Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Et spørsmål om ordet "tue"

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-10, 14:24   #81
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det bruker jeg enda - selv om ungene retter på meg. Men jeg sier jo "bila", så jeg er så og si halvtrønder nå.

Jeg har aldri hørt noen andre ann min mor som bruker dette her i byen.
Bila sier jeg også. Jeg har en del trønderske ord, men med nordlandsk "svjong".

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 14:24   #82
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Bare ta bort "mus" og "minge" så har du svaret.

Åååja ... Jeg trodde det kanskje var noe litt mer spenstig.

him: romjul.

Sier de ikke "overimorgen" på østlandet?

Det var ingen som skjønte hva meg mente da jeg sa jeg hadde "sovna tå".

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 14:25   #83
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Jeg sier IKKE bila! Never.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 14:25   #84
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av him, her.


Det var ingen som skjønte hva meg mente da jeg sa jeg hadde "sovna tå".

Jeg har også måttet slutte å si det. Eller "sovna av", som jeg ville ha sagt, da.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 14:26   #85
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Jeg har aldri hørt disse to. Kanskje det er sør-trønder-ord?

Nei, de er ikke trønderord, jeg har arvet dem fra mine foreldre som er nordmøringer.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 14:26   #86
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Sier de ikke "overimorgen" på østlandet?

Jeg gjør iallfall det.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 14:38   #87
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

him: romjul.

Hva betyr det mon tro? Er det fordi man sitter og hiver i hauet med stive romdrammer for å holde ut med slektsbesøket? Eller er det fordi at julen opprinnelig var en romersk skikk, og adventstiden egentlig burde ha hett remjul? Eller er det en hedring av romfolket?

Språkdiskusjoner er morsomme. Hovedsaklig fordi man blander sammen logikk (man bør bruke ord som alle skjønner) med følelser (men mine særvendinger er jo helt allright).

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Sier de ikke "overimorgen" på østlandet?

Jeg kom plutselig på at jeg sier overigår også. Det er nok verre. Det er vel forgårs det egentlig heter (samme som fordeler og bakdeler. Det høres riktig ut - og nå er det riktig også - men opprinnelig heter det fordeler og ulemper.)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 14:39   #88
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.
Speika?

Jah, der var det! Merkelig ord. Jeg trodde det betød "speket/røkt" først.

Jeg tok toget fra Trondheim til Oslo en vinter, og det var så kaldt at toalettene "speika". Noe jeg fortalte ved ankomst.
Alle lurte da på hva dette ordet betydde og deretter fikk jeg spørsmål om trøndere legger mat i "speiker'n"?

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 14:40   #89
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hva betyr det mon tro? Er det fordi man sitter og hiver i hauet med stive romdrammer for å holde ut med slektsbesøket? Eller er det fordi at julen opprinnelig var en romersk skikk, og adventstiden egentlig burde ha hett remjul? Eller er det en hedring av romfolket?

Det kan jo være fordi det er rom mellom julaften og nyttårsaften.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 14:41   #90
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Mor mi var trønder, så jeg er vokst opp med kopptua på kjøkkenet.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 14:41   #91
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Ifølge Wikipedia: "Ordet romhelg kommer fra det norrøne rúmheilagr som betyr 'som ikke trenger å holdes strengt hellig'."

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 14:43   #92
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ifølge Wikipedia: "Ordet romhelg kommer fra det norrøne rúmheilagr som betyr 'som ikke trenger å holdes strengt hellig'."

Men det er jo nesten det samme som å sitte å dramme seg! (Kun når man drikker altervin det er strengt hellig å drikke. ) Når vi snakker om hellig kom jeg på at jeg sitter og lurer på hva FP folk synes om oppsigelsen av Einar Geliusen.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 14:44   #93
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Har både kopptua, golvtua, vasketua og generelle tue her i huset. Synd at de fleste bruker mopp for tida, det gjør jo ordet litt for lite brukt

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 14:45   #94
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Har både kopptua, golvtua, vasketua og generelle tue her i huset. Synd at de fleste bruker mopp for tida, det gjør jo ordet litt for lite brukt

Mopptue?

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 14:46   #95
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ifølge Wikipedia: "Ordet romhelg kommer fra det norrøne rúmheilagr som betyr 'som ikke trenger å holdes strengt hellig'."

Kult! Regnes første juledag som romjul, forresten? Eller er det fra tredje dag og utover? Moren min fortalte at første dag var den kjedeligste i verden fordi de ikke fikk lov til å gå ut, folk kunne nemlig begynne å snakke. Første juledag var så hellig at da måtte man vise at man hadde kustus på ungene sine.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 14:47   #96
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Romjul er fra tredje juledag til og med nyttårsaften. Alt som ikke er hellig inni der, inkl en søndag om den skulle snike seg med.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 14:48   #97
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Ah, nettopp. Takk!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 16:26   #98
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Sier de ikke "overimorgen" på østlandet?

Det sier jeg også. Jeg sa også overigår når jeg var yngre.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 16:54   #99
Frøken V
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig trønder som jeg er, skjønner jeg godt hva folk sier om tuer, romjul og andre trønderskdialekt ord.
Men snakker ikke så mye dialekt selv lengre,så her i huset er det mannen min fra gudbrandsdalen som snakker mest dialekt. Og jeg som retter opp han, Mener at lillefrøkene kan lære seg mest mulig "bokmålsord". Så at besteforeldrene oppe i trøndelag bare ser rart på henne, når hun ber om "tysten sin" = Drikken min. Tyst - Er tørst. Tysten min - Drikken min.

  Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 18:06   #100
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Romjul er fra tredje juledag til og med nyttårsaften.

Ifølge Wikipedia-oppslaget varer romjula egentlig helt til 13. dag jul.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no