Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvilken kalender fikk du som barn?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-14, 09:05   #61
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv
 
Bamsemums sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 1.621
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Fikk alltid en vanlig 10kroners sjokoladekalender som jeg fortsatt kjøper til meg selv
Aldri savnet pakkekalender heller. Kalenderen er jo nedtelling til en dag med masse gaver, synes det blir litt råflott med gaver i 24dager før det også.

__________________
Her er det noe galt som ikke er riktig!
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 09:10   #62
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.033
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Sjokoladekalender, og noen ganger ble det kjøpt feil slik at vi fikk de skikkelig ultrakjipe plastfigurene. Sjokolade var langt fra hverdags, så den lille smaken hver morgen i desember var helt fantastisk husker jeg.

Etter noen år med slike kalendere broderte mamma pakkekalender til oss. Den hadde vi tre på deling. Husker ikke helt hva vi fikk i den igrunn, litt godteri og sikkert noe småpjask.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 09:14   #63
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Første gang jeg opplevde en pakkekalender var da jeg flyttet fra byen til landet mot midten av åttitallet. Før det hadde jeg aldri verken hørt om det, eller sett det. Alle jeg kjente fikk enten sjokolade- eller plastdingskalender, evt. en papirkalender hvor man fikk se et lite bilde eller bibelvers hver dag.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 11:07   #64
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Jeg hadde to kalendere, hvert år, da jeg var lita. Den ene, var en kalender hvor hver liten luke inneholdt en plastfigur av noe slag, og så kunn disse tres på en snor og bli smykke når julaften kom. Toppen av lykke var det om denne plastfiguren var en lilla drueklase, den var jo så vakker.

Den andre kalenderen var en bildekalender med motiv fra juleevangeliet. Hver luke skjulte et lite bilde fra fortellingen om Maria og Josef og deres vei mot Betlehem, og så var det vers fra juleevangeliet i luka. Bildet på julaften var selvsagt Jesusbarnet i krybba, med engler og esler og hele pakka.

Da jeg ble eldre ble de to kalenderene bytta ut med sjokoladekalender.

(Født i 1969, og tror ikke noen av vennene mine hadde pakkekalender, hørte i hvertfall aldri om noe slikt.)

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 12:40   #65
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.442
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Jeg husker at jeg hadde kalender med bilder inni eller med de nevnte beige plastfigurene eller sjokoladekalender. Ett aar hadde jeg en aktivitetskalender hvor det var en lapp per dag med en oppgave eller et slags puslespill, en rebus e.l. Det er mulig vi hadde pakkekalender mot slutten av barndommen, men det er disse andre jeg husker.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 12:46   #66
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Jeg fikk kalender med plastfigurer inn, ofte med mulighet til å tre dem på en snor. Vi hadde også en kalender laget av 24 fyrstikkesker med bilder limt på, med forskjellige småting inni. Etterhvert fikk jeg og min bror sjokoladekalender, til stor glede for oss. Jeg husker at jeg et år åpnet en luke hver morgen og samvittighetsfullt la sjokoladen i en kopp i kjøleskapet for å kose meg med sjokoladen i jula, mens lillebror gafla i seg sjokoladen sin med en gang. Og lille julaften spiste han alle mine oppsparte sjokolader.

Født tidlig på 70-tallet.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 12:57   #67
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Vi hadde en nisse med 24 spiker på. Der hang det poser med et tykk papp bilde hver dag som ble festet med skoletyggis på et oversiktsbilde. Vi hadde 2 forskjellige bilder. Husker jeg ønsket meg alltid den fra inni en love. Det var alltid spennende å se hvilken figur som kom når.

Vi hadde og sjokoladekalender til 10kr. Etter hvert ble alt byttet ut med flax kalender.

Mange I klassen hadde pakkekalender og jeg ønsket meg ofte det. Mamma hadde ikke råd.

Hadde og sesam stasjon kalender et år husker jeg.

Født i 86.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 13:07   #68
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Sjokoladekalender. Synes det var fantastisk. Kjente ingen som hadde pakkekalender, alle hadde skokoladekalender. Født i 1981
Min eldste har fått pakke- og aktivitetskalender før, men han vil heller ha Lego Star Wars o.l. Helt greit .

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 13:55   #69
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Søsteren min og jeg fikk fyrstikk-eske-kalender som mamma og pappa laget sammen. Den er ganske unik - en rund finérplate kledd av aluminiumsfolie, med fyrstikkeskene plassert rundt kanten i sirkel. Eskene er kledd av glanspapir og nummerert. På midten en utklippet nissemor & nissefar-figur som pappa tegnet (han er flink).
Vi fikk en snop hver, f.eks. en fox eller en krokodille, eller hva som nå fikk plass i en liten fyrstikkeske.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 13:58   #70
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Jeg fikk en hjemmelaget kalender laget av 24 fyrstikkesker. Innholdet i denne var for det meste søtsaker.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 14:09   #71
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Plastdingskalender de fleste årene. Det er helt utrolig hvor magisk det var.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 14:37   #72
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Fikk vel også disse kalenderene med bilde eller plastfigurer. Husker lykken var stor da mamma gikk over til å kjøpe sjokoladekalender, for godteri skulle vanligvis kun spises på lørdag. Ingen på skolen, som jeg vet om, fikk pakkekalender. Tror egentlig ikke jeg stiftet bekjentskap med pakkekalender før jeg ble voksen. Mine barn får ferdig kjøpekalender, som oftest sjokolade. Født i 1972

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 15:09   #73
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Jeg hadde Donald-kalender, og sjokoladekalender. Et år hadde jeg sånn plastfigur-kalender, men det var ikke noe gøy. Det var gøy nok å se ulike figurer på sjokoladen min. Den med plastfigurer var jo bare figurer uten sjokoladen. Det var en dårlig deal, syntes jeg. Jeg hadde venninner som hadde pakkekalender, og hadde utrolig lyst på det selv. Men de fleste rundt meg hadde ikke pakkekalender.

Jeg er født på slutten av 70-tallet.

Jeg har laget pakkekalender til barna mine noen år, andre år har de fått legokalender, og noen år sjokoladekalender. Et år fikk de luksussjokoladekalender, der jeg håndplukket konfektbiter fra konfektbutikk, som jeg visste de likte, og pakket inn i forskjellige små pakker, for de ble så misunnelig på den jeg laget til mannen året før. I fjor var det full pakke med pakkekalender, og i år har jeg varslet at det blir enkelt, og ikke pakkekalender. Har bestilt en melkefri sjokoladekalender til eldstemann (som jeg håper han ikke liker, for da kan jeg få den ).

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 15:10   #74
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Når er egentlig de mest magiske årene med kalendere?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 15:57   #75
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg fikk kjøpekalender med plastdyr som man kunne lage kjede av. Eller noe sånt.
Jeg er født i 71.

Samme her.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 18:00   #76
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Når er egentlig de mest magiske årene med kalendere?

3-33, så vidt jeg kan huske.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 18:08   #77
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg hadde et juletre i filt som var limt på en papplate, med 24 filtpynt til. Jeg hang opp en hver dag. Det var en kalender farmor hadde laget til meg, og i år har jeg fått den fra mamma slik at Hiawata kan få bruke den også.

Sånn hadde jeg også, men pakker på. Men det var unntaket, det gikk mest i billig sjokoladekalender, plastfigurkalender og Donaldkalender. Hadde som regel alle de tre.

Jeg er født i 76 og min bror i 80. Han sier:"Ingenting gir julestemning sim en bitteliten bit dårlig sjokolade om morgenen".

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 18:34   #78
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Sjokoladekalender fra Rimi. De siste årene også Flax-kalender.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 18:35   #79
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Ja, også hadde vi jo nellikappelsin

Jeg er født i 1981.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 18:35   #80
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Plastdingskalender de fleste årene. Det er helt utrolig hvor magisk det var.

Ja ikke sant. Det er nesten så jeg ønsker meg en sånn nå og, bare for å føle på den følelsen det var å se hva som var i luken.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no