Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Når kommunen legger ut filmer med bl.a. vårt barn på youtube

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-12, 00:35   #1
Prilla
Superduperaktiv
 
Prilla sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 554
Prilla er populærPrilla er populærPrilla er populær
Standard

Når kommunen legger ut filmer med bl.a. vårt barn på youtube

I dag kunne datteren vår fortelle at hun lå ute på youtube. Hun og en del andre barn på skolen hennes, var lagt ut på kommunene youtube kanal. De aktuelle filmene var filmopptak fra hun var ca. 7 år og viste bl.a en sekvens med sangleker og en framføring på et skolearangement fra ca samme tid. Datteren vår er nå 14 år.
Jeg reagerte i det jeg hørte dette, for vi har selv bevisst unnlatt å legge ut bilder av våre barn på internett. Spurte henne om hva hun syntes og hun likte det egentlig ikke selv heller, for hun følte filmene viste henne lite fordelaktig.
Det jeg reagerer på her, er at filming gjort for 7 år siden, på skoleforestillinger, nå blir lagt ut på nett.
Ville dere tatt det opp med kommunen, eller ville dere latt det passere?
Jeg føler vel egentlig at kommunen tar seg friheter de ikke burde ta seg, da hverken vi eller datteren vår (eller de andre ungene for den del) har gitt vår tillatelse, til at dette skulle legges ut på youtube.

__________________
"If you really want to do something, you'll find a way. If you don't, you'll find an excuse."
- Jim Rohn
Prilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 00:45   #2
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når kommunen legger ut filmer med bl.a. vårt barn på youtube..

Med mindre dere har gitt skriftlig tillatelse til at det kan publiseres bilder/video av henne på nett bryter kommunen loven.

Det er vel datatilsynet du skal kontakte, men jeg er sykt trøtt akkurat nå og er ikke sikker.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 00:47   #3
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når kommunen legger ut filmer med bl.a. vårt barn på youtube..

Du skal høyre til å få eit skjema frå skulen ved starten av kvart skuleår, kor du samtykker til publisering av bilete, lyd og film. Alle foreldre skal levere inn dette, både dei som samtykker og dei som ikkje samtykker. Skulen skal så passe på at elevar dei ikkje har samtykke frå, skal skjermast, dersom lokalavisa kjem for å ta bilete i klasserommet eller liknande eller dei treng bilete til heimesida til skulen. Viss du ikkje har skrive under på ei slik erklæring og kryssa av på ja, har dei ikkje lov til å legge ut ein slik film.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 00:56   #4
Prilla
Superduperaktiv
 
Prilla sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 554
Prilla er populærPrilla er populærPrilla er populær
Standard

Sv: Når kommunen legger ut filmer med bl.a. vårt barn på youtube..

De skjemaene vi har skrevet under på, gjelder bilder på skolens nettsider og evt. lokalavis. Youtube har vi aldri gitt tillatelse til, heller ikke film!

__________________
"If you really want to do something, you'll find a way. If you don't, you'll find an excuse."
- Jim Rohn
Prilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 01:00   #5
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når kommunen legger ut filmer med bl.a. vårt barn på youtube..

Opprinnelig lagt inn av Prilla, her.

De skjemaene vi har skrevet under på, gjelder bilder på skolens nettsider og evt. lokalavis. Youtube har vi aldri gitt tillatelse til, heller ikke film!

Eg meiner at du enten samtykker til publisering eller ikkje samtykker til publisering. Då bør du sjekke kva det står i det skjemaet. Det vi har brukt, har det stått "bilde, tekst, lyd og film" og det har ikkje stått spesifisert kor det kan publiserast. Eg veit ikkje om dette er standarformulering som alle skular bruker, eller om det varierer frå skule til skule. Undersøk kva det er du har skrive under på, først.

Hos oss har det gjerne vore elevane som har vore ivrigast etter å legge ut filmar dei har laga i samband med prosjektarbeid på YouTube og slikt, for så å kunne dele det vidare. Då har vi sjekka at alle som deltek har samtykkeskjema i orden og viss dei har det, er det greit.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 06:40   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når kommunen legger ut filmer med bl.a. vårt barn på youtube..

Jeg kjenner tanken. OBOS legger stadig ut små filmsnutter av ungene mine i lek med masse andre barn. Det har vi aldri godkjent. Forskjellen er at vi ikke er spesielt restriktive på slikt og hadde godkjent hvis de hadde spurt, men det har de altså ikke gjort.

Både på skolen og i barnehagen har vi godkjent publisering, men jeg er, som sagt, bare middels nøye på slikt og har krysset av for "ja" uten å tenke over hvor mye jeg egentlig har godkjent.

Da NRK skulle spille inn en serie i nabolaget og bruke ungene i barnehagen hentet de inn godkjenning fra alle foreldre, og vi fikk et langt skriv om hva det skulle brukes til. Det var veldig ryddig.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 07:01   #7
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når kommunen legger ut filmer med bl.a. vårt barn på youtube

Jeg fikk fjernet er bilde som kommunen la ut av min sønn. Det var tatt av en kollega som er fotograf for kommunen, og hadde havnet i en bildepool, og plutselig fikk jeg telefon fra mor om at sønnen min var i avisen - i en annonse for barnehager mener jeg det var. Jeg syntes IKKE der var ok, og kunne først ikke forstå hvordan i det hele tatt de hadde fått bildet. De gikk med på å fjerne bildet fra bildepoolen, og kollegaen min som hadde tatt det la setpaddeflat for at det hadde havnet der.

Men om man signerer på at bilder kan brukes anonymt og også legges ut på nett, så tror jeg ikke man kan protestere på at det havner på YouTube.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 08:47   #8
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når kommunen legger ut filmer med bl.a. vårt barn på youtube

Det er noe med at man ikke trenger å ha tillatelse så lenge det er en del av mange, men dette vet datatilsynet.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 09:35   #9
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når kommunen legger ut filmer med bl.a. vårt barn på youtube

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Det er noe med at man ikke trenger å ha tillatelse så lenge det er en del av mange, men dette vet datatilsynet.

Det er meir slike oversiktsbilete, som 17-maitog og liknande, kor ein ikkje kan skilje folk frå kvarandre i ei mengde.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no