Et system for behovsprøving ville også totalt sett kostet mer og administere en den lille patetiske barnetrygden alle med barn mottar.


Patetisk, ja. Noen som vet hvor lenge den har stått stille??

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 15:02   #43
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Patetisk, ja. Noen som vet hvor lenge den har stått stille??

I 12 år, i følge denne artikkelen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 15:11   #44
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Jeg overraskes ikke over at denne regjeringen ikke holder det de lover i en valgkamp. Det begynner vi å bli vant til. Det som frusterer meg er hvor uenige de (særlig SV) var i forrige regjerings ønske om å bygge ut barnehageplasser og så gå igang med reduksjon av pris og trumfet igjennom maksprisen sin.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 15:20   #45
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Jeg synes det er langt viktigere at det blir full barnehagedekning enn at maksprisen reduseres ytterligere. Selvfølgelig hadde vært fint for oss som har barnehageplass at det ble billigere, men skal jeg velge så velger jeg faktisk full barnehagedekning.

Å få i pose og sekk hadde vært bra, men redusert makspris er ikke viktig for meg (kanskje greit å si når man har akseptabel inntekt).

Jeg kan forresten ikke huske at jeg har søkt om noen barnetrygd. Mener bare jeg sendte inne papirer om at jeg hadde født, og så kom det et skjema hvor jeg skulle fylle ut kontonr. Vel, jeg får testet det ut på nytt om noen uker.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 15:27   #46
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Må man ikke fylle ut et papir og sende inn? Er ikke det en søknad, selv om det er automatikk i det? (Altså at man får papirene og bare må skrive opp kontonummer og sende i retur). Dersom man lar vær å gjøre dette får man uansett pengen da?

Jeg fikk nettopp brev fra NAV, der stod omtrent: "Vi har registrert at du har fått et barn til, derfor vil du fra (dato) få økt barnetrygd. Værsågod." Ingen svarsslipp altså.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 15:37   #47
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Jeg kan forresten ikke huske at jeg har søkt om noen barnetrygd. Mener bare jeg sendte inne papirer om at jeg hadde født, og så kom det et skjema hvor jeg skulle fylle ut kontonr. Vel, jeg får testet det ut på nytt om noen uker.

Til det neste barnet får du bare beskjed om at de har registrert at du har fått enda et barn, og så informerer de om hvilket beløp som vil bli satt inn på den samme kontoen som du allerede får penger til og fra hvilken dato.

:har akkurat testet:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 15:43   #48
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg er helt enig. Et system for behovsprøving ville også totalt sett kostet mer og administere en den lille patetiske barnetrygden alle med barn mottar.

Patetisk? Den utgjør omlag 15 milliarder kroner. Jeg synes det er ganske mye penger, jeg. Behovsprøvd barnhagetrygd betyr ikke at man må ansette 5000 nye statlig ansatte. Som jeg har nevnt kan dette løses VEDLIG enkelt ved å sette opp en tabell akkurat som skattekortet. Skattekortene differensierer det månedlige trekket for hver 100. kroner. Hvorfor er en tilsvarende løsning umulig når det gjelder utbetaling av barnetrygd?

  Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 15:49   #49
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Patetisk? Den utgjør omlag 15 milliarder kroner. Jeg synes det er ganske mye penger, jeg. Behovsprøvd barnhagetrygd betyr ikke at man må ansette 5000 nye statlig ansatte. Som jeg har nevnt kan dette løses VEDLIG enkelt ved å sette opp en tabell akkurat som skattekortet. Skattekortene differensierer det månedlige trekket for hver 100. kroner. Hvorfor er en tilsvarende løsning umulig når det gjelder utbetaling av barnetrygd?

Ja jeg synes en tusing i mnd er patetisk og det med stor P. Hvorfor skal ikke barnetrygden justeres som alt annet ifg prisindeks osv?

Jeg så et regnestykke som jeg ikke finner på nett deserre. Dette var for et par år siden. Der ble det vist hvordan og hvor mye det vil koste å behovsprøve barnetrygden og det helt vanvittige kostnader involvert. Lånekassen ble brukt som eksempel på hvor "dyrt" det er å behovsprøve offentlige midler.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 16:01   #50
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Ja jeg synes en tusing i mnd er patetisk og det med stor P. Hvorfor skal ikke barnetrygden justeres som alt annet ifg prisindeks osv?

Jeg så et regnestykke som jeg ikke finner på nett deserre. Dette var for et par år siden. Der ble det vist hvordan og hvor mye det vil koste å behovsprøve barnetrygden og det helt vanvittige kostnader involvert. Lånekassen ble brukt som eksempel på hvor "dyrt" det er å behovsprøve offentlige midler.


Det jeg snakker om er en "behovsprøving". Barnetrygden er en kontantutbetaling uten saksgang, og slik synes jeg det bør fortsette å være også. Det koster ikke så veldig mye mer å differensiere den, og koble den opp mot foreldres inntekt. Fortatt automatisk utbetaling, men de som trenger det får mer, og ved et gitt nivå så får man ingenting.

  Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 16:39   #51
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Barnetrygden er ikke til barnet. Ifølge barne- og familedepartementet:



Veldg mange sparer barnetrygden, vi gjør også det, og jeg synes det er feil bruk av fellesskapets verdier.

Okey, det var klønete formulert. Jeg mente selvsagt ikke at den er til barnet, men at den er der for å trygge barnets kår. Den er der for barnet skulle jeg skrevet. Den er der for barnets beste, og ikke som en premie til foreldrene for at de har fått unger. Den heter ikke barnetrygd uten grunn liksom.

Opprinnelig lagt inn av Lucifer, her.

Nei, barnetrygden får man helt automatisk.
.

Ikke i de to kommunene jeg har fått barn i. En av mine omgangsvenner fikk etterbetalt ca et år fordi hun hadde glemt å sende inn og ikke oppdaget at hun ikke fikk mer etter andremann ble født.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 18:33   #52
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Full barnehagedekning avhenger jo litt av kommunenes satsing også da.. Her har jo kommunen virkelig hatt muligheter til å bygge. Fordi de får "fullfinansiert" barnehageutbygging av staten. Men likevel tar det tid. Fordi det er uenighet, de roter med papirarbeid, tomter etc etc.

Sånn personlig synes jeg jo ikke at løftebrudd er bra. Slettes ikke. Men jeg er nok også litt der at så lenge de bevilger penger til barnehageutbygging, er jeg fornøyd.
Men det er jo faktisk et par kommuner (små) i Nord som har gratis barnehage!
Noe som skapte flere arbeidsplasser, og flere folk ut i arbeid. Så kommuen tapte ikke så mye på det i det store og hele.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 19:16   #53
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Det jeg snakker om er en "behovsprøving". Barnetrygden er en kontantutbetaling uten saksgang, og slik synes jeg det bør fortsette å være også. Det koster ikke så veldig mye mer å differensiere den, og koble den opp mot foreldres inntekt. Fortatt automatisk utbetaling, men de som trenger det får mer, og ved et gitt nivå så får man ingenting.

Det å behovsprøve bare på grunnlag av bruttoinntekt, vil gi en omtrentlig like rettferdig fordeling som det å betale ut et flatt beløp til alle.

Eller mener du for eksempel at en hvilken som helst ettbarnsfamilie med en inntekt på 400 000 lever trangere enn en hvilken som helst fembarnsfamilie med en inntekt på 500 000? Og har alle Oslo-familier med tre barn i barnehage og med en inntekt på 500 000 mer å rutte med enn alle trebarnsfamilier på Senja med hjemmeværende mor eller far og en samlet inntekt på 300 000?

Skal det være et poeng å behovsprøve, må man jo faktisk behovsprøve, og ikke bare utbetale etter en tilfeldig tabellsats, og det blir veldig dyrt i forhold til dagens ordning.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 21:01   #54
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det å behovsprøve bare på grunnlag av bruttoinntekt, vil gi en omtrentlig like rettferdig fordeling som det å betale ut et flatt beløp til alle.

Eller mener du for eksempel at en hvilken som helst ettbarnsfamilie med en inntekt på 400 000 lever trangere enn en hvilken som helst fembarnsfamilie med en inntekt på 500 000? Og har alle Oslo-familier med tre barn i barnehage og med en inntekt på 500 000 mer å rutte med enn alle trebarnsfamilier på Senja med hjemmeværende mor eller far og en samlet inntekt på 300 000?

Skal det være et poeng å behovsprøve, må man jo faktisk behovsprøve, og ikke bare utbetale etter en tilfeldig tabellsats, og det blir veldig dyrt i forhold til dagens ordning.


Jeg har selvfølgelig ikke tenkt i gjennom alle eventualiteter, men det var ment som et eksempel på hvordan man kan behovprøve uten å legge opp til et tradisjonelt byråkrati. Skattetrekk baseres ikke bare på bruttoinntekt, og det er ingen grunn til å tabloidisere hva jeg har skissert. Jeg har ikke eksemplifisert med et eneste tall, så jeg forstår ikke hvordan du kan konkludere med at dette skulle bli så mye dyrere.

For å spore tilbake til tema synes jeg det er ansvarsfraskriving å mene at det er kun er statens oppgave å sørge for det økonomiske ved barnehageplasser. En barnehageplass (for små barn) subsidieres med ca. 7000 kroner pr. måned, og jeg synes det rett og rimelig at foreldrene også bidrar.

  Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 23:02   #55
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Jeg har selvfølgelig ikke tenkt i gjennom alle eventualiteter, men det var ment som et eksempel på hvordan man kan behovprøve uten å legge opp til et tradisjonelt byråkrati. Skattetrekk baseres ikke bare på bruttoinntekt, og det er ingen grunn til å tabloidisere hva jeg har skissert. Jeg har ikke eksemplifisert med et eneste tall, så jeg forstår ikke hvordan du kan konkludere med at dette skulle bli så mye dyrere.

Jeg hevder at behovsprøving etter din modell ikke er behovsprøving i det hele tatt – bare en annen måte å fordele urettferdigheten på. Og hvis ikke poenget er å hjelpe dem som faktisk trenger hjelp, kan jeg ikke se en eneste grunn til å innføre noen annen ordning enn den vi har i dag. Dagens ordning er svært billig å administrere, all den tid den bare tar hensyn til antall barn. En ordning som prøver å skille mellom dem som trenger mer og dem som trenger mindre, vil utvilsomt bli veldig mye dyrere enn dagens ordning. Det bør da være veldig opplagt.

Sitat:

For å spore tilbake til tema synes jeg det er ansvarsfraskriving å mene at det er kun er statens oppgave å sørge for det økonomiske ved barnehageplasser. En barnehageplass (for små barn) subsidieres med ca. 7000 kroner pr. måned, og jeg synes det rett og rimelig at foreldrene også bidrar.

Javel. Staten sponser skolegang 100 %. Jeg synes ikke det er så veldig "ansvarsfraskrivende" å mene at staten også bør sponse barnehageplass – ikke på bekostning av full barnehagedekning, men gjerne mer enn man gjør i dag.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 18:29   #56
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Javel. Staten sponser skolegang 100 %. Jeg synes ikke det er så veldig "ansvarsfraskrivende" å mene at staten også bør sponse barnehageplass – ikke på bekostning av full barnehagedekning, men gjerne mer enn man gjør i dag.

En fulltids småbarnsplass (40 timer a 48 uker) kostet i 2005 115.000 kroner - for de største barna omtrent halvparten. De siste 6-7 årene har foreldreandelen blitt redusert med omlag 20.000 kroner. Jeg synes dette er en veldig generøs reduksjon, særlig med tanke på at det i samme tidsrom er bevilget enorme summer på kontantstøtte og bygging av barnehager Samtidig er gjennomsnittlig kjøpekraft kraftig styrket. Jeg synes det er logisk konsekvens at regjeringen velger å bryte sitt valgløfte.

Full barnehagedekning må være førsteprioritet, men hvis det innebærer økte barnehagepriser er det noe vi som foreldre må akseptere. De som hadde barn i barnehage for 6-7 år siden hadde det langt tøffere enn vi har det i dag.

  Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 20:53   #57
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Nebbia. Regnestykket ditt tar ikke med at søskenmoderasjon mange steder er redusert, at kostpenger flere steder har økt+ at småbarnstillegget i barnetrygden ble fjernet.

For oss har det blitt litt billigere, men det er faktisk ikke mange kronene sammenlignet med 2005. En annen ting som har skjedd er at barnehagenes kapasitet mange steder er utnyttet til bristepunktet. Barnehager bygget for 15-20 barn presses det 35 barn inn i fordi arealkravet er veiledende, ikke obligatorisk. Regjeringen har en LANG vei å gå og jeg er ikke imponert selv om dekningen har blitt bedre.


Siden 2005 har nok ikke endringen vært så stor, men den er betydelig siden 2000. Jeg tok med 2005-tallet for å vise hvor mye en barnehageplass koster. Jeg har ikke funnet noen offisielle tall på reduksjonen de siste 7 år, men prisen var i 2000 mange steder godt over 4000 kroner. Selv med økt matpengesats vil besparingen være nærmere 20000 hvis man kun har ett barn i barnehagen. Jeg har ikke tall for søskenmoderasjon som du viser til, men den økte kjøpekraften kompenserer for veldig mye av dette.

  Svar med sitat
Gammel 03-10-07, 22:02   #58
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Men, ingen får ta frå meg kontantstønaden min!

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-07, 22:26   #59
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Forresten, er det ikke litt pussig at man må betale for å gå i barnehage men ikke for å ta en universitetsutdannelse? Høyere utdannelse er jo gratis i Norge, null i skolepenger. Jeg tror jeg er av den oppfatning at det er mer rett og rimelig at bhager er gratis.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-07, 20:13   #60
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Opprinnelig lagt inn av Tante Sofie, her.

Men, ingen får ta frå meg kontantstønaden min!

Det får jeg da virkelig håpe at noen gjør snart.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no