Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-13, 22:03   #41
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

SFO her har ikke stengt hele juli nei, men de må ha minst tre uker fri. Poenget mitt var forsåvidt ikke å flisespikke på hvor mange uker man kan regne med å ha fri sammen med barna, men at de minste barna faktisk på ingen måte har ni uker ferie sammen med familien. Det å ha fri høst- og vinterferie er i hvertfall i min jobb en uttopi fordi alle vil ha fri da. Skoleferiene er for mange et spørsmål om å få det til å gå opp på ett eller annet vis.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 22:09   #42
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

På vår skole i Oslo får man ikke søke seg fri en eneste dag.

Samtidig fikk jeg i dag vite at en på snuppas kull skal på tre ukers ferie til "Østen". De hadde fått avslag på permisjonssøknaden, men skulle allikevel dra. Jeg aner ikke om det får noen konsekvenser for dem. Så spiller reglene egentlig noen rolle?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 22:10   #43
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Jeg må bare fortelle om en historie en lærevenninne fortalte meg i helgen da dette ble diskutert.

"Lille Lise" ble svært overrasket forrige uke da hun skjønte at hennes klassekamerater allerede hadde vært på skolen i en måned. Familien hadde vært på ferie i hjemlandet og var ikke helt sikre på når skolestarten var. Barnet var ved flere anledninger blitt etterlyst av skolen, da det ikke var levert inn permisjonssøknad eller meldt om sykdom.

Så ja, jeg skjønner at restriksjoner må til. Vi fikk disse innført ved skolestart.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 22:13   #44
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Jeg tror egentlig at i og med at loven og skolereglementet ikke samsvarer, vil man oppnå at ganske mange likevel drar, men nå uten å søke først. Jeg vet ikke om det er en forbedring. Det bidrar heller ikke til respekt for reglementet at idrett trumfer andre behov.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 22:16   #45
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Tjorven, ja. Det er ganske mange som drar på ferie hvis de får lov, men blir hjemme når de ikke får lov å ta fri fra skolen. At man også har en hel gjeng som tar fri likevel, det får man ikke gjort så mye med. De jeg har snakket med som har tatt fri midt i skoleåret den siste tiden, ville ikke gjort det dersom de fikk avslag på søknad om fri. Ja, med ett unntak. Som uansett ikke klarte å levere en søknad før det ble tatt fri.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 22:16   #46
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.154
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

På vår skole i Oslo får man ikke søke seg fri en eneste dag.

Samtidig fikk jeg i dag vite at en på snuppas kull skal på tre ukers ferie til "Østen". De hadde fått avslag på permisjonssøknaden, men skulle allikevel dra. Jeg aner ikke om det får noen konsekvenser for dem. Så spiller reglene egentlig noen rolle?

Man blir skrevet ut etter 14 dager. Dersom trinnet er fullt må barnet begynne på en annen skole. På skolen vår har vi flere trinn som er fulle.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 22:18   #47
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.405
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Det er på trappene i vår kommune også, blir spennende å se om det blir noen reell endring. Flere elever i min klasse har hatt en uke ferie etter skolestart, alle disse var i utlandet i sommerferien også.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 22:21   #48
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

På vår skole i Oslo får man ikke søke seg fri en eneste dag.

Samtidig fikk jeg i dag vite at en på snuppas kull skal på tre ukers ferie til "Østen". De hadde fått avslag på permisjonssøknaden, men skulle allikevel dra. Jeg aner ikke om det får noen konsekvenser for dem. Så spiller reglene egentlig noen rolle?

Hos oss kan kontaktlærer innvilge en dag fri uten at rektor er involvert.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 22:23   #49
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Eg har jobba på ein skule kor elevane har blitt skrivne ut etter for stort ureglementert fråver. Plassen har blitt gitt til andre og eleven som kom tilbake frå tre månadars utanlandsopphold, måtte ta buss til ein skule lenger borte. Eg synest ikkje det er urimeleg.

Det du Katta seier om skule og resten av samfunnet er tankevekkande. Det kan godt hende du er inne på noko, med tanke på dette med behov for barnepass versus skule.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 22:24   #50
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.271
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Jeg er veldig for at man strammer inn. Men jeg synes det bør være mulig å få permisjon til å feire f.eks. 75-årsdager og bryllup i familien, og ikke bare møte opp i begravelsen deres.

Hvorfor det? Slike dager feires da gjerne på lørdager. Skal man ha fri for å få billigere billetter? Eller for å ikke være så sliten når festen er om den er på fredag? Eller for å ha bedre tid med familien siden man nå likevel skal den veien?

Begravelser er i ukedagene, og skal man reise til andre siden av landet holder det ikke med ei helg.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 22:27   #51
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Jeg synes også Katta er inne på noe når det gjelder skolens barnepassfunksjon, men samtidig mener jeg det sier noe som samfunnet og folks holdninger til skolen når skolen er så langt nede på prioriteringslisten som den er. Nå tenker jeg ikke bare på ferier, men på fotballtreninger, ettermiddagsjobber, og kjøretimer som altfor ofte kommer langt foran skole når man kan velge.
Eller kanskje sier det noe om skolen? Jeg føler at vi er totalt tannløse og og uten virkemidler og skulle ønske vi kunne hive elever på hodet og rævva ut langt oftere enn vi gjør. Skjønt i barneskolen vil det jo da gå utover ungene at foreldrene er idioter, og det er jo strengt tatt ikke ønskelig.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 22:29   #52
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Jeg synes det er forskjell på 1.-4.-klasse og resten av skoleløpet, jeg synes det bør bli strengere jo større man er.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 22:32   #53
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Tre uker fri fra SFO? Finnes det SFOer som ikke har stengt hele juli, altså? Jeg har en del i omgangskretsen med turnusyrker, og det er sjelden, veldig sjelden, at de ikke får til ferie sammen i løpet av de ni ukene skoleferien varer. Og Oslo kommunehar da også sagt at det er tilfeller utenom det normale som det skal være mulig å finne en løsning på. (Og det rommet ligger også inne i det nye reglementet).

Selv om vennene dine ikke har hatt problemer, så er de reelle altså.
De fleste som jeg jobber med får til 3 uker felles til familien, men slett ikke alltid.
Og de aller færreste får til høstferie, juleferie, vinterferie eller lengre påskeferie. Mine barn har mye mindre tid sammen med hele familien enn andre, og det er snakk om små barn også.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 22:32   #54
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Jeg syns innstramming er bra. Elevene har 190 dagers skoleår og da skal man liksom være på skolen hvis man ikke er syk. Man kan reise vekk ellers. Samtidig så mener jeg at de 10 dagene høst og vinterferie er, burde vært brukt som flere langhelger og f.eks 5 valgfrie fridager i gitte perioder av skoleåret.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 22:32   #55
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.154
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

SFO her har ikke stengt hele juli nei, men de må ha minst tre uker fri. Poenget mitt var forsåvidt ikke å flisespikke på hvor mange uker man kan regne med å ha fri sammen med barna, men at de minste barna faktisk på ingen måte har ni uker ferie sammen med familien. Det å ha fri høst- og vinterferie er i hvertfall i min jobb en uttopi fordi alle vil ha fri da. Skoleferiene er for mange et spørsmål om å få det til å gå opp på ett eller annet vis.

Jeg ser disse utfordringene, helt klart. Samtidig klarer jeg ikke helt å se hvordan man praktisk skal løse fleksible ferier. Men det er det sikkert noen andre som klarer å tenke ut lure løsninger.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 22:38   #56
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Jeg tror alle Osloskolene nå sier det samme; avslag for alt annet enn sorg. Dette er vel noe de har pratet om, for å si det sånn, ift hvordan de skal kommunisere det nye regelverket.

Jeg synes det er helt på sin plass, ble aldri søkt fri en eneste dag fra skolen selv da jeg gikk der, vi hadde det utmerket på campingferie som var det vi hadde råd til i skoleferien, og vi har aldri søkt storebror fri fra skolen heller.
Vi betaler i høstferien nå 4000 ekstra for å reise bort fra lørdag til lørdag i forhold til fra mandag til mandag (som ville inkludert 1 fridag). Jeg synes selvsagt det er sure penger, men det var et opplagt valg.

Det er under 200 skoledager i året. I den tiden bør man droppe ferie. Jeg er så enkel som det.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 22:48   #57
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Mine barn har mye mindre tid sammen med hele familien enn andre, og det er snakk om små barn også.

Er da løsningen at alle som vil, skal ta ferie, når de vil, slik at det går ut over både eleven selv og læringsmiljøet i klassen?

Det at alle skal ha tilpasset opplæring betyr ikke at alle skal ha et individuelt opplegg til enhver tid. Jo flere situasjoner vi får som gjør at enkeltelever må ha individuelle opplegg over kortere eller lenger tid, betyr ressursbruk, som ofte ikke er mulig å få til. Hvis ungen din f.eks ikke er tilstede i 2 ukers intensiv jobbing med tieroverganger eller prinsippet for divisjon, eller whatever, så kan det ta lang, lang tid å rette opp i. Om man misser et tema i naturfag eller musikk, er ikke kritisk for den videre forståelsen. Men det er det faktisk i noen fag.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 22:52   #58
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Enig med Katta i at skolen er i utakt med samfunnet forøvrig. Å gjøre noen uker fleksible hadde vært veldig bra familiemessig for mange.

Her innvilges søknader fremdeles heldigvis. Jeg håper ikke det blir som i Oslo og Bergen.

Jeg er spent på om folk i Oslo og Bergen forholder seg lydig til vedtakene eller om det blir noe folk gir blaffen i uten at det får konsekvenser. Skolen kan ikke sanksjonere på ukesferier uansett.

Har privatskolene strammet inn?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 23:05   #59
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Poenget er jo ikke at en ferie er helt unyttig, men argumentene dine faller jo litt dødt når man kan oppleve akkurat det samme når det faktisk ER skoleferie.

Nei, for noen må faktisk jobbe turnus her i landet, noen kan faktisk ikke selv velge når de har fri. Denne sommeren fikk jeg mulighet til å ta 14 dager fri. Sånn måtte det bli siden jeg er student og mister inntekten fra lånekassen i sommerferien. Som fast ansatt blir det forhåpentligvis bedre og mer forutsigbart og lettere å bestille ferie i GOD tid slik du foreslår.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 23:14   #60
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Selv om vennene dine ikke har hatt problemer, så er de reelle altså.
De fleste som jeg jobber med får til 3 uker felles til familien, men slett ikke alltid.
Og de aller færreste får til høstferie, juleferie, vinterferie eller lengre påskeferie. Mine barn har mye mindre tid sammen med hele familien enn andre, og det er snakk om små barn også.

Jeg innser at for noen, og spesielt i din sektor, vil det oppstå problemer, og nettopp det med foreldre som faktisk ikke har mulighet til å ta ut fri sammen med barna sine er noe som både områdedirektør og rektor på min skole har sagt at det nye reglementet skal ta høyde for.

Jeg har også litt inntrykk av at helsesektoren er verstinger når det kommer til familievennelige løsninger. Det er jo dessuten en sektor med mange prosentstillinger, korttidskontrakter og til tider ganske hårete og lite familievennelige turnuser.

Men samtidig så tror jeg at det ikke er disse familiene som står for den største fraværsandelen i skolen. Det er derimot alle de som skal "ta en langhelg på hytta og gjerne vil reise torsdag kveld", "de som syns det er greit å spare et par tusenlapper og dra til syden uken før eller etter høstferien", "de som skal feire farmors 75-årsdag i Spania to uker før påske", "de som skal på treningsleir og klubben har bestemt at den skal vare fra torsdag til søndag" og "de som syns to uker i Thailand i jula er litt lite når vi først skal dra, så da tar vi en ekstra uke fri." I tillegg til de som reiser på to månedersturer til besteforeldrenes hjemland på vinteren.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no