Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-07, 20:04   #1
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Regjeringen har nå signalisert at de allikevel ikke vil overholde valgløftene om å redusere maksprisen for barnehageplass fra dagens 2330 kroner til 1750. Jeg har ikke mye til overs for politikere som lover seg bort, men her er jeg glad for at regjeringen tar til fornuften. Lommeboken min er glad for den reduksjonen som har vært de siste årene, men et sted går grensen. Enhver reduksjon av barnehageprisene går på bekostning av andre velferdstiltak, og hvor skal man kutte for at småbarnsforeldre skal få enda billigere barnehage?

Som småbarnsforelder synes jeg det er pinlig å se på den offentlige sykeliggjøringen av oss som gruppe. Det ser ikke ut til at politikerne har tenkt tanken om at småbarnsforeldre ikke er en homogen gruppe med likestilt økonomi. Det finnes de som har svært god råd, og andre med dårlig råd – akkurat som hos alle andre aldersgrupper. Eksempelvis er pensjonistene den gruppen med størst formue, men minstepensjonistene som også er en del av denne gruppen er blant de fattigste i landet. De siste 10 årene er barnehagesatsene nærmest halvert, mens gjennomsnittslønnen har økt med omlag 50%. Jeg synes ikke det behov for en ytterligere reduksjon.

  Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 21:20   #2
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Jeg er helt enig med deg. For 7 år siden hadde vi 2 barn i en barnehage i Oslo, og da betalte vi 6000 kr for de to plassene. Da hadde vi fått 50 % søskenrabatt. Nå koster 2 barnehageplasser her såvidt over 4000 kr med søskenrabatt. Så det er en god nedgang.

Hvis det skal gjøres rimeligere burde det ihvertfall være behovsprøvd, slik at de som virkelig tjener dårlig betaler enda mindre.

Jeg syns det blir feil å kutte prisene for så å måtte gjøre tilbudet dårligere. Mindre bemanning, mindre penger til utstyr og vedlikehold osv. blir jo resultatet om barnehagene får mindre midler.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 23:22   #3
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.325
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Veldig enig med dere.
Kan hende jeg ikke engasjerer meg like mye i prisene nå som jeg bare har et barn i barnehagen. Utgjorde en del mer for oss med 2 barn i barnehage for noen år siden. Hvis det de "sparer" på å ikke sette ned prisene går vel i den store potten, spørs hvor det egentlig blir av de...

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 23:39   #4
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Helt enig.

Når storesøster gikk i barnehage så betalte vi 4600,- i måneden. Det var svindyrt, men siden det var så vanskelig å få barnehageplass så takket vi ja til den plassen. Prisene nå er helt ok i forhold til hva de var før.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 23:54   #5
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.817
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Jeg synes det er mye viktigere at det bygges flere barnehager enn at prisen skal ble lavere.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 23:56   #6
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Helt enig med dere ja! - Jeg synes ikke det er dyrt å ha barn i barnehage og anser mange andre ting som viktigere enn å sette ned prisen altså! (full barnehagedekning har vi her i byen allerede, faktisk)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 00:00   #7
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Ja, her er jeg enig med dere. Syns vi har billig barnehage og det er viktigere at det blir bygget nok barnehager slik at alle som vil får plass. Det er så mange uløste oppgaver i samfunnet at en ytterligere reduksjon av barnehageprisene er et stykke ned på min liste over viktige prioriteringer...

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 00:10   #8
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Enig. Førsteprioritet må være barnehageplass til alle. Deretter kan man begynne å se på prisen.

Jeg syns også barnehageprisene og barnetrygden burde graderes etter en nøkkel basert på inntekt og formue. Og bort med kontantstøtten i samme slengen.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 00:23   #9
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.898
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Enig med dere andre. Full barnehagedekning og kvalitet på barnehagetilbudet er mye viktigere enn å redusere prisene ytterligere.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 01:07   #10
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Enig. Førsteprioritet må være barnehageplass til alle. Deretter kan man begynne å se på prisen.

Jeg syns også barnehageprisene og barnetrygden burde graderes etter en nøkkel basert på inntekt og formue. Og bort med kontantstøtten i samme slengen.

Kunne ikke vært mer enig. Det virker nesten som om det kun er opposisjonen på Stortinget som lar seg provosere av regjeringens løftebrudd, selv om heller ikke opposisjonen vil ha lavere barnehagepriser.

Jeg synes det er en uting at ikke så store budsjettposter som barnetrygd og barnehage behovprøves. Jeg har inntrykk av at veldig mange sparer barnetrygden, og i mine øyne betyr det at dette er penger som familiene ikke har bruk for. Hvis man fjernet barnetrygden og kontantstøtten helt kunne man finansiert barnehageutbyggingen, man kunne økt overføringene til barnehagene, og de som trenger økonomisk støtte i form av barnetygd eller billigere barnehageplass kunne fått dette behovsprøvd uten at andre samfunnsgrupper ville blitt skadelidende. Dagens boligpriser, og likestillingssituasjon medfører nesten alltid at begge foreldre jobber. Hvis staten ønsker å opprettholde fødselstallene gjøres det best ved å legge til rette for barnehageplasser, og ikke bare gi familiene en slump med penger uten tanke på om de trenger pengene eller ikke.

  Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 07:44   #11
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

I denne diskusjonen tenkte jeg at jeg skulle inn å diskutere. Skulle sette fokus på full barnehagedekning som viktigere enn at prisen reduseres enda mer og at jeg som forelder får noen hundrelapper mer i måneden til andre ting.

Men jeg ser jo at det er nettopp det som er utgangspunktet for hele diskusjonen.


Så jeg lister meg bare ut igjen.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 07:48   #12
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Det blir ikke mye diskusjon når alle er enige.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 08:02   #13
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Nei, det er vil ikke mange som vil være imot behovsprøvd barnehagepris.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 08:42   #14
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

For meg er det også langt viktigare med full barnehagedekning enn at prisen blir redusert ytterligare. Syns 2330 kr er ein akseptabel pris. Då får det heller vere slik at dei med inntekt under ei viss grense for det litt billigare. Er i mot dagens kontantstøtteordning og, sjølv om eg mottok den sjølv for eit år sidan. Syns det er greit å gi litt økonomisk støtte til dei som ønsker å vere heime lengre enn eit år når dei får barn, men slik det er no er det jo kjempemange som bruker den til å betale dagmamma (slik eg gjorde). Då syns eg heile vitsen er vekke. Då burde det heller vore høgare barnetrygd for familiar med ei inntekt. Sålenge ikkje den eine inntekta er svært høg. For ikkje å snakke om det idiotiske forslaget om masse pengar for å få barn. Var det 120 000 kr eller noko sånt?

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 21:08   #15
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Kunne gjerne lagt inn matpengene i maksprisen istedenfor å sette den ned. Satt opp skikkelige krav om så å så mange måltider, varmmåltider som var næringsrike osv. Tenk så deilig å slippe å smøre matpakke hver dag (Og bra for ungene med et sunt kosthold osv.)

gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 21:48   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Nei, det er vil ikke mange som vil være imot behovsprøvd barnehagepris.


Det er det vel allerede? Jeg har nettopp fått kommunal bhg.plass, og der sto det at man skulle sende dokumentasjon på inntekt hvis man tjente under 300 K (tror jeg det var). Maksprisen er altså maks, med inntektsgradering under.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 21:52   #17
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

[/left]

Det er det vel allerede? Jeg har nettopp fått kommunal bhg.plass, og der sto det at man skulle sende dokumentasjon på inntekt hvis man tjente under 300 K (tror jeg det var). Maksprisen er altså maks, med inntektsgradering under.

Jeg trodde det var opphevet? Vet at det var slik da storesøster begynte i barnehagen, men etter det har jeg trodd det ble forandret? Det var i hvert fall ingen opplysning om det her i den nye barnehagen vår. (Kommunal)

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 21:56   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Hm, er det forskjell på bydeler/kommuner på dette? For her sto det også presisert i svarbrevet at jeg ikke hadde sendt inn inntektsdokumentasjon og dermed fikk makspris.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 22:06   #19
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Jeg synes ikke det er for dyrt å ha barna i barnehage, så jeg er i grunnen glad for at de ikke satte prisen ytterligere ned. Om den skal lenger ned så må det være for de som har lite penger i utgangspunktet.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 22:09   #20
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Jeg er helt enig i at ytterligere reduksjon på ingen måte er nødvendig, men flirer bare over nok et brutt valgløfte fra den kanten, gleder meg til neste stortingsvalg .

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no