Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Bruke tv som pc-skjerm

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-10, 21:50   #1
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Bruke tv som pc-skjerm

Jeg har prøvd å koble til pcen til flatskjerm-tvn vår. Jeg får ikke bildet fra pcn på tvn. Jeg har S-videoutgang og VGA på pcn. På tvn har jeg scart. Jeg har kjøpt scartovergang. Det er en S-videoledning, gul, rød og hvit som jeg kobler på scart.

Jeg lurer på om det er innstillingen på tv som er feil eller pcn. Noen som kan komme med tips om hva jeg må sjekke og evnt stille om?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 21:57   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bruke tv som pc-skjerm

Jeg tror egentlig ikke det går hvis du ikke har HDMI...? Uten at jeg skal banne på det.

  Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 21:59   #3
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bruke tv som pc-skjerm

Hmm... hdmi fra pcn tenker du da? Jeg har ikke så peiling på dette så det er mulig det er et dumt spørsmål

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 22:08   #4
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bruke tv som pc-skjerm

Du må aktivere TV-ut på pc-en. Det gjøres oftest på en av funksjonstastene (på min er det fn+F3), men kan også gjøres via skjerminnstillingen (høyreklikk på tomt skrivebord, velg display eller egenskaper, og let i menyene).

Og så må du velge riktig inngang på TV-en. Det står som regel over SCART-kontakten på TV-en hva den heter (AV 1, AV 2, Component 1 eller hva som helst).

Husk at S-video ikke overfører lyd, så den må du ta ut gjennom headsettutgangen på PC-en og inn via rød og hvit ledning til SCART-adapteret. Da trenger du en overgang til: 3,5 mm jack (hann) til 2 x RCA (hunn). RCA (hann) er den røde, hvite og gule kontakten på SCART-adapteret du har.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 17:56   #5
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bruke tv som pc-skjerm

Hvilken Tv og hvilken PC er det?

Greieste hadde vært å kunne bruke VGA eller digital tilkobling. De fleste bærbare pc-er har VGA-utgang og de fleste tv-er har det.

Ellers er det viktig å skille mellom S-Video og komponent (RGB). På noen pc-er kan det være at utgangen kan kjøres i to forskjellige modus. Komponent er bedre enn S-Video, man har (dessverre) ofte samme type kontakt. Kjøres det S-video ut fra pc-en må du ha en S-video-kabel og du må evt. kjøre det inn på en SCART-kontakt som støtter S-Video - og så blir det det samme hvis det er RGB. På min gamle tv kunne jeg på den ene kontakten velge i oppsettet på tv-en om denne skulle være RGB eller S-Video. Hadde jeg feil kabel eller valgte feil ble bildet riktignok sort/hvitt, så jeg fikk riktignok bilde.

En fordel med komponent/RGB er at det kan gi støtte for høyere oppløsning enn S-Video. Man kan få 720P-oppløsning ofte via RGB på nyere løsninger.

Men igjen - hvis TV-en din har VGA-inngang, noe svært mange har, kan det være det enkleste og beste å bruke. Ofte skal man være ganske trent for å se forskjellen mellom VGA og HDMI....

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 17:10   #6
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bruke tv som pc-skjerm

Nå har jeg klart å få "pcskjerm" på tvn Jeg vet ikke helt hva som gjorde at det fungerte, men mulig det var at jeg slo av hjemmekinoanlegget.

Jeg har brukt Pinnacle videoredigeringsprogram tidligere. Jeg fant nå at den har en RGB-overgang, men RGB passer ikke inn på pcn og ei heller på tv, men på tv har jeg rød, hvit og s-video som er koblet på en scart.

Bildet på tvn er dårlig. Det går å se film eller bilder, men de er diffuse.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 21:31   #7
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bruke tv som pc-skjerm

Sjekket om det er VGA på TV-en?

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 22:00   #8
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bruke tv som pc-skjerm

Jepp, men det er det ikke der dessverre

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
flatskjerm, pc, s-video, tv, vga


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no