Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-14, 12:08   #21
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Jeg har hatt flere kollegaer som kan finne på på å si "nei, nå har jeg hanglet/brygger på noe i noen dager, jeg sykemelder meg i morgen". Det synes jeg er superpussig, har de først gått på jobb selv om de hangler så ville jeg tenkt at det å bli borte fra arbeidet ville vært utløst av en forverring av tilstanden. Dessverre er mine eksempler bare kvinnelige kollegaer.

Jeg kan godt tenke på jobb når jeg er med ungene, men ikke av typen dårlig samvittighetstanker - bare mental problemløsning og planlegging. Det er sjelden jeg tenker på ungene når jeg er på jobb. Lider ikke av dårlig samvittighet.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 12:23   #22
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.669
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.


Også er det legen som sykemelder pasientene.

Det der er bare unntaksvis sannheten. Jeg kjenner mange leger. De fleste av dem mener sykemeldingsordningen er tull, fordi det uansett er pasienten som bestemmer. Den ene jeg kjenner beskrev det omtrent slik: den største delen av sykmeldingsårsaker er plager knyttet til muskler og skjellett, plager og vondter pasienten selv forteller om og som legen ikke kan bekrefte eller avkrefte. En annen stor del er lettere psykiske lidelser, som angst, lettere depresjoner osv. Her er det heller ingen objektive kriterier, man er avhengig av hva pasienten sier.
Resten, omtrent 20-30% er type hjerte, kreft, lidelser som en lege har større grunnlag for å mene noe om.

Jeg tror holdningene er svært ulike. Jeg har ikke tall her, men jobber bla med sykefraværsoppfølging. Sist jeg var på opplæring ble det vist til tall som viser at folk i yrker som krever stor grad av tilstedeværelse som feks leger og ledere hadde markant lavere sykefravær enn andre. Og de er ikke friskere altså.

Så ifht det HI sier om at de hun kjenner ikke har så krevende jobber osv, så stemmer dette med de tallene jeg har fått presentert.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 12:38   #23
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.669
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Tja.... Ikke på min arbeidsplass. Vi hangler rundt til detvirkelig smeller og så drar vi alle med oss i fallet og bruker et år på å komme oss på beina igjen. Om noen gang. Jeg finner ikke engang tid til å gå til legen. Det er ikke bra.

Dette var jo veldig dramatisk.

Min kjepphest er at folk må begynne å ta ansvar for seg selv. Jeg er litt lei den der:"Legen sykmeldte meg!" Les; jeg har intet ansvar, noe jeg skulle sagt.

Eller den at folk presser seg "så det smeller". Det er ikke det at jeg ikke kan skjønne at det skjer, men man må altså stoppe opp på veien og tilpasse seg så godt man kan. Og så må man kanskje ta ansvar for den smellen. Det er litt på samme måte som når man beskriver at "kroppen vil ikke". Kroppen er ikke løsrevet fra resten. Det blir en slags ansvarsfraskrivelse å legge det på "legen" og "kroppen". Jeg har tro på at man i større grad må erkjenne at man tar endel av valgene selv.

Jeg var sykmeldt for hodepine to uker en gang. Jeg slet litt med det, følte meg ikke komfortabel. Jeg hadde gjort det lettere å bære for meg selv om jeg kunne lagt det på "hodet" og "legen som sykmeldte", men det var likefullt mitt valg. Jeg måtte kjenne etter, ta et valg om å be om sykmelding etter selv å ha vurdert at jeg ikke maktet å gå på jobb. Og selv ta ansvar for å si i fra når det var godt nok til å trappe oppover. Ikke la legen bestemme, hva skulle hun si, liksom?

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 12:47   #24
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Det Tjolahopp sa. Og det er virkelig ikke slik at alle som hangler i en periode, men velger å gå på jobb, ender med å møte veggen. De fleste blir faktisk bedre enten de er sykmeldte eller ikke, hvis det ikke er alvorlig sykdom som ligger bak, selvsagt.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 12:47   #25
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Hvis man hangler, er konstant sliten og småsyk og ikke klarer å få hvilt seg frisk i hverdagen, er det da feil å bli sykemeldt for å bli frisk, så lenge man klarer å slepe seg på jobb? Jeg antar her at man rådfører seg med legen om det kan være en løsning, ikke møter opp og krever å bli sykemeldt.

Jeg har hatt en arbeidsgiver der det var svært vanlig å stå på til folk møtte veggen. Hvor mye koster ikke en utbrentdiagnose? Både for den enkelte, arbeidsgiver og helsevesenet? Sett opp mot "Å ta seg en sykemelding for komme seg ovenpå igjen" så tror jeg det siste er minst ressurskrevende.

Når det er sagt, så tror jeg det er forskjell på arbeidsplasser, og at steder med en arbeidskultur som tilsier at man står på til man stuper, heller ikke har disse damene som "tar seg en sykemelding".

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 12:58   #26
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.669
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Man blir jo ikke utbrent fordi man presser seg, vanligvis. Det er jo ikke slik at enten skal man sykmeldte seg, eller så presser man seg "til det smeller".

Kjenn etter da! Hvis du har hanglet lenge, vurder selv om du er i stand til å gå på jobb.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 13:01   #27
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Hele konseptet "å sykmelde seg før man egentlig er syk" er for meg svært fremmed.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 13:24   #28
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Eg er ikkje overraska over at du ikkje sliter med slike samvittighetskvaler både heime og på jobb, Esme. No har eg aldri møtt deg, men inntrykket mitt er at du på mange områder er svært ulik det som er "typisk kvinner", og det meiner eg absolutt ikkje som noko negativt! Du driter i kva som blir forventa av deg og gjer det du sjølv meiner er rett for deg. Eg trur svært mange kvinner er altfor opptatt av kva som blir forventa av dei.
Eg seier ikkje at alle kvinner tenker slik som som meg, men eg har inntrykk av at problem med å holde tankar om jobb og privatliv adskilt er større blant kvinner enn menn. I alle fall det med å sitte på jobb med dårlig samvittighet for barna. Det er i alle fall det inntrykket eg får når eg snakkar med andre kvinner og menn. Men når eg tenker meg om så er det nok ein del menn som tar med jobben heim, spesielt det med at dei tar jobbrelaterte telefonar og e-postar i helgene osv. Eg trur likevel ikkje dei bekymrar seg for jobben på fritida i like stor grad som mange kvinner gjer. Mannen min skrur av tankar om jobben i det han kjem inn døra heime. Har aldri problem med å få sove om natta sjølv om han veit at neste dag kjem til å bli superstress på jobb.
Og sånn er sjefen min på jobb også. Skikkelig irriterande for oss som ikkje klarar den kunsten der

Det burde jo ikkje vere sånne forskjellar mellom menn og kvinner, men eg meiner likevel at dei er der. Sjølv om vi innbillar oss at vi er hundre prosent likestilte når det gjelder husarbeid heime er det likevel vi kvinnene som føler på skammen når det ser skikkelig rotete og skittent ut når det kjem besøk. Mannen drit i det. Og kanskje du også, Esme. Men eg trur altså du skiller deg litt ut frå gjennomsnittskvinna. Også her inne, sjølv om det er rimelig stor andel av moderne kvinner her som ikkje er fastlåst i gamle kjønnsrollemønster.

Når det gjeld mekanismane bak kvifor eg har inntrykk av at det er slike forskjellar, så har eg ikkje noko veldig godt svar utover at det er det inntrykket eg får ved å observere andre rundt meg.

Du bor iallefall ikke sammen med en lege . Jeg vet jo ikke noe om det å bo sammen med andre menn med andre yrker, men jeg vet iallefall at det er mye man kan gå å gruble på når det er kjempesyke pasienter involvert. Så mye at man bare må dra på jobb i frihelga si for å se hvordan det går f.eks. Utrolig tøysete å tro at det er flere kvinner som bekymrer seg over jobbrelaterte ting. Jeg kjenner menn som har ganske stort ansvar i jobbene sine, og der mye av fritiden går med til å tenkte og jobbe med dette. Dette tenker jeg er ganske jevnt utberedt mellom begge kjønn. Faktisk.

Jeg tror du er litt på tur i dette innlegget. Kanskje er Esme en superkvinne i et mannsdominert miljø, som krever sin rett og som driter i støv i krokene(jeg kjenner henne ikke). Men vi er da mange andre kvinner som også er der at vi lar støv være støv- uten å være særlig super på noen andre områder . Hva er "typisk kvinne", egentlig? Hvis vi snakker om "flinke piker" som lider under et konstant press fra seg selv, kan jeg love deg at vi sikkert er like mange som ikke er der ( for eksempel meg). Egentlig synes jeg "flink pike" er det mest oppbrukte og teite uttrykket innenfor denne typen diskusjon. Det uttrykket er i mitt syn med på å stakkarsliggjøre kvinner.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 13:28   #29
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Jeg synes du er fullstendig på tur, Simone. Langt ute på jordet. Hvorfor? Tja, egne observasjoner.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 13:42   #30
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Jeg er gift med en svært oppegående mann, og vi prøver å være likestilte i hverdagen, men likevel er det jeg som er den som må huske på og ordne mye av sånne små, praktiske ting i hverdagen. Hos oss er det også jeg som bruker alt for mye tid og krefter på å tenke på ting jeg ikke får gjort noe med (feks unger når jeg er på jobb, og jobben når jeg er hjemme). Mannen tenker jobb når han er på jobb, og tanken på hva vi skal ha til middag tror jeg ikke streifer ham før han har kommet inn døra hjemme. Som eksempler. Det er også jeg som har oversikt over at neste uke, DA blir det fryktelig travelt. Og så blir jeg litt sliten bare ved tanken, mens mannen lever lykkelig uvitende om kommende, stressende tider.

Jeg tror ikke det er uvanlig at damer generelt tenker og bekymrer seg mer enn menn, men kjenner jeg er veldig misunnelig på dere damer som klarer å legge fra dere unyttige og energikrevende tanker og bekymringer.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 13:50   #31
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Om man tenker på jobb har vel mye med hva slags jobb man har også, vil jeg tro. Både jeg og mannen har jobber der vi alene er ansvarlig for resultatet. ingen andre gjør den slags oppgaver som vi har, eller skriver slike rapporter. Selvsagt tenker begge to på jobben, både hjemme, i ferie og i helger. Men ikke alltid, selvsagt.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 14:02   #32
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Jeg hanglet i starten av uken, det var sånn ikke-sovet-skikkelig-på-mange-mange-dager, vondt halsen og hodepine-hangling. Og så tenkte jeg inni meg at jeg burde egentlig, hvis jeg skulle lyttet til kroppens signaler - tatt en dag på sofaen og sovet meg bra. Men så er jeg sjef og det mange ting som henger på meg og akkurat nå er vi inne i en veldig hektisk periode med mange baller som skal landes, så det går ikke. Så da lyttet jeg ikke til kroppens signaler, tok to paracet og kledde godt på meg og drakk mye te. Og sto i det.

Jeg tenker veldig lite på ungene på jobb, men jeg tenker av og til på hage. Og så tenker jeg litt på jobb hjemme, men sjelden sånn tenke-tenke-tenke. Mer sånn at noen større problemer som jeg skal løse, noe analysearbeid eller en plan, surrer og går som mental bakgrunnsmusikk i hodet mitt mens jeg gjør andre ting. Jeg jobber på den måten, det surrer fragmenter av ideer og tanker i hodet en god stund før de plutselig smækk - lander som en fiks ferdig løsning/analyse/plan/budsjettendring. Men jeg ligger så godt som aldri våken om natten og tenker på jobben. Niks. Våkner jeg, så kan jeg meditere meg i søvn med å planlegge bed.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 14:03   #33
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg tenker for øvrig sjelden på jobb når jeg er sammen med barna.

Eg tenker mykje oftare på jobb når eg er sammen med ungane enn på ungane når eg er på jobb.

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Hvis man hangler, er konstant sliten og småsyk og ikke klarer å få hvilt seg frisk i hverdagen, er det da feil å bli sykemeldt for å bli frisk, så lenge man klarer å slepe seg på jobb?

Døgnet har 24 timar og for dei fleste av oss jobba vi i berre 8 av dei. Min kjepphest, sida vi har dratt inn hestane i dette her, er å rydde meg rom i dei 16 timane til å få kvilt meg frisk. Om eg er småsjuk og småsliten som du skissere her meiner eg vi pliktar å kutte i bauar og kantar i dei 16 timane før vi blir sjukmeldt. Eg har fleire gongar sjølv i slike situasjonar lagt meg samtidig med ungane klokka åtte, servert grandis til middag, slått av telefonen, gått i pysj frå eg kom heim frå jobb, hatt NULL planar for ungane i helgene, avlyst venninnebesøk, droppa korøvelse (den gongen eg song i kor) og andre aktivitetar for å ta meg inn igjen.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 14:08   #34
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Døgnet har 24 timar og for dei fleste av oss jobba vi i berre 8 av dei. Min kjepphest, sida vi har dratt inn hestane i dette her, er å rydde meg rom i dei 16 timane til å få kvilt meg frisk. Om eg er småsjuk og småsliten som du skissere her meiner eg vi pliktar å kutte i bauar og kantar i dei 16 timane før vi blir sjukmeldt. Eg har fleire gongar sjølv i slike situasjonar lagt meg samtidig med ungane klokka åtte, servert grandis til middag, slått av telefonen, gått i pysj frå eg kom heim frå jobb, hatt NULL planar for ungane i helgene, avlyst venninnebesøk, droppa korøvelse (den gongen eg song i kor) og andre aktivitetar for å ta meg inn igjen.

For all del, der er jeg også. Jeg prioriterer ikke privatlivet høyere enn jobben, men når det ikke er nok å kutte på alt som skjer etter jobb? Jeg kan jo ikke kutte vekk ungene mine selv om mannen såklart tar hovedstøyten i slike perioder.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 14:10   #35
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Jeg er gift med en svært oppegående mann, og vi prøver å være likestilte i hverdagen, men likevel er det jeg som er den som må huske på og ordne mye av sånne små, praktiske ting i hverdagen. Hos oss er det også jeg som bruker alt for mye tid og krefter på å tenke på ting jeg ikke får gjort noe med (feks unger når jeg er på jobb, og jobben når jeg er hjemme). Mannen tenker jobb når han er på jobb, og tanken på hva vi skal ha til middag tror jeg ikke streifer ham før han har kommet inn døra hjemme. Som eksempler.

Jeg tror ikke det er uvanlig at damer generelt tenker og bekymrer seg mer enn menn, men kjenner jeg er veldig misunnelig på dere damer som klarer å legge fra dere unyttige og energikrevende tanker og bekymringer.


Jeg skjønner at du har det slik, men å gå fra det til å anta at dette er "trekk ved kvinner" synes jeg er rart.

De som kjenner meg vet utmerket godt at jeg ikke er noen poster-girl for likestilling. Jeg jobber redusert (og studerer deltid) og gjør dermed mye av logistikken som har med barna å gjøre- som du beskriver over her. Men det tar jo ikke mye tid, energi eller tankevirksomhet og smøre matpakker og pakke sekker? Levere på skole og i barnehage er heller ikke all verden. Mannen min jobber mye, men helt innenfor det som er vanlig for yrkesgruppen. Alikevel er han ikke som du beskriver over her, selv om jeg vet mange er mer likestilte på en del områder enn oss. Jeg tror det er en veldig drøy generalisering å anta at kvinner flest er som en selv. Jeg tror ikke det. Jeg antar i grunn at kvinner har like mange ulike personlighetstrekk og kvaliteter som menn. Jeg sitter ikke på skolen og tenker på barna mine. Ikke sitter jeg i sofaen og tenker at jeg skulle gjort så mye skolearbeid heller (selv om jeg helt klart burde gjøre det).
Når det kommer til grubling og tankevirksomhet gruser min mann meg. Jeg har ikke den evnen at jeg går rundt og grunner på ting.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 14:10   #36
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

For all del, der er jeg også. Jeg prioriterer ikke privatlivet høyere enn jobben, men når det ikke er nok å kutte på alt som skjer etter jobb? Jeg kan jo ikke kutte vekk ungene mine selv om mannen såklart tar hovedstøyten i slike perioder.

Eg sa ikkje at du var slik altså, men det har vel vore sider ned og opp, og en heftig diskusjon her inne , om denne teorien når det gjeld kvinner og sjukefråvær.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 14:14   #37
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Jeg kan umulig forestille meg at det er en damegreie å bekymre seg. Det er en persongreie, og så har man kjønnet det, kanskje fordi man kjenner for få menn eller for få damer. Det er jo mange menn som bekymrer seg. Jeg har feks en bror som er et problematiserende og bekymret menneske som ofte tar med seg et problem eller to til sengs. Han er ikke en kvinne. Han er en mann av typen som lett bekymrer seg og ikke greier å legge ting fra seg. Jeg er ikke slik. Min lillesøster er ikke slik.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 14:20   #38
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg kan umulig forestille meg at det er en damegreie å bekymre seg. Det er en persongreie, og så har man kjønnet det, kanskje fordi man kjenner for få menn eller for få damer. Det er jo mange menn som bekymrer seg. Jeg har feks en bror som er et problematiserende og bekymret menneske som ofte tar med seg et problem eller to til sengs. Han er ikke en kvinne. Han er en mann av typen som lett bekymrer seg og ikke greier å legge ting fra seg. Jeg er ikke slik. Min lillesøster er ikke slik.

Tiltredes! :happy_go_lucky:

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 14:26   #39
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Kronikk av Trine Eilertsen som er politisk redaktør i Aftenposten.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 14:52   #40
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Jeg generaliserer bare basert på våre vennepar. Der de fleste har høy utdanning og jobber fullt, og det bare er damen i forholdet som sitter på jobb og plutselig kommer på at det burde ha vært sendt med lue i barnehagen nå som det har begynt å bli kaldere.. Og får dårlig samvittighet for det, enda så lite man får gjort med det, og så liten krise det egentlig er i den store sammenhengen.

Men jeg tror ikke på noen måte at alle damer er slik, og heller ikke at alle menn er slik, men kanskje oftere damer enn menn?

Hvor er disse damene som tar seg en forebyggende sykemelding? Hvis det er så utbredt som det høres ut som, så burde det jo finnes mange her inne også. Det hadde vært veldig interessant å høre hvordan de oppfatter sykemeldingen sin, sett fra eget ståsted og fra et samfunnsperspektiv.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no