Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Kall eller yrke

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-13, 19:10   #1
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Kall eller yrke

Dette er noe jeg har gått og spekulert på ei stund, jeg vet ikke om jeg klarer å formulere det på en forståelig måte, men prøver likevel.

Det har vært noen tidligere henvisninger her til profesjonaliseringen av samfunnet. Før var omsorg for andre ansett for noe man skulle ha et kall for å gjøre, og lønna gjenspeilte det. Sykepleiere, hjelpepleiere, lærerinner; kvinner jobbet deltid ved siden av omsorgspliktene i hjemmet, og det passet seg ikke å kreve høyere lønn eller anstendige arbeidsforhold for disse oppgavene. Politikk var dugnadsarbeid, og det var en ære å få ansvaret.

I dag er alt dette mer eller mindre profesjonalisert, og blir verdsatt økonomisk (i større eller mindre grad). Men holdningene henger igjen. Jeg merker det på meg selv, og jeg merker det isamfunnsdebatten. Og det jeg lurer på er om profesjonaliseringen er negativ eller positiv, og hvor langt den bør dras.

Høyresiden roper opp om at politikerne må ha høy lønn, slik at man får de flinkeste til å stille til valg. Jeg kjenner at jeg steiler når jeg hører argumentet, fordi jeg innerst inne ser på politikk som et verv som man bør gjøre av sitt gode hjerte.

På den andre siden stusser jeg over at fosterforeldre ikke skal lønnes for jobben. Hele systemet rundt normale fosterplasseringer går ut på at man ikke skal tjene på det; det skal ikke være hovedinntektskilden til familien, man får utgiftsdekning og en liten godtgjørelse som skal dekke inntektstap men mange opplever å gå i minus, og motivasjonen skal ikke være økonomi men et ønske om å bidra til samfunnet. Det merkes også svært tydelig i diskusjoner på nettfora, debattanter legger fram skrekkhistorier om folk som de mener har tjent seg rike på å være fosterforeldre, og konsensusen er at slik skal det ikke være, den oppgaven skal man gjøre av sitt gode hjerte.

Henger lønn og motivasjon entydig sammen? Utelukker de hverandre? Hvorfor er det så mange som mener at politikere vil gjøre en bedre innsats med høy lønn, mens fosterforeldre vil gjøre en dårligere innsats om de får høy lønn?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 19:32   #2
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kall eller yrke

Beats me.

Jeg kjenner dog, heldigvis, cirka ingen innen barnevern som ikke mener fosterforeldre burde betales bedre. Og følges opp bedre.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 20:07   #3
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kall eller yrke

Jeg tror at om politikerne får for høye lønninger, så vil vi få feil folk inn i politikken. Ikke at det er bare riktige folk som sitteri politiske verv i dag, men jeg tror folk som fristes av høye lønninger gjerne har en litt annen agenda enn de som gjør det fordi de brenner for noe.

Ang fosterforeldre så syns jeg de burde fått bedre betalt enn de får, for å ta vare på ungene til de som ikke makter det selv. Jeg tror man i Norge kan klare å unngå at folk blir fosterforeldre for pengenes skyld. Det er da ganske strenge kriterier og grundige gjennomganger av familier som ønsker å være fosterforeldre?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 20:55   #4
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kall eller yrke

Som student jobbet jeg som avlaster, men måtte til slutt si opp for å finne en bedre betalt jobb. Jeg formidlet dette til kommunen, og fikk til svar at de uansett ikke var interesserte i å ha avlastere som var der for lønnen. Jeg ble lei meg, for jeg var virkelig glad i den familien jeg hadde hjulpet i noen år.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 21:02   #5
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kall eller yrke

Jeg føler noen ganger at jobben er et kall i den forstand at jeg føler dårlig samvittighet hvis jeg setter foten ned og ikke jobber (like mye) gratis som jeg gjorde før. Det går jo utover mennesker, mennesker jeg er glad i og bryr meg om. Møkk.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 21:51   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kall eller yrke

Shute: etter din vurdering, hva ville hatt størst effekt for rekruttering av (og mulighet til å beholde over lang tid) fosterforeldre: lønn eller oppfølgning. Jeg tenker at nedsiden av å få fosterforeldre til å melde seg av en misforstått tro på at det skal være lønnsomt vil være enorm, men klart, oppsiden dersom man kunne hjulpet flere barn er jo også klart ikke noe man skal se bort fra...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 21:53   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kall eller yrke

Jeg tror ellers ikke det er mange som vil velge toppolitikk pga lønna, det finnes enklere måter å skaffe seg millionlønn dersom du har et godt hode og vil jobbe 80 timer i uka. Men det noen sier er at en del mennesker vil vegre seg for å gå inn i toppolitikk dersom det betyr for eksempel en halvering av lønnen. Selv om den er god i seg selv.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 21:56   #8
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kall eller yrke

Oppfølgingen. Uten tvil.

Det man ser nå er at stadig flere går til private organisasjoner som driver med formidling av fosterhjemstjenester, type LØFT, Aleris m.m. Disse betaler ikke nødvendigvis noe mer enn Bufetat/kommunene, men har solid profitt. De har også gjennomførte systemer med tett oppfølging og veiledning av fosterfamiliene, automatikk i avlastningstilbud osv., fagkonsulent deltar oftest i alle møter med plasserende barneverntjeneste, møter med BUP/PPT/skoler osv.

Det er det mest prekære å få på plass. At alle barneverntjenester faktisk har ressursene til å gjennomføre fire oppfølgingsbesøk i året (hvilket man skal i de fleste saker, men ofte ikke gjør) og å følge opp med nødvendig kontakt utenom dette.

Men det hjelper ikke på at svært mange tvinges til å gå ned i inntekt for å bli fosterforeldre. Man får kanskje noe i overkant av 300,000 som forsterket fosterhjem, og har ingen arbeidstakerrettigheter (hvilket også burde være en selvfølge).

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 21:57   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kall eller yrke

Jeg tror en del sykepleiere blir irritert over at yrket lizzom skal være et kall.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 21:59   #10
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kall eller yrke

Hvordan får de private til det? Og hvem er det som er kundene deres? Forstod ikke helt modellen der...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 22:04   #11
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kall eller yrke

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvordan får de private til det? Og hvem er det som er kundene deres? Forstod ikke helt modellen der...

Bedre rekrutteringsarbeid, langt bedre totalpakker. Sånn "hos oss er du garantert oppfølging, egen konsulent, så og så mange avtaler, døgnvakt" osv. Noe det offentlige ikke er i nærheten av å matche. Der får du gjerne en overarbeidet fosterhjemskonsulent som har tjue saker for mye og aldri nås på telefon.

Kundene er kommunene. Ungene må jo få fosterhjem, og siden man ikke klarer å oppdrive dem selv kjøper man fra de private. Som jo koster betydelig mer enn det ville gjort å bygge sitt eget tilsvarende konsept. Forstå det den som vil.

(Tidligere var det typisk tenåringer med atferds-issues som var så lite plasserbare at de gikk til private, nå er fosterhjemsmangelen såpass at det langt på vei er "helt ordinære" fosterbarn også).

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 22:07   #12
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kall eller yrke

Jeg opplever at mitt yrke er et kall for meg, og med det mener jeg at det føles intenst meningsfyllt og jeg tenker at det er meningen at det er det jeg skal drive med. Det tror jeg folk føler i alle typer jobber? Jeg tenker ikke at det er noen motsetning mellom den følelsen og å få godt betalt for den jobben man gjør. Men jeg strekker meg utenfor rammene av hva man får betalt for/godtgjort for på annen måte fordi det handler om mennesker. Det er på ingen måte utelukkende negativt (det kan være veldig givende og gledelig), men det kan være det, om det bærer helt galt av sted med arbeid/hjem-balansen.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 22:08   #13
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kall eller yrke

Bufetat har andre "takster" for forsterkede fosterhjem, og arbeidstakerrettigheter. Utgiftsdekning og arbeidsgodtgjøring. 7469 kroner i utgiftsdekning hver måned, skattefritt. Arbeidsgodtgjøring 336 700 – 451 671 kroner pr år. Alt etter som hva slags kompetanse man har. Og å jobbe som fosterforeldre bør ingen anse som et kall. Det er til tider en tøff jobb, og et viktig arbeid. På lik linje med mange andre yrker.

Fikk selv høre under siste lønnsoppgjør at man jobber da ikke for lønna, men fordi man elsker barn. Jeg jobber som førskolelærer. Og kan ikke leve av at jeg er glad i barn. Jeg spiser dem ikke, og forsørges ikke av noen andre.


http://www.bufetat.no/barnevern/husa...n/Familiehjem/

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 22:13   #14
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kall eller yrke

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Bufetat har andre "takster" for forsterkede fosterhjem, og arbeidstakerrettigheter.

Ja, statlige er en del bedre enn kommunale. Også på oppfølgingen. Jeg trodde ikke de fikk arbeidstakerrettigheter der heller, gjør de?

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 22:17   #15
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kall eller yrke

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Ja, statlige er en del bedre enn kommunale. Også på oppfølgingen. Jeg trodde ikke de fikk arbeidstakerrettigheter der heller, gjør de?

Man får sykepenger, uføreforsikring, friperioder, vanlig ferie pluss fri ei helg hver måned, 3 mnd oppsigelse, sykedager, osv

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 22:20   #16
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kall eller yrke

Ok. Det er cirka det jeg tenker man burde ha kommunalt også. Du skal være i overkant idealist for å gå ned i lønn, miste alle arbeidstakerrettigheter og jobbe tjuefire timer i døgnet hjemme hos deg selv. Kall er sikkert et bra begrep.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 22:23   #17
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kall eller yrke

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Ok. Det er cirka det jeg tenker man burde ha kommunalt også. Du skal være i overkant idealist for å gå ned i lønn, miste alle arbeidstakerrettigheter og jobbe tjuefire timer i døgnet hjemme hos deg selv. Kall er sikkert et bra begrep.

Helt enig. Flott at man ønsker å bidra med noe positivt for andre og gi noe tilbake til samfunnet, hjelpe barn som trenger det osv, men mange barn har så store hjelpe og omsorgsbehov at det ikke er mulig å jobbe ved siden av det å være fosterforelder. Lønn er viktig for alle, kall eller ikke kall.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 23:04   #18
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kall eller yrke

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg opplever at mitt yrke er et kall for meg, og med det mener jeg at det føles intenst meningsfyllt og jeg tenker at det er meningen at det er det jeg skal drive med. Det tror jeg folk føler i alle typer jobber? Jeg tenker ikke at det er noen motsetning mellom den følelsen og å få godt betalt for den jobben man gjør. Men jeg strekker meg utenfor rammene av hva man får betalt for/godtgjort for på annen måte fordi det handler om mennesker. Det er på ingen måte utelukkende negativt (det kan være veldig givende og gledelig), men det kan være det, om det bærer helt galt av sted med arbeid/hjem-balansen.

Jeg oppfatter det som om mange mener at det er en motsetning mellom kall og lønn. At hvis man lønner fosterforeldre, sykepleiere eller politikere så vil kallet forsvinne. Det var et tilsvarende innlegg i klassekampen her om dagen om kunstnere også, at dårlige støtteordninger gir bedre kunstnere.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 23:41   #19
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kall eller yrke

Jeg tenker at skikkelig lønn i yrker som krever mye tillit i en viss grad kan virke korrupsjonsforebyggende. Gi ordenlig bra lønn til politikere og politifolk feks; da rekrutterer man bra folk og fristelser for å motta bestikkelser eller forsynes seg av lasset vil i hvert fall i utgangspunktet være mindre.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 09:14   #20
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kall eller yrke

Jeg er veldig enig med Missa. Stillinger med mye makt bør også ha høy lønn.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no