Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan lager du iskaffe?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-07-09, 09:27   #1
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.229
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan lager du iskaffe?

elsker is-latte og andre varianter av iskaffe nå om sommeren. Hvordan lager du din? Jeg tenker på rekkefølgen og mengden ingredienser slik at den blir god og kald men ikke utvannet.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-09, 09:30   #2
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lager du iskaffe?

Jeg har ikke fått til å lage den så bra som jeg får ute ennå, men i går fulgte jeg nøye med på en barista som laget mocca frappé. Det var isbiter (ganske mye), sjokolade (jeg har kjøpt Hersheys sirup, den er god synes jeg), litegrann melk og tilslutt en espressoshot, alt sammen oppi blenderen. Brum brum, og du har en slushlignende iskaffe. Den var kjempegod. Når jeg tidligere har prøvd meg på frappé her hjemme har jeg nok brukt for lite isbiter, jeg ble overrasket over mengdene han brukte. Han fylte hele pappkruset med isbiter før han deiset det over i blenderen.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-09, 10:23   #3
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan lager du iskaffe?

Jeg tar den enkle varianten: løser opp litt espressopulver (instant) i kaldt vann, fyller opp med helmelk, og rører evt. ut litt sirup med vaniljesmak. Gidder ikke styre med is og slikt, men slenger kanskje oppi et par isbiter.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-09, 10:24   #4
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lager du iskaffe?

Jeg lager den slik jeg har fått den i Hellas, heeelt plain and simple:

1 ts pulverkaffe, sukker etter ønske, tre-fire små dråper vann for å røre alt flytende, også fylle opp med kald melk. Og isbiter, selvsagt.

Det blir jo en melkedrikk mer enn en kaffedrikk, men jeg liker det best slik. Dessuten tar det kun et halvt minutt og er ypperlig å lage hvis man har dårlig tid om morgenen.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-09, 10:25   #5
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lager du iskaffe?

Der ser jeg at banana var litt raskere enn meg.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-09, 10:27   #6
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.229
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan lager du iskaffe?

Takk for tips! Skal prøve pulvervarianten.
Jeg har en nespressomaskin så jeg får forholdsvis store espresso-shots, hvordan kjøler jeg ned de raskest da tro? Kanskje jeg kan bruke samme fremgangsmåten som til slushen, altså is og melk først, og kaffe til slutt?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-09, 10:33   #7
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan lager du iskaffe?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Der ser jeg at banana var litt raskere enn meg.

Jepp, det var etter en tur til Kreta jeg begynte med dette, inspirert av den gode iskaffen vi fikk servert i barene der.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-09, 10:37   #8
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lager du iskaffe?

Ah, der minnet du meg på at jeg kan lage iskaffe (kaffe latte) med den Aeroccino + greia jeg har! Det hadde jeg glemt. At man kan stime kald melk der.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-09, 12:16   #9
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan lager du iskaffe?

Jeg fyller glasset 3/4 fullt med isbiter. Tar bittelitt sukker over. Så heller jeg espresso over, til glasset er ca halvfullt. Og fyller opp med melk. Enkelt og greit, og mulig å få til med en baby på armen.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-09, 12:19   #10
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lager du iskaffe?

Jeg gjør som IOA, minus sukkeret.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-09, 12:34   #11
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lager du iskaffe?

Løser opp litt espressopulver i kaldt vann, sammen med sukker. Rører masse (tar litt mer tid med kaldt enn varmt vann). Sper på med mer kaldt vann og heller på melk. Har isbiter på toppen eller sender det en tur i blenderen om jeg får ånden over meg. Det er også godt med en dæsj vanlijeis oppi.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-09, 13:24   #12
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lager du iskaffe?

Hvis du lager liten espressoshot så blir den instant kald idet den treffer isen og melken altså. Hvis du er redd for at det blir for varmt kan du jo bare la den stå i et glass i et minutt eller så før du heller den oppi resten.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-09, 14:58   #13
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan lager du iskaffe?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg gjør som IOA, minus sukkeret.

Det burde jeg også gjøre.

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Jeg fyller glasset 3/4 fullt med isbiter. Tar bittelitt sukker over. Så heller jeg espresso over, til glasset er ca halvfullt. Og fyller opp med melk. Enkelt og greit, og mulig å få til med en baby på armen.

Jeg rakk ikke å skrive i stad at hvis jeg får ånden over meg og jeg har ledige armer til det, så kjører jeg alt i blenderen. Det blir enda bedre!

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-09, 16:16   #14
thnp
Aktiv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 147
thnp er litt kul
Standard

Sv: Hvordan lager du iskaffe?

Liker denne!

Forberedelser:
1. Lag isbiter av espresso
2. Lag en kopp espresso og sett i fryseren til det har dannet seg is på toppen

The making:
1. Kast isbiter + espressokoppen (+- 0 celcius) i en mixer
2. Mos til du sitter med en fin slushblanding av espresso
3. Hell oppi en slump med melk + sukker + noen sjokoladebiter
4. Mix ei stund til
5. Hell i en kopp, kjør på med 2-3-4 cm kremtopp og sjokoladepulver

Kan godt utvides med en god klunk sterke saker evt. vaniljeis

thnp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-09, 18:27   #15
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan lager du iskaffe?

Jeg bruker en veldig enkel oppskrift. Lager vanlig traktekaffe, siden det er det jeg har, litt strekere enn vanlig. Blander i litt sukker mens den er varm, så det løser seg opp. Har ca en halv kopp kaffe i en shaker sammen med 4-6 isbiter og fyller opp med melk, og rister. Setter resten av kaffen i kjøleskapet til neste dagsdose.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-09, 18:31   #16
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lager du iskaffe?

Jeg fikk så utrolig lyst på iskaffe etter å ha lest denne tråden. Ikke en eneste isbit igjen, så nå venter jeg veldig på at de skal bli frosne.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-09, 19:01   #17
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lager du iskaffe?

1 espresso helles over isbiter og så fyller jeg opp glasset med melkeskum (bruker ekstra lett melk).

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-09, 19:44   #18
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lager du iskaffe?

Hvordan lage kald melkesteam med aerochino?

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-09, 19:47   #19
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lager du iskaffe?

Kaldt melkeskum? Holde knappen inne til den lyser blått. (Et kort trykk gir rødt lys og varmt skum.)

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-09, 19:54   #20
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lager du iskaffe?

Oh. Det høres ut som en fancy variant som jeg ikke har. Jeg har første generasjons. Hm. Jeg har riktignok ikke lest bruksanvisningen ...

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no