Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-10, 20:59   #1
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=594002

Her er et konkret eksempel på det som ble diskutert her innen tidligere om surrogatmødre. Hva tenker dere om dette utifra det som står her? Er det etisk uproblematisk?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 21:24   #2
Intrigue
Superduperaktiv
 
Intrigue sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 507
Intrigue er litt kulIntrigue er litt kulIntrigue er litt kul
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Synes det er ekkelt.
Det var den første følelsen jeg fikk.
India ble også valgt fordi det var billigere enn USA.
Enda en måte å utnytte fattige på. Verden er full av barn som allerede er født og som trenger foreldre.

Intrigue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 21:31   #3
Ekorn
Studenten
 
Ekorn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.869
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Ekkelt? Kan du utdype det litt?

__________________
Ekorn med Ekornungen 0306 Nøtteliten oktober 2010
Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 21:34   #4
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Det står vel at i India hadde ikke surrogatmoren mulighet til å ombestemme seg etter fødselen. Jeg forsto det slik at det var avgjørende.

Jeg kan ikke si at jeg syntes det var ekkelt. Det så ut som en god deal for alle parter.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 21:37   #5
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Etisk plankekjøring synes jeg ikke det er. Jeg lander likevel på at jeg - i den grad jeg har noe som helst med å sette meg til doms over andres barneproduksjon - synes det er helt greit. Familien fremstår som reflektert og bevisst de etiske aspektene.

Surrogatmor uttrykker at hovedmotivasjonen hennes er økonomi. Vi vet lite om surrogatens tanker og følelser rundt prosessen (saken er jo vinklet som "norsk dame presenterer historie, indisk dame smiler til kamera"). Det kan ses som vestlig imperalisme i mikroperspektiv eller som en vinn-vinn-situasjon hvor alle parter får det de ønsker/behøver (baby vs. penger). Surrogatmors motivasjon og opplevelse av det hele er det jeg mener har det største problempotensialet rent etisk.

Dessuten fødes et barn på en utradisjonell måte, med de potensielle merbelastninger det kan gi henne i forhold til identitet etc. Her synes jeg denne typen surrogati høres mindre problematisk ut enn bruk av donorsæd/-egg, og har ikke de store motforestillingene.

Barnet utsettes også for en viss - helt minimal - juridisk risiko. Si at far ble påkjørt i Mumbaitrafikken før foreldreansvaret var overført, og vips har du et legalhelvete på gang. Indisk lov tillater, som jeg forstod artikkelen, at surrogaten frasier seg foreldreansvar før fødsel. Norsk lov tillater ikke at biologisk mor får det uten stebarnsadopsjon. Altså kunne man risikere å sitte med en juridisk foreldreløs baby (eller med en mor som har barn i India, men ikke i Norge...). Jeg får meg ikke til å bebreide foreldrene for å ta denne risikoen. Det er nok et argument for å muliggjøre prosessen i Norge og i hvert fall forholde seg til at norske borgere får barn ved surrogati i utlandet, uten at man skal straffe barna for det.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 21:49   #6
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Verden er IKKE full av barn som allerde er født og venter på nye foreldre. Verden er full av foreldre som venter onventer og venter i årevis på å få barn .

Når alt det er sagt har jeg fremdels ikke landet helt mht hva jeg synes o. Bruken av surrogatmor. Og for meg er det ikke bare knytte til det etiske mht hun man leier livmor av, men også med tanke på barnet. Jeg har selv erfart hvor mange tanker det å være adoptert kan bære med seg, og jeg lurer litt på den identitetsmessige biten med å ha en "leiemor".

Jeg vet ikke hvor desperat jeg selv ville blitt om det var meg som ikke kunne bli gravid og heller ikke fikk adoptere, så jeg skal ikke si at jeg aldri kunne vurdert det selv, men noe i meg skriker litt mot at barn skal denbli til for en hver pris. En ting er å føde for en søster, en god venninne. En kjærlighetshandling. Jeg mener det burde være lov. Men at fremmede skal gjøre dette "for å sikre framtiden til siNe egne barn", som det stod så fint i artikkelen. Nei, jeg tror ikke jeg liker det konseptet særlig godt.

Kanskje er jeg bakstrebersk?

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 21:52   #7
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Intrigue, her.

Verden er full av barn som allerede er født og som trenger foreldre.

Nei, den er ikke det. Ikke barn det er mulig å adoptere.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 21:56   #8
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Intrigue, her.

Verden er full av barn som allerede er født og som trenger foreldre.

Ikke som står i kø for å adopteres, nei. Det er stadig langt flere adopsjonssøkende foreldre enn det er barn tilgjengelig for adopsjon.

Jeg synes ikke surrogati (eh, heter det "surrogati"?) er etisk uproblematisk. Det ser unektelig ut som en god deal for alle parter i artikkelen, men jeg lurer veldig på om denne indiske damen hadde valgt å føde en annens barn om hun kunne skaffet pengene på en grei måte ellers? Det virker i overkant ideologisk for min del, og om pengene er hovedmotivasjon så er veien kort til utnyttelse.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 22:05   #9
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.315
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Intrigue, her.

Verden er full av barn som allerede er født og som trenger foreldre.

Tanken er god, men dessverre ikkje realistisk.

Eg ser problema ved å ha ei surrogatmamma, men eg skjønner og dei som benyttar seg av denne muligheten. I ordna former så vil eg helst tru at det er greit. Eg vil ikkje tru at det er rå utnyttelse av kvinner som kan bære fram ein unge eller fem.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 22:28   #10
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ikke som står i kø for å adopteres, nei. Det er stadig langt flere adopsjonssøkende foreldre enn det er barn tilgjengelig for adopsjon.

Jeg synes ikke surrogati (eh, heter det "surrogati"?) er etisk uproblematisk. Det ser unektelig ut som en god deal for alle parter i artikkelen, men jeg lurer veldig på om denne indiske damen hadde valgt å føde en annens barn om hun kunne skaffet pengene på en grei måte ellers? Det virker i overkant ideologisk for min del, og om pengene er hovedmotivasjon så er veien kort til utnyttelse.

Må si jeg tenker som deg Niobe.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 22:36   #11
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

men jeg lurer veldig på om denne indiske damen hadde valgt å føde en annens barn om hun kunne skaffet pengene på en grei måte ellers?

Sikkert ikke, og det er jo det som gjør dette etisk betenkelig.

Samtidig kan man velge å se det hele i et større perspektiv og tenke at vi alle sammen er med på å utnytte denne damen daglig. Stinkerike Vesten, lutfattige India, globale strukturer osv.

Hvem kommer best ut rent etisk? De som betaler henne for å yte en tjeneste hun kanskje ikke synes er superkul (men antagelig foretrekker for tredve år i et indisk spinneri og unger hun ikke har råd til å sende på skolen), mot god lønn og greie "arbeidsforhold"? De som toer sine hender over utnyttelsen av henne og kjøper seg et fadderbarn i Afrika?

: pragmatiker:

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 22:46   #12
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Om man skal veie ting opp mot hverandre etisk sett, så finnes det helt klart ting som er enda mer problematisk. Men vil man ikke alltid klare å finne slike ting? Hvor skal man sette grense, da?

For å sette på spissen; er det greit at kvinner prostitueres og får betalt for sex, fordi det er potensielt verre at kvinner voldtas? Klart det finnes ting som er verre, men på spørsmål om surrogati (fremdeles usikker der) er et etisk dilemma, så synes jeg foreløpig av svaret er ja.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 22:50   #13
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Om man skal veie ting opp mot hverandre etisk sett, så finnes det helt klart ting som er enda mer problematisk. Men vil man ikke alltid klare å finne slike ting? Hvor skal man sette grense, da?

For å sette på spissen; er det greit at kvinner prostitueres og får betalt for sex, fordi det er potensielt verre at kvinner voldtas?

Jeg vet ikke. Det blir vel skjønnsmessig, egentlig. Jeg ser absolutt parallellen til prostitusjon etc.

Det er i utgangspunktet etisk problematisk å leve som vi gjør i en verden som ser ut som den gjør, og da blir det selvsagt vanskelig å vurdere hvilke konsekvenser av vår rikdom og andres fattigdom som er akseptable og hvilke som ikke er det.

:går for de store linjene:

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 22:50   #14
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Det er i utgangspunktet etisk problematisk å leve som vi gjør i en verden som ser ut som den gjør, og da blir det selvsagt vanskelig å vurdere hvilke konsekvenser av vår rikdom og andres fattigdom som er akseptable og hvilke som ikke er det.

Helt klart.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 02:43   #15
Lone
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 6
Lone har et hav av muligheter foran seg
Tommel opp

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Så flott at de valgte en surrogatmor fra India! For det første kan dette gi kvinnen og hennes familie et verdig økonomisk liv videre. For det andre så opplever den indiske kvinnen verdighet ved at hvite velger henne til å bære frem sitt barn. For det tredje var hun kun et "eggskall" for barnet frem til det var i stand til å leve utenfor "eggskallet", hun var ikke barnets kjødelige opphav. Både egg og sædcelle var smeltet sammen og var et resultat av de biologiske foreldrene. Jeg kan ikke i det heletatt tenke meg at en indisk kvinne ville hatt et hvitt barn. Både hun og mannen hennes er indere, og hva ville det å føde et hvitt barn for deretter å fostre det opp bety for en mørkhudet kvinne, for familien og for samfunnet forøvrig? Det blir jo det samme som at en hvit kvinne med hvit ektemann, føder en mørkhudet baby! Nei, la oss bruke sunn fornuft og la denne kvinnen nyte pengene for jobben hun har gjort. Jeg skammer meg virkelig på vegne av de som sammenligner dette med prostitusjon, for hva har dette med kjøp og salg av kropp å gjøre!? Forsøk å sett deg selv inn i situasjonen i de to tilfellene, så fremt du er kvinne. En mann kan aldri forstå verken hva det vil si å bære frem et barn man selv ikke er kjødelig foreldre til, eller hvordan det kan føles for en kvinne å ha sex med en person man verken tenner på eller syns om.

Lone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 09:50   #16
OlaDunk
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 37
OlaDunk er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Jeg ser flere problemer med dette, men jeg har kanskje litt anderledes syn på hele greia enn de fleste, dunno:/ Basicly, før jeg i det hele tatt går videre, stiller jeg et spørsmål: Er det en menneskerett å få egne barn? Jeg er ikke religiøs,så før du stempler meg for det. Men , uansett da, selv om dette er sikkert sårende for mange, så håper jeg at dere klarer å svelge "mors" instinktet for en stakkars stund, og bare reflektere

Mennesket er i bunn og grunn et pattedyr, et dyr, et produkt av millioner av år med evolusjon. I naturen ser man ofte at enkelte individer er "blind" gate og ikke kan få unger. Det kalles naturlig selekesjon. Ikke bare de som bukker under er et resultat av naturlig seleksjon,men de som ikke blir født også. Vet at det er en dårlig sammenligning, etisk sett, men praktisk sett er den litt bedre, men hva hadde dere syntes om man avler på hunder som har kjente sykdommer og plager? Så avkommet har stor sannsynlighet for å arve disse plagene? og avkommet til det avkommet igjen? osv Vet at det er stygt gjort å sammenligne hundeavl men det å få barn,brukte hund som et eksempel da evolusjonen der går mye hyppigere pga kortere tid mellom hver generasjon.

Når noen ikke kan få barn, sånn med mindre det har vært et uhell/ulykke kommer det jo som oftest av grunner som dårlig kromosoner,for gammel,+++++ mange grunner
Men i bunn og grunn kommer de nesten alltid av gener som ikke er som de skal.
Så fra naturens side , så har naturen laget en sperre, på at her er det stopp. Vet at det er sykt trist og sårende for mange, og mener ikke å være ekkel. Jeg sier heller ikke at foreldre som ikke kan få egne unger IKKE kan være gode foreldre. Men det finnes fortsatt mange foreldreløsebarn som sikkert gjerne kunne ha hatt noen foreldre. Fordi det har ingen sammenheng mellom det å ikke kunne få barn og være gode foreldre. Jeg prøver bare å si at det kan godt hende vi påfører oss selv langsiktige degenering og påfører fremtidige generasjoner mye skade og utrivsel. Er dette rettferdig? Er et pars ønske om å få egne barn viktigere enn de 10000 ungene den slekta fører videre, med de samme feilene? Fortsett nedover den stien og jeg trur i fremtiden vi alle må ha surrugatmødre til slutt, får å dra den litt kraftig på spissen.

Så det med å bruke ei indisk mamma, til å føde ditt barn av økonimske grunner. Hva er forskjellen moralsk sett om man hadde betalt en prostutiert får føde ens egen unge kontra dette? Vet at hun fortsatt kommer til å føle mindre tilknytten den ungen pga at det genetisk ikke hennes egen, men er det fortsatt ikke like mye "blod" handel fordi? Hun gjør det for penger alene, de dro til india for å finne noe som var billigst mulig. Er ikke det å utnytte en kvinne i en økonimisk vanskerlig situasjon for egen vinning, med innsparing av penger i blikket, så vet ikke jeg.
Og hvis man ikke synes det å få egne barn er en menneske rett, så er hele konseptet et veldig egoistisk et. Hva hadde skjedd om surrogatmoren hadde død som komplikasjoner av fødselen? Alle vet at det er risikoer knyttet til fødsel.

Igjen vil jeg understreke, jeg mener ikke å såre noen personlig. Mer opp til debatt/refleksjon.


Sist redigert av OlaDunk : 14-03-10 kl 10:00.
OlaDunk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 09:55   #17
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Jeg skjønner ikke hvorfor du mener at dette er relevant for surrogatmødre, OlaDunk? Surrogati (?) behøver jo ikke å inkludere gener fra mor og far.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 09:59   #18
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Sitat:

Så flott at de valgte en surrogatmor fra India! For det første kan dette gi kvinnen og hennes familie et verdig økonomisk liv videre. For det andre så opplever den indiske kvinnen verdighet ved at hvite velger henne til å bære frem sitt barn. For det tredje var hun kun et "eggskall" for barnet frem til det var i stand til å leve utenfor "eggskallet", hun var ikke barnets kjødelige opphav. Både egg og sædcelle var smeltet sammen og var et resultat av de biologiske foreldrene. Jeg kan ikke i det heletatt tenke meg at en indisk kvinne ville hatt et hvitt barn. Både hun og mannen hennes er indere, og hva ville det å føde et hvitt barn for deretter å fostre det opp bety for en mørkhudet kvinne, for familien og for samfunnet forøvrig? Det blir jo det samme som at en hvit kvinne med hvit ektemann, føder en mørkhudet baby! Nei, la oss bruke sunn fornuft og la denne kvinnen nyte pengene for jobben hun har gjort. Jeg skammer meg virkelig på vegne av de som sammenligner dette med prostitusjon, for hva har dette med kjøp og salg av kropp å gjøre!? Forsøk å sett deg selv inn i situasjonen i de to tilfellene, så fremt du er kvinne. En mann kan aldri forstå verken hva det vil si å bære frem et barn man selv ikke er kjødelig foreldre til, eller hvordan det kan føles for en kvinne å ha sex med en person man verken tenner på eller syns om.

For all del: jeg unner virkelig dette paret barnet sitt, og prosessen kan helt sikkert gjennomføres med likeverd for alle parter. Men å mene at det hele er etisk uproblematisk mener jeg blir naivt.

Og at kvinnen skulle oppleve verdighet ved å være valgt av et hvitt par? Jeg er selv utenlandsadoptert, og kan da gjerne sole meg i glansen av å være valgt til datter av hvite foreldre? Gid, for en ære!

Hva surrogati har med kjøp og salg av kropp å gjøre? Sett bort i fra det helt åpenlyse?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 10:03   #19
OlaDunk
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 37
OlaDunk er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg skjønner ikke hvorfor du mener at dette er relevant for surrogatmødre, OlaDunk? Surrogati (?) behøver jo ikke å inkludere gener fra mor og far.

Da er jo ihvertfall hele poenget borte. Man velger jo surrogati for å føre minst en av partnernes gener videre. Ofte begge.

og i relevanse til dette avisoppslaget er det ihvertfall gjeldene:
"løpet av en kort våruke i Mumbai ble Carolines egg og ektemannens spermier forplantet i den indiske kvinnens livmor."

OlaDunk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 10:07   #20
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av OlaDunk, her.

Da er jo ihvertfall hele poenget borte. Man velger jo surrogati for å føre minst en av partnernes gener videre. Ofte begge.

Tull.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
etikk, surrogatmødre

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no