Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Et spørsmål om ordet "tue"

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-10, 11:54   #1
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Et spørsmål om ordet "tue"

En liten spinoff her.

Alle dialekter har rare ord, men det trønderske ordet folk flest reagerer mest på (sett bort fra "sjø") er "tue". Det kommenteres alltid, enten det er i en muntlig eller skriftlig setting.

Selv når det står i en sammenheng er det alltid noen som må kommentere at det ordet ikke er noe de har hørt før og at de derfor ikke skjønner det. Hvis noen sier "tørk over bordene med flifflaffen", så skjønner jeg jo at flifflaffen er en form for klut.

Skjønner dere ikke betydningen av ordet "tue", eller vil dere ikke skjønne det? Skjønner dere det faktisk ikke skal jeg slutte å himle med øynene, men om det står på viljen skal jeg fra nå av nekte å gi forklaring på ordet.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 11:57   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Jeg har bodd sammen med en fra Verdal, så jeg har lært for lengst.
Ellers synes jeg det er ustyrtelig morsomt å kommentere alle de som bare vasker koppene.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 11:59   #3
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Vi sir nu tua i Finnmark og her midt i nordland.
Kopptua, vasketua, tua, maurtua, blåbærtua,gresstua


Og jeg sier at jeg skal vaske koppene om alt. Er jo det de heter
"nei nu æ går på kjøkkene å ska vaske koppan "
God blandigs dialekt har jeg

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 12:26   #4
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Vi sir nu tua i Finnmark og her midt i nordland.
Kopptua, vasketua, tua, maurtua, blåbærtua,gresstua


Og jeg sier at jeg skal vaske koppene om alt. Er jo det de heter
"nei nu æ går på kjøkkene å ska vaske koppan "
God blandigs dialekt har jeg

Og derfor nektet mann at snoopy skulle hete Tuva, for det ble alt for likt "tua" og han skulle ikke ha noe unge såm het "kopp-tua"

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 13:31   #5
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Tue er nok et merkelig ord ja, i hvert fall for oss østlendinger. Hører jeg tue så tenker jeg "maurtue", isolert sett, men skjønner selvsagt at det betyr klut ut fra sammenhengen.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 11:59   #6
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Er tue trøndersk? Det visste jeg ikke. :trønder:

Jeg er vokst opp med kopplørv, gølvlørv og øvermelørv.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 12:29   #7
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Er tue trøndersk? Det visste jeg ikke. :trønder:

Jeg er vokst opp med kopplørv, gølvlørv og øvermelørv.

Øvermelørv? Er det i dusjen det da? En vaskeklut til å vaske seg med?

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 18:08   #8
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg har bodd sammen med en fra Verdal, så jeg har lært for lengst.
Ellers synes jeg det er ustyrtelig morsomt å kommentere alle de som bare vasker koppene.

Bytt ut Verdal med Trondheim, så er vi lik. På begge punkt.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 21:10   #9
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Ellers synes jeg det er ustyrtelig morsomt å kommentere alle de som bare vasker koppene.

Sier man ikke det overalt? Men det høres vel ikke så innmari mye mer intelligent ut å "ta oppvasken". Skal man ta noe kan man vel finne noe mer verdifullt?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 21:44   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

"Gossin" betyr vel søt/god - om objekter for fjortisforelskelse, f.eks.?

Åh, det er der dette "gossi-gossi" kommer fra ja. Min mor pleide å ta babyer på kinnene og si "åååh nydelige lille gossi-gossi", og det gjør jeg selv også.

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.


Sier de ikke "overimorgen" på østlandet?

Det gjør vi her på vestlandet også.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 00:51   #11
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Apropos trøndere så er det ett fenomen som jeg kun har observert i trøndelag. Det er ikke så mange jeg hører det fra, men det er noen som svarer som om de allerede vet når de hører noe for første gang. Det kan være litt forvirrende noen ganger.
Nå er jeg vant til det, men i starten spurte jeg. "Å visste du det?"

Jeg forteller at jeg har kjøpt meg ny mobiltelefon.
Trøndersvar: "Ja det har du ja."

Jeg forteller: "Jeg har for 2 minutter siden bestilt meg tur til Tenerife."
Trøndersvar: "Ja det har du ja."

Mens vi her lengre nord gjerne svarer med benektende start på setningen. Nordlendingen får et spørsmål, og starter svaret med et litt tregt "neeei.." og så kommer svaret. Bare legg merke til det.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 00:53   #12
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

En klassiker er når en trønder sier at han er klar. Det kan føre til visse misforståelser.

Den kan jeg!!

Nesten like forvirrende som en østfolding som sier han skal gjøre noe i sta.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 08:12   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Mens vi her lengre nord gjerne svarer med benektende start på setningen. Nordlendingen får et spørsmål, og starter svaret med et litt tregt "neeei.." og så kommer svaret. Bare legg merke til det.

Det gjør vi i Stavanger også. "neei, du vett". Det er utrolig utbredt her. Og så starter vi omtrent alle spørsmål med "om". :Knegg:

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 19:59   #14
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det høres litt mer presist ut å si at man vasker opp eller tar oppvasken enn å si at man vasker kopper. Når trøndere vasker kopper er det kanskje ikke kopper involvert i det hele tatt.

Det er også interessant at brød er kak og at kaker er brød. At tallerken er fat er også litt komisk.

"

Jeg skal love deg at 4-åringen min ble skuffet da farmor tilbød ham kake og serverte ham en brødskive.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 11:59   #15
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Tue - altså man skjønner jo at man ikke skal tørke av bordet med en maurTUE!
Men ja, tua er ett merkelig ord, det heter klut eller fille.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 22:33   #16
Intrigue
Superduperaktiv
 
Intrigue sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 507
Intrigue er litt kulIntrigue er litt kulIntrigue er litt kul
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Tue - altså man skjønner jo at man ikke skal tørke av bordet med en maurTUE!
Men ja, tua er ett merkelig ord, det heter klut eller fille.

Jeg trodde FILLE var fransk

Intrigue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 11:59   #17
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Jeg skjønner det nå siden mannen sier det. Men ble det sagt tidligere uten logisk sammenheng, skjønte jeg det ikke. Feks; har vi en ren tue? Hvor er tua?

"Å vaske bordet med tue" hadde jeg sannsynligvis tolket som en klut, men om noen hadde spurt: "har du brukt tue på gulvet?" er det ikke sikkert jeg hadde vært helt sikker, da ville jeg lurt på om tue var noe spesielt man skulle/ikke skulle bruke.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 12:00   #18
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Jeg hadde ikke nødvendigvis koblet ordet til noe annet enn maurtue/gresstue om det ble sagt ute av sammenheng. Skjønt det er nok beslektet med min barndomsdialekts "tvoge," som har samme betydning.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 12:01   #19
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Sikkert flere enn trøndere som sier det. Jeg sier "tu" (med lang u), da.

Haha, maurTUE har jeg aldri tenkt på en gang!

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 12:03   #20
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Haha, maurTUE har jeg aldri tenkt på en gang!

Mens det er det første jeg tenker på.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no