Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva skal vi gravere på dåpsnålene?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-11, 21:54   #1
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Hva skal vi gravere på dåpsnålene?

Alle barna har fått hver sin dåpskjole til dåpen, i tillegg til hver sin dåpsnål av denne typen


Tanken er at kjolene skal følge familiene deres. Navnene er brodert inn i kjolene, men vi ønsker å gravere noe på dåpsnålene - gjerne for å indikere litt om opphavet til kjolene. Aberet er bare hva. Vi har tenkt på stedsnavn, slektsnavn, året (dato + år for første dåp er brodert inn i kjolene) eller rett og slett bare noen få ord fra et fint sitat eller lignende.

Noen som har forslag?

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 21:55   #2
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal vi gravere på dåpsnålene?

Hva bruker man en dåpsnål til?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 21:58   #3
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva skal vi gravere på dåpsnålene?

Vi har brukt den til å feste det fargede båndet som indikerer kjønn.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 21:58   #4
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal vi gravere på dåpsnålene?

Jeg antar de skal festes på kjolen DM.

Hmmm. Har ikke noe godt forslag.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 21:59   #5
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal vi gravere på dåpsnålene?

Jeg stemmer for noen fine ord.

Kanskje noen religiøse?

Et sitat fra bibelen.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 22:00   #6
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal vi gravere på dåpsnålene?

Ah, sånn ja. Smart. (Men trenger dere flere da? Kan dere ikke bare ha en som hører til kjolen? Kan de bruke den til noe senere? )

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 22:08   #7
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva skal vi gravere på dåpsnålene?

Sybil: Vi har tenkt på noe a la "La de små barn komme til meg", men vil jo ikke utelukke evt fremtidige barn hvor det blir valgt navnefest i stedet for (men da bruker de kanskje ikke dåpskjole, eller??).

DM: Vi har tre stykker, én til hver kjole som skal følge kjolen i fremtiden, slik vi tenker (så slipper man å ødelegge kjolen ved å sprette av fargede bånd for hver gang). Guttene har brukt sin nål til bunadene, men bare inntil vi får ønsket/kjøpt dem barnenål til bunadene. Tanken er at hver nål skal følge sin kjole.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 22:14   #8
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal vi gravere på dåpsnålene?

Nope, man bruker ikke dåpskjole i navnefest. Våre har hatt bunad!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 22:19   #9
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal vi gravere på dåpsnålene?

Ah, du har tre kjoler ja. Da skjønner jeg. Jeg trodde det var en kjole og tre barn. Ha de på bunadene var jo også lurt.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 22:47   #10
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal vi gravere på dåpsnålene?

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Nope, man bruker ikke dåpskjole i navnefest. Våre har hatt bunad!

Det er da mange som gjør det. Det var flere som hadde dåpskjole på navnefesten til ungene mine. Regner med at det dreide seg om familie-dåpskjoler som de ønsket å bruke av tradisjon.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 22:51   #11
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal vi gravere på dåpsnålene?

Ok, jeg så ingen på vår. Men uansett synes jeg det blir feil. Men såklart, opp til hver hva de vil gjøre, jeg skal ikke dømme.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 23:54   #12
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal vi gravere på dåpsnålene?

Om dere vil ha noe religiøst, kan kanskje dette verset fra en dåpssalme være noe:

Sitat:

Det skjer et under i dåpen, her skapes liv av ord.
Barnet er størst i Guds rike skjønt det er minst på jord.

Resten finner du her.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 10:35   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal vi gravere på dåpsnålene?

Vi har også den nåla på kjolen, men vi har bare en kjole da.
Så der har mamma, som sydde kjolen, rett og slett fått gravert inn "anno 2008" siden kjolen, og derved nåla, var i bruk første gang da Knerten ble døpt i 2008. Kjolen følger etter planen min familie videre, jeg "styrer" (Hvilket egentlig bare vil si at jeg har den her, og låner den ut til de som vil døpe ungene sine i den, tanken var også å lage et lite album med bilde av hvert av dåpsbarna og skrive dato og sånn, men enn så lenge er det bare mine to som er døpt i den. Muligens skal tantebarnet mitt døpes i den rundt jultider, vi får se.) den nå, og planen er at min datter overtar den etter meg. (dog minner dette meg på at jeg ikke ANER hvor det ble av den etter dåpen, dagen fikk en litt annerledes slutt enn ventet da Knerten fikk omgangssyne 50 meter før vi parkerte hjemme for kvelden, og dåpskjolen kan jeg faktisk ikke huske å ha sett siden vi tok den av henne... Jaja, den er her nok en plass...)


Men når derer har tre kjoler, og derved tre nåler, og årstall allerede står på kjolen, hadde jeg muligens gått for et lite bibelvers ja. Eventuelle navnedagsbrukere i fremtiden får enten akseptere at arvetradisjonskjole har den teksten på nåla, eller bruke ei anna nål?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 15:32   #14
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal vi gravere på dåpsnålene?

Kan man ikke ha dåpskjole i navnefest?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 15:36   #15
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal vi gravere på dåpsnålene?

Dåpskjolen har vel ikkje noko religiøst ved seg?

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 15:54   #16
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal vi gravere på dåpsnålene?

Jeg har sett barn i dåpskjole på navnefest og barn i bunad til kirkedåp, jeg ante ikke at det var noe rett og feil. Hva med større barn som døpes, eller voksne?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 15:57   #17
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal vi gravere på dåpsnålene?

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Dåpskjolen har vel ikkje noko religiøst ved seg?

Jo, det tror jeg. Den lange kjolen symboliserer noe, men jeg husker ikke hva. :googler:

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 15:59   #18
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal vi gravere på dåpsnålene?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jo, det tror jeg. Den lange kjolen symboliserer noe, men jeg husker ikke hva. :googler:

Sitat:

Dåpsdrakten
I oldkirken var dåpsdrakten til de voksne hvit og fotsid. Dåpskjolene som brukes ved barnedåp i Den norske kirke er ofte mye lengre enn barna, noe som understreker at de skal ha mulighet til å vokse med sin tro og sin tvil. Ved konfirmasjonen brukes det hvite kapper, og det tydeliggjør at de døpte ikke skal vokse fra dåpsdrakten, men vokse inn i den.

I kirken er hvitt festens og gledens farge. Det er også renhetens farge og minner om Guds løfter. Han har lovet at alle som ber om tilgivelse, vil bli vasket rene for alt det som skitner til deres liv.

Fra www.kirken.no

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 16:16   #19
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal vi gravere på dåpsnålene?

Det er mange ulike tradisjoner når det gjelder dåpsklær. Barn har ikke alltid blitt døpt i hvitt.



Her er et reivet dåpsbarn fra Nord Østerdalen.

Dåpssett fra Rennesøy

Omsydd brudekjole:


(Vår familiedåpskjole er et omsydd brudesjal fra 1860)

Omsydde finkjoler og sånt ble gjerne nye dåpskjoler, og på bryststykket var det gjerne vanlig med masse farger og pynt:

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 20:02   #20
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva skal vi gravere på dåpsnålene?

Takk for svar! Jeg søkte opp dette med dåpskjoler til navnefest og så at det var flere som hadde brukt dette så da bør vi ha det i mente (og ja, dåpskjolen er i utgangspunktet et symbol fra den kristne tro i form av at man skal ha en kjole som er så lang at man kan vokse seg inn i den, slik det ble nevnt lenger oppe her).

Tar fortsatt i mot tips til hva vi skal gravere på dåpsnålene om noen skulle sitte på noen gullkorn

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no