Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Jeg kaster så mye mat!

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-08, 19:48   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Sint!

Jeg kaster så mye mat!


Bare de siste dagene har følgende gått i søpla, fordi det har gått ut på dato eller blitt dårlig:

2,5 kartonger kremfløte (det er pokker meg 0,8 L!), gikk ut 24.12.
1 pk asparges (halvråtne)
2 halve poser sopp (sleipe og myke)
1 nesten full pakke tomater (grønne og lodne)
1 ingefær (fra gudvetnår)
1,5 hvitløk (brun og tørr)
en liten bunt vårløk (åpenbart død)
1 pk fryste kamskjell (gikk ut i 06!)
2 pk frossenfisk (gjentar)
1 pk grillben (ble tatt opp av fryseren og ikke brukt i tide)
2 kjøttpølser (åpnet pakke fra før jul)
4 småkartonger lettrømme (hadde gjemt seg veeeldig langt bak i kjøleskapet)

Og dette er det jeg husker. Hadde jeg ikke nettopp flyttet, hadde helt sikkert skapet fremdeles vært fullt av vaniljesukker og Toroposer fra 90-tallet. Og hermetikken har som nevnt begynt å utgå med flying colours. Veien til helvete er visstnok brolagt med gode intensjoner, og mine finnes åpenbart i kjøle-, fryse- og kjøkkenskap.

Er det rart det går mye penger? Hva i all verden kan jeg gjøre? Ikke planlegge mer, for det er jeg helt klart fullstendig ute av stand til.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 19:57   #2
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Akkurat som vårt kjøleskap det der.

Mindre ting i skuffer og skap er det som hjelper det.

Rett og slett ikke handle inn så mye for før du får brukt det så har du ikke lyst på det lenger. Og så er det lettere å se hva som er der.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 19:58   #3
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Jeg kjenner meg igjen...

  Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 20:01   #4
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Jeg kjenner meg godt igjen, dessverre. Jeg kjøper inn mye mat i den hensikt at jeg skal lage det ene eller det andre. Så blir det aldri gjort.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 20:05   #5
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Mannen min nektet å tro meg da jeg ville lage riskrem av restene etter risengrøten. For gammel grøt skulle da kastes, da mann! Han er av den mer ekstreme varianten, da. Mat skal kun presenteres 1 gang ...

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 20:09   #6
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Uff. Sånt skjer meg heeele tiden... Kaster altfor mye mat, ja. Litt flau, ja!

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 20:14   #7
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Det kommer vel inn under planlegge bedre, så det er kanskje et dårlig og selvfølgelig råd. Men hva med å ta en titt i kjøleskap (ofte), skap og fryseboks (en gang iblant), og se hva du kan bruke de matvarene du faktisk har til? Planlegge ut fra det som finnes i skapene?

Det hender selvfølgelig at noe kastes her også, men jeg prøver virkelig å være bevisst på å ikke gjøre det. Tror det er ganske mye en vanesak.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 20:17   #8
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Jeg er fæl til å handle ting som jeg tenker blir godt til et eller annet, som medfører at det aldri blir brukt. Sambo er flinkere til å planlegge aktuelle retter, og handle inn deretter.

Et annet tips er å holde seg til de planene man har på matlagingsfronten, ikke handle inn fersk fisk til middag - også gå ut å spise akkurat den dagen. Noe vi synder mot en gang i blant.

Ellers så er det å ta en restedag innimellom - hvor en ikke handler inn middag, men planlegger ut i fra alt gullet som finnes i fryser, kjøl og skap.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 20:18   #9
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Vi skriver middagsplan og handleliste for hele uka, og da tar jeg alltid en titt i skuffer og skap først, for å se om det er noe å ta utgangspunkt i der. Vi har litt lite lagringsplass på kjøkkenet også da, det hjelper jo litt!

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 20:22   #10
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Resteretter og man-tager-hva-man-haver-retter er nyttige. Det meste av grønnsaker kan brukes i gryteretter, wok, fisk-i-folie og grønnsakslasagne. Å planlegge ukas middager og gjøre innkjøp deretter er også lurt, det samme er å spise middagsrester til lunsj dagen etterpå - ztjerna elsker kald middag i matpakken . Også er det jo greit å ha en mann som spiser det meste uten for mye mugg på

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 21:58   #11
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

sånn er det her og. Mitt nyttårsforsett bør vel være å tømme tre frysere og et stort matskap. Holder på med det... Vi kaster sinnsykt mye mat, og jeg tror vi kan spare mye på å spise opp alt vi har nå, og så kjøpe mindre mat senere så det er lettere å ha oversikt!

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 21:59   #12
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Uff ja. Kanskje man skulle bytte ut kjøleskapet med et mindre ett?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 22:01   #13
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Nei. Jeg kaster lite mat fordi jeg kjøper ikke inn i store partier, kun når det er noe som mangler.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 22:02   #14
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

- Rydde kjøleskapet med jevne mellomrom, så ser du rømmebegerne før de går ut på dato.

- Lage liste over mat i fryseren, som du krysser av etterhvert som du spiser av og skriver på når du handler nytt.

Ellers tror jeg det er nærmest uunngåelig å kaste noe frukt og grønnsaker innimellom. Jeg tror det er prisen om man vil ha mye tilgjengelig og spise mye av det.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 22:03   #15
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

tomater skal ikke være i kjøleskapet.for kaldt.
derfor blir de øddelagte


Vi har et 170 cm høyt kjøleskap som har bare innhold på 2 hyller *ler*
Vi kjøper ikke inn mere en det vi spiser og det vi skal ha.

Har vi eks taco en kveld så blir det somoftet kastet 1\3 av rømmen. Men er bare til taco vi spiser eks rømme...

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...

Sist redigert av Honda : 04-01-08 kl 22:08.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 22:04   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Remaen ligger rett ved barnehagen her, så jeg går innom der hver eneste morgen etter å ha levert vesla. Da kjøper jeg inn det vi trenger for maks et par dager (tørrvarer og hermetikk kan jeg jo kjøpe for lengre perioder da). På den måten kastes lite mat. Mannen får alltid med seg middagsrestene på jobben, til lunsj. Ellers spiser vi ofte middagsrester til kvelds også. Ser jeg at noe hoper seg opp, googler jeg på oppskrifter eller noe, og finner mat der jeg kan bruke det.

Nå er jo jeg hjemmekjerring da, og har jo litt mer tid enn det mange andre har, så det er gjerne lettere for meg, iallfall dette med hverdagshandling.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 22:07   #17
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Jeg har skjerpet meg der altså. Det hjelper veldig å handle stort en gang i uken og rydde før man setter inn nye varer.

Hm. Det var ikke meningen å høres ut som en superhusmor med stor kontroll på husstell altså. De fleste tingene i huset er mye verre enn kjøleskapet.

Forresten så er det verre i matskapet. Jeg kastet nettopp en sekk med suppeposer, melis og kokos som hadde gått ut på dato fra 2004 til nå.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 22:08   #18
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Her et mannen det meste av rester så det blir ikje kasta.
Småtteri som brødskalkar, grønnsaker som ikkje blir brukt opp, sausrestar o.l blir kasta, men alt i alt syns eg ikkje det blir kasta så altfor mykje her.
Me handlar ein stohandel i veka og ein gong med påfyll av mjølk, grønnsaker o.l. Planlegg ei og ei veke.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 22:59   #19
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

*Før opp handlelapp etterhvert som ting går tom
*kun handle det på handlelappen
*ikke handle sulten
*hold oversikt i kjøleskapet: ei hylle til småting som pålegg, rømme, smør osv. Ei hylle til frukt og grønt. Ei hylle til middagsrester og planlagte middager.
Ei hylle til drikke. Eller det som passer dere best. Det viktigste er at du kan til enhver tid se det allermeste og dermed ha et overblikkover hvilke matvarer er der ennå. Hvis du ikke kan se det- så blir det kastet.
*det samme med frysen: Ha forskellige kurver, hjørner i frysen, evnt bæreposer med de enkelte matvarene oppi: eks en til fisk, en til kjøtt, en til kylling osv. Alt ettersom hva dere pleier å kjøpe inn. Er du skikkelig strukturert så klister du ei liste på fryselokket der innholdet er. Før opp/stryk ut etterhvert (så flink er ikke jeg altså. Men vet om de som er det..)
*Lag ferdige matretter/gryteretter/middager/supper av de forskjellige matvarene. D a har du alltid noe "klar til bruk" og mindre kastes.

Bare noen tips..

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 23:09   #20
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg kaster så mye mat!

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.


Bare de siste dagene har følgende gått i søpla, fordi det har gått ut på dato eller blitt dårlig:

2,5 kartonger kremfløte (det er pokker meg 0,8 L!), gikk ut 24.12.
1 pk asparges (halvråtne)
2 halve poser sopp (sleipe og myke)
1 nesten full pakke tomater (grønne og lodne)
1 ingefær (fra gudvetnår)
1,5 hvitløk (brun og tørr)
en liten bunt vårløk (åpenbart død)
1 pk fryste kamskjell (gikk ut i 06!)
2 pk frossenfisk (gjentar)
1 pk grillben (ble tatt opp av fryseren og ikke brukt i tide)
2 kjøttpølser (åpnet pakke fra før jul)
4 småkartonger lettrømme (hadde gjemt seg veeeldig langt bak i kjøleskapet)

Og dette er det jeg husker. Hadde jeg ikke nettopp flyttet, hadde helt sikkert skapet fremdeles vært fullt av vaniljesukker og Toroposer fra 90-tallet. Og hermetikken har som nevnt begynt å utgå med flying colours. Veien til helvete er visstnok brolagt med gode intensjoner, og mine finnes åpenbart i kjøle-, fryse- og kjøkkenskap.

Er det rart det går mye penger? Hva i all verden kan jeg gjøre? Ikke planlegge mer, for det er jeg helt klart fullstendig ute av stand til.


Betyr det at du har tatt vare på Suree Green Curry instant soup som gikk ut for et par år siden?

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no