Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Velge hekk

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-04-09, 19:45   #1
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Velge hekk

Omsider er vi kommet så langt at vi skal kjøpe hekk. Anleggsgartneren anbefalte thuja, da det er den eneste som kommer til å overleve her vi bor. Vi har ca 6 meter vi skal plante, og er mottagelige for tips.
Jeg vil ha vintergrønt og giftfritt.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 20:10   #2
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Velge hekk

Hvis thuja er det eneste som overlever, har du vel strengt tatt ikke noe valg. Selv liker jeg ikke den typen hekk i det hele tatt. Men smaken er som baken.

Hadde jeg skulle ha en hekk, ville det blitt en med små (vinter)grønne blader - nå kommer jeg bare ikke på navnet. Skal google litt. T'øyeblikk...

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 20:11   #3
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Velge hekk

Anleggsgartneren anbefalte thuja og rhododendron, det var de verste plantene han visste om, men de eneste han trodde ville overleve.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 20:14   #4
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Velge hekk

Buksbom, det var hekken jeg lette etter.

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 20:22   #5
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Velge hekk

Tror anleggsgartnere og enkelte andre har veldig i mot thuja. Ikke fordi de ikke synes den er pen, men fordi "alle" har den.

Vi óg skal velge hekk, og er i tvil. Men vi ønsker også vintergrønt og noe som vokser raskt, så da er det ikke så mye å velge blant. Dog finnes det ulike varianter av thuja da. Jeg synes mange av de hekkene er pene, jeg. Og så blir de helt tette, det ønsker vi også.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 20:25   #6
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Velge hekk

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Buksbom, det var hekken jeg lette etter.

Forøvrig er buksbomen pen, enig i det. Synd at den er såpass lav, samt vokser sakte. Vi trenger hekk som hindrer innsyn.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 20:27   #7
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Velge hekk

Thuja er ikke en stygg plante i seg selv. Men hekkene blir utrolig store, de fleste planter dem alt for tett (fordi de har dårlig tid og vil ha den stor og tett raskt), og dermed kommer det ikke lys til gress og annen vegetasjon i stor omkrets rundt.

Jeg har tilgode å se en pen, gammel thuja-hekk, men det kan godt hende jeg bare har vært uheldig med de jeg har sett. Det er et par fra barndommens nabolag som står for meg som rene skrekkens eksempler. Men over halve Norge er sikkert uenig med meg, og det er helt greit.

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 21:11   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velge hekk

Hvilken sone er dere i da?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 21:15   #9
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Velge hekk

Svigermor har buksbom, den er veldig fin, men den er for lav dersom den skal hindre innsyn. Ellers veldig lettstelt og grønn hele året.

Rhododendron måtte jo være fint om dere ble anbefalt det, jeg synes de er flotte, bare synd de blomster så kort.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 21:18   #10
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velge hekk

Hva med laurbærhegg av typen Etna? Her er et innlegg m/bilde fra en bruker som jeg tror har samme sone som deg.

http://www.foreldreportalen.no/forum...6&postcount=17

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 23:26   #11
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velge hekk

Vanlig liguster

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-09, 09:18   #12
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velge hekk

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hvilken sone er dere i da?

Jeg tipper H5.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare

Sist redigert av Ru : 06-04-09 kl 11:19.
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-09, 10:50   #13
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Velge hekk

H5 ja.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-09, 10:56   #14
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Velge hekk

Alperips er en utrolig hardfør hekk. Blir tidlig grønn og holder på bladene langt utover høsten. Men den krever endel stell og er ikke vintergrønn.
Ser at Liguster er nevnt og den er en flott hekk, men er ikke egnet så langt nord. Vi har den bak huset og den vokser utrolig seint.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-09, 11:19   #15
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Velge hekk

Vi har thuja og er veldig fornøyd. Vi ville ha vintergrønt og noe som ble så høyt rimelig kjapt at det dekket for innsyn, så regulerer vi høyden slik vi vil ved å klippe den (som visst skal gjøres hver vår tror jeg). Opptil to meter er ikke høyt nok hvis man ønsker null innsyn. Thuja er pen, tett og grønn hele året. Det tristeste jeg ser er nakne, svarte spøkelsehekker som ikke blir grønne før langt utpå våren.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-09, 12:07   #16
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Velge hekk

Jeg vil ha vintergrønt ja, så heller thuja enn bøk f.eks.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-09, 12:11   #17
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Velge hekk

Vi har Thuja Smaragd. Den vokser seinere, sånn at det ikke blir unheime Mengen klipping på sikt. Men det tar jo noen år til den skjuler innsyn, da.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-09, 13:26   #18
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Velge hekk

Skjuler innsyn? Hva betyr egentlig det?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-09, 13:31   #19
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Velge hekk

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Skjuler innsyn? Hva betyr egentlig det?

Hvis man f.eks har en vei, fortau foran hagen og ikke ønsker at folk kan gå forbi å kikke på deg i bikinien i hagen.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-09, 14:05   #20
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velge hekk

Annemede: Jeg synes du skal få deg en 2 meter høy thuja-hekk.


Hvor skal dere ha den? Ned mot garasjen langs med der? Eller bak?

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no