Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Plukker dere bær og sopp?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-07-09, 11:34   #1
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Plukker dere bær og sopp?

Jeg er ikke noe friluftsmenneske, faktisk foretrekker jeg å være inne, men jeg synes det er veldig koselig å plukke bær og sopp. Desverre har jeg ikke egen hage, så det jeg vil ha av bær må jeg finne selv i skogen.

Var og så etter bringebær her i går, men det var nok noen få dager for tidlig, de hadde noe rosa farge, men fortsatt var det det grønne som dominerte. Har tenkt å kombinere treningsturer med bringebærplukking i år, så håper bare at været holder seg uten så alt for mye regn.

Senere på høsten er det sopplukking, som jeg også synes er veldig gøy. Kan ikke så mange slag da, men plukker det jeg er sikker på, og lærer meg en ny sort i året hvis jeg har lyst.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 11:45   #2
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plukker dere bær og sopp?

Jeg er riktignok friluftsmenneske, men jeg har ikke ro i ræva til å stoppe og plukke bær/sopp. Liker egentlig ikke å ta pauser heller, foretrekker å spise mens jeg går.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 11:50   #3
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plukker dere bær og sopp?

Jeg er ikke noe friluftsmennekse, men hsuker familieutflukter for å plukke blåbær... Og det ksal man ha, hjemmelaget blåbærsyltetly er GODT da. Når vi var små pleide vi gå i skogen hjemme og plukke bær, så fikk vi spise blåbær med sukker og melk til kveldsmat, hadde vi plukket riktig mye fikk vi lage litt syltetøy vi kunne ha på skiva også. NAM!

Lurer på om jeg må studere skogen litt NØYE og se om det er noe bær i nærheten av der vi bor jeg... hvordan finner man gode bærplukkeplasser for en ukjent "innvandrer" da?

Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 11:56   #4
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plukker dere bær og sopp?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.


Lurer på om jeg må studere skogen litt NØYE og se om det er noe bær i nærheten av der vi bor jeg... hvordan finner man gode bærplukkeplasser for en ukjent "innvandrer" da?

Jeg er innvandrer til samme by som deg, bare bodd her i noen få år faktisk. Prøvde å finne blåbær i fjor, og jeg fant mange tuer, men det var lite bær. Kanskje bedre i år da. Fant tuer omtrent hvor som helst i skogen, var ikke særlig vanskelig å finne. Bringebær er det også mye av, særlig i grøftekanter og gresskanter.


For øvrig har jeg ingen tålmodighet jeg heller, så jeg plukker nå en liten stund, mens jeg hører på musikk eller podcasts, og så er det videre. Men mange småturer kan jo etterhvert bli til mye bær.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 12:03   #5
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plukker dere bær og sopp?

Ja, blåbær.
I hagen har vi solbær og rips , og jeg plukker endel av det også.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 12:16   #6
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plukker dere bær og sopp?

Vi plukker ikke sopp, men blåbær og tyttebær. Rips plukker jeg også, hvis noen har som de ikke vil plukke selv.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 12:21   #7
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.859
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Plukker dere bær og sopp?

Jeg liker å plukke litt blåbær og multer når vi er på hytta på sensommeren. Rips skulle jeg gjerne plukket også, men buskene vil ikke gro skikkelig på plenen vår.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 12:22   #8
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plukker dere bær og sopp?

Vi har alltid bær i fryseren, men de store pellerne er vi ikke. Litt blåbær og litt markjordbær er det et must for meg å kunne glede meg over gjennom vinteren. Og nå har vi rips fra hagen som vi må bruke til noe. På hytta har vi kantareller, så jeg tar gjerne med litt av det også. Jeg sylter og safter ikke foreløpig. Det blir mest frysetøy eller sukkerfryste bær til kaker og desserter.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 14:05   #9
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Plukker dere bær og sopp?

Markjordbær, blåbær, tyttebær, bringebær, molter(muligens).

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 15:08   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plukker dere bær og sopp?

Vi plukker blåbær og noe tyttebær, og tar med oss markjordbær om vi finner det. Sopp kan vi ingenting om, så det tør vi ikke plukke.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 15:29   #11
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Plukker dere bær og sopp?

Plukker mye bær! Fra egen hage plukker vi kirsebær, solbær, rips, bringebær og stikkelsbær. Plukker også blåbær i skogen Fryser ned en del rene bær, men lager også syltetøy og noe saft!

Koser oss på turer i skog og mark på høsten, ekstra herlig når det er blåbærår

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 16:24   #12
Macky
Flink jente
 
Macky sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.303
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plukker dere bær og sopp?

Har ikke vært så veldig flinke de siste årene. Nå har vi blåbær, rips og bjørnebær i hagen så om noen år når buskene har vokset seg store så blir det nok nok til å kanskje lage syltetøy også?! Har veldig lyst til å ta turen opp i skogen å plukke blåbær i år.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 18:25   #13
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Plukker dere bær og sopp?

Jeg plukker blåbær som jeg fryser hele for å ha på pannekaker og i smoothies.
Ellers plukker jeg bare rett i munnen.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 18:39   #14
astrid_d
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 637
astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Sv: Plukker dere bær og sopp?

Vi plukker sopp, og nyter det resten av året. Det er det beste med høsten.

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 22:33   #15
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plukker dere bær og sopp?

Vi plukker masse sopp. Mannen er skikkelig god, og kan mange andre sorter enn bare de "vanlige", så det er morsomt. Har planer om å plukke bær også i år.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 23:19   #16
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Plukker dere bær og sopp?

Plukker bær, både fra egen hage og i skogen. Mamma er soppkontrollør og har lært meg masse helt fra jeg var liten, så sopp er morro det også. Har en mann som kun spiser kantarell dessverre.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no