Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Språk og "nettikette"?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-06-12, 23:16   #1
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Språk og "nettikette"?

Nå finner jeg ikke noen forumregler i det hele tatt, men jeg mener jeg en gang har sett at det refereres til noen "retningslinjer" mtp. skriftspråket man bruker i innlegg her på forumet? Jeg synes nemlig dette har sklidd ut? Jeg synes stadig oftere det er innlegg med veldig dårlig språk, mangelfull tegnsetting, osv.

Har "vi" lagt listen lavere på det området? I så fall; hvorfor?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 23:27   #2
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Språk og "nettikette"?

Jeg legger all skyld på smarttelefoner og nettbrett. De har infisert Foreldreportalen.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 23:29   #3
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Språk og "nettikette"?

Jeg ble akkurat oppmerksom på at alder nok også er en faktor.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 23:37   #4
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Språk og "nettikette"?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg ble akkurat oppmerksom på at alder nok også er en faktor.

No shit Einstein!

Nettbrett, smarttelefoner og enkelte Bielibers må nok ta noe av skylden ja.
Tror vel generelt ikke vi har blitt slappere. Men det er ikke alltid så lett når iPaden bestemmer seg for noe.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 23:42   #5
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.013
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Språk og "nettikette"?

Alder ja. Ganske så definitivt.

Jeg må vel bøye meg i FPstøvet og innrømme at tegnsetting kan gå litt i rot innimellom. Og jeg engasjerer meg lett og da kommer de forb.... utropstegnene.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 00:35   #6
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.014
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Språk og "nettikette"?

Jeg har lagt merke til flere dialektuttrykk enn vanlig, men det kan jo være det er jeg som er mer oppmerksom på det enn jeg har brukt å være. Type "vettu" og "lissom". Tegnsetting har jeg ikke lagt merke til.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 00:51   #7
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Språk og "nettikette"?

Jeg klarer egenhendig å holde nivået nede på et absolutt lavmål

__________________
00 04 10
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 00:52   #8
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.959
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Språk og "nettikette"?

Det er nok nettbrettene og smarttelefonene sin feil ja.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 00:56   #9
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Språk og "nettikette"?

Bielibers? Har vi det her inne altså?

Jeg har faktisk tenkt over det selv i det siste. Men tror også nettbrett og smarttelefon har det meste av skylda. I alle fall vet jeg med meg selv, at jeg tar noen snarveier i språket når jeg skriver ved hjelp av slike.

Men er det et stort problem? Jeg tenker kanskje at de fleste prøver så godt man kan innenfor rimelighetens grenser. Ikke alle har de samme forutsetningene for å få et godt skriftspråk. Og jeg syns personlig det holder om man prøver så godt man kan.

Skal skjerpe meg selv selvfølgelig. Jeg kan når jeg vil.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 07:56   #10
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Språk og "nettikette"?

Jeg tror nok nettbrett og spesielt mobiler har mye av skylda.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 10:19   #11
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Språk og "nettikette"?

Jeg bruker serru. Kanskje jeg burde la være med det.

Ellers merker jeg at jeg ga opp etter noen måneder med iPad. Den bare roter.

  Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 10:24   #12
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.481
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Språk og "nettikette"?

Det jeg har registrert er at det er veldig mye flere skrivefeil etter at folk begynte å bruke ipad, mobiltlf osv.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 10:50   #13
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.979
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Språk og "nettikette"?

Jeg har mye å jobbe med på den fronten, og selv om jeg prøver å rette opp sklir det endel feil rett forbi sensuren min. Jeg kan skylde på elendig tastatur som har ligget for døden i lang tid, men skal definitivt skjerpe meg.

Men jeg har også merket meg en stor endring etter mobil og ipad og div greier ble mer vanlig enn uvanlig, en ting er enkelte ord som blir snåle, men det hender jo at ikke noe av innlegget gir mening overhodet. Det er slitsomt, syns jeg.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 12:26   #14
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.014
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Språk og "nettikette"?

Opprinnelig lagt inn av Strutsen, her.

Når jeg skriver "vettu", "lissom"/"lizzm" er det bevisst. For å gjøre meg enda mer . Om mulig.

Men jeg tror nok smarttelefoner m.m. har mye av skylden. Derfor er det sjeldent jeg skrive noe fra iPhonen min.

Og så virker det som om de pekefingrene som stadig dukket opp tidligere, mot de som hadde dårlig skriftspråk, er mer eller mindre fraværende.

Ja, jeg regner med at det er med vilje når det skrives sånn, det er nok derfor jeg legger merke til det. Mine egne skrivefeil derimot er helt utilsiktede.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 13:55   #15
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Språk og "nettikette"?

Eg bruker mykje iPad, og ser at eg må vere meir nøye med å lese gjennom innlegga mine, enn på Mac. Det blir fleire slurvefeil, enn med vanleg tastatur. Det eg irriterer meg mest over er at padda endrer -ar og -eg-endingar til -er og -ig. Og det er det ikkje alltid eg retter, så der blir eg fort inkonsekvent og slurvete.

Menne... Altså...... Samanlikna med ..... Andre forum!!! Så er det.... Ikkje så ille her, altså!!!!!!!!

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 14:12   #16
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.551
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Språk og "nettikette"?

Dulter på andre her og holder en knapp på smarttelefon og nettbrett. De lever sitt eget liv.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 14:12   #17
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.551
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Språk og "nettikette"?

bai: Du kan skru av korrekturen på iPad/ iPhone, om den roter alt for mye for deg.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 14:14   #18
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.627
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Språk og "nettikette"?

Jeg må bare innrømme at jeg har merket det samme og at jeg har irritert meg over det. Ofte blir det gøyale feil av autocorrect,
men minst like ofte er det bare irriterende. Særlig fordi redigeringsmulighetene er så liberale her inne.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 14:20   #19
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Språk og "nettikette"?

Jeg tror at litt av grunnen til at de omtalte pekefingrene er så fraværende i dag, kan være at en periode var det veldig ofte at man fikk påpakning av andre forumister om man påpekte det, la jeg merke til. Etter det ble det mindre korreksjoner på dårlig språk.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 14:31   #20
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Språk og "nettikette"?

Ja, men då blir det endå fleire tastefeil...

Alle andre forum eg har vore på, blir det oppfatta som arrogant og nedlatande å peike på andre sine skrivefeil. Så eg retter bare skrivefeil i elevtekstar. Men sidan HI etterlyser peikefingre, kan eg kanskje våge å trekke fram ein av mine kjepphestar:

Sitat:

Semikolon brukes i to tilfeller:

Semikolon mellom to hovedsetninger, der den andre utfyller eller på annen måte henger sammen med den første

I går kjøpte han seg ny Ferrari; i dag døde han i en bilulykke.
Semikolon mellom leddene i en oppramsing

Følgende spillere stilte: Espen Bjorme, Miklagard Golfklubb; Mark Lykle, Losby Golfklubb; Perry Martinsson, Tyresö Golfklubb.
*

Feil bruk av semikolon

Det er dessverre meget utbredt å bruke semikolon der det skulle stått kolon, punktum, komma eller tankestrek:

Ingen kom, heller ikke jeg.
Her kan man bruke komma, punktum eller tankestrek – men ikke semikolon.

Han sa: «Jeg må opereres.»
Her kan bare kolon brukes.

Dessverre gjør engelsk påvirkning seg gjeldende her også. I engelsk kan man skrive:
I said, "Don’t read it just to please me."
Men i norsk kan man ikke bruke komma her; kolon er eneste akseptable tegn.

Enten må du lære deg semikolonreglene eller la være å bruke dette tegnet. Det er det beste rådet vi kan gi.

http://korrekturavdelingen.no/K4Semikolon.htm

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no