Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Har du noen førjulstradisjoner?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-09, 17:43   #21
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du noen førjulstradisjoner?

Å ja, det har vi.
Fast på agendaen hvert år er

  • Baking av lussekatter og kos på lucia med inviterte gjester.
  • Felles baking av pepperkaker med alle ungene.
  • En helg med juleverksted med ungene.
  • Felles innpakningsdag. Denne er min favoritt. Ca en uke før jul samles vi alle sammen (barn og voksne) med alle gavene vi har kjøpt og har pakkekveld. Mor i huset, det er meg, står for gavepapir, merkelapper, tape og div pynt for det har de en egen evne til å glemme hvert år. Snodig. Kaker og snop nytes i lange drag og stua ser totalt bombet ut og det er så utrolig koselig.
Vi finner på mye mer enn dette i løpet av måneden, men dette er fast hvert år.

Vedlegg: Fjorårets kaos i stua under innpakning av gaver.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 003.jpg (181,6 KB, 31 visninger)
__________________
Likheten mellom en mann og en hund ? Hvis du holder dem i ørene.. ser dem dypt inn i øynene og snakker tydelig........ så er det akkurat som om de skjønner hva du sier......!!!
Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 18:32   #22
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du noen førjulstradisjoner?

Ungene og meg skal på Putti Plutti Pott for 3. gang, det må vel kalles en førjulstradisjon. Ellers begynner vi pyntingen av leiligheten så tidlig som mulig. I fjor var jeg så stresset før eksamen at det ble ikke sånn som det pleier. I år har jeg mer roen (tror jeg). Jeg skal være uten unger på julaften for første gang, det blir kjipt.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 22:59   #23
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du noen førjulstradisjoner?

Jeg *MÅ* se Die Hard og Die Hard 2 første helga i advent, bare for å komme i julestemning. "Holly!... There's your fricken landing-light" - så møtes John og Holly ute i snøen mens "Let it snow! Let it snow! Let it snow" smyger seg inn øregangene... vakkert

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 23:27   #24
Knerten
lykkelig
 
Knerten sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2.411
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du noen førjulstradisjoner?

Førjulstradisjoner ja. De har vi ganske mange av.

Vi snikbegynner allerede nå i november med litt pepperkakebaking, og ikke minst smaking. Julekakene er mye bedre nå enn i romjulen!

Første desember henger vi opp stjerner i vinduene, lysene på treet ute og setter frem julekrybben. Alle figurene til krybben er en del av julekalenderen til barna og det er fritt frem for å leke så mye de vil med krybben i hele desember.

Sammen med barna ser vi alltid teateret med Snekker Andersen og Julenissen. Eldstemann begynner kanskje å bli litt stor, men han koser seg han også.

Vi har fast tradisjon med å hugge juletre på en gård en halvtimes tid unna her med tre vennepar med barn. Kjempekoselig å tusle rundt i juletreåkrene og kunne velge sitt eget tre! Så griller vi pølser rundt bålet og drikker solbærtoddy etterpå.

Bittelillejulaften setter Gemalen og jeg opp treet til stor frustrasjon hos han og voldsomme latterutbrudd fra meg. Vi kjøper alltid for stort tre og for de som har sett "Hjelp, vi har juleferie", kan kanskje ane omfanget av treet når jeg sier det minner noe om det i den filmen. Ha ha, like moro hvert år!
Vi kan ha et juletre som er 3,5 meter høyt og jeg klarer aldri begrense meg hverken i høyden eller bredden.

Lille Julaften på dagen spiser vi risengrynsgrøt. Den som får mandelen, får tenne juletrelysene for første gang. Vi pynter treet på dagen og setter ikke på lysene før grøten er spist opp og ett av barna får det ærefulle oppdraget. Det er like spennende hvert år hvem som får tenne først!

Lille Julaften samles de samme venneparene som vi hugger juletre med hos en av de andre for litt lett og god mat, skravling og kos mens barna ser film. Kvelden avsluttes med allsang for store og små mens mannen i huset spiller julesanger på flygelet. Veldig rørende og man kommer i en utrolig flott julestemning. Dette er faktisk kanskje julens store høydepunkt for meg, tror jeg.

Julaften får barna strømpene av nissen på morgenen og dagen burde sikkert bare vært kos fra ende til annen, men realiteten er stort sett en annen med alt stresset i forbindelse med at vi har Julaften hos oss. Koselig det altså, men det blitt mye av og til.

Jeg gleder meg til jul!

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 23:40   #25
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du noen førjulstradisjoner?

I tillegg til bakedager og frokoster med varme aniskringler og tente adventslys, så har jeg en relativt ny tradisjon med å lage konfekt sammen med noen gamle venninner en kveld nært opptil jul. Har selvfølgelig flere tradisjoner også.


Sist redigert av Filifjonka : 12-11-09 kl 08:19.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 07:08   #26
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du noen førjulstradisjoner?

Jeg har innført pepperkakebaking sammen med Polyannafamilien som fast tradisjon, så får Polyanna si hva hun vil om det. Hele Polyannagjengen var her i fjor og det ble bakt pepperkaker og pepperkakehuset ble pyntet, ungene storkoste seg og det var ikke så verst for oss voksne heller.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 07:27   #27
Macky
Flink jente
 
Macky sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.303
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du noen førjulstradisjoner?

Vi har noen:
* Vi har en bakedag sammen med fetteren min og familien hans
* Vi setter sammen og pynter pepperkakehus sammen med barna i midten av desember
* Vi pynter til advent første søndagen i advent
* Vi går på Putti, plutti. pott

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 07:48   #28
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du noen førjulstradisjoner?

Jeg har sunget i kor i mange år så en tradisjon er å synge julekonserter i gamle aker kirke den siste helga før jul. I år er jeg ikke med men stiller opp som publikum.

På lille julaften har en god venn bursdag så der er det åpent hus for familie og venner hele dagen med tapasretter og juleøl.

Hjemme hos mine foreldre er det tradisjon at hele familien pynter juletre sammen. Da gjør vi narr av gammel julepynt og krangler med pappa fordi han alltid skal henge opp stygge ting vi laget på skolen. Det savner jeg veldig nå som jeg ikke skal hjem før i romjulen.

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 08:16   #29
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du noen førjulstradisjoner?

Jeg er veldig glad i juleforberedelser og koser meg veldig med å pynte til advent. Tre amaryllis står allerede og gjør seg klar til 1. søndag i advent. I tillegg kjøper jeg inn masse hvite svibler og vi pynter med lys i vinduer og litt lys ute. Resten av julepynten må vente til 22. des mens juletreet pyntes lille julaften

Eller så baker vi, klipper og limer litt, går på julekonserter, går i byen og ser på pyntede julegater... I år skal vi på julekonsert med Malin & Celine. Ellers så håper jeg å få med meg konserten i Nidarosdomen med Nidarosdomens Guttekor. Det er julestemning det!

I år skal jeg bli flinkere til å invitere venner hjem i desember! Kanskje noen nye tradsjoner kan etableres der.

På lille julaften pynter vi tre og spiser grøt. Vi setter ut en grøtbolle til nissen. Ellers så står NRK på og vi koser oss med vin og konfekt når ungene er i seng. Beste kvelden i året

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 08:19   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du noen førjulstradisjoner?

Enig, ingen kvelder i hele året slår lillejulaften.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 08:44   #31
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du noen førjulstradisjoner?

Me drar på julegård kvart år for å kjøpa tre, og hoppa i høyet. Kjempekoseleg gård som er pynta med lys overalt, har gårdsbutikk, og grillplass i skogen. Så helser me på kalvane, før ungane går berserk i høyet. (Mens mammo innser at ho atter ein gong har gløymt allergimedisiner.)
Andre faste ting er pepperkakehuspynting og filmkveld. Filmkvelden er som regel rett etter me har baka, for då koser me oss med julakjeks og julafilmer på dvd.
På kvelden litlajulafta mens ungane sover, pynter eg treet og resten av huset. Og så er det Grevinnen og Hovmesteren.

Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 09:37   #32
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du noen førjulstradisjoner?

- første søndag i advent baker vi kakemenn og pepperkaker med venner (10-årsjubileum i år).
- 1. desember baker vi pepperkakehjerter til å henge i vinduene.
- baker julegeiter (blanding av rundstykker og boller med godt krydder i) og har felleskvelds. Vi baker bare julegeiter i jula, så det er rett og slett høytid når første deig bakes.
- spiser kvelds ute en kveld med kakao og deilig mat. Å spise kvelds under stjernene anbefales.
- julegateåpning
- adventspynter huset første helga i advent med hvite blomster, hvite lys og lilla detaljer.
- juleverksted med ungene og deres venner


Ja, det var noen av dem. Desember er full av tradisjoner for oss julegale. Og hele familien er julegal og kosegal. Det er det ingen tvil om.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no