Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

En tante (eller onkel) til besvær

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-04-07, 22:28   #21
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Jeg kaller aldri de ansatte i bhg for tanter direkte, men det er ikke så fryktelig lenge siden jeg omtalte dem som tanter om jeg fortalte om noe barnehagerelatert i andre settinger. Så kom jeg over en tråd i et annet forum som omhandlet akkurat dette, og etter det har jeg blitt sjempeflink og latt være å bruke ordet.

Forøvrig kalles jeg støtt og stadig "søster" i min jobb uten at jeg gidder å bry meg nevneverdig om det.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 22:38   #22
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av Carrie, her.

I vår barnehage (og hjemme) betegnes de som voksen! Uansett kjønn

Sånn er det her også. Lillemor sier "de voksnan" så da har det blitt så vi gjør det også. På de fast ansatte bruker vi fornavn, men siden det er så mange vikarer/studenter hele tiden har vi faktisk ikke oversikt over hva alle som jobber der til en hver tid heter... Ellers så bruker jeg begrepet barnehageansatte for det er så mange ulike yrkestiltler (pedagogisk leder, assistent, barne- og ungdomsarbeider, konsulent osv) at det er kjekt med en fellesbetegnelse synes jeg.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 22:59   #23
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Det jobber ingen tanter eller onkler i barnehager nei.

Eller... det gjør vel det. Men de omtegnes som voksne eller ved navn.

*har drukket litt vin*

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 23:02   #24
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Ingen tanter og onkler i barnehagene jeg er i kontakt med heller. De titlene er gammeldagse og litt nedverdigende i mitt hode.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 23:05   #25
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Her har ungene ei tante i barnehagen , ellers går de under betegnelsen "de voksne"/navn.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 23:16   #26
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Saken er vel at det ikke finnes et godt ord for barnehageansatte!

"Barehageansatt" er for langt, "tante" er et utdatert begrep, assistent og pedagogisk leder er for tekniske begrep å bruke til en toåring foreksempel.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 00:19   #27
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Forøvrig kalles jeg støtt og stadig "søster" i min jobb uten at jeg gidder å bry meg nevneverdig om det.

... men er ikke det mer en slags generasjonsgreie? Jeg kjenner ingen som kaller sykepleiere for "søster", men vet at farmor gjorde det.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 01:31   #28
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Saken er vel at det ikke finnes et godt ord for barnehageansatte!

Vissvass. Frøkna omtaler de ansatte i barnehagen som "de voksne", enkelt og greit. Eller Siri, May og Heidi når hun nevner noen av dem spesielt.

Når jeg snakker om dem til andre voksne, omtaler jeg dem som "de ansatte". Selvsagt er det mulig å unngå å bruke tante-begrepet. Det er ikke en gang en utfordring.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 11:07   #29
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Mine unger har brukt navnene på de voksne eller bare sagt de voksne når de har snakket om de ansatte i de respektive barnehagene.

Når jeg jobbet i barnehagen så var det ingen unger som kalte meg tante og det var jeg glad for da ingen av mine tante barn gikk i den barnehagen og jeg liker ikke å bli kalt tante av andre enn de jeg er tante til.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 11:24   #30
Robina
Aktiv
 
Robina sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 159
Robina er litt kul
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Vi bruker ikke tante som tittel på en ansatt i bhg. men det kunne aldri falt meg inn i irritere meg over det at andre gjorde det.

Jeg ble kalt tante da jeg jobbet i barnehage, og det synes jeg bare var søtt.

__________________
Robina.
Robina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 11:38   #31
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

... men er ikke det mer en slags generasjonsgreie? Jeg kjenner ingen som kaller sykepleiere for "søster", men vet at farmor gjorde det.

Kalles stadig for "søster" når jeg jobber og tror som deg at dette er en generasjonsgreie og bryr meg ikke. Finner det faktisk litt koselig av og til. Selv kaller jeg ikke de ansatte i barnehagen for "tante" og "onkler". Kanskje med unntak av når jeg snakker med den eldre generasjonen. (selv da prøver jeg å la være, men de sier selv "tante" om de voksne i barnehagen og da har det lett for å skli litt ut).

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 11:42   #32
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Jeg har blitt kalt for søster i min jobb og jeg liker det ikke. Har korrigert dem, for oftest er det mannfolk i 60-årene som kaller meg for det på en litt nedlatende måte, og jeg er ikke engang utdannet sykepleier.
Kaller heller ikke de bhg-ansatte for tante eller onkel, men for deres fornavn.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 12:15   #33
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg har blitt kalt for søster i min jobb og jeg liker det ikke. Har korrigert dem, for oftest er det mannfolk i 60-årene som kaller meg for det på en litt nedlatende måte, og jeg er ikke engang utdannet sykepleier.

Nå har jeg aldri opplevd det nedlatende ment da.. Hadde nok også korrigert dem hadde jeg opplevd det slik.

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 17:12   #34
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

kalle sykepleiere for søster er vel ganske gammeldags. Jeg har hørt eldre som fremdeles gjør det, men jeg tror ikke det er utbredt blant yngre.
Jeg har aldri hørt om sykepleiere som blir kalt bror.


Eller "sykepleierske". Min gamle farmor kaller nok meg for "lærerinde". Det er fremdeles en del (voksne!) som sier frøken. Ingen elever gjør det. Jeg kan ikke fordra å bli kalt frøken.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 17:13   #35
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

I storebror sin bhg har vi vært i så mange år at vi kjenner alle ved navn.

Men lillebror sin bhg er så stor og det er så mange forskjellige der og jeg har enda ikke klart å skille de og klarer ikke å huske alle navnene. Utrolig mange av navnene begynner på samme bokstav og de går i samme sjanger så jeg blir veldig forvirret. Sier da mest de voksne, men nå er han enda såpass liten at han ikke tenker så mye over det. Jeg må nok pugge navnene... Kaller ingen for tante iallefall. HAr ikke hørt noen andre som gjør det heller.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 18:07   #36
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Eller "sykepleierske". Min gamle farmor kaller nok meg for "lærerinde". Det er fremdeles en del (voksne!) som sier frøken. Ingen elever gjør det. Jeg kan ikke fordra å bli kalt frøken.

Jeg liker heller ikke å bli kalt for frøken.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 18:16   #37
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg liker heller ikke å bli kalt for frøken.

Men skjer det? Jeg har aldri opplevd at elever har kalt meg det. Foreldre, derimot..

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 19:33   #38
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Tante/onkel, søster og frøken er da bare gammeldagse ord for noe vi har mer profesjonelle navn på nå. Jeg tenker ikke nedlatende om de som evnt får de gammeldagse betegnelsene brukt om seg og sitt yrke. I vår barnehage sier man navn eller "de voksne", men på syttitallet da jeg gikk i barnehagen sa vi tante, onkel og frøken uten at det var noe nedverdigende i det. Hører jeg noen som bruker disse betegnelsene nå tenker jeg ikke annet over det enn at de kun er vant til de "gammeldagse" ordene.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 19:54   #39
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Jeg er tante til mine egne tantebarn. For barna i barnehagen er jeg enkelt og greit Inagh.

Jeg er helt enig med TM i at ordet barnehagetante/barnehageonkel sender ut feil signaler. Det bygger opp under fordommen at vi kun er i barnehagen for å leike oss, og at "det er da ikke så vanskelig å passe på noen unger, er det vel?"

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 21:10   #40
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Jeg tenker ikke nedlatende om de som evnt får de gammeldagse betegnelsene brukt om seg og sitt yrke. I vår barnehage sier man navn eller "de voksne", men på syttitallet da jeg gikk i barnehagen sa vi tante, onkel og frøken uten at det var noe nedverdigende i det. Hører jeg noen som bruker disse betegnelsene nå tenker jeg ikke annet over det enn at de kun er vant til de "gammeldagse" ordene.

Jeg tror du har rett i at folk flest ikke mener noe negativt eller nedlatende når de omtaler barnehageansatte som "tante" eller "onkel", men at det ikke spiller noen rolle, er jeg ikke enig i. En slik begrepsbruk er i høyeste grad med på å opprettholde fordommene som mange har til yrkesgruppen og bidrar til den alt for lave statusen som førskolepedagogyrket har.

At en "barnehagetante" bør ha like høy lønn som en IT-ingeniør er nemlig ikke opplagt for alle, selv om yrkesgruppene har likeverdige utdannelser. Da er det langt lettere å ta en "førskolepedagog" eller for den del en "ansatt i en barnehage" seriøst.

Jeg er temmelig sikker på at de færreste IT-ingeniører ville likt å bli omtalt som "dataonkel", og en slik begrepsbruk ville neppe hatt noen positiv innvirkning på den yrkesgruppens lønnsvekst.

Når man bruker begreper som "banehagetante", "frøken" og "sykesøster", så er man kanskje ikke nedlatende eller slem mot dem man snakker om eller til, men begrepene signaliserer uansett en nedvurdering av både kompetanse og sosial status til de yrkesgruppene som omtales. I tillegg til at bruken av begrepene sier en hel del om dem som bruker dem, etter min mening.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no