Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bærnovise trenger hjelp

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-07-09, 00:54   #1
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Bærnovise trenger hjelp

Hva gjør jeg med all ripsen min? Vi har to ripsbusker i nyhagen vår, og JC og jeg rensket dem for nesten overmodne bær i dag. Etter fråtsing i rips med sukker og vaniljesaus, har vi fremdeles mange liter bær igjen. Jeg har sukret og pakket for frysing, men vet ærlig talt ikke hva jeg skal bruke dem til.

Vi har også et svært tre med masser av kirsebær som snart er modne. Problemet med disse bærene er at de er kjempesure, og ikke gode å mumse. Så hva bruker jeg surkirsebær til? (Tror forrige huseier brukte dem til vin, men det høres litt for komplisert ut for meg.)

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 00:58   #2
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bærnovise trenger hjelp

Ripsen kan også fryses usukret og brukes som pynt på kaker, og i paier, for ikke å snakke om som fyll på toppen av pavlova.

Kirsebær har jeg ingen erfaring med annet enn til likør. Og det er jo godt, og kan være fine julegaver

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 03:43   #3
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bærnovise trenger hjelp

Kirsebærlikør er det eneste jeg kan bidra med på kirsebærfronten.

Det er veldig enkelt iallefall:
http://likorlaging.gnet.no/bar.htm

Når det kommer til rips, så er jo ripsgele godt, samt rips og solbærsyltetøy blandet kjempegodt.

Og å ta frem rips om vinteren, for så å spise med vaniljesaus og sukker er jo en smak av sommer. Og veldig godt

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 07:25   #4
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bærnovise trenger hjelp

Mørk saftig sjokoladekake med hele rips... mmmm...

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 07:28   #5
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.859
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bærnovise trenger hjelp

Lage saft eller gele av ripsen kanskje? Det er veldig godt. Eller syltetøy.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 08:47   #6
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.557
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bærnovise trenger hjelp

Ripsgelé er kjempegodt. Og dersom du har solbær kan du lage verdens beste gele: solbær/rips.

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 08:53   #7
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bærnovise trenger hjelp

Rips er fint å fryse og spise med vaniljesaus og sukker om vinteren. Den gjør seg også godt i fruktsalat. Ripssaft er godt, men jeg syns det er best blandet med solbær.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 09:47   #8
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bærnovise trenger hjelp

Tusen takk for hjelp. Tar gjerne imot flere tips også.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 09:55   #9
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bærnovise trenger hjelp

Kirsebær egner seg godt til likør. Bruk 60% sprit (kjøpes på Vinmonopolet) og sukker. Jeg bruker gamle, store Norgesglass. Fyller dem med kirsebær 2/3 opp, deretter heller over sukker til det dekker helt og så sprit tilslutt. Spriten må dekke bærene, men bærene vil flyte opp og etterhvert skrumpe inn. For å løse opp sukkeret snur du på glassene til sukkeret er borte, typisk snu glasset på hodet morgen og kveld. Hvis du beholder steinene i bærene får du en bitrere/kraftigere kirsebærsmak, men du kan også ta ut steinene. Jeg har faktisk anskaffet en kirsebærutsteiner til formålet.

Er det mye kirsebær kan man steine ut og lage syltetøy. Det går en del sukker kan man si, men det blir veldig godt. Jeg har også laget en slags kompott der jeg kokte bærene med vaniljestang og sukker, serveres med vaniljeis. Dessuten kan bærene med masse sukker brukes som fyll i pai/kake.

Jeg har oppskrift på en god ripskake hjemme, prinsippet er å fylle kaka med vaniljekrem og rips, utrolig godt. Kan sjekke oppskrift når jeg kommer hjem.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 10:47   #10
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bærnovise trenger hjelp

Jeg synes rips og bringebær rørt sammen er supergodt!

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 11:11   #11
eka
Grubler.
 
eka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.924
eka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bærnovise trenger hjelp

Mammaen min lager alltid saft og syltetøy av kirsebærene. Ellers lager hun kompott av bærene, men det egner seg vel kanskje ikke til frysing?

__________________
Jente -02, gutt -06, gutt -13.
eka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 11:31   #12
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bærnovise trenger hjelp

Har bilder av ripspaien min inne på bloggen min. Den er superenkel og veldig god!

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 12:17   #13
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bærnovise trenger hjelp

Problemet med kirsebærene er at de er skrekkelig sure. Virkelig fæle å spise uten tilbereding. Egner de seg fremdeles til kompotter, likør, syltetøy og alt det der?

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no